Kysymys- ja vastaustopiikki

Nimitys viisaampi ei varmaan kuvaa minua, mutta jatketaan silti.
Minun on pitänyt kysyä tämä seuraava jo monta kertaa, toivottavasti ei ole uusinta, kun en millään muista...

Mutta.
Suomen ilmavoimat liittyvät mutkan kautta ilmalaivan tuhoamiseen. Kuinka?
 
Tätä ei ehkä tarkoitettu, mutta Yleisesikunnan rämäpäinen päälliikkö Wallenius organisoi 20 -luvulla Ilmavoimat mukaan pelastamaan italialaisten kadonnutta ilmalaivaa Huippuvuorille.
Toinen tapaus voisi laajasti tulkiten olla Välirauhan aikana maamme ilmatilaan ajautuneiden brittien sulkupallojen metsästys.
 
Totta nuo, mutta mitä kysymyksellä tarkasti haetaan, niin jäljille pääsee menemällä Ilmailuvoimien syntyhetkiin...
 
Totta nuo, mutta mitä kysymyksellä tarkasti haetaan, niin jäljille pääsee menemällä Ilmailuvoimien syntyhetkiin...

Britit pommittivat kahden lentokoneen osastolla 6.–7. kesäkuuta 1915 saksalaisten Everen ilmalaivahallia ja tuhosivat ilmalaiva Z 38 maahan. Saman hyökkäyksen kolmas lentokone harhautui joukosta. Morane-Saulnier-konetta lensi Reginald Warneford. Hän kohtasi sattumalta ilmalaiva Z 37:n. Ilmalaiva ajoi konekivääritulella Warnefordin pois. Ilmalaiva alkoi nousta hyvin korkealle. Warneford kiipesi hitaasti 3350 metriin. Ilmalaiva laski korkeutta, ja Warneford jäi ilmalaivan yläpuolelle. Hän pudotti kuusi pommia ilmalaivan kattoon. Ilmalaiva räjähti, ja vaurioitti Warnefordin heikkoa puurakenteista yksitasoa, ja hän teki pakkolaskun vihollisen linjojen taakse. Warneford korjasi vaurioituneen polttoaineletkun ja palasi takaisin kotiin. LZ 37 oli ensimmäinen lentokoneen pudottama zeppeliini. Warneford palkittiin Viktorian ristillä.

Z 37 ilmalaivan tuhosi samanlainen Morane-Saulnier kuin Suomen ilmavoimien ensimmäinen kone oli.
 
Britit pommittivat kahden lentokoneen osastolla 6.–7. kesäkuuta 1915 saksalaisten Everen ilmalaivahallia ja tuhosivat ilmalaiva Z 38 maahan. Saman hyökkäyksen kolmas lentokone harhautui joukosta. Morane-Saulnier-konetta lensi Reginald Warneford. Hän kohtasi sattumalta ilmalaiva Z 37:n. Ilmalaiva ajoi konekivääritulella Warnefordin pois. Ilmalaiva alkoi nousta hyvin korkealle. Warneford kiipesi hitaasti 3350 metriin. Ilmalaiva laski korkeutta, ja Warneford jäi ilmalaivan yläpuolelle. Hän pudotti kuusi pommia ilmalaivan kattoon. Ilmalaiva räjähti, ja vaurioitti Warnefordin heikkoa puurakenteista yksitasoa, ja hän teki pakkolaskun vihollisen linjojen taakse. Warneford korjasi vaurioituneen polttoaineletkun ja palasi takaisin kotiin. LZ 37 oli ensimmäinen lentokoneen pudottama zeppeliini. Warneford palkittiin Viktorian ristillä.

Z 37 ilmalaivan tuhosi samanlainen Morane-Saulnier kuin Suomen ilmavoimien ensimmäinen kone oli.
Hieno tarina.
 
