Kysymys- ja vastaustopiikki

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vehamala
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
Partio Hokin kaukopartioiskun matka Petroskoin ratapihalle on jatkosodan värikkäimpiä tapahtumia, kertoo tietokirjailija Mikko Porvali. Suunnitelma ja sen toteuttamiseen koottu joukko olivat erinomaisia, mutta tehtävän aikana lähes kaikki meni pieleen: Yksi kuljetuskone putosi, täydennyskoneen lentäjä törmäsi juovuksissa puuhun ja partion johtaja sairastui
Tästä lentäjän humalatilasta ovat ilmailuhistoriaa tuntevat olleet eri mieltä. Mitään muuta todistetta ei kirjailija esitä kun yhden kaukopartiomiehen todistus. Toisaalta kaukopartion johtaja Honkanen ei tehnyt ilmoitusta asiassa eikä lentäjän kunto ollut esillä koneen tuhoutumisen johdosta laaditussa tutkijaltk:n raportissa. On epäilty, että lentäjä olisi ollut sekaisin päähänsaamastaan iskusta ja tästä alkoivat puheet humalatilasta.

https://www.flightforum.fi/
 
Kirjassa mainittiin lentäjän haiskahtaneen voimakkaasti alkoholille vielä kaputin jälkeenkin, vaikka lentoaikaakin oli jo takana kymmeniä minuutteja. Tuskin se sentään ohjaamossa oli pulloa kallistanut? Myös vakiparina toiminut tähystäjä oli kieltäytynyt lähtemästä nähtyään lentäjän kunnon. Tilalle oli sitten tullut toinen vapaaehtoinen.

Sinänsä huoltolennolla ei edes ollut niin tulenpalava kiire, etteikö selvää pilottia olisi voitu hankkia tai tehtävään määrätyn selviämistä odotella. Vaan tätä ei lentueessa tiedetty ja sitten kävi köpelösti.

Tämä Porvalin kirjasta.
 
Lainaan pienen pätkän ilmailuharrastajien forumilta:

Kuka muonituslentotehtävän antoi juuri Salolle - ja miksi? Se on jäänyt epäselväksi, mutta koska tämä oli hänen ihan ensimmäinen tämän laatuinen lentotehtävänsä, voisi päätellä, että oli kai sitten hänen vuoronsa lähteä matkaan? Siirtymislennolle lähdettiin Onttolasta kello 20:10, mukana lentoampuja-korpraali Järvenpää. Laskeutuminen Värtsilään tapahtui 20:40, jonka jälkeen Salo meni lentuepäällikkö Kahlan pakeille tekemään rajantakaista lentosuunnitelmaa. Paikalla on täytynyt olla myös Värtsilässä majaillut lentosähköttäjä-ylikersantti Koski, sillä hän oli Salon kanssa lähdössä muonitustehtävää suorittamaan. Tuossa tilaisuudessa ollaan oltu nokat vastakkain hajuetäisyyden sisällä kun karttojen äärellä Kahlan antamia ohjeita kuunneltiin; pudotuskorkeus 75 metriä,... Tärkeitä ohjeita ja neuvoja ensi kertaa muonalennolle lähtevälle annettiin, eikä mahdollisia alkoholin vaikutuksia voinut mitenkään piilotella. On perin outoa väittää, että Kahla ja matkalle lähtevä Koski, olisivat hyväksyneet lentäjän humalatilan.

Paavo Kahla oli erittäin arvostettu lentueenpäällikkö, joka siis olisi antanut lentotehtävän humalaiselle. Ylik Koski taas oli ollut 1941 pudonneessa koneessa ja loukkaantunut silloin vakavasti. Hän olisi silti vapaaehtoisena noussut humalisen lentäjän kyytiin. Kirjailijan mukaan ensimmäinen ehdokas kieltäytyi lennosta. Hänestä ei kuitenkaan anneta nimeä eikä muitakaan tietoja. Yllämainittu korp Järvenpää ei tämä kieltäyjä ollut, sillä sotalennolla piti ampujalla olla radiosähköttäjän paperit.

Mutta tarinoillahan kirjoja myydään; ei tylsillä faktoilla. Vaikka samalla pilattaisiin lentäjäveteraanin maine.
 
