Kysymys- ja vastaustopiikki

Aivan oikein! Jatka. :)
 
Kahden eri puolilla taistelleen ja hyvin tunnetun WW2:n panssarikomentajan pojat seurasivat sodan jälkeen isiensä jalanjälkiä ja saavuttivat itsekin kenraalin arvon. Ketkä kaksi upseeria ovat kyseessä ? Sen verran vinkkiä, että toinen näistä osallistui itsekin toiseen maailmansotaan ja jatkoi sotilasuralla sen jälkeen. Toinen puolestaan missasi niukasti WW2:n mutta antautui tämän jälkeen täysillä sotilasuralle.
 
Kahden eri puolilla taistelleen ja hyvin tunnetun WW2:n panssarikomentajan pojat seurasivat sodan jälkeen isiensä jalanjälkiä ja saavuttivat itsekin kenraalin arvon. Ketkä kaksi upseeria ovat kyseessä ? Sen verran vinkkiä, että toinen näistä osallistui itsekin toiseen maailmansotaan ja jatkoi sotilasuralla sen jälkeen. Toinen puolestaan missasi niukasti WW2:n mutta antautui tämän jälkeen täysillä sotilasuralle.

Tää tais olla liian helppo? Patton/Guderian kai
 
Henkivartion sotilas, jarrumies, lasinpuhaltaja, valtion sähkömies. Olipa hän lähellä päättää päivänsä jo nuorena. Muutama ammatti jäi vielä mainitsematta. Kuka hän oli?
 
Italialainen vapaaehtoinen Diego Manzocchi, LLv. 26/LeR 2.
Kaatui 11.3.1940 Ikolan järvellä, Iitissä.

http://ilmakilta.info/diego.php
''Ylikersantti Manzocchin hyökkäys ei ollut yhtä menestyksekäs. Hän sai luodin keuhkoihinsa joko pommittajien torjuntatulesta tai niitä suojanneilta I-153 Tsaika -hävittäjiltä. Pommittajia suojasi 15 IAP (15 Hävittäjärykmentti), jonka I-153-koneiden lentäjät raportoivat taistelleensa kahta suomalaista Spitfire-hävittäjää vastaan. Maassa olleet katselijat näkivät Manzocchin koneen heilahtavan ja putoavan jyrkästi kohti maata, mutta kuitenkin hallitusti. Haavoittunut lentäjä valitsi pakkolaskupaikakseen pienen Ikolanjärven jään. Lähestyessään järveä, hän laski koneensa laskutelineet alas tarkoituksena pitää kone ehjänä. Tämä päätös mitä ilmeisimmin maksoi hänen henkensä. Jos hän olisi pitänyt telineet sisällä ja tehnyt mahalaskun hankeen, olisi kone todennäköisesti vain liukunut aikansa lumen peittämää jäätä pitkin ja pysynyt oikein päin.

Manzocchi laskeutui sohjoiselle ja pehmeälle lumelle, johon oli muodostunut kyläläisten käyttämä tiukkaan pakkautunut koholla oleva talvitie. Kone törmäsi valliin, kääntyi ylösalaisin ja jatkoi vielä liukuaan vauhdin voimasta. Avo-ohjaamoon pakkautui lunta ja jäätä, jotka aiheuttivat ruhjeita lentäjän kasvoihin. Kone pysähtyi Manzocchin jäädessä roikkumaan vöiden varaan pää alaspäin ilmeisesti jo tajuttomana.''
Tähän kommenttina, että hyllyssäni olevan englanninkielisen lähdeteoksen mukaan, italialilaisten suosimat avo-ohjaamot johtuivat yksinkertaistesti siitä syytä, että maassa ei osattu tehdä umpiohjaamoja! Siinä oli joku ylitsepääsemätön ongelma kuomun kanssa, ja valittiin helpompi tie.
Sinä jo ajat sitten pyysit minua kertomaan tarkemmin italialaisten ilmavoimista :). En ole jaksanut referoida kirjaa, vaikka kyllä pitäisi. Fiatia ei pystytty massatuottamaan, niin kuin ei juuri muutakaan. Ja ne virhesuunnittelut... Kirja on siis In the skies of Europe: eli Saksan kanssa liitossa olleiden valtioiden ilmavoimat. Ja saksalaisen kirjoittama ;).
 
Henkivartion sotilas, jarrumies, lasinpuhaltaja, valtion sähkömies. Olipa hän lähellä päättää päivänsä jo nuorena. Muutama ammatti jäi vielä mainitsematta. Kuka hän oli?

