Kylmän sodan salaisuudet??

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Hejsan
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
Teboililla on muutakin jännää, kuten polttoainevarastoja. Näitä löytyy itäisemmästä Suomesta Haminasta ja Joensuusta. Alla oleva Goole Mapsista otettu kuva Joensuusta. Näitä on tosin muutama myös läntisessä Suomessa, ja voihan niille olla jokin kaupallinenkin tarkoitus, joskin tällaista hajautettua varastointia ei taida muilla ketjuilla olla?

Tämäkin voisi herättää kaikenlaisia ajatuksia, mutta ehkäpä näillä ei kuitenkaan ole mitään varsinaista sotilaallista tarkoitusta. Suomen puolustuksessa on ryssitty melko pahasti, mikäli vihollisen panssarikiila pääsisi kuvan mukaiselle varastoalueelle tankkaamaan - ja vielä pahemmin, jos siellä olisi mitään tankattavaa enää siinä vaiheessa. Toki ystävällistä, että kotimaisten paikalispataljooniemme käyttöön on tarjottu tällainen helposti saavutettavissa oleva polttoainevarasto.

1761989890487.webpKuva 1.11.2025 klo 11.40.webp
 
Eiväthän varastojaan pystyisi pitämään kuitenkaan. Tietenkin joku blitzkrieg syvälle ulottuvan maahanlaskuoperaation kanssa, jolloin varasto on yksi maahanlaskujoukon suojaama kohde. Joukon pitää kestää omin voimin vaikkapa viikko.

No tämä on tällaista heittelyä.
 
Joku tutkiva voisi selvitellä, onko mysteerisiä kiinteistöomistuksia tuollaisten varastojen lähistöllä. Kaukovaikutteisilla kai tuollaiset kuitenkin tuhottaisiin jos tarve olisi, joten maajoukoista saattaisi olla rajallinen hyöty.
 
Eiväthän varastojaan pystyisi pitämään kuitenkaan. Tietenkin joku blitzkrieg syvälle ulottuvan maahanlaskuoperaation kanssa, jolloin varasto on yksi maahanlaskujoukon suojaama kohde. Joukon pitää kestää omin voimin vaikkapa viikko.

No tämä on tällaista heittelyä.
Näin se on.

Ryssän kanssa ei voi olla varmuutta mistään, mutta ihmeen usein sattuma osoittaa sinne päin.

Se on selvää, että öljybisnes on aina ollut suoraan Kremlin alaisuudessa.

Pietarilaisen insinöörin mökki Saimaalla on paljon epäselvempi yhteydeltään Kremliin.
 
Teboililla on muutakin jännää, kuten polttoainevarastoja. Näitä löytyy itäisemmästä Suomesta Haminasta ja Joensuusta. Alla oleva Goole Mapsista otettu kuva Joensuusta. Näitä on tosin muutama myös läntisessä Suomessa, ja voihan niille olla jokin kaupallinenkin tarkoitus, joskin tällaista hajautettua varastointia ei taida muilla ketjuilla olla?
Shellillä on ollut pitkään vastaava terminaali Varkaudessa. Nykyisin St1:n.

Teboililla oli Onttolan lisäksi varastoalue Kuopiossa, mutta Kuopion kaupunki ei pari vuotta sitten jatkanut vuokrasopimusta 50 vuoden jälkeen.. Sota oli silloin jo alkanut.


Näitä sisämaan varastoja ehdittiin muutaman vuoden syöttää tankkerilla Saimaan kanavan kautta, mutta ympäristötuhon riskit olivat liian ilmeiset ja pian siirryttiin junakuljetuksiin. Tämä menee jo turhan off topiciksi.
 
Viimeksi muokattu:
Näitä sisämaan varastoja ehdittiin muutaman vuoden syöttää tankkerilla Saimaan kanavan kautta, mutta ympäristötuhon riskit olivat liian ilmeiset ja pian siirryttiin junakuljetuksiin. Tämä menee jo turhan off topiciksi.

Vasta 1990 lopetettiin yksipohjaisilla pienillä öljytankkereilla kuljetukset Saimaan kanavaa pitkin. Aika touhua oli toki sekin.
 
Vasta 1990 lopetettiin yksipohjaisilla pienillä öljytankkereilla kuljetukset Saimaan kanavaa pitkin. Aika touhua oli toki sekin.

Kylmän sodan aikaa sekin, kun m/t Esso Saimaa ajoi Puumalassa karille ja meinasi öljytä koko Saimaan. Erityisen riskialtista oli neuvostoliittolaisen eli sen paremman raskaan polttoöljyn kuljetukset Kuopioon ja Varkauteen.

Eduskunta havahtui ja pikavauhtia valmisteltiin kielto Saimaan öljykuljetusten kielto. Kielto meinasi mennä kiville silloisen liikenneministeri Raimo Vistbackan (smp) heittäydyttyä yllättäen lakimuutosta vastaan. Selvästi vastustivat jo silloin viherpiiperrystä. :)

Esso Saimaa purjehtii jossakin Saimaalla:

3338842.webp


 
Ei ole faktaa, joten mitään ei ole tapahtunut?
Kirja: Osa Teboileista sai ylisuuret dieseltankit – oliko se Neuvostoliiton juoni?
Iltapäivälehden klikkiotsikko toimittajan kynästä. "Ammattisotilaaksi" kommentoimaan on kelvannut Heikki Tiilikainen, tosin ainoastaan kirjansa välityksellä. Hän on loistava seuramies sekä armoton tarinankertoja. Ei uransa aikana koskaan palvellut missään avainpaikoilla, jolloin pystyy kirjassaan kertomaan kahvipöytäjuttujen tasoisia stooreja vaitiololupausten estamättä. Eläkkeellä toimi 1990-luvulla Suomen Sotilaan päätoimittajana yli satavuotiaan julkaisun varmaan parhaina aikoina. Evp-sotilas päätoimittajana Tiilikainen antoi touhulle uskottavuutta ja hyvät kirjoittajat ottivat reippaasti kantaa, kuten riippumattoman maanpuolustuslehden pitääkin.

