Kysymyksiä maakuntajoukoista

Kaikella kunnioituksella, jäsen @Aarne1 heittelee näitä mielipiteitä ilman tietoa aiheesta....

Kerron selvästi, kun kerron mielipiteeni.

Voit olla MaakKissa (eli sitoumuksen tehnyt), mutta sijoitus on vielä muualla. Pitää siis ymmärtää erottaa 2 käsitettä toisistaan: 1) sitoumus MaakK:ssa 2) sijoitus MaakK:ssa.

MaakK sitoumus ei vie SA-sijoitusta. Jos vie, täytyy käydä sivistämässä aluetoimistolla pyörivää evl-maj-kapt kolmikkoa, jotka näin kertoivat.
 
Kerron selvästi, kun kerron mielipiteeni.

Voit olla MaakKissa (eli sitoumuksen tehnyt), mutta sijoitus on vielä muualla. Pitää siis ymmärtää erottaa 2 käsitettä toisistaan: 1) sitoumus MaakK:ssa 2) sijoitus MaakK:ssa.

MaakK sitoumus ei vie SA-sijoitusta. Jos vie, täytyy käydä sivistämässä aluetoimistolla pyörivää evl-maj-kapt kolmikkoa, jotka näin kertoivat.
MAAKK:ssa voi alueellista olla eroa, mutta väitän kyllä että em. kolmikko on väärässä TAI heitä on ymmärretty väärin.
MAAKK:t ovat olennainen osa paikallisjoukkoja ja kuka ikinä MAAKK:hin on sitoutunut tai muuten päätynyt, on osa sitä joukkoa myös kriisin aikana.
 
Veikkaan että syy on jokin muu. Eli nykyinen sijoitus on korvattavissa tai siinä käy aika tiimalasissa vähiin.
Sanotaanpa näin että oman aselajin esimiehet ihmettelivät kun mainitsin sijoitukseni muuttuneen. Kommentti oli jotakuten "mitä vittua ne sinut maakkiin siirti, meillä sinun sijoitus pitäisi olla"
Joten, kyllä se sijoitus voi muuttua.
 
MAAKK:ssa voi alueellista olla eroa, mutta väitän kyllä että em. kolmikko on väärässä TAI heitä on ymmärretty väärin.
MAAKK:t ovat olennainen osa paikallisjoukkoja ja kuka ikinä MAAKK:hin on sitoutunut tai muuten päätynyt, on osa sitä joukkoa myös kriisin aikana.

Aikoinaan kävin tuota Maak asiaa selvittelemässä. Ilmoittivat, että sijoitusta ei pureta, mutta voisin kuulemma harjoitella maakuntakomppaniassa ja sanoivat, että voisin siis hyvin osallistua maakuntakomppanian toimintaan. En pitänyt järjestelyä kovinkaan järkevänä ja en ryhtynyt Maak hang aroundiksi.

Maak prospectit taas joskus ihmettelevät kun näkevät kantakirjan otteesta, että sijoitus on jossain muualla tai sopivuutena on esimerkiksi vanhan aselajin tehtävä. Sijoitus kuitenkin muutetaan heti kun kokelas on todettu sopivaksi ja tarpeeksi koulutetuksi joukon jäseneksi.

Koska komppanioita on paljon ei voi sanoa, etteikö noita ikuisia hang aroundeja olisi vieläkin joissakin komppanioissa. Kuitenkin nuo ikuiset hang aroundit on pääsääntöisesti historiaa ja osin tilapäisetkin. Komppanioiden harjoituksissa käy pääsääntöisesti sopimuksen tehneitä prospecteja ja täysiverisiä maakuntaoperaattoreita.

images
 
Viimeksi muokattu:
MAAKK:ssa voi alueellista olla eroa, mutta väitän kyllä että em. kolmikko on väärässä TAI heitä on ymmärretty väärin.

Selkeällä Suomen kielellä asia sanottiin kuten kerroin. Kuulijoita oli tuvallinen, ja olemme samaa mieltä mitä meille sanottiin. Asiaa kuitenkin tankattiin pari kertaa varmuuden vuoksi.

