Meillä näyttäisi olevan identtinen historia PV:n kanssa – asevelvollisuus suoritettu 90-luvun lopulla, jonka jälkeen en kuullut PV:stä mitään. 24.2.2022 jälkeen lukuisia MPK-kursseja ml. kuntotestit ja kaikki mahdolliset kenttäkelpoisuussuoritukset. Minulle tarjottiin toukokuussa -22 ”taistelijan peruskurssien” jälkeen sitoumuslappua, mutta koska tehtävistä ei kerrottu mitään, jätin lapun odottamaan. Halusin hommiin, joissa paita kastuu, enkä ollut valmis sitoutumaan tietämättä mihin sitouduin.
Pommitin parin täälläpäin vaikuttavan maanpuolustuspiirin valmiuspäälliköitä ja joitain PV:n sähköpostiosoitteita. Esittelin itseni, taustani, toiveeni, käydyt kurssit sekä kuntotestien ja kenttäkelpoisuussuoritusten tulokset (, joiden mukaan olen kirkkaasti iskuportaan taistelija
). Eräs valmiuspäällikkö välitti tietoni VMP-upseerille, joka tarjosi minulle useampaa tehtävää. Valitsin niitä mieluisimman. Otin yhteyttä ko. maakuntajoukon ja tehtävän päällikköön, joka järjesti minulle kutsun poppoon seuraavaan VEH:iin teemalla ”tryout”. Laput allekirjoitin VEH:iä seuranneen kovan jälkeen loppuvuodesta -22. Siinä vaiheessa tiesin jo aika hyvin, mihin olen sitoutumassa.
Toiminta on ylittänyt kaikki odotukset. Ainoa asia, mikä tällä hetkellä harmittaa on se, että miehistövuosia reservissä ei ole enää kovin montaa jäljellä. Kunpa olisin kuullut tästä aikaisemmin.
Tiedän, että joissain Etelä-Suomen maakuntajoukoissa 40+ aloittelijoita ei oteta vauhdikkaimpiin tappeluhommiin (tämä suoraan erään VMP-upseerin suusta). Minulla kävi ilmeisesti hyvä tsäkä ja arvelen, että näytöt hyvästä fysiikasta ja touhuun sopivat harrastukset sekä vimmainen motivaatio ja lukuisat kurssit vaikuttivat siihen, että en joutunut ”ikärasismin” uhriksi.
Sitä en tiedä, miten omaan tehtävään tai sijoitukseen voi jälkikäteen vaikuttaa. Ainakin omat toiveet pitää tuoda selvästi julki. Meidän yksikössä on käynyt kokeilijoita muista maakk:eista. Osa on jäänyt, osaa ei ole kutsuttu uudelleen. Kaikki ovat tulleet ymmärtääkseni enemmän tai vähemmän suhteiden/tuttujen kautta. Jos näyttäisi siltä, että nykyinen sijoituksesi ei johda muualle kuin varastoon, voisit kenties ottaa yhteyttä naapurimaakkiin ja kertoa kuinka kova ukko on vailla hyviä hommia. Mutta malta nyt ensin sinne kesän kovaan asti. Toivottavasti löydät mieleisen sijoituksen.