Heikki Tiilikainen julkaisi 1994 tunnetun kirjansa "Kylmän sodan kujanjuoksu", jota ei olisi koskaan pitänyt painaa. IS uutisessa mainittu kirja v:lta 2024 on ainoastaan sen päivitetty painos, jossa ei kumottu kritiikkiä ja kaikkein pahimmat hölmöydet vain unohdettu. Kirjoittaessaan T. muun muassa torjui valemuistojen valtaamassa mielessään neukkujen maihinnousulaivastoa, joka Tsekkoslovakin miehityksen aikoihin suuntasi kohti Kotkaa. Todellisuudessa hän sekoitti tapahtuman seuraavassa kuussa pidettyyn maihinnousun torjuntaharjoitukseen. Kotkaan suuntaava "maihinnousulaivasto", jota kuvattiin sanoilla "Suomenlahti täynnä laivoja" olikin neukkujen vastaosasto. Suurvallassa kaikki oli suurta: Harjoituksen vastaosastokin olisi laivojen määrän puolesta sopinut pienimuotoiseen yllättävään maihinnousuun Suomeen.

Faktaa on, että Teboilin asemaverkosto on edelleen painottunut itäiseen Suomeen ja Suomen kapeimpaan kohtaan.
Tuohon kartalle voi mielessään piirrellä puna-armeijan panssarikiilojen reittejä..
Faktaa on tietysti se, että yhtiö oli neuvostoliittolaisten kuten Lukoil venäläisten ja faktaa on tuo asemien painotus. Muu jää helposti mielikuvituksen varaan, kuten oikeastaan kaikki, missä ei pääse näkemään venäläisten suunnitelmia.
Itäiseen Suomeen painottuva asemaverkosto huomattiin jo 1970-luvulla ja se oli säännöllisesti uutisissa. Mikään virallinen taho ei (tietenkään) asiaa kommentoinut kylmän sodan aikana eikä sen jälkeen. Mistä asemien sijoittelu sitten voisi johtua? Kenties kyse on vain liiketoiminnasta. Bensanmyynti oli kovasti kilpailtua, joten mahdollisesti neukkudieselistä sai paremman katteen. Itä-Suomessa oli paljon puutavaraa kuljettavia autoilijoita ja vähän asukkaita, joten kilpailua (muiden yhtiöiden asemia) oli vähemmän.

Teboililla on muutakin jännää, kuten polttoainevarastoja. Näitä löytyy itäisemmästä Suomesta Haminasta ja Joensuusta. Alla oleva Goole Mapsista otettu kuva Joensuusta. Näitä on tosin muutama myös läntisessä Suomessa, ja voihan niille olla jokin kaupallinenkin tarkoitus, joskin tällaista hajautettua varastointia ei taida muilla ketjuilla olla?
Eiväthän varastojaan pystyisi pitämään kuitenkaan. Tietenkin joku blitzkrieg syvälle ulottuvan maahanlaskuoperaation kanssa, jolloin varasto on yksi maahanlaskujoukon suojaama kohde. Joukon pitää kestää omin voimin vaikkapa viikko.
Juuri näin, puolustukseen ryhmittyvät joukot imaisevat huoltiksien tankit tyhjiksi. Maahanlaskuosastoon pitää saada yhteys päivissä, niihin varautumiseen pantiin paljon paukkuja meidän päässä.

Tämäkin voisi herättää kaikenlaisia ajatuksia, mutta ehkäpä näillä ei kuitenkaan ole mitään varsinaista sotilaallista tarkoitusta. Suomen puolustuksessa on ryssitty melko pahasti, mikäli vihollisen panssarikiila pääsisi kuvan mukaiselle varastoalueelle tankkaamaan - ja vielä pahemmin, jos siellä olisi mitään tankattavaa enää siinä vaiheessa. Toki ystävällistä, että kotimaisten paikalispataljooniemme käyttöön on tarjottu tällainen helposti saavutettavissa oleva polttoainevarasto.
Tästä voi olla samaa mieltä! Tietenkin oma öljy-yhtiö oli kätevä ostohetkellä 1948: Maassa oli polttoaineiden säännöstely, mutta kirjanpito oli omissa käsissä. Voidaan tietenkin aina spekuloida, että TB n varastot vosivat olla hyödyksi, mikäli Suomi päästää neukut maahan ilman vastarintaa.

Loppukevennyksenä 1980 luvun vitsi: Mitä TB lle ajavan T-72 vaunun johtaja sanoo siellä. No tietenkin: "Tankki täyteen!"
 
Viimeksi muokattu:
Ei ole faktaa, joten mitään ei ole tapahtunut?

Kirja: Osa Teboileista sai ylisuuret dieseltankit – oliko se Neuvostoliiton juoni?

Faktaa on, että Teboilin asemaverkosto on edelleen painottunut itäiseen Suomeen ja Suomen kapeimpaan kohtaan.

Tuohon kartalle voi mielessään piirrellä puna-armeijan panssarikiilojen reittejä..

Katso liite: 126003

Teboilin vaikeudet | Kartat näyttävät, mihin Suomen kolkkiin Teboilin lähtö osuisi

Faktaa on myös Teboilin suhteettoman suuri osuus raskaan liikenteen dieselin jakelussa. Osuus on 50 % luokkaa, vaikka Teboilin osuus muutoin on 20 % luokkaa.

Mikä näiden historia sitten on, niin siitä ei kai sitä viimeistä faktaa ole olemassa
Tuo ei ole muuten ihan virheetön, sillä tuossa näkyvä Joensuun ja Kuopion välisen tien varrella oleva Tuusniemi ei sisällä tosiaan muita ketjuasemia, mutta Tuusniemen Teboilin vieressä olevalla K-marketilla on oma bensamyyntinsä pumpuista.
 

