Kuntavaalit 2021

Täytyy yhtyä, itse asiassa kolme..eli paniikkia ilmassa
Kaikenlaista on tullut elämässä kokeiltua mutta kuntavaaliehdokkaaksi en kyllä ihan helpolla lähde. Olen ajatellut että paikka vaalilautakunnassa riittää minun panoksekseni.
 
No ettekö sitten alkaneet? Kannattaa se osallistua, jos kiinnostaa, kyllä siitä opiksi on. Parhaita oppimispaikkoja ovat itseasiassa lautakunnat, valtuustot ovat valtuustoja, valmistelevat elimet ovat monta kertaa paljon syvemmällä asioissa kuin rivivaltuutettu koskaan. Opiksi on nähdä, miten virkamiehet oikeasti johtavat Suomea. :) Taitava virkamies vie luottamusmiesnaisosastoa kuin litran mittaa. Se vain on niin. Harvassa ovat ne kunnallispäättäjät ja vastuunalaiset, jotka jaksavat paneutua käsiteltäviin asioihin -tarpeeksi-. Ja oppisitte, miten päätökset tehdään ryhmissä eli pitäjän iso mies tai nainen kertoo ryhmälle mitä tehdään.

Oppisitte, miten päätöksiä tehdään niin vähällä järjellä kuin se on mahdollista. Parhaan ja vastuullisimman päätöksen tekeminen esim. taloussyistä ei onnistu jonkun pienen vaikutusvaltaisen kuntalaispartion takia. Miten valitustiet tukkivat monta hyvää kehityspontta. Miten kuntien rahaa käytetään surutta nostamaan esim. jonkun kadun kiinteistöjen arvonnostamiseen, koska niiden asukkaat omistavat ne. :) Tällainen päätös koplataan johonkin toiseen, joka sekin maksaa kuntarahaa ja hyödyttää mahdollisimman harvoja. Miten päätetään keskittää joku toiminto talouden nimissä ja kas, jo päätöksiä tehtäessä tiedetään, että kalliimpihan se ratkaisu on....yleensä nämä päätökset ovat ideologiselta pohjalta ponnistavia tai sitten pedataan jollekin yritykselle kasvupohjaa.

Oma lukunsa on pitäjän yritystoiminnan tukeminen. Yleensä se naamioidaan kehityskohteena, jonka tavoitteet ovat todella korkealentoisia. Pieni päättäjäryhmä tällaisen masinoi ihan sukkana. Suurin osa luottamuspäättäjistä hurmaantuu projektiin ja unohtaa esim. googlen kokonaan. Ja kun projekti edistyy, niin huomataankin, että kappas, eduthan tästä touhusta nappaa olemassaoleva ryhmä yrityksiä ja korkealentoisimmat teemat hukkuvat matkalle.....

Luonnollisesti pitäjän ainoa paikallislehti on mukana kaikessa. Se osallistuu suitsuttamiseen ja kehittämiseen täysillä. Ja niimpä paikallislehteen riittääkin mainosrahaa ja kuntakin ostaa tilaa.....

Jos päätöksiä tehtäisiin täysin asiapohjalta ja kategorisesti järkeen perustuen voitaisiin huoletta unohtaa 10-20 prosenttia veroista. Ja jos sama, kuten uskon, pätee valtioon ja sen tekemisiin, niin käppi on samaa luokkaa.

Uskokaa tai älkää, mutta minä olen uskossani tässä kohtaa vahva. :)
 
Tämä on se mielenkiintoisin kysymys. Jos keksisi edes yhden tavan miten vaalien siirto palvelee hallituspuolueita suhteessa persuihin niin voisi alkaa miettiä salaliittoteorioita ihan eri valossa.

Vaan kun ei keksi. PS on nousussa ja mitä myöhemmin vaali pidetään sitä enemmän se todennäköisesti ehtii nousta. Tämähän saataa suoraan persujen laariin vaikka asiaa miten kääntelee.
Kuinkas kun keskustalla sdp:llä ja kokoomuksella on ollut vaikeuksia saada listoja täyteen
 
Kannattaa sitäkin kerran kokeilla.

Hauskaa se oli kun ei ollut pelkoa siitä että menee läpi :ROFLMAO:
Mä olen kans ollut yhden kerran aiemmin ehdolla, lähinnä puolueelle ääniä keräämässä.
Mutta jatkossa en sano ei, jos suunnitelmat toteutuu. Yhteiskunnallinen vaikuttaminen on haastavaa, ja jos taidollisuutta löytyy niin mikäs siinä. Mukava olla mukana, tänä vuonna mua ei kuitenkaan listoilta löydy. Syynä muutto ja myös kamppailu oman terveyden kanssa.
 
Kuinkas kun keskustalla sdp:llä ja kokoomuksella on ollut vaikeuksia saada listoja täyteen
Jaa että nyt saisivat sinne Frederikit sun muut tähtiehdokkaat jotka kääntävät vaalin. Tuskin.
 
Tuntuu että moni ei tajua sitä todellisuutta että meillä on vaalilaki säädetty ja nyt apinat yrittää säätää uuden vaalilain että se sopisi heille. @baikal @Rannari ja vain koska hallitus on ollut hampaaton.

Väitän että pahemmissakin tilanteissa vaalit on järjestetty
 
Vuoden 1918 kunnallisvaalit järjestettiin espanjantaudin keskellä, mutten tiedä, miten vakava tilanne oli silloin.
 
Tuntuu että moni ei tajua sitä todellisuutta että meillä on vaalilaki säädetty ja nyt apinat yrittää säätää uuden vaalilain että se sopisi heille. @baikal @Rannari ja vain koska hallitus on ollut hampaaton.

Väitän että pahemmissakin tilanteissa vaalit on järjestetty
Minulla ei ole erityisiä intohimoja asian suhteen. Tämä siirto ei minun maailmaani mullista enkä näe siinä mitään piilotettuja pyrkimyksiä. Vaalit tulevat pidettyä ja uudet valtuustot pääsevät sopivalla hetkellä hommiin. Niiden kokoonpanokin tulee olemaan isossa kuvassa sama kuin mikä se olisi jos äänestettäisiin huhtikuussa. Demokratia ei ole uhattuna.

Moni näkyy kokevan asian voimakkaammin. Sekin on tietysti sallittua.
 
Minulla ei ole erityisiä intohimoja asian suhteen. Tämä siirto ei minun maailmaani mullista

Moni näkyy kokevan asian voimakkaammin. Sekin on tietysti sallittua.

Niin tietenkin kun oma konsensus on samalla kannalla päättäjien kanssa, en todellakaan ihmettele jos ei sinua huolestutta;)
 
Kuinkas kun keskustalla sdp:llä ja kokoomuksella on ollut vaikeuksia saada listoja täyteen

Keskustassa on keskustan koneisto. Perussuomalaisiin olisi toivotettu todella lämpimästi tervetulleeksi. Minä en vaan tykkää Lapin nuorisopersuista, pitäisi siivota ensiksi.
 
Keskustassa on keskustan koneisto. Perussuomalaisiin olisi toivotettu todella lämpimästi tervetulleeksi. Minä en vaan tykkää Lapin nuorisopersuista, pitäisi siivota ensiksi.
Jep paikallisesti varmaan näin, mutta valtakunnallisesti tarkasteltuna vanhoilla valtapuolueilla on ollut vaikeuksia saada ehdokkaita.
 
Back
Top