Britit pommittivat kahden lentokoneen osastolla 6.–7. kesäkuuta 1915 saksalaisten Everen ilmalaivahallia ja tuhosivat ilmalaiva Z 38 maahan. Saman hyökkäyksen kolmas lentokone harhautui joukosta. Morane-Saulnier-konetta lensi Reginald Warneford. Hän kohtasi sattumalta ilmalaiva Z 37:n. Ilmalaiva ajoi konekivääritulella Warnefordin pois. Ilmalaiva alkoi nousta hyvin korkealle. Warneford kiipesi hitaasti 3350 metriin. Ilmalaiva laski korkeutta, ja Warneford jäi ilmalaivan yläpuolelle. Hän pudotti kuusi pommia ilmalaivan kattoon. Ilmalaiva räjähti, ja vaurioitti Warnefordin heikkoa puurakenteista yksitasoa, ja hän teki pakkolaskun vihollisen linjojen taakse. Warneford korjasi vaurioituneen polttoaineletkun ja palasi takaisin kotiin. LZ 37 oli ensimmäinen lentokoneen pudottama zeppeliini. Warneford palkittiin Viktorian ristillä.

Z 37 ilmalaivan tuhosi samanlainen Morane-Saulnier kuin Suomen ilmavoimien ensimmäinen kone oli.
Täydellistä, arvoisa @Ikarus , jatka ole hyvä! Olinkin aivan varma, että joko sinä tai @tulikomento ratkaisette tämän...
https://fi.wikipedia.org/wiki/Morane-Saulnier_Parasol

Meidän Thulin Typ D oli ensimmäinen koneemme, ja ruotsalaisten lisenssiversio Moranesta. Aina kun katson K-S ilmailumuseon kattoon, minulle tulee mieleen, että tuollainen on tiputtanut valtavan ilmalaivan. Ja aina on yhtä hämmästynyt olo. Nykyisin museon kone on pantu pudottamaan lentolehtisiä. Toteutus on onnistunut elävöitys.

Thulin_Typ_D.jpg

Rosen.jpg
Un_Morane_RG_38_n9_p136.jpg

1357089.jpg
 
Saattaa olla liian helppo, mutta kysyn nyt kumminkin:
Kuka Luftwaffen ww2-ässä, huumorimies ja armoitettu tarinankertoja, tunnettiin lempinimellä " Bonifacius ".
 
Saattaa olla liian helppo, mutta kysyn nyt kumminkin:
Kuka Luftwaffen ww2-ässä, huumorimies ja armoitettu tarinankertoja, tunnettiin lempinimellä " Bonifacius ".

JG 52:n mies Peter Düttmann. 152 ilmavoittoa 395:llä sotalennolla.


OT: Tuohon JR49:n mainitsemaan ilmavoimien ensimmäiseen kreivi von Rosenin lahjoittamaan Thuliniin liittyen, tiesittekö muuten, että kone oli vielä 30-luvulla lähes yhtenä palasena ? Olen nähnyt kuvia Malmin vuoden 1938 ilmailunäytöksestä, jossa kyseinen Thulin oli asetettu näytteille paviljonkiin. Vähän rähjäisenä mutta kuitenkin yhtenä palasena. No, kuuleman mukaan piakkoin tämän jälkeen kone sitten tuhottiin. Härskeimmän tarinan mukaan poltettiin jossain juhannuskokossa.

Tikkakosken museolla on muuten varastossa toisen samanlaisen Thulinin runko, jota käytettiin mallina tuota museon katossa olevaa replikaa rakennettaessa.
 
JG 52:n mies Peter Düttmann. 152 ilmavoittoa 395:llä sotalennolla.


OT: Tuohon JR49:n mainitsemaan ilmavoimien ensimmäiseen kreivi von Rosenin lahjoittamaan Thuliniin liittyen, tiesittekö muuten, että kone oli vielä 30-luvulla lähes yhtenä palasena ? Olen nähnyt kuvia Malmin vuoden 1938 ilmailunäytöksestä, jossa kyseinen Thulin oli asetettu näytteille paviljonkiin. Vähän rähjäisenä mutta kuitenkin yhtenä palasena. No, kuuleman mukaan piakkoin tämän jälkeen kone sitten tuhottiin. Härskeimmän tarinan mukaan poltettiin jossain juhannuskokossa.

Tikkakosken museolla on muuten varastossa toisen samanlaisen Thulinin runko, jota käytettiin mallina tuota museon katossa olevaa replikaa rakennettaessa.