Tämä lanka on vuosien varrella paisunut sisältämään kaikenlaista otsikon aikakaudelta, kuten varusmiesten pitkiä hiuksia tai vaikka Saimaan syväväylän öljykuljetusten aiheuttamaa luontoarvojen vaarantumista. Mutta nyt kaksi MpNetissä usein haukuttua mediaa on yhdessä löytänyt todellisen Kylmän sodan salaisuuden. Tai ehkä paremminkin sen teki HS n valt lis Jarmo Huhtanen, joka on meidän harvoja militääritoimittajiamme.

Juttu lienee maksumuurin takana, joten referoin pääkohdat: Sodankäynyt ye-eversti Gunnar Öhman on paljastunut DDR n informantiksi. Hän kävi saman kadiskurssin, kun Lauri Sutela, mutta ura ei edennyt yhtä vauhdikkaasti. Toimi viimeiset 10 v suojelutehtävissä, suurimman osan suojelutarkastajana. Tuohon aikaan tarkastajilla oli palion nykyistä enemmän valtaa ja merkitystä. Eläkkeelle jäätyään 1974 hän toimi pitkään väestönsuojeluliiton toiminnanjohtajana sekä myöhemmin vielä väestönsuojelualan vientitehtävissä. Meillähän oli Temet Oy, joka oli maailmallakin iso tekijä tällä alalla. Firman nimeä ei HS mainitse, eli tämä osa on omaa päättelyä.

Ei Öhman ihan "Suomen Wennerström" ole, mutta lienee korkea-arvoisin informantiksi paljastunut sotilashenkilö koko historiassamme. Pian vankilan portista sisään kulkeva amiraali A. n ei ole todistettu kenellekään tietojaan luovuttaneen. Mainitun Ruotsi-everstin nimi ei ehkä ole tuttu edes forumin dinosauruksille, niin laitan hänestäkin linkin.

 
Viimeksi muokattu:
Tämä lanka on vuosien varrella paisunut sisältämään kaikenlaista otsikon aikakaudelta, kuten varusmiesten pitkiä hiuksia tai vaikka Saimaan syväväylän öljykuljetusten aiheuttamaa luontoarvojen vaarantumista. .
Täytyy muistaa suomalaiset erikoisolosuhteet. Suomi ei ollut länsimaa sanan perinteisessä merkityksessä ja kylmä sota jakoi meidät kaikessa.

Suomessa kylmä sota oli läsnä olipa kyse junnujen urheiluseurasta tai teollisuuden "ulkomaan" kaupasta. Lännessä, kuten Ruotsissa, näin ei ollut.

Meillä ei myöskään ole ollut totuuskomissioita tai muuta julkista pyykinpesua siitä aidan harjalla keikkumisesta. Isolla osalla kansaa ei vieläkään ole suomut avautuneet silmiltä.

Ehkä pitäisi olla kv. kylmä sota ja kotimainen YYA/UKK-aikaan keskittyvä kylmä sota -ketjut.

On tapaus Öhman tietysti aivan eri kategorian asia verrattuna siihen mihin uimaseuraan lapsilla oli asiaa.
 
Viimeksi muokattu:

Tämä lanka on vuosien varrella paisunut sisältämään kaikenlaista otsikon aikakaudelta, kuten varusmiesten pitkiä hiuksia tai vaikka Saimaan syväväylän öljykuljetusten aiheuttamaa luontoarvojen vaarantumista. Mutta nyt kaksi MpNetissä usein haukuttua mediaa on yhdessä löytänyt todellisen Kylmän sodan salaisuuden. Tai ehkä paremminkin sen teki HS n valt lis Jarmo Huhtanen, joka on meidän harvoja militääritoimittajiamme.

Juttu lienee maksumuurin takana, joten referoin pääkohdat: Sodankäynyt ye-eversti Gunnar Öhman on paljastunut DDR n informantiksi. Hän kävi saman kadiskurssin, kun Lauri Sutela, mutta ura ei edennyt yhtä vauhdikkaasti. Toimi viimeiset 10 v suojelutehtävissä, suurimman osan suojelutarkastajana. Tuohon aikaan tarkastajilla oli palion nykyistä enemmän valtaa ja merkitystä. Eläkkeelle jäätyään 1974 hän toimi pitkään väestönsuojeluliiton toiminnanjohtajana sekä myöhemmin vielä väestönsuojelualan vientitehtävissä. Meillähän oli Temet Oy, joka oli maailmallakin iso tekijä tällä alalla. Firman nimeä ei HS mainitse, eli tämä osa on omaa päättelyä.

Ei Öhman ihan "Suomen Wenneström" ole, mutta lienee korkea-arvoisin informantiksi paljastunut sotilashenkilö koko historiassamme. Pian vankilan portista sisään kulkeva amiraali A. n ei ole todistettu kenellekään tietojaan luovuttaneen. Mainitun Ruotsi-everstin nimi ei ehkä ole tuttu edes forumin dinosauruksille, niin laitan hänestäkin linkin.

Kiinnostavaa, mutta vielä ei kannata mustata miehen mainetta ihan kokonaan.

Ansprechkontakt" (AK) tarkoitti henkilöä, jonka kanssa Stasin työntekijä oli ollut ensimmäisessä yhteydessä tai jota harkittiin mahdolliseksi informantiksi tulevaisuudessa.

Hän ei ollut vielä virallinen "inoffizieller Mitarbeiter" (IM) eli ei ollut allekirjoittanut yhteistyösitoumusta eikä saanut ohjeita tai tehtäviä. AK-suhde saattoi jäädä satunnaiseksi keskusteluksi tai tutustumiseksi. Stasi piti kuitenkin kirjaa näistä kontakteista mahdollisina tulevina yhteistyökumppaneina.

Jos kontakti kehittyi ja henkilö suostui yhteistyöhön, hänet voitiin myöhemmin rekisteröidä virallisesti IM:ksi.

Rekry meni seuraavasti. Mikäli kiinnostava henkilö oli tunnistettu, Stasin upseeri (Offizier im besonderen Einsatz, OibE) otti häneen yhteyttä tavalla, joka näytti arkiselta: keskustelu työpaikalla, kahvilassa, opintojen yhteydessä jne.

