Aquilifer
Kenraali
Minulta ammuttiin varusmiehenä kuuloa pois 70% vasemmasta korvasta ja 10% oikeasta korvasta. Vastaväijytysharjoituksissa oltiin, joku, en tiedä kuka, laski sarjan räkäpäillä noin 20cm vasemmasta korvasta. Ei tietenkään mitään suojaimia edes jaettuna niissä harjoituksissa. Meinasi taju mennä, putosin pariksi sekunniksi polvilleni kun kipu oli niin kova. Vasemmasta silmästä repesi jotain verisuonia, koska meni koko ööga ihan punaiseksi. Pari päivää olin ihan umpikuuro, lukuunottamatta ihan helvetillistä veturinpilliä korvissa. Alkoi sitten pikkuhiljaa palautumaan, mutta lopputulos oli että vasempaan korvaan jäi vain se 30% kuuloa jäljelle, ja tasainen tinnitus. Tuosta on kohta 30 vuotta aikaa, ja vieläkin korva temppuilee joskus, onneksi enää aika harvakseltaan. Joinain päivinä se on ihan kuuro, joinain päivinä taas huutaa niin saamaristi. Tuohon aikaan ei näille osattu tehdä mitään, ei ollut happipainekammioita tms. Lääkäri totesi vaan että ikävää, mutta voi voi...
Joo laitoin minä korvaushakemuksen silloin siviiliin siirtyessä, vajaan vuoden päästä tuli päätös että ei aiheuta väh. 5% invaliditeettia, joten korvauksia ei tipu. Nykyisin jää helposti ihmisten puheet epäselväksi, varsinkin jos on jotain taustahälyä. Aktiivikuulosuojaimet ostin heti kun niitä alkoi markkinoille tulla, enkä ole käyttänyt mitään muuta sen jälkeen. Kertauksissa ja VEHheissä aina omat suojaimet mukana, ja jos jotain tst-toimintaa on edes mahdollisesti tiedossa, olen luurit päässä, ettei vahinkoa vaan pääse sattumaan. Minulla ei ole varaa ottaa korviin hittiä enää yhtään. Hommasin tuollaisen Spec Ops Delta-kypäränkin, että saan luurit mahdollisimman vaivattomasti kulkemaan päässä koko ajan, kun treenaan radalla himmelit päällä. Tämänhetkinen kuulosuojain mitä käytän on MSA sordin supreme pro x. Hyvät on, ja kulkee kypärän alla moitteettomasti.
Joo laitoin minä korvaushakemuksen silloin siviiliin siirtyessä, vajaan vuoden päästä tuli päätös että ei aiheuta väh. 5% invaliditeettia, joten korvauksia ei tipu. Nykyisin jää helposti ihmisten puheet epäselväksi, varsinkin jos on jotain taustahälyä. Aktiivikuulosuojaimet ostin heti kun niitä alkoi markkinoille tulla, enkä ole käyttänyt mitään muuta sen jälkeen. Kertauksissa ja VEHheissä aina omat suojaimet mukana, ja jos jotain tst-toimintaa on edes mahdollisesti tiedossa, olen luurit päässä, ettei vahinkoa vaan pääse sattumaan. Minulla ei ole varaa ottaa korviin hittiä enää yhtään. Hommasin tuollaisen Spec Ops Delta-kypäränkin, että saan luurit mahdollisimman vaivattomasti kulkemaan päässä koko ajan, kun treenaan radalla himmelit päällä. Tämänhetkinen kuulosuojain mitä käytän on MSA sordin supreme pro x. Hyvät on, ja kulkee kypärän alla moitteettomasti.