Kuulonsuojaus ja kuulovauriot

Minulta ammuttiin varusmiehenä kuuloa pois 70% vasemmasta korvasta ja 10% oikeasta korvasta. Vastaväijytysharjoituksissa oltiin, joku, en tiedä kuka, laski sarjan räkäpäillä noin 20cm vasemmasta korvasta. Ei tietenkään mitään suojaimia edes jaettuna niissä harjoituksissa. Meinasi taju mennä, putosin pariksi sekunniksi polvilleni kun kipu oli niin kova. Vasemmasta silmästä repesi jotain verisuonia, koska meni koko ööga ihan punaiseksi. Pari päivää olin ihan umpikuuro, lukuunottamatta ihan helvetillistä veturinpilliä korvissa. Alkoi sitten pikkuhiljaa palautumaan, mutta lopputulos oli että vasempaan korvaan jäi vain se 30% kuuloa jäljelle, ja tasainen tinnitus. Tuosta on kohta 30 vuotta aikaa, ja vieläkin korva temppuilee joskus, onneksi enää aika harvakseltaan. Joinain päivinä se on ihan kuuro, joinain päivinä taas huutaa niin saamaristi. Tuohon aikaan ei näille osattu tehdä mitään, ei ollut happipainekammioita tms. Lääkäri totesi vaan että ikävää, mutta voi voi...

Joo laitoin minä korvaushakemuksen silloin siviiliin siirtyessä, vajaan vuoden päästä tuli päätös että ei aiheuta väh. 5% invaliditeettia, joten korvauksia ei tipu. Nykyisin jää helposti ihmisten puheet epäselväksi, varsinkin jos on jotain taustahälyä. Aktiivikuulosuojaimet ostin heti kun niitä alkoi markkinoille tulla, enkä ole käyttänyt mitään muuta sen jälkeen. Kertauksissa ja VEHheissä aina omat suojaimet mukana, ja jos jotain tst-toimintaa on edes mahdollisesti tiedossa, olen luurit päässä, ettei vahinkoa vaan pääse sattumaan. Minulla ei ole varaa ottaa korviin hittiä enää yhtään. Hommasin tuollaisen Spec Ops Delta-kypäränkin, että saan luurit mahdollisimman vaivattomasti kulkemaan päässä koko ajan, kun treenaan radalla himmelit päällä. Tämänhetkinen kuulosuojain mitä käytän on MSA sordin supreme pro x. Hyvät on, ja kulkee kypärän alla moitteettomasti.
 
Minäkin sain asutuskeskustaisteluharjoituksessa pienen kuulon alentuman oikeaan korvaani, kun joku oli laittanut Linnan kasarmin hylätyssä kasarmirakennuksessa vetopaukun hattuhyllylle, ja sen lanka roikkui katkaistuna maahan asti. Harjoitus oli jo päättynyt, kun kävelin Peltorit ohimolla valaisematonta käytävää pitkin ja vetolanka tarttui varsikengän nauhoihin. Pamahdus tapahtui 20 cm korvasta ja kun mainitsin asiasta ohimennen skappareille, vei lanssi minut perjantai-iltana viikonloppuvapaiden sijasta Tilkkaan. Siellä sain kerran painekammiohoitoa ja samaa kivaa luvattiin kokonaisen viikon verran.

Alla oli kuitenkin jo yksi gines ja lompakossa kuumottelivat jo maksetetut liput 1995 Vaasan Ranta Rockiin, joten kieltäydyin hoidosta. Nimi vain paperiin ja lanssi vei minut takaisin Parolaan ja pääsin vielä vekosille päivän myöhässä (ja viikon päästä siis Vaasaan).

Pieni kuulovamma ja tinnitus tosin siis jäi, mutta käytännössä tämän huomaa vain siitä, ettei saa aina toisen puheesta selvää, jos ympärillä on muuta ääntä. Töissäni opettajana olen ratkaissut tilanteen niin, että aivan kaikkea paskapuhetta ei tarvitsekaan kuulla ja tarvittaessa oppilaat puhukoot selvästi muiden ollessa vaiti. Win-win.
 
Tuosta on kohta 30 vuotta aikaa,

Olen sitä mieltä, että tuolloin kuulonsuojaukseen ei kiinnitetty riittävästi huomioita. Saamasi kuulovamma on tosi ikävä.
Jatkuvaa tinnitystä ja vinkumista on ikävä kuunnella. Onneksi itselläni ei tinnitä, vaikka tarjouksia siihenkin kyllä varusmiehenä sekä siviilissä on ollut.

