Kysymys- ja vastaustopiikki

Olisiko näitä ollut tarjolla "vaihtareina" Jenkeistä kun sinne myytiin kasoittain SA:n poistamia sotilaskivääreitä?
 
Olisiko näitä ollut tarjolla "vaihtareina" Jenkeistä kun sinne myytiin kasoittain SA:n poistamia sotilaskivääreitä?
Juuri näin. Lähteenä Markku Palokankaan kirja Sotilaskäsiaseet Suomessa 1918-1988.
Tulivat melkein, koska epäsuhta vaihdettavan materiaalin määrässä ja kuljetuskustannukset. Lisäksi haluttiin kaksitoiminen liipaisin- ja laukaisurakenne.
Miten lienee, olisivatko olleet minkälaisia verrattuna FN:ään, josta nyt ei hirveästi kehuja ole kuullut, en osaa ottaa kantaa. Ja olisiko määrillä saatu kerralla pistoolitarpeet kuntoon, tästäkään osaa sanoa.
@Sepeteus , jatka ole hyvä.
 
Mille NL:n viime sotien aikaiselle kapineelle käyttäjänsä olivat antaneet niinkin ihanan lempinimen kuuin "huora"?
 
Mille NL:n viime sotien aikaiselle kapineelle käyttäjänsä olivat antaneet niinkin ihanan lempinimen kuuin "huora"?

Mikä tahansa moottoriajoneuvo kävisi vastaukseksi, mutta erityisesti tällä nimellä tunnettiin pst-vaunu (tai ehkä enemmin moottorilavettitykki) SU-76, Neuvostoliiton Marder. Nimen сука , huora, se sai ilmeisesti siitä, että kaksimoottorisen vaunun ajaminen oli poikkeuksellisen vaikeaa. Kumpikin moottori käytti eri ketjua joten kuski joutui ilmeisesti polkemaan kahta kaasupedaalia, kytkintä ja vaihteistoa. Kuvassa on SU-76M, missä moottorit oli kytketty peräkkäin yhteen vaihdelaatikkoon.

1280px-Su76_nn.jpg
 
Se lumppu löytyi heti. Ilmeisesti myöskään päältä avoin taistelutila ei nostanut arvostusta.

Samovarius jatkaa
 
Eräällä pommikoneella oli erikoinen tyyppivika: sen siipien taipumaviiva oli hyvin jyrkkä, eli jos laskuun tultiin karkealla otteella ja kone pomppasi kosketuksessa kiitorataan, siipi jatkoi matkaansa alas kun runko pomppasi ylös. Kone alkoi räpiköidä kuin nousukiitoa yrittävä sorsa. Tämä taas johti hallinnan menetykseen, mutta sille oli vastakeino, jonka käyttäminen tosin vaati erikoista menettelyä ajaa konetta tavallaan käsijarru päällä. Mikä kone on kyseessä, mikä oli ratkaisu ja sen edellyttämä menettely, ja miksi?
 
Alanko mä käydä jo ennalta-arvattavaksi? Noh, olisi ollut kohteliasta esittää sentään sitaatti:

Aivan erityistä huolta aiheutti koneen pomppiminen kiitoratakosketuksessa, sillä ainoa tapa ratkaista tilanne on sama, kuin rekan perävaunun heittelehtiessä: painaa kaasu pohjaan, ja yrittää uusiksi. Tämä taas oli Stratojetillä helpommin sanottu kuin tehty. Matalilla kierroksilla käyviltä primitiivisltä moottoreilta kului yli 20 sekuntia yltyä täysiin kierroksiin. Boeing keksi siis ajaa koneita laskukierroksiin tavallaan käsijarru päällä: Stratojetissä on kaksi jarruvarjoa. Pienempi avattiin lähestyttäessä kiitorataa, jolloin se jarrutti koneen nopeutta, mutta moottorit pidettiin keskitehoalueella, mistä ne saatiin tappiin parissa sekunnissa. Suihkumoottorin rakenteellinen ominaisuus on nimittäin käydä sitä paremmin, mitä nopeammin kaasu liikkuu. Näin lentäjällä oli mahdollisuus tehdä läpilasku ja nousta uudelleen, mikäli kone alkoi pomppia kiitoradalla. Jarruvarjo pidettiin ulkona niin kauan, kunnes lentäjä hellitti kaasun, painoi pyöräjarruja ja avasi huomattavasti suuremman pääjarruvarjon. Osana tyyppikoulutusta oli lentää tuntitolkulla lähestymisiä jarruvarjo avattuna, minkä seuraaminen on varmasti ollut näyttävä kokemus.

Ikarus jatkaa.

Jostain syystä muuten blogini näyttää Firefoxilla olevan keskitetty vasempaan reunaan mutta Chromella keskelle. Onko muillakin näin vai onko asetuksissani vikaa?
 
Kuka saksalainen WW1 ässä sai ilmavoittoja myös WW 2:ssä, ässä statukseen oikeuttavan määrän. (Saksalaiset ei tosin ässistä puhuneet vaan experten-piloteista.)

Edit: Operalla keskellä ja hyvin luettavissa.
 
Jostain syystä muuten blogini näyttää Firefoxilla olevan keskitetty vasempaan reunaan mutta Chromella keskelle. Onko muillakin näin vai onko asetuksissani vikaa?

Puhelimen chromella hienosti keskellä ja hyvin luettava, pc:llä firefox ja chrome keskittää vasempaan reunaan. Edit: sama myös microsoftin edgellä
Mielenkiintoinen bloki.
 