Tarkoitus oli testata, oliko henkilö yhteistyöhaluinen, poliittisesti sopiva ja psykologisesti hallittavissa. Tässä vaiheessa ei puhuttu vielä Stasista tai "salaisesta tehtävästä". Tapaamisista laadittiin raportti, ja henkilö merkittiin tiedostoihin AK:ksi.

Rekry oli kriittinen vaihe. Upseeri kertoi kontaktille vähitellen, että hän työskentelee “valtion turvallisuuden hyväksi” ja että DDR tarvitsee apua “vihamielisiä vaikutteita” vastaan. Jos henkilö suostui, hän allekirjoitti yhteistyöpaperin ja sai peitenimen. Hänestä tuli virallisesti "Inoffizieller Mitarbeiter" (IM).

Jos henkilö kieltäytyi, yhteys voitiin lopettaa tai hän saattoi silti jäädä tarkkailuun

AK = ensimmäinen kontakti

Prüfung = arviointi

Werbung = rekrytointi

IM = virallinen informantti
 
Kannattaako kenenkään mainetta mustata ak kategoriassa?

Ak kategoria voi olla niin mittava lkm ihmisiä eri yhteiskunnan aloilta, ettei se lustraatio ole ottanut tuulta alleen.

Ymmärrämmekö ak kategorian tietyllä jälkiymmärryksellä päin mäntyä?

Jälkiymmärryksellä olen päätellyt, että tiitisen lista oli suuri hämäys, johon kiinnitettiin huomio. Itse ilmiö jäi piiloon. Ja saattoi voida kohtuullisen hyvin aina 24222 asti. Ehkä otimme opiksemme, sen aika näyttää.

Olen varma, että tiitinen on vielä kirjoittamaton luku.
 
Kannattaako kenenkään mainetta mustata ak kategoriassa?

Ak kategoria voi olla niin mittava lkm ihmisiä eri yhteiskunnan aloilta, ettei se lustraatio ole ottanut tuulta alleen.
Minkä AK-kategorian ihminen sille mahtoi, että harppi-saksalaiset luokittelevat hänet mahdolliseksi yhteistyökumppaniksi?

Jos yhteydenotto ei sitten johtanut mihinkään ja kohde ei lämmennyt yhteistyöhön niin eikö kaikki ole ok?

Varmasti siihen päästäkseen/joutuakseen on pitänyt olla jollakin tavoin kunnostautunut henkilö. Onko siihen riittänyt virka- tai työasema, poliittinen toiminta tai jotain vastaavaa? Onko sen lisäksi pitänyt olla aaninki poliittisesta suopeudesta sosialismia kohtaan?
 
Haku ei tälläisiä kuvioita langasta löytänyt, vaikka näitä todnäk jossakin muodossa onkin käsitelty. UK nyt samantapaisen ongelman parissa askartelee, Kiinan puuhatessa Lontooseen tuota massiivisen kokoista lähetystöään.

Vuonna 1945, molemminpuolisten suhteiden suotuisan kehittymisen ja Ikuisen Rauhan toiveissa. NL:n pikkupioneerien ryhmä ojensi Moskovassa residenssiään pitäneelle USA:n suurlähettiläs Averell Harrimanille komean lahjan. Käsin puusta kaiverretun USA:n suursinetin, mikä päätyi suurlähettilään residenssin kirjastohuoneeseen.

1763198898936.webp 1763198953267.webp

Lukuisia bourbon lasillisia, luottamuksellisia ja ajoittain ehkäpä intiimejäkin keskusteluja myöhemmin. Kirjastohuoneeseen sijoitettu kataluus paljastui vuonna 1952. Vilpittömien pikkukäsien ojentama lahja, piti sisällään passiivi-periaatteella toimivan kuuntelulaitteen joka tarvittavaa energiaa sai lähetystön ulkopuolella olevasta pakusta suunnatusta, tietyllä taajuudella lähetettävästä signaalista. Ehkäpä noita signaalilähettimiä muuallakin oli.

Mittaluokaltaan useampia mahtihyppäyksiä laajempi oli USA:n Moskovaan rakennettu lähetystö, jonka rakentamiseen osallistuivat myös neuvostotyöläisten osaavat (tavallaan) ja viekkaat (ilman varauksia) kädet. Tuskastumista rakennusvaiheessa, tuottivat jenkeille hieman epäsovinnaiset tavat työntekoon neuvostomallisesti juopotellen ja yleislorvimista harrastaen. Työmaalle saavuttiin, jos saavuttiin.

Oli miten oli, niin vaikka paikalle tuotua rakennusmateriaalia, mm. neukkujen valmistamia betonielementtejä skannattiin mahdollisten elektronisten korvien varalta ja neuvostotyöläisten aherrusta tarkkailtiin. Niin lopputulos oli kauttaaltaan mikrofonien saastuttama ja käyttötarkoitukseensa kelvoton rakennus.

Typerryttävä laajuus millä rakennus oli infektoitu, alkoi jenkeille avautua turvallisuustarkistuksissa 1982. Paikalle tuotujen uusien röngtenkuvantamislaitteiden aiheuttamiin terveysriskeihin vedoten, neuvostotyöläiset aloittivat kaksi viikkoa kestäneen lakon.

Jostakin CIA:n tyypin haastattelusta luin, että näitä betonielementtejä olisi myös jenkkilään saakka roudattu skannattaviksi ja takaisin Moskovaan puhtaina tai puhdistettuina, mutta tämä saattaa tornihuhuilua olla. Ei enää muistikuvaa missä tuo haastattelu julkaistiin.

Spoilerissa artikkeli tuolta ajalta, jonka loppulauseessa on varmaankin ajattelemisen aihetta myös tähän päivään. Ettei taas liika itsevarmuus silmää sumentaisi: Robert E. Lamb, Assistant Secretary of State for Diplomatic Security, put it more bluntly. ''We knew the Russians were going to bug it, but we were confident we could deal with it,'' he said. ''Obviously, we were wrong.