Räkäpäitä laskettiin lähes poikkeuksetta ilman suojausta. Kyllä oman aseen paukkeen korvat kestää, mutta välttämättä kaverin asetta joka sattuu vielä tosi huonoon paikkaan suhteessa omiin korviin ei kestä.

Aktiivisuojaimet pitäisi olla nykyään jakovarusteena joka miehelle. Myös reserville. Epäilen, että asioiden laita ei ole tämä.
Myös uudet suujarrulliset aseet pahentavat tilannetta kuulonsuojauksen kannalta.

Edit: varusmiehenä saatuja kuulovammoja tai läheltä piti tilanteita on ollut foorumin jäsenillä yllättävän monilla.
Toivottavasti toimenpiteitä asian suhteen on tuon lähes 30:n vuoden aikana on myös PV tehnyt.
 
Viimeksi muokattu:
Aktiivikuulosuojainten laajaa jakamista varusmiehille kokeiltiin Kainuun prikaatissa jokunen vuosi sitten. Kokeiluyksikön varusmiehet rikkoivat ilmeisesti suurimman osan testivuoden aikana, joten sen myötä on todettu liian kalliiksi hankkia niitä kaikille. Nykyisin niitä jaetaan niille joiden varustukseen kuuluvat, ja joille varomääräys toistuvasti edellyttää esim. raskasasehommissa.

Yksi pukki taas pitkään listaan, mitä olisi kiva hankkia jos olisi leveämpi budjetti.
 
Itse en saanut kuulovauriota, mutta yksi aika epämiellyttävä tilanne oli.

Draken käynnistettiin turbiinilla, joka käytti nestemäistä ruutia. Se pyöräytti koko suihkumoottorin pyörimään muutamissa sekunneissa.

Se turbiinin käynnistysääni oli todella vihlova. Tämä seuraava video ei anna alkuunkaan oikeaa kuvaa, vaikka alkuvaiheessa se pöhinä kuuluukin.

Kerran olin ilman kuulosuojausta toisen Drakenin paarteella, kun selän takana ollut toinen Draken jo käynnistikin moottorinsa. Valitettavasti, jos korvia olisi siinä ruvennut käsillä peittämään, olisi tipahtanut koneen päältä. Joten ne muutama pitkää sekuntia joutui kärsimään korvat auki. Erittäin epämiellyttävä kokemus.

Mm. räkäpäitä tuli muutama ammuttua ilman kuulosuojausta eräässä yllättävässä tilanteessa. Mutta se ei tuntunut juuri missään.

 
Oma kokemukseni on harjoituksesta muutama syksy sitten. Yllättävä hyökkäys tuli, ei tietenkään eareita korvissa, itse ammuin 2 lipasta räkäpäitä ja kaveri korvan juuressa about saman verran. Harjoitus oli syyskuussa, jouluna lakkasi tinnittämästä.
 
Oma kokemukseni on harjoituksesta muutama syksy sitten. Yllättävä hyökkäys tuli, ei tietenkään eareita korvissa, itse ammuin 2 lipasta räkäpäitä ja kaveri korvan juuressa about saman verran. Harjoitus oli syyskuussa, jouluna lakkasi tinnittämästä.

t_pict0001_22_792.jpg

Sysärissä on vielä sama pulma kuin suujarrussa, ohjaa paineet sivulle. Kaverin korville voi olla hupa, jos piipunsuu liian lähellä naapurin korvia. RK 95:n sysäriä en tunne, en ole koskaan aseella ampunut.
 
Kyllä se hiukan pahaa tekee ysivitosellakin ilman suojausta, nimim. räkäpäitä myös yllättävässä tilanteessa. Vasen korva soi hetken aikaa sen episodin jälkeen.
 
Alokasaikana harjoiteltiin ampumarata-ammuntoja varuskunta-alueella räkäpäillä. "makuuammunnassa" menin aavistuksen liian eteen makaamaan, ja ihan kivasti se vieruskaverin rynkyn sysäristä sivulle päin purkautuva paineaalto läpsäisi naamaan.:confused:
 
8212123.jpg


Tuota komppimallista syseysenvahvistinta ei ole käytetty enää aikoihin misään. Kuvassa nykyinen RK62:n malli, joka ohjaa suuren osan paineesta ja puusälvästä eteenpäin. Varomääräyksen mukainen kohtiampumisen minimietäisyys siksi 50m, muuten pitää ampua yli tai sivulle. RK95:n muuten samanlainen, mutta kiinnittyy piipunsuuhun kierteillä.

