Kuulonsuojaus ja kuulovauriot

Tässäkin asiassa on menty huimasti eteenpäin. Hämmästyin joskus isän juttuja 80-luvun lopun meiningistä: alokaskaudelle yhdet Earit
Kuulon ja näön suojaus on kyllä todella pieniä asioita, joilla palvellaan ihan rauhankin aikana kokonaisten sukupolvien kuuloterveyttä. 90-luvulla ammuttiin mustia pelkillä eareilla ja nykyään jokaiselle halukkaalle (ei siis vain tarvitsevalle) tarjotaan mahdollisuus tuplasuojaukseen. Aktiivit alkavat vaikuttaa myös vakiokamalta pikkuhiljaa, joku viisaampi osaa tietysti kertoa todellisesta käytön laajuudesta jos osaa/voi.

Vielä kun näkisi jokaisella varusmiehellä edes jotkin halvimmat ESS lasit... Ukrainasta ollaan sen näön hyödyistä opittu yhtä sun toista!

94 kun palvelin vekaralla niin kaikissa sinko ammunnoissa piti olla tuplasuojaus. Sisäpiippu oli poikkeus mutta jos lääkärintarkastuksessa oli määrätty tupla ihan rynkky ammuntaan niin silloin sisäpiippu ammunnoissakin piti olla. Tykkihallissa oli laatikko josta sai ottaa eareita sen mukaan kuin tarvitsi. Kotiutuessa itsekin nappasin kourallisen kotiin vietäväksi :)

• Tykkää
Reactions: EK
Kuulon ja näön suojaus on kyllä todella pieniä asioita, joilla palvellaan ihan rauhankin aikana kokonaisten sukupolvien kuuloterveyttä. 90-luvulla ammuttiin mustia pelkillä eareilla ja nykyään jokaiselle halukkaalle (ei siis vain tarvitsevalle) tarjotaan mahdollisuus tuplasuojaukseen. Aktiivit alkavat vaikuttaa myös vakiokamalta pikkuhiljaa, joku viisaampi osaa tietysti kertoa todellisesta käytön laajuudesta jos osaa/voi.

Vielä kun näkisi jokaisella varusmiehellä edes jotkin halvimmat ESS lasit... Ukrainasta ollaan sen näön hyödyistä opittu yhtä sun toista!
Tuota tuplasuojausta olen miettinyt ergonomian osalta. Mitenkähän hyvin kuppisuojat ja silloinen teräskypärä ovat pelanneet yhteen? Isoilla pampuillahan näkee kuvissa teräskypäriä, joihin on porattu kuppisuojainten kiinnikkeet ja leikattu korvalliselle suojaimen vaatima kolo.

Kupit ja kypärä ei ollut mukava yhdistelmä. Itsellä tuli tavaksi juntata kämmenellä kypärää vähän syvemmälle.
Kantahenkilökunnalla oli myös kuppisuomaimia joista tuota kupin yläreunaa oli ohennettu. Tietenkään varusmiehillä noita pikku mukavuuksia ei ollut

09 kun ite kävin intin, aktiivit saatiin käyttöön aukin taisteluammunnoissa. Vasta oli SA-kaupassa tarjolla poistoon menneitä 25€ kappale, harmi ku asuu niin kauakana ni ei tule tehtyä heräteostoksia 🤣
Mie kun olin armeijassa, niin en muista (niin kauan sitten) että olisi ollut minkään laisia kuulosuojaimia ammunnoissa, -80 luvun alussa.

Mie kun olin armeijassa, niin en muista (niin kauan sitten) että olisi ollut minkään laisia kuulosuojaimia ammunnoissa, -80 luvun alussa.
Oli ne harmaat kovat muovitulpat jaettuna kaikille, mutta ei niiden käyttöä tai käyttämättäjättämistä kukaan valvonut rk tai kk ammunnoissa. Tulppia sai ostaa sotkusta, jos valtion antama pari hukkui. Isommista aseista en tiedä, kun en niillä kovilla joutunut ampumaan tai läheltä seuraamaan. Sisäpiipuilla ammuttaessa ei käytetty suojaimia eikä rk-harjoituslaukauksia (räkäpäitä) ammuttaessa. Ei myöskään kiväärikal. ammuntoja johtaneet kantahenkilökunnan herroilla ollut mitään suojia käytössään tuohon aikaan.

