Kysymys- ja vastaustopiikki

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vehamala
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
Bodyguard kirjoitti:
baikal kirjoitti:
Arvataan: loppu osasto laahautui miten kuten saksalaiseen satamaan ja telakoitui sinne sodan loppuun saakka.

Ohilaukaus tuli, sorry.

Vähän avustusta. Saksalaiset menettivät 2 hävittäjää tuossa brittihävittäjien iskussa Narvikin satamaan, eli 8 jäi jäljelle. Näistä kahdeksasta 3 oli vaurioitunut, mutta edelleen pinnalla.
Sanotaanko, että 13.4. tapahtui jotain.
 
baikal kirjoitti:
Suunta Skagerakiin ja Kieliin, sanoo harva muistini. Yksi aluksista, oliko peräti ainoa, pelasti englantilaisia merisotilaita noin 40 hlöä, vastoin Hitlerin nimenomaista käskyä. Admiral Hipper? Com. Heye?

Taidat nyt pohtia muita Norjaan sunnanneita saksalaisten laivasto-osastoja. Raskas risteilijä Admiral Hipper kuului Oslon vuonoon seilanneeseen osastoon ja norjalaiset upottivat sen sinne Nessetin linnakkeen vanhan torpedopatterin torpedoilla.

Mun kysymykseni koskee ainoastaan Narvikissa toiminutta sakemannien laivasto-osastoa, joka koostui vain hävittäjistä ( toki tukena oli joitain tankkereita ja ammuslaivoja ). Näiden hävittäjien kohtalosta on kyse.
 
FM200 kirjoitti:
Ammusten loputtua saksalaiset räjäyttivät omat laivansa.

Joo, 5 hävittäjää tuhoutui noin, mutta ennen sitä tapahtui jotain. 3 hävittäjän kohtalo on vielä ratkaisematta. Lisävihje: brittiläinen vara-amiraali William Withworth liittyy tuohon puuttuvaan kohtaloon.
 
The new British force consisted of the battleship HMS Warspite and eight destroyers under the command of Vice Admiral William Whitworth. The Germans had eight destroyers still in the fjord along with two U-boats.

The Koellner was torpedoed and sunk. Then Whitworth's force met the German destroyers Kuinne, Ludemann, Zenker and Armin - destroying all of them. The remaining German destroyers were pursued from fjord to fjord by HMS Eskimo, HMS Bedouin, HMS Forester, HMS Hero and HMS Icarus. The Eskimo was badly damaged by the Theile, which was run aground before capsizing. Of the German forces in Narvik, only U-51 survived by escaping out to sea.
 
Jarkki kirjoitti:
The new British force consisted of the battleship HMS Warspite and eight destroyers under the command of Vice Admiral William Whitworth. The Germans had eight destroyers still in the fjord along with two U-boats.

The Koellner was torpedoed and sunk. Then Whitworth's force met the German destroyers Kuinne, Ludemann, Zenker and Armin - destroying all of them. The remaining German destroyers were pursued from fjord to fjord by HMS Eskimo, HMS Bedouin, HMS Forester, HMS Hero and HMS Icarus. The Eskimo was badly damaged by the Theile, which was run aground before capsizing. Of the German forces in Narvik, only U-51 survived by escaping out to sea.
Vaikka tällä palstalla on painotettu sitä, että vastaukset pitäisi olla suomeksi eikä suoria ulkomaankielisiä lainauksia, niin hyväksyn tämän. Tuota HMS Warspiten johtamaa brittiläistä laivasto-osastoa haettiin. Mun lähteeni mukaan tuo osasto upotti 3 hävittäjää ja loput 5 miehistä tuhosi ammusten loputtua. Alkuperäisen kmdri Bunten osaston kohtalo oli siis:
- 2 hävittäjää upposi brittihävittäjien iskussa Narvikin satamaan, tällöin myös Bunte sai surmansa
- 3-4 hävittäjää upotti tuo HMS Warspiten osasto
- 4-5 hävittäjjä tuhosi niiden oma miehistö

Yksikään ei siis selvinnyt tuosta retkestä.

Jarkki, sait sen viimeisen palasen kohdalleen, joten jatka ole hyvä.
 
Ei, löysin sittenkin kohtuullisen "kinkkisen" kysymyksen. Mihin tarkoitukseen 1939 New Yorkin kiinalaiset pesulatyöntekijät lahjoittivat auton.
 
Jarkki kirjoitti:
Ei, löysin sittenkin kohtuullisen "kinkkisen" kysymyksen. Mihin tarkoitukseen 1939 New Yorkin kiinalaiset pesulatyöntekijät lahjoittivat auton.

Suomen puolustusvoimille, käytettäväksi sankarillisessa taistelussa Neuvostoliittoa vastaan.
 
Jarkki kirjoitti:
EK kirjoitti:
Jarkki kirjoitti:
Ei, löysin sittenkin kohtuullisen "kinkkisen" kysymyksen. Mihin tarkoitukseen 1939 New Yorkin kiinalaiset pesulatyöntekijät lahjoittivat auton.

Suomen puolustusvoimille, käytettäväksi sankarillisessa taistelussa Neuvostoliittoa vastaan.

Valitettavasti väärin. Sori.

No sitten se on se ilmiselvä vaihtoehto.

New Yorkin raggareille, jotta nämä syksyllä 1939 autoillessaan roiskuttelisivat lammikoista likavettä West Pointin kadettien ja henkilökunnan päälle. USA:n asevoimien väki pesetti tuolloin vaatteensa ainoastaan kiinalaisten hallussa olleissa pesuloissa, toisaalta korkeatasoisen lopputuloksen toisaalta kilpailun puutteen vuoksi.
 