Huom. uuden varomääräyksen oikeat päivitetyt varoetäisyydet ovat 30m etäisyys ilman suojalaseja ja 5m suojalasein+kypärin+luoti/sirpaleliivein. - // Mode
 
Last edited by a moderator:
Tuota komppimallista syseysenvahvistinta ei ole käytetty enää aikoihin misään. Kuvassa nykyinen RK62:n malli, joka ohjaa suuren osan paineesta ja puusälvästä eteenpäin. Varomääräyksen mukainen kohtiampumisen minimietäisyys siksi 50m, muuten pitää ampua yli tai sivulle. RK95:n muuten samanlainen, mutta kiinnittyy piipunsuuhun kierteillä.

Eikös tuo minimietäisyys ole siksi, että sysäri voi olla huolimattomasti kiinnitetty ja lähtee irti laukaistaessa?
 
Kuulonsuojaukseen on hyviä ratkaisu, tuossa linkissa yksi, maksaa noin 300 euroa.
En tiedä, mahtuuko nuo kypärän alle? Kuulevat kuulosuojaimet, radio jne. liitännät valmiina.

Jos näyttäisi siltä, että kohta shit flyining in the fan, hommaisin itselleni tuollaiset tai tuon kaltaiset, mahtanee noita muutkin valmistaa.
Itse asiassa metsästäjänä noille muutenkin olisi käyttöä.

http://solutions.3msuomi.fi/wps/por...FeaturedProducts/3M_Peltor_WS_SportTac_Light/

Metsästyskäytössä ja maastossa muutenkin kuuleva kuulosuojain on hyvä. Mutta suljetussa tilassa ei, esim. sisäampumaradalla laukaisun jälkeinen helvetillinen kaiku tulee täysillä sisään. Minun ratkaisuni on kunnon kuppisuojaimet ja silikonitulpat, joilla korvakäytävän suu taputellaan umpeen. Maksavat muutaman euron pari ja likaantuvat herkästi, joten kaudessa menee jokunen pari. Ei haittaa, kuuloni on arvokkaampi.
 
Kuulevat kuulosuojaimet ovat kyllä mielestäni todella hyvät niin ampumarata, metsästys kuin TST käytössä.
Yksinkertaisesti siksi että ne voi olla päässä kokoajan ja silti kuulee puheen ja ympäristön. Mikäli ongelmana on että kuulee "liikaa" ääniä esim. vartiossa niin voihan suojaimien äänenvoimakkuutta säätää tai vaikka ottaa ne kokonaan päästä jos haluaa kuunnella hiljaisuutta.
Fakta vaan on että ihan jo harjoituksissa kukaan ei kuule mitään kun ympärillä ammutaan, tulenkuvauskenttä paukkuu, vaunut jyrisee jne. Tässä kuulevat suojaimet ovat todella hyvät.
Se että jotkut idiootit varusmiehet rikkovat kaiken jota käsiinsä saavat ei ole mikään peruste siihen että niitä ei kannattaisi käyttää. Mulla on ollut nyt käytössä MSA Sordinit n. 6 vuotta ja edelleen toimivat hyvin vaikka ne ovat viikottaisessa käytössä niin ampumaradalla, taktisilla kursseilla ja muissa harjoituksissa.
Toimivat myös kypärän kanssa erittäin hyvin ja samalla myös "lukitsevat" kypärän vielä paremmin päähän.
Ainoa ongelma on tosiaan se että ne luonnollisesti lämpimällä kelilä hiostavat, mutta se on aika pieni hinta siitä että pystyy havainnoimaan ja kuulemaan mitä ympärillä tapahtuu ilman kuulovaurion pelkoa.
Täällä oli myös jotain puhetta kompeista ja pakko sanoa että sotilaskäytössä kompeilla ei tee yhtään mitään. Ne lyövät paineen usein sivuille jossa monesti on TST pari.. ei ole sattumaan että mm. taktisilla kiväärikursseilla kompit on kielletty. Ne eivät myöskään vaimenna mitenkään suuliekkiä, joten sekin tekee kompeista täysin käyttökelvottomia oikeassa käytössä. Suuliekki kun paljastaa sijaintisi ja toisaalta se myös erittäin tehokkaasti sokaisee vähänkään hämärässä ammuttaessa, jolloin on erittäin vaikeaa havaita ammuttavia kohteita. Samoin ne levittävät ruutikaasun pilveksi ampujan eteen jolloin esim. asevalo osuu tuohon pilveen ja hankaloittaa maalin paikannusta myös asevalon kanssa. Omasta mielestäni paras liekinsammutin on Novesken KX3 tai vastaavan tyyppinen joka puskee kaiken ruutikaasun ja paineen eteenpäin kohti asiakasta samalla vaimentaen piipun nousua ja sammuttaen liekin.
 
