Lainaan pienen pätkän ilmailuharrastajien forumilta:
Kuka muonituslentotehtävän antoi juuri Salolle - ja miksi? Se on jäänyt epäselväksi, mutta koska tämä oli hänen ihan ensimmäinen tämän laatuinen lentotehtävänsä, voisi päätellä, että oli kai sitten hänen vuoronsa lähteä matkaan? Siirtymislennolle lähdettiin Onttolasta kello 20:10, mukana lentoampuja-korpraali Järvenpää. Laskeutuminen Värtsilään tapahtui 20:40, jonka jälkeen Salo meni lentuepäällikkö Kahlan pakeille tekemään rajantakaista lentosuunnitelmaa. Paikalla on täytynyt olla myös Värtsilässä majaillut lentosähköttäjä-ylikersantti Koski, sillä hän oli Salon kanssa lähdössä muonitustehtävää suorittamaan. Tuossa tilaisuudessa ollaan oltu nokat vastakkain hajuetäisyyden sisällä kun karttojen äärellä Kahlan antamia ohjeita kuunneltiin; pudotuskorkeus 75 metriä,... Tärkeitä ohjeita ja neuvoja ensi kertaa muonalennolle lähtevälle annettiin, eikä mahdollisia alkoholin vaikutuksia voinut mitenkään piilotella. On perin outoa väittää, että Kahla ja matkalle lähtevä Koski, olisivat hyväksyneet lentäjän humalatilan.
Paavo Kahla oli erittäin arvostettu lentueenpäällikkö, joka siis olisi antanut lentotehtävän humalaiselle. Ylik Koski taas oli ollut 1941 pudonneessa koneessa ja loukkaantunut silloin vakavasti. Hän olisi silti vapaaehtoisena noussut humalisen lentäjän kyytiin. Kirjailijan mukaan ensimmäinen ehdokas kieltäytyi lennosta. Hänestä ei kuitenkaan anneta nimeä eikä muitakaan tietoja. Yllämainittu korp Järvenpää ei tämä kieltäyjä ollut, sillä sotalennolla piti ampujalla olla radiosähköttäjän paperit.
Mutta tarinoillahan kirjoja myydään; ei tylsillä faktoilla. Vaikka samalla pilattaisiin lentäjäveteraanin maine.