Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Ehdottomasti Suomen "tuhotuin" silta! Mutta ainoastaan harjoituksissa, oikeasti ei ole tuhoutunut kertaakaan. Pioneerit siirtyivät Korialle Viipurista jo 1920-luvun alussa jotenKorian Tallisilta? Sitä ovat pioneerit harjoituksissa "tuhonneet" kaikenlaisilla harjoituspanoksilla vuodesta 1946 asti.
Kun lauantaista saakka vatvottu eikä vastausta tullut niin eikö jo ole aika paljastaa? Eikai tässä taas ruveta päiväkausia vatvomaan yhtä kysymystä? Kyllä se yksi vuorokausi pitää riittää.
Mikähän mahtaisi olla Suomen useimmin tuhottu silta?
Minulla ei ole mitään sitä vastaan, että hyvää kysymystä puidaan vaikka kuukausi, siinä tulee usein esille myös valtava määrä todella kiinnostavaa oheistietoa.
Me ainakin olemme samalla kohdalla karttaa. Juuri näin. Olisi kaikista mukavinta, jos kysymyksenasettajia ja -ratkojia oli mahdollisimman paljon. Nopeat kysymykset, vaikka olisivat helposti googlattavissa tai kuuluisivat ns. kouluhistoriaa, eivät haittaa millään lailla, sillä niin ketju elää. Kuten täällä todettiin, ketju on mielenkiintoisimmillaan, kun kysymyksiä ja vastauksia tulee solkenaan.Hetkinen hetkinen ...älkääpäs herrat kaikki alkako kehittelemään sääntöjä. Tämähän menee aivan punakaartiksi koko ketju.
Vähintäänkin olisi suotavaa, että mielipiteen esittäjä osallistuu myös kysymyksien muotoiluun (tämä siis jatkona veli @JR49 kritiikkiin mösjöö @Herman30 :lle ). Minulla ei ole mitään sitä vastaan, että hyvää kysymystä puidaan vaikka kuukausi, siinä tulee usein esille myös valtava määrä todella kiinnostavaa oheistietoa. Hyvän kysymyksen laatiminen ei ole mitenkään helppoa, oli se simppeli tai monimutkainen.. ja minä ainakin vedän kättä lippaan jokaiselle joka tänne niitä tuottaa. Tietenkin voidaan olla eri mieltä - jopa minun kanssani - vaikka olenkin oikeassa - aina.
Jotta ei jää osallistumatta kysymyksen ratkomiseen, heitän: Kuukaupin silta.
Ainakin sillä on paikkansa sotahistoriassamme.
Armoton miesVihjeitä kaivattiin mutta sellainen on jo annettu: katsokaa karttaa.
No ei ollut kumpikaan!
Vihjeitä kaivattiin mutta sellainen on jo annettu: katsokaa karttaa. Melkein kaikki muut mahdolliset sillat on alueelta jo mainittu.
Rajajoen silta on tosiaan tuhottu enemmän kun kerran mutta ei se vielä ole läheskään eniten Suomessa.
Kuukaupin silta kuuluu sotahistoriamme kuuluisiin siltoihin, mutta ei sen vuoksi että se olisi usein tuhottu. 1918 oli valkoisten puolella koko ajan ja 1939 ei rintama tullut sinne asti. Siten tuhottiin ainoastaan osaksi 1941 edellä käsitellyn Sortavalan sillan tapaan. Nyt ei olleet suomalaiset pioneerit tuhoamista sabotoimassa vaan toinen maatuki jäi räjähtämättä kun venäläisten radiomiinat ei toiminu. Huonoksi onneksi joukko suomalaisia upseereita oli ylittämässä siltaa juuri räjähdyshetkellä. Kaikki saivat surmansa, joukossa Pääjajan hallinto-osaston päällikkö, siviilissä Helsingin Yliopiston professori Tapio Tarjanne.
http://www.sotahistoriallisetkohteet.fi/binary/image/thumbnailer/-/fid/3990/width/723
Täsmälleen oikein! Paitsi vielä se, että valkoiset räjäyttivät sillan jo 1918. Tässä kyllä hätiköitiin, sillä rintama oli sillloin Raudussa eikä liikkunut enää pohjoiseen. Hätäilijät saivat varmaan pyyhkeitä, kun junat eivät enää voineen ajaa kosken yli koko loppusodan aikana.Suomalaiset räjäyttivät talvisodan aikana. Venäläiset rakensivat paikalle välirauhan aikana teräksisen ”sotasillan”, mutta räjäyttivät sen itse kesällä 1941 suomalaisten hyökkäyksen edetessä Kiviniemeen. Jatkosodan aikana suomalaiset rakensivat paikalle väliaikaisen rautatiesillan, joka tuhoutui kesällä 1944.
Esko Lehtonen, Lentolaivue 30, jouluaatto -41. Lähti itse siirtolennolle, ja säästi alaisensa siltä. Joutui matkalla lento-onnettomuuteen, jossa menehtyi.
Tää on helppo kun Kulosaaren hautausmaa mainittiin. Se on niin pieni että paikalle on haudattu ainoastaan yksi lentäjä: LLv 12 luutn Salo, joka kaatui 23.12.1939 toimiessaan 2. Lentueen päällikkönä.Lentueen päällikkö antoi alaisilleen joululahjan, jonka seurauksena hän makaa Kulosaaren sankarihaudassa.
Tää on helppo kun Kulosaaren hautausmaa mainittiin. Se on niin pieni että paikalle on haudattu ainoastaan yksi lentäjä: LLv 12 luutn Salo, joka kaatui 23.12.1939 toimiessaan 2. Lentueen päällikkönä.
Joululahjaviittaus tarkoittanee että ltn Salo lähti itse lennolle, joka ei kuitenkaan ollut mikään itsemurhatehtävä. Lentueesta siihen osallistui toinenkin kone alla olevan lähteen mukaan ja kaikkiaan Llv 12 suoritti sinä päivänä kuulsi lentoa.
Sitten uusi kyssäri: Kuka oli suomalainen sotilas, joka sai potkut ryhdyttyään politikoimaan. Esimieskin ampui itsensä tapauksen johdosta. Tapahtui siis itsenäisyytemme aikana.