Kysymys- ja vastaustopiikki

No herrat perhana, kaksi viikkoa jo hinkattu tuota saniteeria, olikohan aika siirtya seuraavan kyssariin ennenkuin kaikki taalla joutavat sanatoorioon..?
 
No herrat perhana, kaksi viikkoa jo hinkattu tuota saniteeria, olikohan aika siirtya seuraavan kyssariin ennenkuin kaikki taalla joutavat sanatoorioon..?
Joo, olikohan se edes alunperin kysymykseksi tarkoitettu?
Näin ei pitäisi toimia, esitetään kysymys, ja sitten sitä ei viedä loppuun...
 
Kai tuo on aluperin jotain toisen maailmansodan tutkia, jota ehkä käytetään nykyisin radioteleskooppina? Ehkä maa on UK?
 
Kyseessa on avaruustutkimuksen alkuaikoihin erittäin tunnetuksi tullut Jodrell Bankin radioteleskooppi, joka sijaitsee Manchesterin lähellä. Sen korkeussuuntauskoneisto otettiin romutetun R -luokan
taistelulaivan Royal Sovereignin päätykistön tornista.
 
No herrat perhana, kaksi viikkoa jo hinkattu tuota saniteeria, olikohan aika siirtya seuraavan kyssariin

Näin ei tarvitse käydä! Modet on linjannu, että 72 h hiljaiselon jälkeen saa tehdä uuden kysymyksen, jotta ketju ei vaivu hiljaisuuteen.
Mutta kysymys:

Merivoimien tulevien taistelualusten valtamerikelpoisuuden tarpeellisuudesta on väitelty. Mutta milloin itsenäisen Suomen Merivoimat purjehti valtamerellä ensimmäisen kerran?
 
Silloin oli tosiaankin ensimmäinen koululaiva Suomen Joutsenen valtameripurjehdus. Valtamerta oli kynnetty kuitenkin jo aikaisemmin; ei tosin näin pitkään.
 
Tässä ei paljon ole tapahtunut!
Vihjeitäkin on hankala antaa, koska ei nuorella laivastollamme edes paljon vaihtoehtoja ollut siihen, millä aluksella voisi ylipäänsä valtameren alloille lähteä.
 
M-1, koulutuspurjehdus Petsamoon vuonna 1925.
Vuodesta 1936 eteenpäin nimeltään Louhi.
 
Sehän se oli!

V 1918 Venäjän laivaston miinalaiva Vojn jäi muiden pienten alusten tavoin Suomeen ja niistä muodostui Laivastomme alku. Se sai nimen M-1 ja toimi miinalaivana. 1920 -luvulla ainoa alus, jolla saattoi
edes ajatella purjehdusta Petsamoon. Joka oli varsin rohkea suoritus; siitä löytyy kuvaus Eino Pukkilan muistelmista. On luultavaa, että enemmän tai vähemmän onneakin oli mukana. Myöhemmin samana
vuonna upposi sitten torpedovene S2, eikä tämänkaltaisia retkiä enää tehty.

Alus palveli esikuntalaivana sekä sukellusveneiden tukialuksena 1926 eteenpäin. Vähemmän tunnettu tosiasia on se, että M-1/Louhi oli ainoa kelvollinen miinalaivamme Talvisotaan asti. Panssarilaivojen ja
sukellusveneiden kanssa touhutessa oli Merivoimilta unohtunut miina-aselaji lähes kokonaan. Seikka, jonka ovat unohtaneet kertoa myös laivastohistorioitsijamme; ex-meriupseereita hekin.
 
Nyt vasta muistin tämän! Jatketaan merellisissä aiheissa.

Mikä alus, miten liittyy Suomen laivastoon ja eritoten, miten liittyy Inkoossa sijainneeseen puuceehen?

Edit: siis perusmalli halusessa. Unohdetaan kysymykseen liittyen tuo etukannen tykki, vaikka kuvassa sellainen onkin.
Marinefaehrprahm_Skizze.JPG
 
Viimeksi muokattu:
Nyt vasta muistin tämän! Jatketaan merellisissä aiheissa.

Mikä alus, miten liittyy Suomen laivastoon ja eritoten, miten liittyy Inkoossa sijainneeseen puuceehen?

Edit: siis perusmalli halusessa. Unohdetaan kysymykseen liittyen tuo etukannen tykki, vaikka kuvassa sellainen onkin.
Marinefaehrprahm_Skizze.JPG
No niin. Haettu tarina: kuvan esittänee Marinefährprahm (MFP) F-177:aa, joka osallistui saksalaisten maihinnousuun Suursaareen 15.9.1944, jossa suomalaisia vaaditttiin antautumaan. Syntyneissä taisteluissa saksalaiset menettivät useita aluksia. Satamalahden pohjukassa oli tämä F-177, useita reikiä rungossaan. Alus kunnostettiin ja liitettiin Suomen laivastoon nimellä Seili.

Aluksen ollessa pitkä ja matala syväykseltään, oli sen ohjalu vaikeaa. Tarinan mukaan aluksen oltua Inkoossa Bärosundin salmessa, voimakas virtaus oli temapaissut sen mukaansa ahtaassa salmessa. Tilanteessa syntyneessä hässäkässä oli sitten kaatunut rannalta puita ja puucee. Henkilövahingoista ei ole tietoa.

Kuljetuslautta Seili:
Pituus 47 m
Leveys 6,5 m
Syväys 2,3 m
Uppouma 180 t
Koneet 3 x 285 hv, Suomessa myöhemmin 3 x 180 hv Valmet
Kuljetuskyky kiväärikomppania tai 105 tonnia lastia
Aseistus kolme 20 mm:n konetykkiä
 
No niin. Haettu tarina: kuvan esittänee Marinefährprahm (MFP) F-177:aa, joka osallistui saksalaisten maihinnousuun Suursaareen 15.9.1944, jossa suomalaisia vaaditttiin antautumaan. Syntyneissä taisteluissa saksalaiset menettivät useita aluksia. Satamalahden pohjukassa oli tämä F-177, useita reikiä rungossaan. Alus kunnostettiin ja liitettiin Suomen laivastoon nimellä Seili.

Aluksen ollessa pitkä ja matala syväykseltään, oli sen ohjalu vaikeaa. Tarinan mukaan aluksen oltua Inkoossa Bärosundin salmessa, voimakas virtaus oli temapaissut sen mukaansa ahtaassa salmessa. Tilanteessa syntyneessä hässäkässä oli sitten kaatunut rannalta puita ja puucee. Henkilövahingoista ei ole tietoa.

Kuljetuslautta Seili:
Pituus 47 m
Leveys 6,5 m
Syväys 2,3 m
Uppouma 180 t
Koneet 3 x 285 hv, Suomessa myöhemmin 3 x 180 hv Valmet
Kuljetuskyky kiväärikomppania tai 105 tonnia lastia
Aseistus kolme 20 mm:n konetykkiä
Täydellinen vastaus! Ei hullumpaa.
Jatka, ole hyvä.

Ja tässä siis alus alkuperäisessä tehtävässään :):
 
Back
Top