Mielestäni yhden kaukopartiomiehen (Niilo Aaltio,Lahti) kertomuksen perusteella Luutnantti Erkki Saloa ei koskaan todettu syylliseksi juovuksissa lentämiseen tässä tapauksessa.
Todennäköisesti viinan haju Salossa johtui särkyneestä lentokoneen kompassin sisältämästä jäätymisenestoaineesta.
 
Lainaan pienen pätkän ilmailuharrastajien forumilta:

Kuka muonituslentotehtävän antoi juuri Salolle - ja miksi? Se on jäänyt epäselväksi, mutta koska tämä oli hänen ihan ensimmäinen tämän laatuinen lentotehtävänsä, voisi päätellä, että oli kai sitten hänen vuoronsa lähteä matkaan? Siirtymislennolle lähdettiin Onttolasta kello 20:10, mukana lentoampuja-korpraali Järvenpää. Laskeutuminen Värtsilään tapahtui 20:40, jonka jälkeen Salo meni lentuepäällikkö Kahlan pakeille tekemään rajantakaista lentosuunnitelmaa. Paikalla on täytynyt olla myös Värtsilässä majaillut lentosähköttäjä-ylikersantti Koski, sillä hän oli Salon kanssa lähdössä muonitustehtävää suorittamaan. Tuossa tilaisuudessa ollaan oltu nokat vastakkain hajuetäisyyden sisällä kun karttojen äärellä Kahlan antamia ohjeita kuunneltiin; pudotuskorkeus 75 metriä,... Tärkeitä ohjeita ja neuvoja ensi kertaa muonalennolle lähtevälle annettiin, eikä mahdollisia alkoholin vaikutuksia voinut mitenkään piilotella. On perin outoa väittää, että Kahla ja matkalle lähtevä Koski, olisivat hyväksyneet lentäjän humalatilan.

Paavo Kahla oli erittäin arvostettu lentueenpäällikkö, joka siis olisi antanut lentotehtävän humalaiselle. Ylik Koski taas oli ollut 1941 pudonneessa koneessa ja loukkaantunut silloin vakavasti. Hän olisi silti vapaaehtoisena noussut humalisen lentäjän kyytiin. Kirjailijan mukaan ensimmäinen ehdokas kieltäytyi lennosta. Hänestä ei kuitenkaan anneta nimeä eikä muitakaan tietoja. Yllämainittu korp Järvenpää ei tämä kieltäyjä ollut, sillä sotalennolla piti ampujalla olla radiosähköttäjän paperit.

Mutta tarinoillahan kirjoja myydään; ei tylsillä faktoilla. Vaikka samalla pilattaisiin lentäjäveteraanin maine.

Off-topic: Täsmälleen näin (boldattu) ja on ollut ikävä huomata trendin levinneen jo historiankirjoitukseen. Muistan ihmetelleeni asiaa jo ko. kirjan luettuani niille kavereilleni, jotka ovat myös sotahistoriasta kiinnostuneita. En itse kykene ja varmaaan aika harva ketjun lukijoista kykenee asettamaan millään tasolla kyseenalaiseksi Porvalin väittämää humalatilasta ja sen aiheuttamasta onnettomuudesta, mutta...

...itseäni häiritsee tavattomasti historiankirjoituksen muuttuminen sensaatiohakuiseksi ja katsokunlehmäsöisuden tai katsokuinkahumalassasuomensodanjohtooli- tapaiseksi klikkihuoraamiseksi. En millään tavalla halua osoittaa Porvalia, jolle toivon pitkää ja tuottoisaa kirjailijan uraa. Hieno mies kaikin puolin ja hän on antanut paljon suomalaisen sotahistorian genreen. Teemu Keskisarja on kai tässä historiankirjoituksen popularisoinnissa omaa luokkaansa Suomessa. Ymmärrän toki, että kirjalijan tulee ansaita leipänsä eikä se pienellä kielialueella ole helppoa.