EK kirjoitti:
Jarkki kirjoitti:
EK kirjoitti:
Jarkki kirjoitti:
Ei, löysin sittenkin kohtuullisen "kinkkisen" kysymyksen. Mihin tarkoitukseen 1939 New Yorkin kiinalaiset pesulatyöntekijät lahjoittivat auton.

Suomen puolustusvoimille, käytettäväksi sankarillisessa taistelussa Neuvostoliittoa vastaan.

Valitettavasti väärin. Sori.

No sitten se on se ilmiselvä vaihtoehto.

New Yorkin raggareille, jotta nämä syksyllä 1939 autoillessaan roiskuttelisivat lammikoista likavettä West Pointin kadettien ja henkilökunnan päälle. USA:n asevoimien väki pesetti tuolloin vaatteensa ainoastaan kiinalaisten hallussa olleissa pesuloissa, toisaalta korkeatasoisen lopputuloksen toisaalta kilpailun puutteen vuoksi.

Loistava vastausyritys. Helpotetaan senverran että se oli tarkoitettu ambulanssiksi Kiinan ja Japanin väliseen sotaan, mutta joku besorkkasi sen.
 
Jarkki kirjoitti:
EK kirjoitti:
Jarkki kirjoitti:
EK kirjoitti:
Jarkki kirjoitti:
Ei, löysin sittenkin kohtuullisen "kinkkisen" kysymyksen. Mihin tarkoitukseen 1939 New Yorkin kiinalaiset pesulatyöntekijät lahjoittivat auton.

Suomen puolustusvoimille, käytettäväksi sankarillisessa taistelussa Neuvostoliittoa vastaan.

Valitettavasti väärin. Sori.

No sitten se on se ilmiselvä vaihtoehto.

New Yorkin raggareille, jotta nämä syksyllä 1939 autoillessaan roiskuttelisivat lammikoista likavettä West Pointin kadettien ja henkilökunnan päälle. USA:n asevoimien väki pesetti tuolloin vaatteensa ainoastaan kiinalaisten hallussa olleissa pesuloissa, toisaalta korkeatasoisen lopputuloksen toisaalta kilpailun puutteen vuoksi.

Loistava vastausyritys. Helpotetaan senverran että se oli tarkoitettu ambulanssiksi Kiinan ja Japanin väliseen sotaan, mutta joku besorkkasi sen.

Se meni vähävaraisten puolustajalle Mao:lle hänen henkilökohtaiseen käyttöön. Kävelkööt haavoittuneet lähimpään hoitopaikkaan.

Kuka tahansa saa jatkaa
 
Sotahistoriaa ja tekniikkaa tuntevat voivat vastata seuraavaan kysymykseen. Miksi WW2:ssa panssarivaunutykkien HEAT-ammukset olivat niin huonoja läpäisyltään verrattuna APCBC-HE tai APCR ammuksiin. Esimerkiksi saksalaisten 8.8 cm KwK 43 tykin HEAT-ammuksen läpäisy oli alle puolet muiden ammusten läpäisystä.

Oliko syynä sytyttimet, jotka eivät pystyneet räjäyttämään ammusta tarpeeksi nopeasti, eikä ontelopanoksen suihkusta tullut kunnollinen. Vai oliko syynä, että ontelopanoksen kartio oli vääränmallinen tai valmistetty väärästä metallista(teräksestä?).
 
Isäm Maam Puolustaja kirjoitti:
Sotahistoriaa ja tekniikkaa tuntevat voivat vastata seuraavaan kysymykseen. Miksi WW2:ssa panssarivaunutykkien HEAT-ammukset olivat niin huonoja läpäisyltään verrattuna APCBC-HE tai APCR ammuksiin. Esimerkiksi saksalaisten 8.8 cm KwK 43 tykin HEAT-ammuksen läpäisy oli alle puolet muiden ammusten läpäisystä.

Oliko syynä sytyttimet, jotka eivät pystyneet räjäyttämään ammusta tarpeeksi nopeasti, eikä ontelopanoksen suihkusta tullut kunnollinen. Vai oliko syynä, että ontelopanoksen kartio oli vääränmallinen tai valmistetty väärästä metallista(teräksestä?).

Muistelen jostain lukeneeni, että ontelokranaatti ei ollut parhaimmillaan, kun se lähti rihlatusta putkesta.
 
juhapar kirjoitti:
Isäm Maam Puolustaja kirjoitti:
Sotahistoriaa ja tekniikkaa tuntevat voivat vastata seuraavaan kysymykseen. Miksi WW2:ssa panssarivaunutykkien HEAT-ammukset olivat niin huonoja läpäisyltään verrattuna APCBC-HE tai APCR ammuksiin. Esimerkiksi saksalaisten 8.8 cm KwK 43 tykin HEAT-ammuksen läpäisy oli alle puolet muiden ammusten läpäisystä.

Oliko syynä sytyttimet, jotka eivät pystyneet räjäyttämään ammusta tarpeeksi nopeasti, eikä ontelopanoksen suihkusta tullut kunnollinen. Vai oliko syynä, että ontelopanoksen kartio oli vääränmallinen tai valmistetty väärästä metallista(teräksestä?).

Muistelen jostain lukeneeni, että ontelokranaatti ei ollut parhaimmillaan, kun se lähti rihlatusta putkesta.

Onko tietoa miten näissä sodan jälkeisissä vaunuissa on hoidettu se, että onteloammus ei pyöri. Brittien 105mm L7 tykkiähän käyttivät melkein kaikki länsimaat omissa vaunuissaan ja siinä oli rihlausket.
 
Back
Top