Kunniakulttuurit

Olen ollut tilastojen ystävä ja tiiviisti näitä seuraava, jo ajalta jolloin pärevalossa kouluun 30km hiihdettiin. Ilman suksia.

Tuostakin johtuen. Olettaisin olevani kohtuu kyvykäs näitä graafeja tulkitsemaan.
Puute ns. haasteellisista kulttuureista saapuvien - tilastollisesti oletettavasti merkittävästi kohonneesta riskistä perheensisäiseen väkivaltaa. Huutaa poissaoloaan.

Ei ole. Vai ei näy.

Edellisen hallituksen pontevasti ilmoittaessa suur-fakiirinsa suulla, halua oikeudenmukaisuuteen ja tasa-arvoon. Tämä itseäni ajoittain hieman hämmensi. Todellisuuden sulkeminen pois keskustelusta siis.
Jonkin verran tulkintaa voi tehdä: https://pxdata.stat.fi/PxWeb/pxweb/fi/StatFin/StatFin__rpk/statfin_rpk_pxt_13je.px/
Varsinkin jos kokonaisuutta tarkastelee muutenkin: https://pxdata.stat.fi/PXWeb/pxweb/fi/StatFin/StatFin__rpk/?tablelist=true
Kaikki ei noissa näy: https://www.stat.fi/tietotrendit/ar...sta-tarvitaan-tilastotietoa-eri-nakokulmista/
 
Tietenkin tulkintaa on mahdollista tehdä. Vaikkapa läpikäymällä (kohdistettuja) tarkasteluja (haluttuihin) oikeudenkäynti-asiakirjoihin.

Aikanaan vierailin säännöllisesti Pasilan-talolla, kerätessäni materiaalia suomalaisen rikollisuuden läpileikkaukseen. Tekemättä (tuokin) jäi. Jonkinlaista prosessitoimintaa tuli tuossa opiskeltua.

Tilastollisen pohjan kautta, päätelmien tekeminen. Ei perusteiltaan erityisen haastavaa ole. Mikäli tilastollisesta aineistosta johdettu syy-seuraus-suhde muoto on siinä mallissa, että rationaalinen kritiikki on ylipäätään mahdollista. Ehkä.
 
En nyt tässä hetkessä muista, olenko aiemmin tämän esiin laittanut;

Meillä oli useamman vuoden tuuraajana, neiti x. Hyvin hommansa hoitava, hyvällä kielitaidolla.

Kaikkea muuta kuin henkilöön käyvää omat keskusteluni tämän nuoren naisen kanssa. Ei haittaa. En oikein viihdy lörpöttelyssä.
Kertoi sitten eräässä iltavuorossa, tämän olevan hänen viimeinen vuoronsa. Suku oli päätynyt naimakauppoihin Saudeihin. Sulhasesta kuvan oli nähnyt.
Toisen ihmisen - varsinkin jos motiivia on peittämiseen - tunneskaalaan hieman haastavaa kantaa ottaa.
En nyt kuitenkaan riemukkaaksi tuota luonnehtisi.

En ole havainnut tähän liittyen mielenosoituksia järjestettävän. Tämäntyyppinen toiminta varmaankin vihervasemmistolle täysin tiedon ulkopuolella. Muutenhan tästä mielenosoitusta olisi järjestetty.
 
En ole havainnut tähän liittyen mielenosoituksia järjestettävän. Tämäntyyppinen toiminta varmaankin vihervasemmistolle täysin tiedon ulkopuolella. Muutenhan tästä mielenosoitusta olisi järjestetty.
Sehän juuri on sitä naisten vapautta, jota meillä puolustetaan.

Vapaus pitää pakolla huivia aina ja kaikkialla, mennä naitettavaksi kenen kanssa suku päättää, antaa silpoa sukuelimensä jne.

Menepä tuota vapautta arvostelemaan, niin olet natsi, rasisti ja - mikä pahinta - äärioikeistolainen.
 
Sehän juuri on sitä naisten vapautta, jota meillä puolustetaan.

Vapaus pitää pakolla huivia aina ja kaikkialla, mennä naitettavaksi kenen kanssa suku päättää, antaa silpoa sukuelimensä jne.

Menepä tuota vapautta arvostelemaan, niin olet natsi, rasisti ja - mikä pahinta - äärioikeistolainen.
Tätähän tämä on. Parodiaa, valitettavan heikkolaatuista sellaista. Tasa-arvoisen, sananvapautta ytimenään puolustavan valistusajan jälkeen.

Aivan vilpittömästi, kyllä tämä surua tuo puseroon. Omista moraliteettilähtökohdista katsellen, alamäki hyvinkin saattaa olla vauhdissa kovassa.
 
Tuli BLM-mielenilmauksen aikaan Rautatientorin ohi käppäillessä huomioitua, iso läjä nuoria maassa maaten. Imitoiden "I can`t breathe" -huudahduksin, surua ja moraalista suuttumustaan. USA:n rotu-epätasa-arvoa kohtaan?

En ole huomannut ensimmäistäkään laajaa (tai suppeaa) mielenosoitusta järjestettävän, sille uskonnollisen indoktrinaation olemuksen vastustamiselle. Missä nuorien tyttöjen sukuelimet silvotaan peruuttamattomalla tavalla, hillitsemään nautintoa (toki muitakin syitä on). Tämä identiteetin peittäminen eri muodoissaan; "Profeetta, sano puolisoillesi, tyttärillesi ja uskovien vaimoille, että he panisivat vaatteen päänsä yli. Tämä on parasta, jotta heidät tunnettaisiin siveiksi eikä heitä häirittäisi.", on vain pehmeämpi muoto vallankäyttöä, jossa yksilöä alistetaan. Ajattelu surkastetaan.
 