Itse suhtaudun tavattoman kyynisesti paskamedian (Yle, Pravda) esiin nostamiin "historiankirjoittajiin". Ilmiön huippuna voitaneen pitää taannoin Tieto-Finlandian voittanutta Suomen juutalaisten laivamatkaa natsi-Saksaan (en muista kirjan nimeä enkä kirjoittajaa). Historiankirja, jossa ei ollut yhtään lähdeviitettä. Ei yhtään. Jokainen ymmärsi palkinnon saaneen "historiantutkijan" taustan ratkaisseen. Elämässään kaikin tavoin epäonnistuneelle stalinistireppanalle tuli organisoida verorahoista rahaa. Tuon tapauksen jälkeen olen itse pitänyt Tieto-Finlandiaa... no voitte kuvitella.

Espoolainen Ville Kaarnakari on noussut (omasta mielestäni) tämän historiafiktiosarjan kärkeen. Tämä on todettava ihan maailman(englanti)laajuisesti ja Kaarnakari kertoo avoimesti kirjojensa olevan osin fiktiota. Ville on noussut omaksi suosikiksi Suomen kirjoja tekevistä ihmisistä. Oli sitten asia niin tai näin, niin ehkäpä Porvalin olisi pitänyt esittää lentäjän humalatilan suhteen hieman vahvempi varaus. Tämä vain siksikin, koska joillain vastaavilla voidaan pilata jonkin veteraanin tai täysin syyttömien maine sukupolvien ajaksi. Sitä ei varmaan kukaan toivo eikä halua?

Onneksi.

Ketjun aiheeseen liittyen niin kaipa John Hilly jatkaa? Ja hyvän joulun toivotukset sekä kiitokset ketjuun kirjoittaville. On nimittäin tavattoman antoisa näin historiafriikille.
 
Muistaakseni Porvalikaan ei noita juopumisjuttuja aivan faktana tarjoillut vaan antoi haastateltujen puhua ja jätti johtopäätökset avoimeksi, kun jälkeenpäin asiaa oli mahdoton todeta suuntaan tai toiseen. Ainakin osa kaukopartiomiehistä oli vakuuttunut siitä, että lentäjä olisi ollut humalassa. Vaan mistäpä tuon tietää?

Mutta eteenpäin, sanoi mummo lumessa.
 
Mutta tarinoillahan kirjoja myydään; ei tylsillä faktoilla. Vaikka samalla pilattaisiin lentäjäveteraanin maine.
Old Boy

Niin viestin tarkoitus ei ollut levitää perätömiä huhuja.
Vaan tuoda esille kirjailijan(Mikko Porvali) haastatelu YLE Arenasta, taustaksi asiaan/kysymykseen.

Ja haastatekussa kirjailija mainitsee että samasta tapahtumasta sataa olla viisikin eriversioita, veteraanien kertomana.
Lisäten että, niitä omahdoton enään tarkista.
Siksi ne on kiirjoitetuu kirjaan kuten ne on kerrottu.
Ei mustamaalaamiseksi tai rahatamiseksi.



Ps Pahoitelen linkiä haastateluun.
Linkki poistettu.(y)
 
Minäkin pahoittelen omaa osuuttani tässä, ja vielä erikseen sitä, että muistiini oli piirtynyt käsitys Kosken menehtymisestä.. joka on siis täysin väärä.
Sen sijaan kirjan ehdoton ansio on juuri tuo, myös @Ottoville :n mainitsema, muisteluiden ja suullisen tiedon epätarkkuuden toteaminen. Niinhän tässäkin tapauksessa mitä ilmeisimmin on kyseessä, ja omalta osaltani vielä tuon omankin hataran muistini vielä sitä alleviivaamaan.

Tuolla FlightForumissa on kyllä mielenkiintoinen tämän asian käsittely, kaikin puolin.
https://www.flightforum.fi/topic/23...täjä-vaaransi-operaation-jatkosodassa-fk-109/
 
En saa kysymystä aikaiseksi. Toivottavasti joku jatkaa mielenkiintoista ketjua. Nopein siis jatkakoon.
 
Missä historiallisissa taisteluissa Niilin suistosta Kööpenhaminaan apinat olivat keskeisessä roolissa, ja mikä heidän konkreettinen tehtävänsä oli?
 
