Kuljetus- ja monitoimihelikopterit

BH ei ollut missään vaiheessa valintakuvioissa mukana, on omituista miksi sitä näin jälkikäteen tyrkytellään?? Jos NH90 oli vikavalinta, niin oikeampi valinta olisi luultavasti ollut kakkoseksi tullut, eli S-92.
Ei sekään ole kiireellä saapunut jos Kanadan versiota katselee. Mutta Kanada tietysti on Intiasta kakkonen sekoilijana.
 
UH-60 ei täyttänyt vaatimuksia mm. kuljetuskyvyn ja takarampin suhteen, joten Sikorsky oli ohjattu tarjoamaan isompaa S-92:ta. Helppo toki jälkiviisastella että oliko nuo sitten niin olennaisia vaatimuksia. Epämääräiset huhut kertoivat joskus, että joissain osin eri maiden hankintaorganisaatiota NH-90 oli jo ennakkoon suosikki ja vaatimukset räätälöitiin sen mukaan, ja että meillä päin oltiin kiinnostuneita myös Sikorskysta. Tanska halusi AW101:n ja lähti omille teilleen, ei sekään hankinta hirveän hyvin ole mennyt.
 
BH ei ollut missään vaiheessa valintakuvioissa mukana, on omituista miksi sitä näin jälkikäteen tyrkytellään?? Jos NH90 oli vikavalinta, niin oikeampi valinta olisi luultavasti ollut kakkoseksi tullut, eli S-92.
Kannattaa pohtia sitä spesifikaation järkevyyttä. Suomessa on perinteitä tehdä ne idealla "halutaan kaikki, maksaa ei saa". Esimerkiksi lupaava kotimainen Tuuli-harjoituskone joutui vatuloivien kapitulanttimänttien uhriksi.

Esimerkiksi mitä oleellista hyötyä on ollut NH90:n rampista? Myös näissä suomalaisissa NH:ta ylistävissä kommenteissa haisee sellainen, että käsketään kehua joko vapaaehtoisesti tai itkeä ja kehua. Käytännössä missään ei näy näkemyksiä suomalaisilta helikopteritekniikan tuntijoilta (jollainen keskiverto-ohjaaja ei ole), siis sellaisilta, joilla on tiedollinen kyky ymmärtää tekniikan pikku asioitakin. Suomessa alan lehdistökin on hyvin vahvasti fanipoikien käsissä (esimerkiksi Siivet).
 
Kannattaa pohtia sitä spesifikaation järkevyyttä. Suomessa on perinteitä tehdä ne idealla "halutaan kaikki, maksaa ei saa". Esimerkiksi lupaava kotimainen Tuuli-harjoituskone joutui vatuloivien kapitulanttimänttien uhriksi.

Esimerkiksi mitä oleellista hyötyä on ollut NH90:n rampista? Myös näissä suomalaisissa NH:ta ylistävissä kommenteissa haisee sellainen, että käsketään kehua joko vapaaehtoisesti tai itkeä ja kehua. Käytännössä missään ei näy näkemyksiä suomalaisilta helikopteritekniikan tuntijoilta (jollainen keskiverto-ohjaaja ei ole), siis sellaisilta, joilla on tiedollinen kyky ymmärtää tekniikan pikku asioitakin. Suomessa alan lehdistökin on hyvin vahvasti fanipoikien käsissä (esimerkiksi Siivet).
No en osaa sanoa miten olennaisia ne vaatimukset ovat joidenka vuoksi ramppi spesifioitiin: helpottaahan takaramppi kuitenkin lastausta merkittävästi (etenkin paarien), ja mahdollistaa vaikkapa rahtipakettien kuljetukset ja ilmapudotuksetkin.

Mutta onhan Blackhawk puhtaassa kuljetuskyvyssäkin paljon NH90:stä heikompi, muista kisassa olleista koptereista puhumattakaan. Laitoin joskus tänne kuvavertailuja, ei näköjään näy enää kun imgurin kuvat ei foorumilla toimi: mutta tuolta niitä voi töllätä. Sitten jos Suomella olisi kaksi kopterityyppiä rinnakkain - joku Vertol tai Mi-17 hoitelemaan bulkkikuljetuksia, ja pienempi toimimaan taktisena kopterina - niin Blackhawk olisi vallan mainio valinta siihen malliin.

Samaa mieltä ylispeksaus-tavasta "teemme paremmin kuin suurvallat mutta halvemmalla": aika yleinen ilmiö pienemmissä asevoimissa.
 