Varusmieskaverillla korvat soi pari päivää sen jälkeen, kun hän joutui paikkaamaan sinkoammunnoissa asemiehistön poisjäänyttä henkilöä, Arvelen, että ammusmiehenä oli aseen sivulla. Silloin hieman pelotti kaverin ja hänen kuulonsa puolesta. Jälkeenpäin ei hänelle ilmaantunut kuulo-ongelmia palvelusaikana, myöhemmistä elämänvaiheista en tiedä. Tämä tapahtui 1980 -luvun alussa Pahkajärvellä jossakin harjoituksessa.

Viimeksi muokattu:
Tuota tuplasuojausta olen miettinyt ergonomian osalta. Mitenkähän hyvin kuppisuojat ja silloinen teräskypärä ovat pelanneet yhteen? Isoilla pampuillahan näkee kuvissa teräskypäriä, joihin on porattu kuppisuojainten kiinnikkeet ja leikattu korvalliselle suojaimen vaatima kolo.
Meillä -95 oli ohennetut Peltorin suojaimet. Ihan hyvin toimi.

Vuonna -88 AUK:n ampumaleirillä oli noin, teräskypärä ja kuppisuojaimet, mutta en muista kokemuksesta mitään. Muuten ei tainnut viestissä kypäriä olla. Ampumaradalla oli kuppisuojaimet ja metsässä paukkupatruunoiden kanssa ear:it.

Jos jotain voidaan päätellä niin SA-kaupalla oli hiljattain ylijäämänä runsas määrä käytöstä poistettuja aktiivikuulosuojaimia, Toki ne vanhenee ja kuluu kuten kaikki käytössä mutta voitanee päätellä että ovat melko laajalti käytössä jos niitä vielä toimivinakin tulee pois käytöstä. Ilmeisesti aika monelle on aktiivit jakaa nykypäivänä varusmiehenä, reserviläisenä en ole aktiiveja linjastosta montaa kertaa saanut kuitata ja liikekannalle panossa en varmasti niitä saa (vaan otan omat mukaan). Oma käsitykseni (ei siis fakta) että ns ensilinjan joukoille on aika hyvin aktiiveja olemassaan. Maalaisena joka ajelee paljon pärisevillä vehkeillä kesät talvet kunnossapitojutuissaan on toi arkinen kuulonsuojaus aika olennainen juttu ja kovin paljoa mukavammin sitä ei voi tehdä kuin käyttämällä aktiivikuulosuojaimia (missä parhaassa tapauksessa on bluetooth mistä saa musaakin/puhelut jne).

Herätellääs vanhaa ketjua eloon kuin paraskin necromancer. Täytyy ihmetellä miten jengi pystyy ampumaan ilman kuulonsuojausta. Mitä nyt itse olen aseiden kanssa toiminut, niin itseltäni ainakin menisi toimintakyky ensimmäisen suojaamattoman laukauksen kohdalla. Omat kokemukset on tosin kaikki radalta, missä on katos ja seinät 3 suuntaan. Henk. koht. Esim. Suujarrullisen arskan laukaus alkaa jo jylisemään korviin sillä tasolla että ei oo mukavaa, vaikka olis etäisyyttä 10 m.

Kuulonsuojaus PV:ssä taitaa olla sikäli hankalaa, että sen parisataa eugenia per mies pelkkään kuulonsuojaukseen voipi olla tekemätön paikka. Ehdottaisin kompromissiratkaisuksi jonkinlaisia kaulapannallisia korvatulppia: kun ne roikkuu kaulalla 24/7, niin lienee ainakin teoreettinen mahdollisuus, että ne eksyy sinne korville ennen ampumista.
Mulle opetettiin, että lasien (silmä ja suojalasit molemmat päällä) kanssa kannattaa olla tuplasuojaus kun ampuu. Jää joku rako. No enhän mä kuullut mitään komentoja kurssilla kohdistusammunnoissa. Revin tulpat pois tuliseissin jälkeen ja jatkoin toimimattomilla aktiiveilla. Hyvin kuuli komennot ja ei tinnittäny. Vaikka kouluttaja sanoikin, että luita pitkin ääni siirtyy korviin kuulemma harrastaessa.

No, viime sodat sodittiin ilman minkäänlaisia kuulonsuojaimia, mitä nyt tykkimiehet tunkivat pumpulia korviinsa, tai sormet. Harva sielläkään kokonaan kuuroutui, kuulo tietysti huononi jonkin verran mutta sotimaan kyettiin kuitenkin. En ole koskaan kuullut, että sen ajan sotilaat olisivat joukolla muuttuneet paskoiksi puuttuvan kuulonsuojauksen takia.
Voi olla, että olisi tullut jo toisissa maidenvälisissä kovapanosammunnoissa enempi kuuroja jos olisi pitänyt käydä esim. laajamittaisia kahinoita rakennetulla alueella.

Back