Sen täytyy liittyä brittien laivastoon ja Nelsoniin jotenkin :confused: .... joten Aboukir ja Kööpenhamina sekä Trafalgar.:p

Olisiko kyseessä kuitenkin ihminen; powder monkey; pikkujannut jotka pitivät huolta että tykeille riitti ruutia ammuksia ja muita tarvikkeita
 
Sen täytyy liittyä brittien laivastoon ja Nelsoniin jotenkin :confused: .... joten Aboukir ja Kööpenhamina sekä Trafalgar.:p

Olisiko kyseessä kuitenkin ihminen; powder monkey; pikkujannut jotka pitivät huolta että tykeille riitti ruutia ammuksia ja muita tarvikkeita
Naulan kantaan veli @Juna112Porojetsiin ... eli 12-14 vuotiaat laivapojat juoksuttivat ruutia kölin tasolla suojassa olevista makasiineista tykeille ahtaita käytäviä pitkin - aikuinen mies ei niissä olisi mahtunut edes liikkumaan. Kuulat olivat jo tykkikannella mutta räjähdysvaaran takia ruutia tuotiin kulutuksen mukaan.
https://en.wikipedia.org/wiki/Powder_monkey

Ole hyvä ja jatka.
 
Hetki vain, pitää hieman virittää kysymystä. Tulossa on..
 
Noniin, laitetaanpa tämmöinen...

Mikä mies on kyseessä?

Hän kohtasi kesken taistelun tilanteen, jossa sopivaa komentoa ei löytynyt. Yritys toimia käytettävissä olevilla komennoilla, johti käsillä olevan mahdollisen loistavan voiton menettämiseen. Vaikka taistelun lopputulos oli kuitenkin katsottavissa voitoksi, asia harmitti kovasti, etenkin kun sopiva komento olisi ollut aikaisemmin olemassa, mutta sittemmin poistunut. Aiemmin käytössä ollut komento oli ollut: '1' '6'
 
@Herman30
Oikeilla jäljillä olet, lippusignaalihan se.
Ja myös siinä, että tuo alkuperäinen '1' '6' on Nelsonin käyttämä.
Joka on lähes yhtä kuuluisa kuin :
'2' '5' '3'
'2' '6' '9'
'8' '6' '3'
'2' '6' '1'
'4' '7' '1'
'9' '5' '8'
'2' '2' '0'
'3' '7' '0'
'4'
'2' '1'
'1' '9'
'2' '4'
(kyseessä tietenkin Pophamin signaalit)

Ja tästä voinee jo paljastaa, että saman alan mies on kyseessä, mutta myöhemmin.
Vielä on oikea vastaus kuitenkin saamatta (ja jos vielä saisi taistelunkin).
 
Ei Togo.
Pitäisi Togolla olla olleet melko kovat vaatimukset voitolle, jos Tsushiman jälkeen on pänninyt, ettei saanut kunnolla piestyä vastustajaa : )
 
No, yritetään sitten uudestaan. Sir John Jellicoe ja Skagerrakin meritaistelu. Vaikka saksalaiset menettivät vähemmän laivoja kuin britit, voi lopputulosta pitää brittien voittona, koska se aiheutti sen, että saksalaisten suuret sotalaivat pysyivät käytännössä satamissa koko loppusodan ajan. Saksalaiset myös perääntyivät tuosta taistelusta, eli sitenkin voidaan pitää brittien voittona. Voitto tosin oli kyseenalainen, koska briteiltä upposi enemmän raskaita aluksia, joten myös saksalaiset pitivät tulosta voittonan.
 
Ei se ole Jellicoe, eikä Jutland. (Skagerrak sopisi nimenä paremmin Scheer 'in kanssa). En oikeastaan ole iha satavarma siitä, olisiko tuo komento jo ollut palautettu käyttöön ennen Jutlandia. Enkä siitäkään, onko sitä itseasiassa koskaan palautettu.
Onko se komento ('1' '6') jo selvinnyt ? @Herman30 oli sen verran nopeasti jäljillä....

Laajennetaan nyt vielä aihetta: mikäs tuon pidemmän lippusignaalin viesti on ?
 
Back
Top