Kysymys- ja vastaustopiikki

Eli ilmeisesti voin jatkaa. Hyvä kyssäsi Kongolla. En tiedä, miten yleisessä käytössä tuo oli kreikkalaisilla, mutta kunnioitukseni WWII suoritusten johdosta kasvaa edelleen.
------------
Kyssäriksi lupasin lentokoneaihetta. Täältä pesee :).

Hypnoosi ja transsiin vaipuminen yhdistetään harvemmin lentokoneisiin. Nyt kuitenkin haetaan sellaista sotilaskonetta, jonka lentämisen pelättiin aiheuttavan sen, että lentäjä vaipuu hypnoosiin tai eräänlaiseen transsiin.
Mikä lentokone oli kyseessä, ja mistä johtui tuo epäilys lentäjän hypnotisoitumisesta tehtävänsä aikana?
 
Eli ilmeisesti voin jatkaa. Hyvä kyssäsi Kongolla. En tiedä, miten yleisessä käytössä tuo oli kreikkalaisilla, mutta kunnioitukseni WWII suoritusten johdosta kasvaa edelleen.
------------
Kyssäriksi lupasin lentokoneaihetta. Täältä pesee :).

Hypnoosi ja transsiin vaipuminen yhdistetään harvemmin lentokoneisiin. Nyt kuitenkin haetaan sellaista sotilaskonetta, jonka lentämisen pelättiin aiheuttavan sen, että lentäjä vaipuu hypnoosiin tai eräänlaiseen transsiin.
Mikä lentokone oli kyseessä, ja mistä johtui tuo epäilys lentäjän hypnotisoitumisesta tehtävänsä aikana?
Se mitä hain vastaukseksi oli 303 British.Mutta jatketaan...
 
Eli ilmeisesti voin jatkaa. Hyvä kyssäsi Kongolla. En tiedä, miten yleisessä käytössä tuo oli kreikkalaisilla, mutta kunnioitukseni WWII suoritusten johdosta kasvaa edelleen.
------------
Kyssäriksi lupasin lentokoneaihetta. Täältä pesee :).

Hypnoosi ja transsiin vaipuminen yhdistetään harvemmin lentokoneisiin. Nyt kuitenkin haetaan sellaista sotilaskonetta, jonka lentämisen pelättiin aiheuttavan sen, että lentäjä vaipuu hypnoosiin tai eräänlaiseen transsiin.
Mikä lentokone oli kyseessä, ja mistä johtui tuo epäilys lentäjän hypnotisoitumisesta tehtävänsä aikana?

Chuck Yeager 14.10-47 Glamorous Glennis -nimisellä Bell X-1 -koneella ylitti ensimmäisenä äänen nopeuden.
Oltiin käymättömillä korpimailla noin kuvainnollisesti ja ei tiedetty tarkkaan mitä tulee tapahtumaan.
Arvaan, että ennen tätä lentoa myös lentäjän joutumista transsiin pelättiin. Monen muun asian ohessa.
 
Chuck Yeager 14.10-47 Glamorous Glennis -nimisellä Bell X-1 -koneella ylitti ensimmäisenä äänen nopeuden.
Oltiin käymättömillä korpimailla noin kuvainnollisesti ja ei tiedetty tarkkaan mitä tulee tapahtumaan.
Arvaan, että ennen tätä lentoa myös lentäjän joutumista transsiin pelättiin. Monen muun asian ohessa.
Aivan. Tuo lentäjän vaipuminen tanssiin oli eräs pelko, mutta mikä oli "suurin" duubio ennen ensimmäistä yliäänilentoa?
 
Aivan. Tuo lentäjän vaipuminen tanssiin oli eräs pelko, mutta mikä oli "suurin" duubio ennen ensimmäistä yliäänilentoa?

Meinaatko kokoonpuristumisilmiötä ja ohjainten lukkiutumista transsoonisella nopeusalueella ? Tästähän ne puheet "äänivallista" lähtivät liikkeelle, kun oletettiin että kyseessä voisi olla läpitunkematon este.
 
