Kylmän sodan salaisuudet??

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Hejsan
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
Jos jopa miljoonan pystyi maksamaan kaukopartiomiehelle lähdöstä, siellä ei ihan äkkinäisiä tarvittu. Lisäksi kokeneitakaan pintatiedustelijoita ei olisi edes tarvittu mihinkään, jos siellä olisi ollut omaa etappiväkeä valmiiksi sisällä. Neuvostoliittoon lähetetyt vakoojat olivat pääsääntöisesti kuolleet. Siksi käännyttiin näihin kokeneisiin.

Vuodesta 1947 lähtien entisiä suomalaisia kaukopartiomiehiä värvättiin Neuvostoliiton alueelle suunnattuun tiedustelutoimintaan. Paavo Suoranta ja Heikki Määttänen olivat hyvin aktiiveja. Heillä oli peitetoimintanaan puualan yritys. Vladi Marmo ja Erkki Tuomi olivat myös värvääjiä.

Heikki Määttänen katosi väitetysti omalla reissullaan vuonna 1950. Hänen tarkka kohtalonsa ei taida selvitä milloinkaan. Suojelupoliisi on etsinyt muistakin maista.

Arvo Juvonen aloitti matkat 1951 juopoteltuaan itsensä pihalle PV:n palveluksesta. Muita kävijöitä olivat ainakin Lassila, Sappinen, Solehmainen. Suikkanen ja Torssonen. Ehkä muitakin.

Aseenkäyttöäkin on ollut, mutta ne olivat Arvo Juvosen ja Viljo Suikkasen käsialaa, eivätkä nämä herrat ampuneet ohi.

Olisikohan tämä hyvä ketju. Forun marinumin vedenalaisen sodankäynnin näyttelyyn Forssassa on mahdollisuus tutustua lauantaina 20.9. Miinoja, torpedoja, sutoa yms. Mielenkiintoinen vaikkei kovin mittava näyttely.

Edellyttää ennakkoilmoittautumista, koska näyttely on Forcitin/ DA-Groupin toiminnassa olevalla tehtaalla. Paikkoja on rajoitetusti ja henkilöllisyys tarkastetaan portilla.

-tupla poistettu

Viimeksi muokattu:
Nyt tulee semmonen salaisuus mitä ei historiankirjat tunne... Minun mummolahan oli Munkassa entinen kadiksen talo, myöhempi ilmavoimien esikunta... Nooh Kekkosen Urkki kävi useesti Ukkiani tapaamassa siellä ihan virkatehtävien tiimoilta. Urkkihan oli Ukkini vaihtanut toisiin tehtäviin ryssien pyynnöstä, eli Ukilta lähti ilmavoimien komentajuus, mutta sai tilalle Uudenmaan sotilaspiirin pomon jopin... Elikkäs meitin suvussa ei oikeen Kekkosta hehkutella. Tosin sillon ihan lehdissäkin kirjoiteltiin neukkujen näkemystä "Niin kauan kuin suomessa on päättävissä asemissa henkilöitä kuten kenraali XXX, ei suomen ja neuvostoliiton välit tule lähentymään" (ote eräästä Lahden seudun lehdestä noilta vuosilta), joten näillähän sitten mentiin Kekkosen päätöksellä... Kekkonen tais erottaa jokaisen puolustushaaran komentajan ryssien pyynnöstä... Tilalle valkattiin neukkumyönteisempää porukkaa... Kekkosesta mummoni totesi "Urkkihan on ihan muuten mukava, mutta pyrkii klääppimään jos on ottanut alkkohoolia." No kuitenkin, minä pikkusena olin paikalla, kun Kekkonen mummolan salissa Ukin kanssa jotain tärkeetä keskusteli... Sitte tuli kahvin aika ja minä tomerana päätin kaffetta Urkille viedä, vaikka kiellettiin, ettet sinä varsinkaan sinne saliin lähde, vaan istut kiltisti täällä keittiössä.... No lähdin kuiteskin... Siinä keittiön ja salin välissä oli semmonen käytävä missä oli puulaatoista lattia, yhen laatan kulma vähän irvisti... Siinä meni sitte se kahvikuppi ja tassi päreiks ja kaffeet lattialle... Mutta tomerasti olin kuulemma todennut pystyyn noustessa että "Peijkele tommonen mies edes kahvia talvi." ... Semmonen salaisuus :D

