Kysymys- ja vastaustopiikki

Eipä ole vielä oikeaa vastausta tullut. 3. Vihje: yksi aikamääre liitty tuohon nimeen oleellisesti
 
Jotta tämä topikki ei taas lopahtaisi, niin katsotaan huomenna tilanne, mikäli oikeaa lopullista vastausta ei tule. Oldschool on toistaaiseksi kiini "jatkopaikasssa"...
 
Jotta tämä topikki ei taas lopahtaisi, niin katsotaan huomenna tilanne, mikäli oikeaa lopullista vastausta ei tule. Oldschool on toistaaiseksi kiini "jatkopaikasssa"...
Hyvä kun lisäät löylyä. Olen ollut viikonlopun kovasti poissa, mm viemässä kynttilälyhdyt isovanhempien haudalle, jos se katsotaan lieventäväksi asianhaaraksi. Koetan kyllä hakea tuota "kuudennen tunnin eskadroona" -tyyppistä vastausta mutta täytyy myöntää että kysymys on joko supervaikea tai mukavan hämäävästi asetettu... Kaikki muutkin nyt heti mukaan, eli nopeita heittolaukauksia, massassa on voimaa!
 
Aloin jo epäillä mun lähdettäni, mutta kyllä kyseinen nimi löytyy Googlesta, ei tosin suomeksi, mutta ranskaksi kylläkin... Oli pakko tarkistaa.
 
Siis etsitään De Gaullelle uskollisen joukon nimeä, joka juontaa 1940, ja jossa nimessä on tunti ... ääh, lyö tyhjää ja tiuhaan. Ranskan kieli on päässyt vähän ruosteeseen (samoin kuin Peugeottini). Maquisards?
 
Tuo maquisards kummittelee minunkin arvailuissa. Sitten on joku halvatun hatara muistikuva, että tuo joukko liittyisi jotenkin kalastusveneisiin ja sukeltajiin tai jotain.
 
Liberateurs?
L' affiche du Londres?
L'appel du 18 Juin?
Cross of Lorraine?

Pahoittelen, pajatsoni tyhjeni ja nyt tippui jo takaressun tarvikkeetkin. Kun ei polla säteile niin ei. Kuulemme siis varmaan ti aamupäivällä Salomonin tuomion.
 
Päästetään teidät piinasta. Mun lähteeni mukaan v. 1940 englannissa sai alkunsa kunnianimi Gaullist de la premiere heure, eli suomeksi suunnilleen "ensimmäisen tunnin gaullisti". Oldskool tunnisti parsanvarren eli Charles de Gaullen, joten hän jatkakoon...
 
Kiitos piinasta ;-) ja niin hyvän kysymyksen tekemisestä että puolen tunnin kuuklettamisella ei ratkennut. Niin, ja uutta kysymystä linjalle, liittyy taas aihepiiriin jota on käsitelty parilla ed sivulla. Kaksiosainen, sillä muuten on liian helppo:
1) Mikä tunniste laitettiin lentokoneisiin Normandian maihinnousun yhteydessä? (ns virallinen nimitys) 1p
2) Miksi? (ei pelkästään "syy" vaan synkkää faktaa sen takaa) 3p

Painotan 2-kohtaa tukevasti sen takia että ollaan sotahistoria-aiheen alla, ja pelkkä yleistiedon heitto ei vielä voita vastauskisaa.
 
1. Maihinnousuraidat = "Invasion strips", kolme valkoista ja kaksi mustaa 18 tuumaa leveää raitaa siivissä ja rungossa.
2. Liittoutuneiden tarkoituksena oli mahdollistaa omien koneiden nopea tunnistaminen, ettei it pudota omia koneita. Vaarana oli että tuhannet koneet ilmassa yhtäaikaa jumittaisi ja kaataisi IFF-omakonetunnistusjärjestelmän.

Näitä raitoja ei maalattu nelimoottorisiin raskaisiin pommittajiin, koska niissä sekoittamisen vaaraa ei katsottu olevan. Kuukausi maihinnousun jälkeen raidat poistettiin koneiden yläpinnoilta ja kokonaan vuoden 1944 loppuun mennessä. Syy tähän oli parempi maastouttaminen etulinjan kentillä Ranskassa ja lopuksi tunnistustarpeen poistuminen.
 