In 1969, after years of tortuous negotiation, the Nixon Administration signed an agreement with the Soviet Union providing for new embassy complexes in Washington and Moscow.

The American project was to be the most elaborate and expensive United States embassy ever, a testament to American wealth and power.

Today, the eight-story American chancery in Moscow stands useless, infested with spying systems planted by Soviet construction workers, a stark monument to one of the most embarrassing failures of American diplomacy and intelligence in decades.

Over the years, the United States has spent $23 million on the building, but more than twice that amount in an attempt to figure out how the Soviets used eavesdropping devices to transform it into a giant antenna capable of transmitting written and verbal communications to the outside.

After a saga of suspicious behavior by Soviet work crews, electronic devices buried in concrete and investigators hanging like rock-climbers from the roof, a secret cable to the American Ambassador resulted, finally, in a halt to what a 1987 Senate committee described as ''the most massive, sophisticated and skillfully executed bugging operation in history.''

The Bush Administration will have to decide whether to follow President Reagan's advice that the building be torn down.

What went wrong is a spy story full of confusion, compromise and bureaucratic conflict. A Tale of Two Hills, And the Better Deal

The embassy saga dates back to 1934, when William C. Bullitt, the first American Ambassador to the Soviet Union, asked Stalin for a new embassy. But negotiations did not begin in earnest until the early 1960's.

Although the United States was offered a site high atop the Lenin Hills overlooking Moscow, it opted for an 85-year-lease on a site more accessible and centrally located: a 10-acre parcel overlooking the Moscow River and within walking distance of both the Ambassador's residence and important Soviet Government buildings.

Editors’ Picks
The Sexting Seniors of Assisted Living
A Divisive Side Dish Finds Redemption
How to Deal With Higher Home Heating Bills
Although neither side could have guessed it in 1969, when the site agreement was signed and eavesdropping techniques were less dependent on microwave telephone transmissions, the Soviets got the better deal, an elevated site on Mt. Alto, a hill overlooking Washington, tailor-made for espionage.

For four years, American and Soviet negotiators labored unsuccessfully over the terms of the construction. But in 1972, during the heady days of detente, President Nixon ordered a reluctant State Department to reach an agreement. In what would later be recognized as a crucial blunder, the United States gave the Soviets control of the design and construction of the mission in Moscow.

''I didn't favor it because it was a one-sided deal,'' recalled William P. Rogers, who signed off on the deal as Secretary of State in the Nixon White House. ''But I was carrying out the orders of the White House.''

But Dr. Henry A. Kissinger, Mr. Nixon's national security adviser at the time, declines to accept blame, saying the State Department did not voice strong objections. ''I don't exclude I said to somebody, 'See what you can do to get it done,' '' he said. ''But that isn't the same thing as saying, 'Go ahead, cost what it may.' ''

The Soviets proceeded to build pre-cast concrete pieces for the embassy building in their own factories, out of view of American security experts. In signing the accord, Washington miscalculated that inspection of the pieces as they arrived at the site would be sufficient to enable security personnel to detect eavesdropping devices. Since the United States had the right to do all the finishing work - from inside walls to windows and doors - there was little concern that the Soviets would be able to implant bugs that could not be detected. Security Slips Between the Cracks

From the outset, the project was beset by clashes within the Washington bureaucracy which delayed decisions on security matters. The chain of command was never clearly defined, as security, construction, diplomatic and intelligence functions were carried out by different offices with different agendas.

At the time of the groundbreaking in 1979, there was still no clear American plan for the on-site security needs or what the specialists were supposed to look for. American intelligence officials in Moscow warned that they would not have the necessary equipment and personnel to handle the problem of Soviet bugging once construction began.

By late 1979, several thousand precast elements of at least 7,000 pounds each were arriving on the building site. All of them had to be inspected. ''We started getting technical security people saying, 'Hey, guys, you have problems,' '' said a State Department official who was in Moscow at the time. ''They weren't listened to.''

Meanwhile, the State Department's Office of Foreign Buildings Operations, already under pressure from Congress because of cost overruns and poor results in construction projects in other capitals, was pushing to move the job along.

Instead, they found that the Soviet idea of efficient construction was vastly inferior to American standards, and they quickly lost patience with Russian absenteeism, drunkenness on the job and sloppy work habits.

''We treated this as a cost-driven operation and it became critical to move as quickly as possible,'' said Joseph S. Hulings 3d, the State Department's current coordinator on the embassy project.

Not until early 1982 was a specially trained team of security experts dispatched to Moscow. Armed with experimental X-ray scanning machines that could inspect construction elements without destroying them and cold-weather gear from Eddie Bauer, they invented inspection procedures as they went along.

The specialists were trained rock-climbers who worked through Moscow's winter nights in temperatures that fell to 40 degrees below zero, hanging off the side of the building to get from floor to floor.

The team was stunned when over the course of a few months, they discovered that the Soviets had put permanent eavesdropping systems into the actual structure of the building.

''We found things that didn't belong there based on shop drawings,'' said Frank Crosher, a security engineer who worked on the site from 1980 to 1982 and managed the embassy security team from Washington until 1986. ''We found cables in the concrete as well as design discrepancies, millions of bits of data.''

Along the way, they discovered interconnecting systems so sophisticated that they could not be removed from the steel and concrete columns, the beams, the pre-cast floor slabs and sheer walls between the columns. They found electronic ''packages'' where a piece of steel reinforcement in the flooring should have been, and resonating devices that allowed the Russians to monitor precisely both electronic and verbal communications.

Their job was made more difficult by decoys made to look like bugs and garbage from the construction process.

The Soviets, for their part, made every effort to thwart security efforts. In the spring of 1983, for example, after the American security team brought in new radiographic equipment to inspect structural columns, the Soviet construction workers went on a two-week strike, citing hazards to their health.

As work on the outer structure drew to a close, the Soviets suddenly became anxious to speed up construction of the top floors, where secret embassy functions were to be conducted. At the same time, an external Soviet-owned freight elevator was mysteriously disabled, which meant that Soviet workmen needed more access to the inside of the building.