Huivin käyttö ainakin tietyissä tilanteissa voi olla muslimille velvoittavaa. Huivin käyttöön painostaminen sen sijaan ei ole islamin mukaista eikä myöskään sovi suomalaiseen yhteiskuntaan.

Näin sanovat haastattelussa kahden Suomessa toimivan moskeijan imaamit.

Peittävä pukeutuminen on islaminuskoiselle Koraanin ja perimätiedon mukaan velvoittavaa. Siis samaan tapaan velvoittavaa kuin esimerkiksi Ramadanin aikaisen paaston noudattaminen, rukoileminen viidesti päivässä ja vaatimus puhua aina totta.

Pukeutumisen olisi islamin sääntöjen mukaan syytä olla peittävää siinä vaiheessa, kun murrosikä alkaa. Muslimin tulisi siis noudattaa velvollisuuksia, jotka on määrätty islamin uskossa.

Se, että jokin on velvoittavaa, ei tarkoita samaa kuin että siihen saisi pakottaa tai painostaa, saati että toisin tekemisestä saisi rangaista. Painostamiselle ei Aw-Mussen mukaan löydy perusteluja mistään uskonnon kannalta oleellisista teksteistä eikä edes oppineiden tulkinnoista niistä.

”Kyseessä on yksilön vapaa valinta. Nainen itse päättää pukeutumisestaan, eikä ole esimerkiksi valtion tai yhteiskunnan asia puuttua hänen oikeuksiinsa.”

https://www.hs.fi/kaupunki/art-2000009786768.html

Uppoaako nämä oikeasti jollekin?

Eli jos pennusta asti painotetaan, että "huntua tulee käyttää, tai olet huora" niin se on jotenkin "yksilön vapaa valinta"?

Kun olen muslimimaissa aikaa viettänyt, niin ei se kovin vapaaehtoiselta vaikuttanut. Muutama radikaali (nuori) käveli ilman huivia (muuten kaapu päällä), vähän samaan tapaan kuin täällä nuoret polttelevat tupakkaa.

Saudeissa toimistolla naisilla oli oma huone, jossa saivat olla ilman huntua. Jos joku mies meni keskustelemaan, piti koputtaa oveen ja odottaa, että laittavat hunnut päälle (mies ei huoneeseen saanut mennä, mutta sai jutella ovella). Jos kutsuttiin palaveriin, niin luonnollisesti vedettiin kaiken peittävä huivi päälle. Oli pikkuisen haastavaa pysyä kärryillä kuka juttelee, kun ei edes naamaa näe.
 
Uppoaako nämä oikeasti jollekin?

Eli jos pennusta asti painotetaan, että "huntua tulee käyttää, tai olet huora" niin se on jotenkin "yksilön vapaa valinta"?

Kun olen muslimimaissa aikaa viettänyt, niin ei se kovin vapaaehtoiselta vaikuttanut. Muutama radikaali (nuori) käveli ilman huivia (muuten kaapu päällä), vähän samaan tapaan kuin täällä nuoret polttelevat tupakkaa.

Saudeissa toimistolla naisilla oli oma huone, jossa saivat olla ilman huntua. Jos joku mies meni keskustelemaan, piti koputtaa oveen ja odottaa, että laittavat hunnut päälle (mies ei huoneeseen saanut mennä, mutta sai jutella ovella). Jos kutsuttiin palaveriin, niin luonnollisesti vedettiin kaiken peittävä huivi päälle. Oli pikkuisen haastavaa pysyä kärryillä kuka juttelee, kun ei edes naamaa näe.
Eikö se toden puhumisenkin vaatimus koske vain oikeauskoiselle puhumista? Vääräuskoiselle on ilmeisesti velvollisuus tai ainakin suotavaa puhua ns puutaheinää? Ilmeisesti ei nyt mainittu kyseessä olevan ns rauhanuskonto..
 
Kerhotila, josta miehet tulevat ulos, on määritelty yhtiökaavassa päiväkotikäyttöön. Kaupungin rakennuslakimies kehotti keväällä asunto-osakeyhtiötä lopettamaan uskonnonharjoittamistoiminnan päiväkotitilassa viimeistään 31. heinäkuuta 2023 mennessä. Sitä ennen talon osakas oli valittanut toiminnasta pitkään sekä kaupungille että taloyhtiölle.

Näyttää kuitenkin siltä, että Helsingin kaupungin rakennuslakimiehen yhteydenotolla ei ole ollut vaikutusta.

Maheria Helsingin kaupungin rakennuslakimiehen kanta suututtaa.

– Mä teen kantelun häntä vastaan. Sitten teen jutun käräjäoikeuteen. Sitten mennään hoviin. Sitten korkeimpaan oikeuteen. Sitten Euroopan ihmisoikeustuomioistuimeen, Maher huutaa.



– Mä en ymmärrä, kuinka jotkut katsovat meitä kuin tulisimme jostain auringosta. Tämä on meidän maa, me toimimme lain mukaan, Maher sanoo.

– Mä en ymmärrä näitä ihmisiä, ennakkoluuloisia ihmisiä, maalaisjuntteja ihmisiä, kusipäisiä ihmisiä. Tämä ei ole oikein, tämä on väärin.

Säätiö omistaa Oulun moskeijan, jossa Mannan toimii. Moskeija oli otsikoissa 2019, kun sen tiloissa oli raiskattu 10-vuotias tyttö. Tuolloin myös paljastui, että Mannanin oma tytär oli matkustanut Syyriaan Isisin kalifaattiin. Hänen kohtalostaan ei ole tietoa.
 
Back
Top