Peter Düttmann se. Kirjassaan Itärintaman hävittäsotaa on värikkäitä tarinoita, osaan saa suhtautua jopa pienellä varauksella. Peter mm. piipahti päiväseltään viemässä Mersun Stalingradin mottiin. Muistaakseni Joko Düttmannin ja Hermann Buhcnerin kirjassa Myrskylintu on myös vähemmän uskottava tarina Me 262:n koelennosta, moottoreiden tehoja säädeltiin muuttelemalla moottorissa olevan "sipulin" kokoa.

@tulikomento jatkaa.
 
Tattis. Tämä on varmaan turhankin helppo, mutta kysyn silti.

Ketä Hitler-nuorison johtaja Artur Axmann piti täydellisenä esikuvana Saksan nuorisolle - tosin vain niin kauan kuin tämä kyseinen henkilö malttoi pitää suunsa kiinni ?
 
Tattis. Tämä on varmaan turhankin helppo, mutta kysyn silti.

Ketä Hitler-nuorison johtaja Artur Axmann piti täydellisenä esikuvana Saksan nuorisolle - tosin vain niin kauan kuin tämä kyseinen henkilö malttoi pitää suunsa kiinni ?

images

Afrikan tähti, Hans Joachim Marseile.
Ihailtu sankari, jolla oli vaikeuksia olla möläyttelemättä selvinkin päin. Soppa hänelle maistui vapaalla ja jutut tahtoi varsinkin kännissä lähteä lapasesta:D
Häntä houkuteltiin natsipuolueen jäseneksi. Marseille väisti kysymyksen toteamalla: - Jos hommaatte puolueeseen riittävästi kauniita naisia, voin harkita.
Boheemi ja humanteri Marseille oli elämänkatsomukseltaan varsinainen anti-natsi.
Marseille oli taitava pianisti. Hän soitti kerran arvovaltaiselle yleisölle, jossa mukana mm. Hitler, jazz-musiikkia, joka oli kiellettyä kolmannessa valtakunnassa. Hitler lähti siitä luistelemaan vähin äänin, mitään seuraamuksia ei Jochenille kielletyn musiikin soittamisesta seurannut.
 
Viimeksi muokattu:
images

Afrikan tähti, Hans Joachim Marseile.
Ihailtu sankari, jolla oli vaikeuksia olla möläyttelemättä selvinkin päin. Soppa hänelle maistui vapaalla ja jutut tahtoi varsinkin kännissä lähteä lapasesta:D
Häntä houkuteltiin natsipuolueen jäseneksi. Marseille väisti kysymyksen toteamalla: - Jos hommaatte puolueeseen riittävästi kauniita naisia, voin harkita.
Boheemi ja humanteri Marseille oli elämänkatsomukseltaan varsinainen anti-natsi.
Marseille oli taitava pianisti. Hän soitti kerran arvovaltaiselle yleisölle, jossa mukana mm. Hitler, jazz-musiikkia, joka oli kiellettyä kolmannessa valtakunnassa. Hitler lähti siitä luistelemaan vähin äänin, mitään seuraamuksia ei Jochenille siitä seurannut.

"Jochen" Marseillea haettiin. Oli vissiin liiankin helppo. Lentäjä-ässän elämäkerrassa todettiin myös, kuinka jossain juhlatilaisuudessa Göring oli kysynyt Marseillelta, että onko tällä tosiaan jo sata kaatoa (tarkoitti tietty ilmavoittoja). Ja tähän Marseille pokkana: "Tarkoittaako valtakunnanmarsalkka nyt lentokoneita vai naisia ?" :D
 
Pidetään topiikki aktiivisena - vaikka helpolla kyssärillä:

Kuka taisteli muun muassa Misse-joella ja piiloutui Pellossa?
 
Milloin sitten käytiin viimeinen meritaistelu puualuksin Euroopan vesillä? Viimemainittu alueellinen rajaus sen vuoksi, että vastaus on helpompi todentaa.
 
Nopea oikea vastaus!
Ei valitettavasti ole nyt aikaa taustoittaa asiaa enempää, kun että kyseessä oli Tanskan laivaston ja Itävallan (!!) välinen taistelu.

Herman jatkaa.
 
Back
Top