Itse liityin raivaajaosastoon lähettämällä toiminnasta vastaavalle sähköpostiin lyhyen kyselyn, soitin perään ja kuukauden päästä ehdin vielä mukaan vuoden viimeiseen VEH-harjoitukseen, jossa kuitattiin varusteet ja tehtiin tarkastukset samantien. Keväällä allekirjoitettiin sitoumukset toimintakyky-viikonlopun alussa merikelpoisuustarkastusten yhteydessä. Samalla sijoitus varmistui. Ei siis mitään turhaa odottamista tai säätöä aluetoimiston kanssa. Kts. maakuntajoukot.fi ja sama selkeys pätee varmasti myös suojauskomppanian ja Pelikaanikillan (Uiskot) puolella. Lisäksi Pansiossa ja Upinniemessä on pidetty satunnaisesti rekrytilaisuuksia ja mm. MPK:n meripuolustuspiirin kurssi, jossa on koulutettu sotilasmerenkulun pariin ja rekrytty Pelikaanikiltaan SVK:n suorittaneita veneenkuljettajia. https://merivoimat.fi/-/raivaajaosasto-saaksi-ja-suojauskomppania-rekrytoivat
Kannattaa huomata kouluttautua rohkeasti muuallakin, itse olen käynyt myös mm. Tikkakoskella, Parolassa, Vaasassa, Santahaminassa, merisotakoululla, Russarössä jne. MPK:n kautta. Suurin ero on siinä, että maakuntajoukoissa ei enää paisteta makkaraa vaan oikeasti harjoitellaan pitkiä päiviä ja öitä. Porukkaa tulee koko rannikon matkalta astetta rankempiin hommiin ja on lähtökohtaisesti todella motivoitunutta sekä ammattitaitoista. Turhasta odottelusta ja säädöstä annetaan rohkeasti palautetta, joten hommat myös toimivat.
Aluspalveluksen takia meillä suoritetaan joka kevät kuntotestien lisäksi Oulun mallin rasituskoe, käydään palo- ja vuotosimulaattorissa, merikelpparissa testataan myös näkö, harjoitellaan pelastautumista ja savusukellusta ym. ennen muita harjoituksia.
Kannattaa huomata kouluttautua rohkeasti muuallakin, itse olen käynyt myös mm. Tikkakoskella, Parolassa, Vaasassa, Santahaminassa, merisotakoululla, Russarössä jne. MPK:n kautta. Suurin ero on siinä, että maakuntajoukoissa ei enää paisteta makkaraa vaan oikeasti harjoitellaan pitkiä päiviä ja öitä. Porukkaa tulee koko rannikon matkalta astetta rankempiin hommiin ja on lähtökohtaisesti todella motivoitunutta sekä ammattitaitoista. Turhasta odottelusta ja säädöstä annetaan rohkeasti palautetta, joten hommat myös toimivat.
Aluspalveluksen takia meillä suoritetaan joka kevät kuntotestien lisäksi Oulun mallin rasituskoe, käydään palo- ja vuotosimulaattorissa, merikelpparissa testataan myös näkö, harjoitellaan pelastautumista ja savusukellusta ym. ennen muita harjoituksia.
Viimeksi muokattu: