Kunniamerkit, kuntoisuusmerkit ja muut magneetit sotilaspuvussa

SPR voisi suunnitella turvapaikanhakijoihin kohdistuneesta avustustyöstä kunniamerkin. Merkissä olisi irakilaisen Mahmudin pään silhuetti trimmatuine partoineen sekä geelitukkineen.
 
20181128_163558.jpg
Ketjun innoittama pengoin hieman arkistojani, kylläpä vain omatkin pillumagneetit tallessa oli. Niiden toimivuus oli kyllä vähän niin ja näin, hieman kausiluontoista.

Olisin ollut oikeutettu myös kiltin pojan ''runkku rupeliin'', tapauksessani Kainuun ristin, mutta en sitä koskaan tullut lunastaneeksi. (Vai oliko tämän puuttuminen juuri se ratkaiseva noissa saantihommissa, vastaus jää ikuiseksi arvoitukseksi.:unsure:)

Hopeisia tai pronssisia ei lunastanut käytännössä kukaan. Kultaiset laitettiin, jos niihin oli oikeus.
 
Minulla on tämmöinen propelleri:

Nylands%20Brigade,%20Siikajokikorset,%20Sporrong,%2040mm%20(1).JPG
 
Kerrotko vielä suurelle yleisölle mikä se on?
 
Hopeisia tai pronssisia ei lunastanut käytännössä kukaan. Kultaiset laitettiin, jos niihin oli oikeus.
Mitäs tarkoitat lunastamisella? Ostamista vissiin?

Itse muistaisin että ampumamerkit ainakin jaettiin kaikille väristä riippumatta. Muutenkaan en muista että kukaan olisi mitään merkkiä ostanut.

Onkohan käytäntö ollut varuskunta johtaminen vai muistinko vain väärin
 
Mitäs tarkoitat lunastamisella? Ostamista vissiin?

Itse muistaisin että ampumamerkit ainakin jaettiin kaikille väristä riippumatta. Muutenkaan en muista että kukaan olisi mitään merkkiä ostanut.

Onkohan käytäntö ollut varuskunta johtaminen vai muistinko vain väärin

Jostain hyväksytystä suorituksesta, esim. ammunta 1-luokka, kirjuri jakoi yksikössä todistuksen, jolla itse sai sotkusta ostaa merkin omilla rahoillaan, jos katsoi aiheelliseksi. Tämä päti myös tuohon kiltin pojan ristiin, ei niitä ilmaiseksi jaeltu. Ei ne muistaakseni kovin kalliita olleet, mutta isoja eivät olleet päivärahatkaan.
Tupakkiaskin ja munkkikahvit niillä päivän tienesteillä muistaakseni sai. Tämä 80-luvun loppupuolella KaiPr.
 
Mitäs tarkoitat lunastamisella? Ostamista vissiin?

Itse muistaisin että ampumamerkit ainakin jaettiin kaikille väristä riippumatta. Muutenkaan en muista että kukaan olisi mitään merkkiä ostanut.

Onkohan käytäntö ollut varuskunta johtaminen vai muistinko vain väärin
Ampuma- ym merkit jaettiin ilmaiseksi 90-luvun alussa Savon Prikaatissa. En kuolemaksenikaan muista, pitikö Porrassalmen rististä maksaa. Ehkä ei, koska se kaikilla oli.
Olin itsekin Aukissa oppilasjohtajana niitä jakamassa meidän joukkueelle. @Erkki ? Muistatko sää?
 
Ampuma- ym merkit jaettiin ilmaiseksi 90-luvun alussa Savon Prikaatissa. En kuolemaksenikaan muista, pitikö Porrassalmen rististä maksaa. Ehkä ei, koska se kaikilla oli.
Olin itsekin Aukissa oppilasjohtajana niitä jakamassa meidän joukkueelle. @Erkki ? Muistatko sää?
Teillähän on ollut reipasta noiden ristien kanssa. Meillä niitä jaettiin vain ansioituneille kotiutumisen yhteydessä Rovaniemellä. Yleensä 3-6 kaveria jotka sen sai. Johtuiko sitten vain IT:n kovasta tasosta vai yleisestä pehmeydestä? :D
 
Ampuma- ym merkit jaettiin ilmaiseksi 90-luvun alussa Savon Prikaatissa. En kuolemaksenikaan muista, pitikö Porrassalmen rististä maksaa. Ehkä ei, koska se kaikilla oli.
Olin itsekin Aukissa oppilasjohtajana niitä jakamassa meidän joukkueelle. @Erkki ? Muistatko sää?
Minun aikanani risti lunastettiin sotilaskodista. Muistan, että sotkun täti tarkasti jostain listasta, olinko oikeutettu tuohon kunniamerkkiin. Jonkin nimellisen summan siitä joutui maksamaan. Juuri näkyi muuten olevan antikvaarissa Porrassalmi-ristin hintapyyntö olevan150 euroa.
 
Nuo merkkiasiat olivat kai varuskuntakohtaisia, koska samoihin aikoihin esimerkiksi HämRjP jakoi Ratsumiesristiään vain hyvin palvelleille miehilleen ilman mitään maksuja.
 
vai yleisestä pehmeydestä? :D
:LOL: no kun jääkäriltä kysyt, joka juoksi Kirkkiksessä teikäläisten ohi ja kun kysyttiin, mitä porukkaa, niin joku teidän alalta vastasi: - Iiteetä, eikö se näy jo päältä.
No joo :), vitsi vitsinä mutta tositapahtuma. Oikeesti kiva, että olisitte pitäneet Suhoille runtua (y).

@Erkki Keltaisessa helvetissä, yläkerrassa, minulla oli niitä pussillinen kädessä ja huutelin joukkueen jätkien nimiä, jotka tulivat muodosta niitä hakemaan. Kävi vielä niin ikävästi, että pudotin yhden :confused:, ja siihen tuli pieni lohkeama. Ja se meni oman komppanian alikessulle, joka muisti siitä pari kertaa mainita. Siksi kai jäänytkin mieleen.
Porrassalmen risti oli arvostettu. No, jääkärit sen ansaitsi.
 
:LOL: no kun jääkäriltä kysyt, joka juoksi Kirkkiksessä teikäläisten ohi ja kun kysyttiin, mitä porukkaa, niin joku teidän alalta vastasi: - Iiteetä, eikö se näy jo päältä.
No joo :), vitsi vitsinä mutta tositapahtuma. Oikeesti kiva, että olisitte pitäneet Suhoille runtua (y).

@Erkki Keltaisessa helvetissä, yläkerrassa, minulla oli niitä pussillinen kädessä ja huutelin joukkueen jätkien nimiä, jotka tulivat muodosta niitä hakemaan. Kävi vielä niin ikävästi, että pudotin yhden :confused:, ja siihen tuli pieni lohkeama. Ja se meni oman komppanian alikessulle, joka muisti siitä pari kertaa mainita. Siksi kai jäänytkin mieleen.
Porrassalmen risti oli arvostettu. No, jääkärit sen ansaitsi.


Herrasmiesten aselaji, turha juosta jos pääsee autolla ;) vai mitä @Umkhonto ?
 
Herrasmiesten aselaji, turha juosta jos pääsee autolla ;) vai mitä @Umkhonto ?

Näin on. Ja jos se nurmiporista ja puskajusseista olisi kiinni, niin olisikohan pyörääkään vielä keksitty? ;)

Mutta olkoon jokainen ylpeä siitä omasta aselajistaan, niin sen kuuluu olla. Ja muistetaan, että sääli on sairautta ja vittuilu välittämistä. Pilke silmäkulmassa toki.
 
Back
Top