Sanotaanpa näin että oman aselajin esimiehet ihmettelivät kun mainitsin sijoitukseni muuttuneen. Kommentti oli jotakuten "mitä vittua ne sinut maakkiin siirti, meillä sinun sijoitus pitäisi olla"
Joten, kyllä se sijoitus voi muuttua.

Miksi hait MaakKiin jos et halunnut sijoituksen muuttuvan?
 
Selkeällä Suomen kielellä asia sanottiin kuten kerroin. Kuulijoita oli tuvallinen, ja olemme samaa mieltä mitä meille sanottiin. Asiaa kuitenkin tankattiin pari kertaa varmuuden vuoksi.



Miksi hait MaakKiin jos et halunnut sijoituksen muuttuvan?
En hakenut, kyseltiin moneen kertaan että liittyisin porukkaan. Silloin luvattiin että sijoitus ei muuttuisi. No muuttui se.
 
Hetkinen.. Kertokaapa nyt minulle mikä järki MAAKK:ssa tänä päivänä on jos niihin kuuluva väki ei sitten tosipaikan tullen kuulukaan MAAKK:aan vaan johonkin toiseen joukkoon??
Tämän päivän MAAKK:t ovat sa-joukkoja suunniteltuine tehtävineen, ei mitään harrastus- ja ajanviettopaikkoja mukavassa porukassa. Joskus joku MAAKK saattoi sellainenkin olla, saattoi olla vielä vuosi-pari sitten, 2018 ei enää ole. Ja tämä on fakta.
 
Hetkinen.. Kertokaapa nyt minulle mikä järki MAAKK:ssa tänä päivänä on jos niihin kuuluva väki ei sitten tosipaikan tullen kuulukaan MAAKK:aan vaan johonkin toiseen joukkoon??

Ei tuollaisessa hang around touhussa ollut mitään järkeä edes viime vuosikymmenellä!

Koska ihminen voi hoitaa vain yhtä poikkeusolojen tehtävää, niin on selvää, että niitä poikkeusolojen tehtäviä voi olla vain yksi.
 
En hakenut, kyseltiin moneen kertaan että liittyisin porukkaan. Silloin luvattiin että sijoitus ei muuttuisi. No muuttui se.

Esimies ei saa antaa lupauksia sellaisista asioista jotka eivät ole hänen päätösvallassaan. Sijoitusasiat on yksi sellainen juttu. Maakuntajoukot ovat aikoinaan olleet isänmaallisen lihan puuhakerho, valmiusreservi ja nyt ne ovat osa paikallispataljoonia. Tulevaisuudessa voidaan nähdä myös joku toinen rooli.
 
Kertokaapa nyt minulle mikä järki MAAKK:ssa tänä päivänä on jos niihin kuuluva väki ei sitten tosipaikan tullen kuulukaan MAAKK:aan vaan johonkin toiseen joukkoon??

Ei mikään. Ingsoc mainitsi tapaukset edellä. Jos joku on prospektina vuoden tai kaksi, niin siitä selvinnee. Pidempään ei kannattane pitää.

ei mitään harrastus- ja ajanviettopaikkoja mukavassa porukassa.

Tuohon riittää MPK ja sopiva reserviläisyhdistys.
 
Esimies ei saa antaa lupauksia sellaisista asioista jotka eivät ole hänen päätösvallassaan. Sijoitusasiat on yksi sellainen juttu. Maakuntajoukot ovat aikoinaan olleet isänmaallisen lihan puuhakerho, valmiusreservi ja nyt ne ovat osa paikallispataljoonia. Tulevaisuudessa voidaan nähdä myös joku toinen rooli.
Tämä kyseinen homma olikin aikoinaan. No esimies tiesi missä sijoitukseni pitäisi olla ihan esikunnankin mielestä, ilmeisesti läänin esikunta(huom lääni) oli eri mieltä ilmavoimien esikunnan kanssa. No samapa tuo, vähemmän mielenkiintoisiin hommiin jouduin.
 