But never did the American experts lose confidence that they could eventually figure out and neutralize the Soviet systems.

''Intelligence agents were saying, 'Give us a year and we'll fix it,' '' said one Administration official involved in the project. ''We had no other choice than to believe them. No one wanted to admit failure.''

Despite the mounting evidence of Soviet penetration, it took until August 1985 before the State Department ejected the Soviets from the construction site.

On Aug. 15, Mr. Lamb sent a secret cable to Ambassador Arthur A. Hartman recommending that he shut down the job. Mr. Hartman locked out the Soviets and stopped construction two days later. C.I.A.'s Confidence Plays Poorly in Congress

In late 1985, some members of Congress began to suspect that the problems might be irreparable. Following a visit to Moscow by staff members of the Senate Select Committee on Intelligence in December, the committee scheduled a series of closed briefings on the matter in the spring of 1986.

It was then that the C.I.A. admitted for the first time that the Soviets had successfully incorporated complex and impenetrable surveillance systems into the building structure.

But the C.I.A. and many technical experts still remained convinced that they could crack the Soviet systems.

A lengthy, highly classified memo from the C.I.A. to the Senate Intelligence Committee in December 1986 asserted that American intelligence analysts and engineers would be able to neutralize the building, even though they acknowledged that they were not yet able to figure out the Soviet systems.

But allegations surfaced in the spring of 1987 that Marine guards had dated Soviet women and allowed K.G.B. agents access to sensitive information. Disclosures of the electronic penetration of the new embassy followed in April 1987, and for the first time, it became publicly known that the Soviets had installed a wide variety of intelligence-gathering devices whose technology was not understood by the United States.

At about the same time, the Senate Intelligence Committee unanimously recommended razing the building.

Still, the recommendation to tear the building down was vigorously opposed by the State Department, all the way up to Secretary of State George P. Shultz. Recommendation: The Wrecking Ball

Expert studies followed.

The President's Foreign Intelligence Advisory Board recommended in July 1987 spending about $80 million to use existing technology and develop new methods to clear the new chancery of eavesdropping devices. A report by James R. Schlesinger, a former Director of Central Intelligence, recommended destroying the top floors of the chancery and constructing a six-story annex at a cost of at least $35 million.

Finally, a study commissioned by the State Department concluded that razing the building and constructing a new one in its place would cost less, be less physically dangerous and take less time than neutralizing the listening systems in the uncompleted building. Mr. Shultz recommended to Mr. Reagan that the building be destroyed.

In the absence of Congressional objections, the State Department will begin a $3 million architectural and design plan for a new chancery next week. The Bush Administration will have to decide whether to accept Mr. Reagan's recommendation to raze and reconstruct the building, a project that could cost half a billion dollars and take another decade, according to some State Department estimates. President Reagan has made it clear that the Soviets, meanwhile, will not be allowed to occupy their new Washington embassy building, which is ready for use, until the United States moves into its own new quarters in Moscow.

In retrospect, the experts say, the embassy fiasco is a reflection of the American way of conducting diplomacy - the arrogance of negotiators who regarded treaty-signing as loftier than security matters, the hubris of intelligence experts who firmly believed that they could neutralize any system the Soviets could develop, and the bureaucratic inertia of American policymakers who ignored danger signs along the way.

''The culprit,'' Mr. Schlesinger said, ''is American complacency, the tendency to assume that the Russians are technically inferior to us and that we can handle them.''

Robert E. Lamb, Assistant Secretary of State for Diplomatic Security, put it more bluntly. ''We knew the Russians were going to bug it, but we were confident we could deal with it,'' he said. ''Obviously, we were wrong.''

edit: typo
 
Viimeksi muokattu:
Olikohan niin että brittilähetystön radistin toimenkuvaan kuului kuunnella säännöllisen epäsäännöllisesti läpi kaikki radiovastaanottimensa taajuusalueet, ihan jo siksikin että löytäisivät tuntemattomat lähettimet.
Kun vastaanotin sitten nappasi ehtaa amerikkaa puhuttavan radioaalloilla merkittiin taajuus ja aika heti muistiin, tieto esimiehelle ja kuuntelu päälle.

Pian kävi selväksi ettei siellä ole KGB harhauttamassa, vaan jenkkilän lähetystössä taitaa olla kuuntelulaite, eli suusanallinen viesti liittolaisen lähetystön vastavakoilulle joka sitten löysi neukkuopiskelijoiden lahjoittaman veistotyön kätkemän kuuntelulaitelähettimen.
 
Lopullinen paljastuminen taisi koittaa hieman myöhemmin. Amerikkalaisten saadessa brittikollegaa vastaavan kuunteluhavainnon, jonka lokaatio voitiin Harrimanin residenssiin yhdistää. Paikka laitettiin tarkempaan syyniin ja Neukkulan aktivoitua laitteen, paljastuksen hetki koitti. Linkissä tarkempaa tietoa teknisine yksityiskohtineen.

1763208245817.webp

 
Haku ei tälläisiä kuvioita langasta löytänyt, vaikka näitä todnäk jossakin muodossa onkin käsitelty. UK nyt samantapaisen ongelman parissa askartelee, Kiinan puuhatessa Lontooseen tuota massiivisen kokoista lähetystöään.

Vuonna 1945, molemminpuolisten suhteiden suotuisan kehittymisen ja Ikuisen Rauhan toiveissa. NL:n pikkupioneerien ryhmä ojensi Moskovassa residenssiään pitäneelle USA:n suurlähettiläs Averell Harrimanille komean lahjan. Käsin puusta kaiverretun USA:n suursinetin, mikä päätyi suurlähettilään residenssin kirjastohuoneeseen.

Katso liite: 126219 Katso liite: 126220

Lukuisia bourbon lasillisia, luottamuksellisia ja ajoittain ehkäpä intiimejäkin keskusteluja myöhemmin. Kirjastohuoneeseen sijoitettu kataluus paljastui vuonna 1952. Vilpittömien pikkukäsien ojentama lahja, piti sisällään passiivi-periaatteella toimivan kuuntelulaitteen joka tarvittavaa energiaa sai lähetystön ulkopuolella olevasta pakusta suunnatusta, tietyllä taajuudella lähetettävästä signaalista. Ehkäpä noita signaalilähettimiä muuallakin oli.

