Kuvia

22cdc8c073054164e716f39e99c2b4ac.jpg


Soviet soldiers in a trench position on the Karelian Isthmus, Finland, December 1939.
 
Suomen historiassa on tärkeitä hetkiä. Joskus sellaisesta jää kuva. Tässä on esimerkiksi kuva Suomen merivoimien operaatiosta kesällä 1941. Tavoittena oli Ahvenanmaan varmistaminen, ettei joku muu valtio ehdi sinne ensin.

Suomalaiset joukot matkalla Ahvenanmaalle jatkosodan alla 1941. Panssarilaiva suojaa kuljetusta. Kuva: Sotamuseo

i284852689496188838._szw1280h1280_.jpg
 
Viimeksi muokattu:
Seuraava tilanne on jatkosodan alussa syksyllä 1941. Venäläiset ovat Hangossa ja suomalaiset haluaisivat heidän lähtevän. Lähellä olevista saarista taisteltiin välillä ankarasti. Tässä on siitä näyte.

Majakan luona palaa Bengtskärin taistelussa 1941. Kuvan lähde on bengtskar.fi.

i284852689489553990._szw1280h1280_.jpg
 
1zef10chm1f51.jpg

The first ever image of a stealthy Black Hawk helicopter. A heavily modified Sikorsky EH-60, possible predecessor to the stealth Black Hawks used in the Bin Laden raid
 
5669bbe73ed8a122ccefc9065fe3fd4d.jpg
 
63 Plymouth ja tukialuksen katapulttilähtö.

Katso liite: 54278
Eikös jossakin oltu todettu, että katapultin energia riittäisi sinkoamaan henkilöauton 40 km päähän, siis noin tonnin massan.

Tuossa ei varmaan ole käytetty tehoa nimeksikään, koska kuinka tuollaisen voisi kiinnittää kunnon repäisyä varten. Lisäksi massan ja ilmanvastuksen suhde ei taida olla kovin edullinen, tykin kranaatin massa/poikkipintasuhde saattaisi olla inan parempi.
 
Eikös jossakin oltu todettu, että katapultin energia riittäisi sinkoamaan henkilöauton 40 km päähän, siis noin tonnin massan.

Tuossa ei varmaan ole käytetty tehoa nimeksikään, koska kuinka tuollaisen voisi kiinnittää kunnon repäisyä varten. Lisäksi massan ja ilmanvastuksen suhde ei taida olla kovin edullinen, tykin kranaatin massa/poikkipintasuhde saattaisi olla inan parempi.

Britit laukoivat tukialusten katapulteilla upseerimessin pianot mereen.
 
Katso liite: 54731

Kone näkyy mm. tässä karttakuvassa v. -56.


Mitä ilmeisimmin tämä oli viimeinen Brewster Suomessa. Hypittiin siis rikki lasten leikeissä. Kun vain olisi tajuttu panna tämä yksilö talteen mutta ei. Lauri Pekurin BW-372 löytyi sitten 1998 Venäjän Karjalasta. Vaikka kone on Tikkakoskella näytteillä, on se Yhdysvaltain valtion omaisuutta.
 
Back
Top