Hain Theo Osterkamppia.

Hänen rouvaansa, joka oli varsin näyttävä, mutta ''selväsanainen'', liittyy hauska tarina.

Gudrun Maria oli illalla tulossa kotiin kasarmialueelle, jossa aviomies tällöin muistaakseni lentokoulun johtaja.

Vartiomies epäonnekseen huonossa valaistuksessa ei tunnistanut komentajan puolisoa ja loihe lausumaan jotain tähän tyyliin: oi beibi, onko minkkisi yhtä sileä kuin turkkisi?

Huumorintajuinen Osterkamp joutui harmikseen rankaisemaan vartiomiestä ''komentajan määräyksestä''.:)

Ole hyvä @vz ja jatka.
 
Viimeksi muokattu:
Hain Theo Osterkamppia.

Hänen rouvaansa, joka oli varsin näyttävä, mutta ''selväsanainen'', liittyy hauska tarina.

Gudrun Maria oli illalla tulossa kotiin kasarmialueelle, jossa aviomies tällöin muistaakseni lentokoulun johtaja.

Vartiomies epäonnekseen huonossa valaistuksessa ei tunnistanut komentajan puolisoa ja loihe lausumaan jotain tähän tyyliin: oi beibi, onko minkkisi yhtä sileä kuin turkkisi?

Huumorintajuinen Osterkamp joutui harmikseen rankaisemaan vartiomiestä ''komentajan määräyksestä''.:)

Ole hyvä @vz ja jatka.

Byhyyy:cry:! Triggeröidyn!

On totta, että Osterkampilla oli enemmän pudotuksia WWI:ssä (32 vs. 6) mutta minun mieheni ampui ainakin 12 konetta alas WWII:ssä kun Osterkamp pääsi säälittävään 5 pudotukseen. Minkä lisäksi Osterkamp sai kenkää 1944. Minun ehdokkaani sentään palveli koko sodan. Osterkamp oli surkea kenraaliluutnantti kun minun ehdokkaani oli sekä everstiluutnantti että Obergruppenfuhrer SS. Sinun ehdokkaasi päätyy keskitysleiriin!

Kaikkein suurin ero on se, että minun ehdokkaani veli kaatui palvellessaan Suomen ilmavoimia! Conrad Von Bulow-Bothkamp kuoli lento-onnettomuudessa Suomessa 26.9.1918 kouluttaessaan Härmäläisiä sotalentäjiksi.

 
Byhyyy:cry:! Triggeröidyn!

On totta, että Osterkampilla oli enemmän pudotuksia WWI:ssä (32 vs. 6) mutta minun mieheni ampui ainakin 12 konetta alas WWII:ssä kun Osterkamp pääsi säälittävään 5 pudotukseen. Minkä lisäksi Osterkamp sai kenkää 1944. Minun ehdokkaani sentään palveli koko sodan. Osterkamp oli surkea kenraaliluutnantti kun minun ehdokkaani oli sekä everstiluutnantti että Obergruppenfuhrer SS. Sinun ehdokkaasi päätyy keskitysleiriin!

Kaikkein suurin ero on se, että minun ehdokkaani veli kaatui palvellessaan Suomen ilmavoimia! Conrad Von Bulow-Bothkamp kuoli lento-onnettomuudessa Suomessa 26.9.1918 kouluttaessaan Härmäläisiä sotalentäjiksi.


Ryhmä hali oikeasta :solthum: , mutta väärästä vastauksetta:cry:.

6abc28693e778c4874b9388b474bc6f9.jpg
 
Harrylla ja Conradillahan oli veli, Walter. Joka oli myös ässä ja ansaitsi mm. Pour le Mériten . Oli myös neljäs veli Frederick mutta hän kaatui jo v. 1914. Tämän kyllä varmaan tiesittekin?

Pour le Mérite oli myös Osterkampilla. Kahdessa sodassa 38 ilmavoittoa(32+6) ei nyt niin kovin kehnosti taida olla...

Joo, olen minäkin huomannut täällä, että vaikka vastaus on oikea ei sitä aina kysyjän toimesta hyväksytä, vaan pitää olla se "oikea" vastaus! :ROFLMAO::D

Minun puolesta @inscout saa jatkaa.
 
Harrylla ja Conradillahan oli veli, Walter. Joka oli myös ässä ja ansaitsi mm. Pour le Mériten . Oli myös neljäs veli Frederick mutta hän kaatui jo v. 1914. Tämän kyllä varmaan tiesittekin?

Pour le Mérite oli myös Osterkampilla. Kahdessa sodassa 38 ilmavoittoa(32+6) ei nyt niin kovin kehnosti taida olla...

Joo, olen minäkin huomannut täällä, että vaikka vastaus on oikea ei sitä aina kysyjän toimesta hyväksytä, vaan pitää olla se "oikea" vastaus! :ROFLMAO::D

Minun puolesta @inscout saa jatkaa.

Ääh. Kunhan pelleilin:).

Pistä kysymystä tulemaan vain.
 
Puhelimen chromella hienosti keskellä ja hyvin luettava, pc:llä firefox ja chrome keskittää vasempaan reunaan. Edit: sama myös microsoftin edgellä
Mielenkiintoinen bloki.

Offtopicia vähän lisää, mutta löysin vian. Firefox jostain syystä näyttää blogspotin oletuksena matkapuhelintilassa. Sivun alalaidassa on linkki, jossa lukee "näytä internetversio", millä asia korjaantuu.
 
Back
Top