Enpä ole ehtinyt päivittää tätä.
Lisätäänpä, että häntä yritettiin uran loppupuolella peitellysti värvätä myös vastapuolen 'mannekiiniksi'.
 
Henkivartion sotilas, jarrumies, lasinpuhaltaja, valtion sähkömies. Olipa hän lähellä päättää päivänsä jo nuorena. Muutama ammatti jäi vielä mainitsematta. Kuka hän oli?


Ja arvaus on.o_O

53AimoLahti40-luvulla.jpg
 

Kovasti on saman näköinen mies. Ei tainnut ihan arvauskaan enää olla. Keksitkö uuden kysymyksen vai jätätkö vapaaksi muille?





Edit: en näköjään saa spoileria nyt aikaseksi. ei tarvitsekaan. Aimo Lahti kuvassa.
 
Tulee muistoja mieleen, nimittäin jonkin aikaa samoja "koiraslotan" laattoja kantaneena (tosin 2 tähdellä). Nimitys teknikkoluutnantiksi kun tuli vasta erikoisupseerikurssien yleisjakson käynnin jälkeen. Sitä ennen olin "sotilasvirkamies, luutnantti, teknikko" :D
 
Tulee muistoja mieleen, nimittäin jonkin aikaa samoja "koiraslotan" laattoja kantaneena (tosin 2 tähdellä). Nimitys teknikkoluutnantiksi kun tuli vasta erikoisupseerikurssien yleisjakson käynnin jälkeen. Sitä ennen olin "sotilasvirkamies, luutnantti, teknikko" :D

Taisit tuntea Tj-teknikko Matti Kulmalan. Tuolla arvolla hän palveli 1971 -72 RUK:n ITPTRI:ssa.

Oli siihen aikaan ihan ulkona. Lunttasi kaikki asiat Viestimiehen oppaasta. Mukava mies myöhemmin - ja Sotakamreeri. :)
 
Taisit tuntea Tj-teknikko Matti Kulmalan. Tuolla arvolla hän palveli 1971 -72 RUK:n ITPTRI:ssa.

Oli siihen aikaan ihan ulkona. Lunttasi kaikki asiat Viestimiehen oppaasta. Mukava mies myöhemmin - ja Sotakamreeri. :)

Kuullut olen, mutta oli reippaasti ennen omaa aikaa. :)
 
Viime kyssäristä on aikaa päälle viikko, eikä uutta ole tullut, joten sallitte varmaan että jatkamme ?

Oma kysymykseni kuuluu:

Minkä takia Saksan Luftwaffella ei ole erillistä taitolentoryhmää, eikä se lentonäytöksissä esitä lainkaan osastotaitolentoa ? Tähän on olemassa yksi aivan ratkaisevan kriittinen syy.
 
Luftwaffen kireät turvallisuusmääräykset eivät salli aerobaticsia eikä niiillä ole sopivaa lentokonemalliakaan.
 
Luftwaffen kireät turvallisuusmääräykset eivät salli aerobaticsia eikä niiillä ole sopivaa lentokonemalliakaan.

Ei. Turvallisuusmääräykset tavallaan liittyvät tähän, mutta se ei ole varsinainen syy. Syynä on eräs tietty tapahtuma.

Ovat kyllä tuonkin jälkeen kyllä lentäneet taktisia sooloesityksiä eri konetyypeillä (esim. Starfighter, Phantom, Tornado, MiG-29), mutta eivät muodostelmataitolentoa.
 
Harjoitessaan G. Rall'n virkaanastuijais juhlallisuuksiin ohjelmaa neljän koneen Starfighter osasto veti mäkeen. Rall itse oli todistamassa neljän savupatsaan nousua. Saattaa tällä onnettomalla tapahtumalla olla asian kanssa jotain tekemistä.
 
Harjoitessaan G. Rall'n virkaanastuijais juhlallisuuksiin ohjelmaa neljän koneen Starfighter osasto veti mäkeen. Rall itse oli todistamassa neljän savupatsaan nousua. Saattaa tällä onnettomalla tapahtumalla olla asian kanssa jotain tekemistä.

Aivan oikein ! Nörvenichin lentotukikohdan vuoden 1962 onnettomuushan tässä on taustalla. Rallin muistelmista tosiaan löytyy kuvaus.

https://de.wikipedia.org/wiki/Absturz_einer_Starfighter-Formation_der_Luftwaffe_der_Bundeswehr_1962
 
Kuka Luftwaffen kokeneista ässistä / hävittäjäjohtajista tunnettiin lempinimellä ''Fürst'' , Ruhtinas?
 
Back
Top