Mittaluokaltaan useampia mahtihyppäyksiä laajempi oli USA:n Moskovaan rakennettu lähetystö, jonka rakentamiseen osallistuivat myös neuvostotyöläisten osaavat (tavallaan) ja viekkaat (ilman varauksia) kädet. Tuskastumista rakennusvaiheessa, tuottivat jenkeille hieman epäsovinnaiset tavat työntekoon neuvostomallisesti juopotellen ja yleislorvimista harrastaen. Työmaalle saavuttiin, jos saavuttiin.

Oli miten oli, niin vaikka paikalle tuotua rakennusmateriaalia, mm. neukkujen valmistamia betonielementtejä skannattiin mahdollisten elektronisten korvien varalta ja neuvostotyöläisten aherrusta tarkkailtiin. Niin lopputulos oli kauttaaltaan mikrofonien saastuttama ja käyttötarkoitukseensa kelvoton rakennus.

Typerryttävä laajuus millä rakennus oli infektoitu, alkoi jenkeille avautua turvallisuustarkistuksissa 1982. Paikalle tuotujen uusien röngtenkuvantamislaitteiden aiheuttamiin terveysriskeihin vedoten, neuvostotyöläiset aloittivat kaksi viikkoa kestäneen lakon.

Jostakin CIA:n tyypin haastattelusta luin, että näitä betonielementtejä olisi myös jenkkilään saakka roudattu skannattaviksi ja takaisin Moskovaan puhtaina tai puhdistettuina, mutta tämä saattaa tornihuhuilua olla. Ei enää muistikuvaa missä tuo haastattelu julkaistiin.

Spoilerissa artikkeli tuolta ajalta, jonka loppulauseessa on varmaankin ajattelemisen aihetta myös tähän päivään. Ettei taas liika itsevarmuus silmää sumentaisi: Robert E. Lamb, Assistant Secretary of State for Diplomatic Security, put it more bluntly. ''We knew the Russians were going to bug it, but we were confident we could deal with it,'' he said. ''Obviously, we were wrong.

In 1969, after years of tortuous negotiation, the Nixon Administration signed an agreement with the Soviet Union providing for new embassy complexes in Washington and Moscow.

The American project was to be the most elaborate and expensive United States embassy ever, a testament to American wealth and power.

Today, the eight-story American chancery in Moscow stands useless, infested with spying systems planted by Soviet construction workers, a stark monument to one of the most embarrassing failures of American diplomacy and intelligence in decades.

Over the years, the United States has spent $23 million on the building, but more than twice that amount in an attempt to figure out how the Soviets used eavesdropping devices to transform it into a giant antenna capable of transmitting written and verbal communications to the outside.

After a saga of suspicious behavior by Soviet work crews, electronic devices buried in concrete and investigators hanging like rock-climbers from the roof, a secret cable to the American Ambassador resulted, finally, in a halt to what a 1987 Senate committee described as ''the most massive, sophisticated and skillfully executed bugging operation in history.''

The Bush Administration will have to decide whether to follow President Reagan's advice that the building be torn down.

What went wrong is a spy story full of confusion, compromise and bureaucratic conflict. A Tale of Two Hills, And the Better Deal

The embassy saga dates back to 1934, when William C. Bullitt, the first American Ambassador to the Soviet Union, asked Stalin for a new embassy. But negotiations did not begin in earnest until the early 1960's.

Although the United States was offered a site high atop the Lenin Hills overlooking Moscow, it opted for an 85-year-lease on a site more accessible and centrally located: a 10-acre parcel overlooking the Moscow River and within walking distance of both the Ambassador's residence and important Soviet Government buildings.

Editors’ Picks
The Sexting Seniors of Assisted Living
A Divisive Side Dish Finds Redemption
How to Deal With Higher Home Heating Bills
Although neither side could have guessed it in 1969, when the site agreement was signed and eavesdropping techniques were less dependent on microwave telephone transmissions, the Soviets got the better deal, an elevated site on Mt. Alto, a hill overlooking Washington, tailor-made for espionage.

For four years, American and Soviet negotiators labored unsuccessfully over the terms of the construction. But in 1972, during the heady days of detente, President Nixon ordered a reluctant State Department to reach an agreement. In what would later be recognized as a crucial blunder, the United States gave the Soviets control of the design and construction of the mission in Moscow.

''I didn't favor it because it was a one-sided deal,'' recalled William P. Rogers, who signed off on the deal as Secretary of State in the Nixon White House. ''But I was carrying out the orders of the White House.''

But Dr. Henry A. Kissinger, Mr. Nixon's national security adviser at the time, declines to accept blame, saying the State Department did not voice strong objections. ''I don't exclude I said to somebody, 'See what you can do to get it done,' '' he said. ''But that isn't the same thing as saying, 'Go ahead, cost what it may.' ''

The Soviets proceeded to build pre-cast concrete pieces for the embassy building in their own factories, out of view of American security experts. In signing the accord, Washington miscalculated that inspection of the pieces as they arrived at the site would be sufficient to enable security personnel to detect eavesdropping devices. Since the United States had the right to do all the finishing work - from inside walls to windows and doors - there was little concern that the Soviets would be able to implant bugs that could not be detected. Security Slips Between the Cracks

From the outset, the project was beset by clashes within the Washington bureaucracy which delayed decisions on security matters. The chain of command was never clearly defined, as security, construction, diplomatic and intelligence functions were carried out by different offices with different agendas.

At the time of the groundbreaking in 1979, there was still no clear American plan for the on-site security needs or what the specialists were supposed to look for. American intelligence officials in Moscow warned that they would not have the necessary equipment and personnel to handle the problem of Soviet bugging once construction began.