Aktiiveissa on myös se hyvä puoli edellä mainittujen lisäksi että kun ne tosiaan voimistavat puhetta ja pieniä rasahduksia ym niin silloin tulee enemmän kiinnitettyä huomiota juuri näihin ääniin ja yrittää liikkua entistä hiljempaa.
Kuppisuojaimet päässä menevät välillä tuntuvat etenevän metsässä kuin norsu posliinikaupassa ja puhekin on sitten melkein huuto tasoa kun välillä unohtavat että on kupit päässä.
 
Kuulevat kuulosuojaimet ovat kyllä mielestäni todella hyvät niin ampumarata, metsästys kuin TST käytössä.
Yksinkertaisesti siksi että ne voi olla päässä kokoajan ja silti kuulee puheen ja ympäristön. Mikäli ongelmana on että kuulee "liikaa" ääniä esim. vartiossa niin voihan suojaimien äänenvoimakkuutta säätää tai vaikka ottaa ne kokonaan päästä jos haluaa kuunnella hiljaisuutta.
Fakta vaan on että ihan jo harjoituksissa kukaan ei kuule mitään kun ympärillä ammutaan, tulenkuvauskenttä paukkuu, vaunut jyrisee jne. Tässä kuulevat suojaimet ovat todella hyvät.
Se että jotkut idiootit varusmiehet rikkovat kaiken jota käsiinsä saavat ei ole mikään peruste siihen että niitä ei kannattaisi käyttää. Mulla on ollut nyt käytössä MSA Sordinit n. 6 vuotta ja edelleen toimivat hyvin vaikka ne ovat viikottaisessa käytössä niin ampumaradalla, taktisilla kursseilla ja muissa harjoituksissa.
Toimivat myös kypärän kanssa erittäin hyvin ja samalla myös "lukitsevat" kypärän vielä paremmin päähän.
Ainoa ongelma on tosiaan se että ne luonnollisesti lämpimällä kelilä hiostavat, mutta se on aika pieni hinta siitä että pystyy havainnoimaan ja kuulemaan mitä ympärillä tapahtuu ilman kuulovaurion pelkoa.

Kommunikoinnin ja tilannetajun kannalta aktiivisuojaimet on ihan ehdottomat. Lisäksi se lisää turvallisuutta kun niitä voi pitää koko ajan päässä, eikä alkaa roplaamaan paikalleen kun yllättäen ammutaan jo (TST-käyttö). Täysvaimennettu puolikuuro taistelija on aisteiltaan vajaa.
 
Minulla ollut useamman vuoden käytössä Peltorin Sportacit jotka kuulemma suhisee ja hajoaa ja on kamalat. Olen suhinaan tottunut (tiedän että ovat päällä) ja noi on ainakin kestäneet toiminnallista ammuntaa ja metsästystä hyvin. Taisin maksaa 129€ niistä. Seuraavaksi varmaan ostan jotkut hifimmät jos rikastun liiemmin mutta oman kokemukseni mukaan nuo ovat hintansa veroiset täysin eikä minulle ole koitunut PTSD:tä tai HIV:tä siitä että ne päässä olen istunut kaikissa valaistusolosuhteissa metsässä kuuntelemassa milloin minkäkin eläimen rapinoita. Passimetsästyksessä minun mielestä ihan ehdottomat kun kuulee eläimen ennen kuin se näkyvillä (ja tietää siitä lopettaa mm facebookkauksen ja nettisurffauksen kännykällä passissa alkaen kohottelee kivääriä valmiuteen. PS. Mobiilivehkeen näytön saa himmennettyä esim Twilight appilla ettei mene pimeänäkö kovin pahasti ja näytönvalo loista pahasti eläimille:p).
 
Kommunikoinnin ja tilannetajun kannalta aktiivisuojaimet on ihan ehdottomat. Lisäksi se lisää turvallisuutta kun niitä voi pitää koko ajan päässä, eikä alkaa roplaamaan paikalleen kun yllättäen ammutaan jo (TST-käyttö). Täysvaimennettu puolikuuro taistelija on aisteiltaan vajaa.
Ehdottomasti. Tavallisiin kuppisuojaimiin kun vielä lisää vaikkapa TRA:ssa intin suojalasit (ESS Land Ops) jotka huurtuvat, on taistelijan tilannekuva surkea. Aktiivit auttavat valtavasti, ja jos nyt noihin suojalaseihin mennään, niin mm. ESS:n Crossbowit tai ICE:t ovat myös hyvä hankinta.

Ison-Britannian Ebaysta saa Peltorin Comtac -aktiiveja suhteellisen halvalla.
 
Viimeksi muokattu:
Back
Top