Chuck Yeager 14.10-47 Glamorous Glennis -nimisellä Bell X-1 -koneella ylitti ensimmäisenä äänen nopeuden.
Oltiin käymättömillä korpimailla noin kuvainnollisesti ja ei tiedetty tarkkaan mitä tulee tapahtumaan.
Arvaan, että ennen tätä lentoa myös lentäjän joutumista transsiin pelättiin. Monen muun asian ohessa.
Tästä ei ollut kyse. Vihjataan sen verran, että kyse ei ollut suihkumoottorikoneesta, ja pelon aiheutti se näkymä, jonka lentäjä näkee silmillään konetta ohjatessaan.
 
Meinaatko kokoonpuristumisilmiötä ja ohjainten lukkiutumista transsoonisella nopeusalueella ? Tästähän ne puheet "äänivallista" lähtivät liikkeelle, kun oletettiin että kyseessä voisi olla läpitunkematon este.
Joo, tuo kokoonpusertuminen oli suurin pelko. Ilmeisesti X1 olisi lujuusopillisesti kestänyt merkittävästi suurempaa kuormaa, kun kukaan ei oikein tiennyt miten lujaksi pitää kone tehdä...
:)
 
Lisää vihjeitä.
Kyse oli erittäin pitkän matkan saattoon tarkoitettu kone, joka onnettomuudekseen syntyi vääränä ajankohtana.
 
Lisää vihjeitä.
Kyse oli erittäin pitkän matkan saattoon tarkoitettu kone, joka onnettomuudekseen syntyi vääränä ajankohtana.

Enola Gaylla oli kaksi B-29 saattokonetta mukanaan. Toinen kuvasi ja toisessa oli mittausantureita.
Apuohjaaja Lewisin ensireaktio pommin näkemiseen oli ollut huutaa mikrofoniinsa: ”Katsokaa, katsokaa! Hyvä Jumala! Nyt se saatana räjähti” Nyt hän istui hiljaa ajatuksiinsa vajonneena ja yritti muun miehistön tapaan sulatella väkivaltaista näkymää Enola Gayn lentäessä rauhallisesti kohti Tinianin tukikohtaa. Lewis kirjasi lokikirjaansa: ”Hyvä Jumala. Mitä olemme tehneet?”

http://historianet.fi/sota/toinen-maailmansota/hiroshima-paiva-jolloin-pommi-rajahti

Näkymä oli ainakin riittävän pelottava.
 
Enola Gaylla oli kaksi B-29 saattokonetta mukanaan. Toinen kuvasi ja toisessa oli mittausantureita.
Apuohjaaja Lewisin ensireaktio pommin näkemiseen oli ollut huutaa mikrofoniinsa: ”Katsokaa, katsokaa! Hyvä Jumala! Nyt se saatana räjähti” Nyt hän istui hiljaa ajatuksiinsa vajonneena ja yritti muun miehistön tapaan sulatella väkivaltaista näkymää Enola Gayn lentäessä rauhallisesti kohti Tinianin tukikohtaa. Lewis kirjasi lokikirjaansa: ”Hyvä Jumala. Mitä olemme tehneet?”

http://historianet.fi/sota/toinen-maailmansota/hiroshima-paiva-jolloin-pommi-rajahti

Näkymä oli ainakin riittävän pelottava.
Hyvin keksitty, mutta tätä ei haettu.
Mutta, Japani oli oikein :).
Sinulla onkin lentäjänä hyvä mahdollisuus keksiä mistä on kyse. Tämä liittyy koneen teknisiin ratkaisuihin, kyse on yksimoottorisesta, ja koneita tehtiin vain kolme kappaletta.
 
Erikoisversio Mitsubishi G4M Bettystä, Ohkan kantaja.

Vai haetko nimenomaan Ohkaa, jonka ohjaajan tehtävä oli järkyttävä.
 
Erikoisversio Mitsubishi G4M Bettystä, Ohkan kantaja.

