Kylmän sodan salaisuudet??

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Hejsan
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
Teboililla on muutakin jännää, kuten polttoainevarastoja. Näitä löytyy itäisemmästä Suomesta Haminasta ja Joensuusta. Alla oleva Goole Mapsista otettu kuva Joensuusta. Näitä on tosin muutama myös läntisessä Suomessa, ja voihan niille olla jokin kaupallinenkin tarkoitus, joskin tällaista hajautettua varastointia ei taida muilla ketjuilla olla?

Tämäkin voisi herättää kaikenlaisia ajatuksia, mutta ehkäpä näillä ei kuitenkaan ole mitään varsinaista sotilaallista tarkoitusta. Suomen puolustuksessa on ryssitty melko pahasti, mikäli vihollisen panssarikiila pääsisi kuvan mukaiselle varastoalueelle tankkaamaan - ja vielä pahemmin, jos siellä olisi mitään tankattavaa enää siinä vaiheessa. Toki ystävällistä, että kotimaisten paikalispataljooniemme käyttöön on tarjottu tällainen helposti saavutettavissa oleva polttoainevarasto.

1761989890487.webpKuva 1.11.2025 klo 11.40.webp
 
Eiväthän varastojaan pystyisi pitämään kuitenkaan. Tietenkin joku blitzkrieg syvälle ulottuvan maahanlaskuoperaation kanssa, jolloin varasto on yksi maahanlaskujoukon suojaama kohde. Joukon pitää kestää omin voimin vaikkapa viikko.

No tämä on tällaista heittelyä.
 
Joku tutkiva voisi selvitellä, onko mysteerisiä kiinteistöomistuksia tuollaisten varastojen lähistöllä. Kaukovaikutteisilla kai tuollaiset kuitenkin tuhottaisiin jos tarve olisi, joten maajoukoista saattaisi olla rajallinen hyöty.
 
Eiväthän varastojaan pystyisi pitämään kuitenkaan. Tietenkin joku blitzkrieg syvälle ulottuvan maahanlaskuoperaation kanssa, jolloin varasto on yksi maahanlaskujoukon suojaama kohde. Joukon pitää kestää omin voimin vaikkapa viikko.

No tämä on tällaista heittelyä.
Näin se on.

Ryssän kanssa ei voi olla varmuutta mistään, mutta ihmeen usein sattuma osoittaa sinne päin.

Se on selvää, että öljybisnes on aina ollut suoraan Kremlin alaisuudessa.

Pietarilaisen insinöörin mökki Saimaalla on paljon epäselvempi yhteydeltään Kremliin.
 
Teboililla on muutakin jännää, kuten polttoainevarastoja. Näitä löytyy itäisemmästä Suomesta Haminasta ja Joensuusta. Alla oleva Goole Mapsista otettu kuva Joensuusta. Näitä on tosin muutama myös läntisessä Suomessa, ja voihan niille olla jokin kaupallinenkin tarkoitus, joskin tällaista hajautettua varastointia ei taida muilla ketjuilla olla?
Shellillä on ollut pitkään vastaava terminaali Varkaudessa. Nykyisin St1:n.

Teboililla oli Onttolan lisäksi varastoalue Kuopiossa, mutta Kuopion kaupunki ei pari vuotta sitten jatkanut vuokrasopimusta 50 vuoden jälkeen.. Sota oli silloin jo alkanut.


Näitä sisämaan varastoja ehdittiin muutaman vuoden syöttää tankkerilla Saimaan kanavan kautta, mutta ympäristötuhon riskit olivat liian ilmeiset ja pian siirryttiin junakuljetuksiin. Tämä menee jo turhan off topiciksi.
 
Viimeksi muokattu:
Vasta 1990 lopetettiin yksipohjaisilla pienillä öljytankkereilla kuljetukset Saimaan kanavaa pitkin. Aika touhua oli toki sekin.

Kylmän sodan aikaa sekin, kun m/t Esso Saimaa ajoi Puumalassa karille ja meinasi öljytä koko Saimaan. Erityisen riskialtista oli neuvostoliittolaisen eli sen paremman raskaan polttoöljyn kuljetukset Kuopioon ja Varkauteen.

Eduskunta havahtui ja pikavauhtia valmisteltiin kielto Saimaan öljykuljetusten kielto. Kielto meinasi mennä kiville silloisen liikenneministeri Raimo Vistbackan (smp) heittäydyttyä yllättäen lakimuutosta vastaan. Selvästi vastustivat jo silloin viherpiiperrystä. :)

Esso Saimaa purjehtii jossakin Saimaalla:

3338842.webp


 
Back
Top