Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Kahden eri puolilla taistelleen ja hyvin tunnetun WW2:n panssarikomentajan pojat seurasivat sodan jälkeen isiensä jalanjälkiä ja saavuttivat itsekin kenraalin arvon. Ketkä kaksi upseeria ovat kyseessä ? Sen verran vinkkiä, että toinen näistä osallistui itsekin toiseen maailmansotaan ja jatkoi sotilasuralla sen jälkeen. Toinen puolestaan missasi niukasti WW2:n mutta antautui tämän jälkeen täysillä sotilasuralle.
Tää tais olla liian helppo? Patton/Guderian kai
Tähän kommenttina, että hyllyssäni olevan englanninkielisen lähdeteoksen mukaan, italialilaisten suosimat avo-ohjaamot johtuivat yksinkertaistesti siitä syytä, että maassa ei osattu tehdä umpiohjaamoja! Siinä oli joku ylitsepääsemätön ongelma kuomun kanssa, ja valittiin helpompi tie.Italialainen vapaaehtoinen Diego Manzocchi, LLv. 26/LeR 2.
Kaatui 11.3.1940 Ikolan järvellä, Iitissä.
http://ilmakilta.info/diego.php
''Ylikersantti Manzocchin hyökkäys ei ollut yhtä menestyksekäs. Hän sai luodin keuhkoihinsa joko pommittajien torjuntatulesta tai niitä suojanneilta I-153 Tsaika -hävittäjiltä. Pommittajia suojasi 15 IAP (15 Hävittäjärykmentti), jonka I-153-koneiden lentäjät raportoivat taistelleensa kahta suomalaista Spitfire-hävittäjää vastaan. Maassa olleet katselijat näkivät Manzocchin koneen heilahtavan ja putoavan jyrkästi kohti maata, mutta kuitenkin hallitusti. Haavoittunut lentäjä valitsi pakkolaskupaikakseen pienen Ikolanjärven jään. Lähestyessään järveä, hän laski koneensa laskutelineet alas tarkoituksena pitää kone ehjänä. Tämä päätös mitä ilmeisimmin maksoi hänen henkensä. Jos hän olisi pitänyt telineet sisällä ja tehnyt mahalaskun hankeen, olisi kone todennäköisesti vain liukunut aikansa lumen peittämää jäätä pitkin ja pysynyt oikein päin.
Manzocchi laskeutui sohjoiselle ja pehmeälle lumelle, johon oli muodostunut kyläläisten käyttämä tiukkaan pakkautunut koholla oleva talvitie. Kone törmäsi valliin, kääntyi ylösalaisin ja jatkoi vielä liukuaan vauhdin voimasta. Avo-ohjaamoon pakkautui lunta ja jäätä, jotka aiheuttivat ruhjeita lentäjän kasvoihin. Kone pysähtyi Manzocchin jäädessä roikkumaan vöiden varaan pää alaspäin ilmeisesti jo tajuttomana.''
Henkivartion sotilas, jarrumies, lasinpuhaltaja, valtion sähkömies. Olipa hän lähellä päättää päivänsä jo nuorena. Muutama ammatti jäi vielä mainitsematta. Kuka hän oli?
Henkivartion sotilas, jarrumies, lasinpuhaltaja, valtion sähkömies. Olipa hän lähellä päättää päivänsä jo nuorena. Muutama ammatti jäi vielä mainitsematta. Kuka hän oli?
Ja arvaus on.
Tulee muistoja mieleen, nimittäin jonkin aikaa samoja "koiraslotan" laattoja kantaneena (tosin 2 tähdellä). Nimitys teknikkoluutnantiksi kun tuli vasta erikoisupseerikurssien yleisjakson käynnin jälkeen. Sitä ennen olin "sotilasvirkamies, luutnantti, teknikko"
Taisit tuntea Tj-teknikko Matti Kulmalan. Tuolla arvolla hän palveli 1971 -72 RUK:n ITPTRI:ssa.
Oli siihen aikaan ihan ulkona. Lunttasi kaikki asiat Viestimiehen oppaasta. Mukava mies myöhemmin - ja Sotakamreeri.
Luftwaffen kireät turvallisuusmääräykset eivät salli aerobaticsia eikä niiillä ole sopivaa lentokonemalliakaan.
Harjoitessaan G. Rall'n virkaanastuijais juhlallisuuksiin ohjelmaa neljän koneen Starfighter osasto veti mäkeen. Rall itse oli todistamassa neljän savupatsaan nousua. Saattaa tällä onnettomalla tapahtumalla olla asian kanssa jotain tekemistä.
Kuka Luftwaffen kokeneista ässistä / hävittäjäjohtajista tunnettiin lempinimellä ''Fürst'' , Ruhtinas?
Oikein.