Vai haetko nimenomaan Ohkaa, jonka ohjaajan tehtävä oli järkyttävä.
Japani oli haetun hypnoonikoneen kohde ;).
Voisin kuvitella, että Ohkan lentäjä ei ehtinyt tylsistymään :eek:.

Eli tylsää, tylsääää, kestää tunteja ja taas tunteja, takapuolta puuduttaa, vaihtelua tulee korkeintaan säästä, laivuekaverit siivellä uskollisesti, aina samassa kohdassa.
Ja tässä tilanteessa ja tunnelmassa se juttu...:), ja missä lentokoneessa?
 
Erikoisversio Mitsubishi G4M Bettystä, Ohkan kantaja.

Vai haetko nimenomaan Ohkaa, jonka ohjaajan tehtävä oli järkyttävä.

Valmistus määräkään ei täsmää.

"Hyökkäys ei kuitenkaan sujunut suunnitellusti. 18 japanilaista pommikonetta, joista 16 kantoi mukanaan Ohkaa, sekä niitä saattaneet 55 Zero-hävittäjää saivat kimppuunsa parven yhdysvaltalaishävittäjiä. Ohkien puiset rungot ammuttiin hajalle, ja ne irtosivat emokoneistaan.

Japani menetti 40 lentokonetta, mukaan lukien 15 Ohkaa. Vihollinen menetti vain yhden koneen. Ugaki tiesi, ettei uusiin epäonnistumisiin ollut varaa. Kymmenen päivää myöhemmin hän antoi käskyn uuteen itsemurhaiskuun, jossa oli mukana vain kolme lentuetta. Tällä kertaa isku onnistui, ja Ugaki saattoi raportoida Ohkien vaurioittaneen taistelulaiva USS West Virginiaa ja kolmea kuljetusalusta.

Seuraavan, laajemman iskun kohteena oli hävittäjäalus USS Mannert L. Abele, jota japanilaiset ensin pommittivat. Sitten Zero-hävittäjä törmäsi laivan kanteen ja vaurioitti laivan moottoria. Pian yhdysvaltalaisaluksen miehistö näki toisen ohjusta muistuttavan Ohkan lähestyvän kovaa vauhtia. Se osui laivan kylkeen aivan vesilinjassa, ja räjähdys katkaisi laivan kahtia.

USS Mannert L. Abele oli ainoa alus, jonka Ohkat upottivat, vaikka ne vaurioittivatkin useita laivoja. Sodan loppuaikana Ohkien teho jäi vähäiseksi.

Kun keisari ilmoitti Japanin antautumisesta 15. elokuuta 1945, Ugaki johti vielä 11 konetta kamikazehyökkäykseen Okinawaan sanoen: ”Miehemme kuolevat kuin kirsikankukat syöksyessämme kopeiden yhdysvaltalaisten laivoihin. Näin näytämme viholliselle, mistä japanilaiset soturit on tehty!”

Ohkat eivät koskaan päässeet Okinawaan asti, sillä yhdysvaltalaishävittäjät ampuivat ne kaikki alas."
 
Aichi M6A

M6A1.jpg



Sopii ainakin osittain.

(….kyse on yksimoottorisesta, ….

Eli tylsää, tylsääää, kestää tunteja ja taas tunteja, takapuolta puuduttaa, vaihtelua tulee korkeintaan säästä, laivuekaverit siivellä uskollisesti, aina samassa kohdassa. ……)
 
Kyse ei ole japanilaisesta koneesta, vaan haettu kone suunniteltiin Japania vastaan tehtäville pitkän matkan taistelulennoille. Yksimoottorinen, kyllä, mutta siinä on tietty tekninen ratkaisu... Esim. Ottovillen Aichi on tässä mielessä ulkonäöltään aivan normikone, kelluke ei ole haettu "erikoisuus" :).
Sanottakoon vielä, että haettu kone oli melkein mahtavin ja tehokkain ja kaunein ja pari muuta laatusanaa päälle.
 
Varmaan oli tuo Boeing_XF8B? Jossa oli 2 vastakkaisiin suuntiin pyörivää potkuria. @krd taisi voittaa tämän. :)
 
Back
Top