Munkka.webp

Nyt tulee semmonen salaisuus mitä ei historiankirjat tunne... Minun mummolahan oli Munkassa entinen kadiksen talo, myöhempi ilmavoimien esikunta... Nooh Kekkosen Urkki kävi useesti Ukkiani tapaamassa siellä ihan virkatehtävien tiimoilta. Urkkihan oli Ukkini vaihtanut toisiin tehtäviin ryssien pyynnöstä, eli Ukilta lähti ilmavoimien komentajuus, mutta sai tilalle Uudenmaan sotilaspiirin pomon jopin... Elikkäs meitin suvussa ei oikeen Kekkosta hehkutella. Tosin sillon ihan lehdissäkin kirjoiteltiin neukkujen näkemystä "Niin kauan kuin suomessa on päättävissä asemissa henkilöitä kuten kenraali XXX, ei suomen ja neuvostoliiton välit tule lähentymään" (ote eräästä Lahden seudun lehdestä noilta vuosilta), joten näillähän sitten mentiin Kekkosen päätöksellä... Kekkonen tais erottaa jokaisen puolustushaaran komentajan ryssien pyynnöstä... Tilalle valkattiin neukkumyönteisempää porukkaa... Kekkosesta mummoni totesi "Urkkihan on ihan muuten mukava, mutta pyrkii klääppimään jos on ottanut alkkohoolia." No kuitenkin, minä pikkusena olin paikalla, kun Kekkonen mummolan salissa Ukin kanssa jotain tärkeetä keskusteli... Sitte tuli kahvin aika ja minä tomerana päätin kaffetta Urkille viedä, vaikka kiellettiin, ettet sinä varsinkaan sinne saliin lähde, vaan istut kiltisti täällä keittiössä.... No lähdin kuiteskin... Siinä keittiön ja salin välissä oli semmonen käytävä missä oli puulaatoista lattia, yhen laatan kulma vähän irvisti... Siinä meni sitte se kahvikuppi ja tassi päreiks ja kaffeet lattialle... Mutta tomerasti olin kuulemma todennut pystyyn noustessa että "Peijkele tommonen mies edes kahvia talvi." ... Semmonen salaisuus :D

Katso liite: 124547
Ukkisi oli ensimmäinen Ilmavoimien komentaja, joka tuli ilmavoimista. Kevyet mullat!

Viimeksi muokattu:
Ukkisi oli ensimmäinen Ilmavoimien komentaja, joka tuli ilmavoimista. Kevyet mullat!
Ja muutenkin hieno mies... Muistan kun katteltiin jotain sotaleffaa ennen membhisbelleä, hää vanhana pommarilentäjänä vaipu semmoseen psykoosiin... ei ne helppoi hetkii ollu heillä sillon, eikä niitten muistelu.... Koitin ettiä jatkos kuvan veljessarjan seinäkuvista... on se jossain tällä koneella...Jossain mulla on kuva olemassa kaikien kolmen veljeksen taulusta seinällä vierekkäni....

Viimeksi muokattu:
Ja muutenkin hieno mies... Muistan kun katteltiin jotain sotaleffaa ennen membhisbelleä, hää vanhana pommarilentäjänä vaipu semmoseen psykoosiin... ei ne helppoi hetkii ollu heillä sillon, eikä niitten muistelu....
Muistan omasta faijasta ja maavoimien miehestä välähdyksen. Oli 1970-luvun alkua, kun mustavalkotelkkarista tuli joku ensimmäisen maailmansodan raina. Siinä näytettiin jalkaväen hyökkäystä jossain länsirintamalla. "Ai jai, suoraan päin sulkutulta", hän sanoi tuskaisesti, meni keittiöön ja seisoi pitkään ikkunan edessä hiljaa kuin olisi käynyt jotain sisäistä kamppailua. Seuraavana päivänä hän otti fillarin ja meni baariin.

Muistan omasta faijasta ja maavoimien miehestä välähdyksen. Oli 1970-luvun alkua, kun mustavalkotelkkarista tuli joku ensimmäisen maailmansodan raina. Siinä näytettiin jalkaväen hyökkäystä jossain länsirintamalla. "Ai jai, suoraan päin sulkutulta", hän sanoi tuskaisesti, meni keittiöön ja seisoi pitkään ikkunan edessä hiljaa kuin olisi käynyt jotain sisäistä kamppailua. Seuraavana päivänä hän otti fillarin ja meni baariin.
Tää kuulostaa just "siltä"... Sanotaan nyt että olen edelleen äärimmäisen ylpeä sukulaisistani, tuon sitä ehkä liian usein ja räväkästi näkösälle, kuin Ukki sitä ja kuin Vaari Summassa... Mutta tämä meuhkaaminen loppuu minun osalla meitin suvusta tähän minun polveen... sillä meuhkaan... ja onhan ne hienoja sankartarinoita, mitä ite ei ole koskaan tehnyt....

Viimeksi muokattu:
Samaa mieltä olen todella komean uran tehneestä lentäjäkenraalista. Väite ei kuitenkaan ehkä kestä tarkempaa tarkastelua, kun Ilmavoimiemme kaksi ekaa komentajaa olivat nimenomaan lentäjiä. Eka suomalainen komentaja ko henkilö kylläkin oli.

Samaa mieltä olen todella komean uran tehneestä lentäjäkenraalista. Väite ei kuitenkaan ehkä kestä tarkempaa tarkastelua, kun Ilmavoimiemme kaksi ekaa komentajaa olivat nimenomaan lentäjiä. Eka suomalainen komentaja ko henkilö kylläkin oli.
Kyllä kai nämä ilmailuvoimien komentajat pitää hyväksyä.

Viimeksi muokattu:
Back