Hetkinen.. Kertokaapa nyt minulle mikä järki MAAKK:ssa tänä päivänä on jos niihin kuuluva väki ei sitten tosipaikan tullen kuulukaan MAAKK:aan vaan johonkin toiseen joukkoon??
Tämän päivän MAAKK:t ovat sa-joukkoja suunniteltuine tehtävineen, ei mitään harrastus- ja ajanviettopaikkoja mukavassa porukassa. Joskus joku MAAKK saattoi sellainenkin olla, saattoi olla vielä vuosi-pari sitten, 2018 ei enää ole. Ja tämä on fakta.

Asiaa. Ja tähän viittasin hitusen verran rivien välissä omassa viestissäni (suorituskykyvaatimukset). Omalla alueellani MAAKKilaisuudella nähtiin jo suunnitteluvaiheessa olevan toiminnan kehittyessä myös nykyistä likentelevä sotilaallinen funktio. Tiedän kun olin mukana.
 
Sanotaanpa näin että oman aselajin esimiehet ihmettelivät kun mainitsin sijoitukseni muuttuneen. Kommentti oli jotakuten "mitä vittua ne sinut maakkiin siirti, meillä sinun sijoitus pitäisi olla"
Joten, kyllä se sijoitus voi muuttua.
Minähän varoitin. :cool:
 
Itse olen menettänyt etulinjan sijoitukseni, jos MAAKK sijoituksen eteen pitää tehdä töitä voisin olla kiinnostunutkin.
Minkälaisia kuraportaan hommia on tarjolla keskimäärin kaikissa maakunnissa?
Tekisin mielelläni sellaisia juttuja mitä kukaan muu ei halua tehdä.
 
Itse olen menettänyt etulinjan sijoitukseni, jos MAAKK sijoituksen eteen pitää tehdä töitä voisin olla kiinnostunutkin.
Minkälaisia kuraportaan hommia on tarjolla keskimäärin kaikissa maakunnissa?

Tekisin mielelläni sellaisia juttuja mitä kukaan muu ei halua tehdä.

"Kaikki" haluavat olla "ramboja", joten sun periaattella sitten huoltoon tai krh joukkueeseen tuliasemamieheksi.
 
Itse olen menettänyt etulinjan sijoitukseni, jos MAAKK sijoituksen eteen pitää tehdä töitä voisin olla kiinnostunutkin.
Minkälaisia kuraportaan hommia on tarjolla keskimäärin kaikissa maakunnissa?
Tekisin mielelläni sellaisia juttuja mitä kukaan muu ei halua tehdä.

Tarjolla on kaikkea, mitä MAAKK kokoonpanon ja tehtävien perusteella on tarve tehdä. Aiempi sotilas- ja siviiliosaaminen voi vaikuttaa siihen, mihin tehtäviin sinut kannattaa sijoittaa. Itse olen ollut aina valmis tekemään kaikkea, mitä tarvitaan. Ja kaikenlaista on tullut myös tehtyä. Asenteena sellainen vapaaehtoisesti aloitteellinen ”tehdäänpäs nämä hommat pois jaloista” toimii hyvin kyllä missä tahansa muussakin organisaatiossa.
 
Tarjolla on kaikkea, mitä MAAKK kokoonpanon ja tehtävien perusteella on tarve tehdä. Aiempi sotilas- ja siviiliosaaminen voi vaikuttaa siihen, mihin tehtäviin sinut kannattaa sijoittaa. Itse olen ollut aina valmis tekemään kaikkea, mitä tarvitaan. Ja kaikenlaista on tullut myös tehtyä. Asenteena sellainen vapaaehtoisesti aloitteellinen ”tehdäänpäs nämä hommat pois jaloista” toimii hyvin kyllä missä tahansa muussakin organisaatiossa.


Itse en kaipaa suurta vastuuta tai kunniaa, eikä ole kunnianhimoa metsästää ylennyksiä ja kilpailla muiden kanssa mistään asemasta.
 
Itse en kaipaa suurta vastuuta tai kunniaa, eikä ole kunnianhimoa metsästää ylennyksiä ja kilpailla muiden kanssa mistään asemasta.

Vastuullisia olemme kaikki. Meitä on tietysti moneksi ja jokaisella on omat motiivinsa. Ei gloria, namiskuukkelit tai asema ole minullekaan tärkeä asia, vaan se toiminnan tarkoitus ja sujuvuus. Isänmaan asiallahan tässä ollaan. ;)
 
Back
Top