1. Maihinnousuraidat = "Invasion strips", kolme valkoista ja kaksi mustaa 18 tuumaa leveää raitaa siivissä ja rungossa.
2. Liittoutuneiden tarkoituksena oli mahdollistaa omien koneiden nopea tunnistaminen, ettei it pudota omia koneita. Vaarana oli että tuhannet koneet ilmassa yhtäaikaa jumittaisi ja kaataisi IFF-omakonetunnistusjärjestelmän.

Näitä raitoja ei maalattu nelimoottorisiin raskaisiin pommittajiin, koska niissä sekoittamisen vaaraa ei katsottu olevan. Kuukausi maihinnousun jälkeen raidat poistettiin koneiden yläpinnoilta ja kokonaan vuoden 1944 loppuun mennessä. Syy tähän oli parempi maastouttaminen etulinjan kentillä Ranskassa ja lopuksi tunnistustarpeen poistuminen.
Myönnän 1p mutta kaipaan tuohon 2-kohtaan vielä faktaa. "vaarana oli" ei riitä. Missä, miten, paljonko ? (sotahistoriaa)
 
Normandian päällä olisi maihinnousun aikana niin paljon liittoutuneiden koneita että tuo IFF tukehtuisi. Lisäksi Typhoon ja FW 190 muistuttivat profiilitaan kovasti toisiaan.

Kun laivaston ja armeijan it ei kyennyt erottamaan toisistaan kokardeja ja palkkiristejä, tarvittiin jotain selvemmin erotettavaa. Raidat haluttiin luonnollisesti pitää piilossa saksalaisilta, joten ne määrättiin maalattaviksi 3. -4.6. eikä niistä kerrottu laivueille ennakkoon.

Taustalla oli vielä Sisilian maihinnousu, jossa 10.7.1943 Tunisiasta lähteneistä 144 C-47:stä 23 ammuttiin alas ja 37 vaurioitui pahasti omasta it:stä. 1400 laskuvarjomiestä kuoli tai katosi 504. laskuvarjorykmentistä
 
Viimeksi muokattu:
Tuo on juuri oikein ja se fakta mitä hain. Liittoutuneiden 666 joukkojenkuljetuskonesuorituksesta 42 ammuttiin alas ja 118 vaurioitui, monet omien tulesta. Tutkimuksissa todettiin että ilma- ja maaoperaatiot olivat liian erillisiä ja ikäänkuin tietämättömiä toisistaan.

Nämä maahanlasku- ja laskuvarjo-operaatiot on historiallisesti hyvin karua touhua jota voisi joskus vetää yhteen. Liittoutuneet jopa harkitsi 82 airbornen pudotusta Roomaan elo-syyskuussa, ns turvaamaan Italian hallituksen antautumista.

Sepeteus, jatka, ole hyvä!
 
Minkä aseen piirustukset venäläiset vaativat jatkosodan jälkeen itselleen? Mistä venäläiset olivat saaneet tietää ko. aseesta?
 
Minkä aseen piirustukset venäläiset vaativat jatkosodan jälkeen itselleen? Mistä venäläiset olivat saaneet tietää ko. aseesta?

Olisikohan ollut Tampellan 300 mm kranaatinheitin, "köyhän miehen Stuka", joka ei koskaan lopullisesti valmistunut. Ainoastaan proto ja jokunen koesarjan heitin tehtiin. Sodan loputtua PV perui tilausaikeensa ja Tampella yritti tarjota sitä Ruotsiin. Olisiko tieeto venäläisille tullut valvontakomission tutkiesssa Tampellan ja PV:n välisiä neuvotteluja ( niiden pöytäkirjoja ja muuta kirjeenvaihtoa ). Toinen vaihtoehto tietysti on, että tieto vuoti Ruotsissa venäläisille. Myöhemmin Tampella kehitti tämän heittimen pohjalta järeaän kranaatinheittimen 160KRH58C, joka tosin ei kai sitten kuulunut PV:n kalustoon ( tästä en oo varma ).
 
Back
Top