Suomen kuljetuskopterihankinnassa vaatimukset sentään olivat sotilaallisia, brittien yllä viitattuun ja kohta kaatuvaan hankkeeseen olivat myös muut virkatahot päässeet lisäämään vaatimuksia esim. "Social improvement". (Tämä toisen käden tietoa)
 
Viimeksi muokattu:
En osaa sanoa oliko se ramppi niin ehdoton vaatimus, mutta sen tiedän että sitä pidettiin tärkeänä UTJR:n puolelta ja sitä käytettiin paljon jo Mil:n kanssa, vaikka siinä nyt ei samanlaista ramppia ollutkaan. Ramppiin liittyvät alkuaikojen tekniset ongelmat, mitkä olivat aika monivaiheisia, aiheuttivat siellä otsasuonen tykytystä.
 
No en osaa sanoa miten olennaisia ne vaatimukset ovat joidenka vuoksi ramppi spesifioitiin: helpottaahan takaramppi kuitenkin lastausta merkittävästi (etenkin paarien), ja mahdollistaa vaikkapa rahtipakettien kuljetukset ja ilmapudotuksetkin.

Mutta onhan Blackhawk puhtaassa kuljetuskyvyssäkin paljon NH90:stä heikompi, muista kisassa olleista koptereista puhumattakaan. Laitoin joskus tänne kuvavertailuja, ei näköjään näy enää kun imgurin kuvat ei foorumilla toimi: mutta tuolta niitä voi töllätä. Sitten jos Suomella olisi kaksi kopterityyppiä rinnakkain - joku Vertol tai Mi-17 hoitelemaan bulkkikuljetuksia, ja pienempi toimimaan taktisena kopterina - niin Blackhawk olisi vallan mainio valinta siihen malliin.

Samaa mieltä ylispeksaus-tavasta "teemme paremmin kuin suurvallat mutta halvemmalla": aika yleinen ilmiö pienemmissä asevoimissa.
Pikainen valmistajien sivujen tarkastus kertoo, että NH:n maksimi ulkoinen rahtikuorma on 4000 kg, Blackhawkin 9000 naulaa (=4080 kg). Minun matikalla 4080 on enemmän kuin 4000.

Ja sitten vertaus venytetään NH vs. EH101, niin jälkimmäisen maks. kuorma on jo n. 5500 kg.

Ulkoisen kuorman arvo on se oleellisempi, koska ne raskaimmat kuormat noissa ovat niitä ulkoisia.
 
Onko mielipiteiden lisäksi jotain muuta?
Käyttäjät kehuvat NH:ta ja miksi BH tiputettiin aikanaan, niin siihenkin oli ihan aidot perustelut.
Taisi siihen olla. Ei ollut takaramppia. Muualla maailmassa erikoisjoutkot tuntuvat pärjäävän ilmankin.
 
Pikainen valmistajien sivujen tarkastus kertoo, että NH:n maksimi ulkoinen rahtikuorma on 4000 kg, Blackhawkin 9000 naulaa (=4080 kg). Minun matikalla 4080 on enemmän kuin 4000.

Ja sitten vertaus venytetään NH vs. EH101, niin jälkimmäisen maks. kuorma on jo n. 5500 kg.

Ulkoisen kuorman arvo on se oleellisempi, koska ne raskaimmat kuormat noissa ovat niitä ulkoisia.

Niin no, minä taas ajattelen enemmän matkustamon kokoa, useimmissa tilanteissa kuormat kuitenkin roudataan siellä. Mahtuuhan BH:hon paljon vähemmän ukkoja, erityisesti paaripotilaita.
 
Voisko takarampista pudotella merimiinoja? Onnistuisko pudotus sivuovesta? Olisiko ajateltu niin että koptereilla kulkisi mönkijöitä?
Pitää ainakin pilotteja informoida takarampilta pudottamisesta, kun painopiste menee aika taakse. Voi olla, ettei voi noin painavaa viedä niin kauas taakse.
 
Niin no, minä taas ajattelen enemmän matkustamon kokoa, useimmissa tilanteissa kuormat kuitenkin roudataan siellä. Mahtuuhan BH:hon paljon vähemmän ukkoja, erityisesti paaripotilaita.
Paljon riippuu siitä, että täytetäänkö täyteen vai "kirjatäyteen". Virallisesti BH taitaa kuskata sisällä 12 "täysin varustettu" ukkoa tai n. 20 "kevyesti varustettua". Painon puolesta kumpikin tyyppi kantaa käytännössä saman ja kaikki isokokousempi kannattaa kuljettaa ulkoisena kuormana. Mutta jos minun pitäisi lähteä paikkaan, jossa voi tulla osumaa, niin mieluummin BH:lla.
 
Back
Top