By late 1979, several thousand precast elements of at least 7,000 pounds each were arriving on the building site. All of them had to be inspected. ''We started getting technical security people saying, 'Hey, guys, you have problems,' '' said a State Department official who was in Moscow at the time. ''They weren't listened to.''

Meanwhile, the State Department's Office of Foreign Buildings Operations, already under pressure from Congress because of cost overruns and poor results in construction projects in other capitals, was pushing to move the job along.

Instead, they found that the Soviet idea of efficient construction was vastly inferior to American standards, and they quickly lost patience with Russian absenteeism, drunkenness on the job and sloppy work habits.

''We treated this as a cost-driven operation and it became critical to move as quickly as possible,'' said Joseph S. Hulings 3d, the State Department's current coordinator on the embassy project.

Not until early 1982 was a specially trained team of security experts dispatched to Moscow. Armed with experimental X-ray scanning machines that could inspect construction elements without destroying them and cold-weather gear from Eddie Bauer, they invented inspection procedures as they went along.

The specialists were trained rock-climbers who worked through Moscow's winter nights in temperatures that fell to 40 degrees below zero, hanging off the side of the building to get from floor to floor.

The team was stunned when over the course of a few months, they discovered that the Soviets had put permanent eavesdropping systems into the actual structure of the building.

''We found things that didn't belong there based on shop drawings,'' said Frank Crosher, a security engineer who worked on the site from 1980 to 1982 and managed the embassy security team from Washington until 1986. ''We found cables in the concrete as well as design discrepancies, millions of bits of data.''

Along the way, they discovered interconnecting systems so sophisticated that they could not be removed from the steel and concrete columns, the beams, the pre-cast floor slabs and sheer walls between the columns. They found electronic ''packages'' where a piece of steel reinforcement in the flooring should have been, and resonating devices that allowed the Russians to monitor precisely both electronic and verbal communications.

Their job was made more difficult by decoys made to look like bugs and garbage from the construction process.

The Soviets, for their part, made every effort to thwart security efforts. In the spring of 1983, for example, after the American security team brought in new radiographic equipment to inspect structural columns, the Soviet construction workers went on a two-week strike, citing hazards to their health.

As work on the outer structure drew to a close, the Soviets suddenly became anxious to speed up construction of the top floors, where secret embassy functions were to be conducted. At the same time, an external Soviet-owned freight elevator was mysteriously disabled, which meant that Soviet workmen needed more access to the inside of the building.

But never did the American experts lose confidence that they could eventually figure out and neutralize the Soviet systems.

''Intelligence agents were saying, 'Give us a year and we'll fix it,' '' said one Administration official involved in the project. ''We had no other choice than to believe them. No one wanted to admit failure.''

Despite the mounting evidence of Soviet penetration, it took until August 1985 before the State Department ejected the Soviets from the construction site.

On Aug. 15, Mr. Lamb sent a secret cable to Ambassador Arthur A. Hartman recommending that he shut down the job. Mr. Hartman locked out the Soviets and stopped construction two days later. C.I.A.'s Confidence Plays Poorly in Congress

In late 1985, some members of Congress began to suspect that the problems might be irreparable. Following a visit to Moscow by staff members of the Senate Select Committee on Intelligence in December, the committee scheduled a series of closed briefings on the matter in the spring of 1986.

It was then that the C.I.A. admitted for the first time that the Soviets had successfully incorporated complex and impenetrable surveillance systems into the building structure.

But the C.I.A. and many technical experts still remained convinced that they could crack the Soviet systems.

A lengthy, highly classified memo from the C.I.A. to the Senate Intelligence Committee in December 1986 asserted that American intelligence analysts and engineers would be able to neutralize the building, even though they acknowledged that they were not yet able to figure out the Soviet systems.

But allegations surfaced in the spring of 1987 that Marine guards had dated Soviet women and allowed K.G.B. agents access to sensitive information. Disclosures of the electronic penetration of the new embassy followed in April 1987, and for the first time, it became publicly known that the Soviets had installed a wide variety of intelligence-gathering devices whose technology was not understood by the United States.

At about the same time, the Senate Intelligence Committee unanimously recommended razing the building.

Still, the recommendation to tear the building down was vigorously opposed by the State Department, all the way up to Secretary of State George P. Shultz. Recommendation: The Wrecking Ball

Expert studies followed.

The President's Foreign Intelligence Advisory Board recommended in July 1987 spending about $80 million to use existing technology and develop new methods to clear the new chancery of eavesdropping devices. A report by James R. Schlesinger, a former Director of Central Intelligence, recommended destroying the top floors of the chancery and constructing a six-story annex at a cost of at least $35 million.

Finally, a study commissioned by the State Department concluded that razing the building and constructing a new one in its place would cost less, be less physically dangerous and take less time than neutralizing the listening systems in the uncompleted building. Mr. Shultz recommended to Mr. Reagan that the building be destroyed.

In the absence of Congressional objections, the State Department will begin a $3 million architectural and design plan for a new chancery next week. The Bush Administration will have to decide whether to accept Mr. Reagan's recommendation to raze and reconstruct the building, a project that could cost half a billion dollars and take another decade, according to some State Department estimates. President Reagan has made it clear that the Soviets, meanwhile, will not be allowed to occupy their new Washington embassy building, which is ready for use, until the United States moves into its own new quarters in Moscow.

In retrospect, the experts say, the embassy fiasco is a reflection of the American way of conducting diplomacy - the arrogance of negotiators who regarded treaty-signing as loftier than security matters, the hubris of intelligence experts who firmly believed that they could neutralize any system the Soviets could develop, and the bureaucratic inertia of American policymakers who ignored danger signs along the way.

''The culprit,'' Mr. Schlesinger said, ''is American complacency, the tendency to assume that the Russians are technically inferior to us and that we can handle them.''

Robert E. Lamb, Assistant Secretary of State for Diplomatic Security, put it more bluntly. ''We knew the Russians were going to bug it, but we were confident we could deal with it,'' he said. ''Obviously, we were wrong.''

edit: typo
Tämä on klassikko!
 
Back
Top