Kysymys- ja vastaustopiikki

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vehamala
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
Runoilija Saima Harmajan veli Tapani Harmaja sai FIATilta kultaisen savukekotelon syöksyttyään (vahingossa) Fiat G.50 -koneella Italiassa tosi-ilmanopeudella 828 km/h (pääsuunnittelija Giuseppe Gabriellin mukaan), eli 90 km/h suunnittelun rajanopeutta enemmän.

Harmaja oli koelentämässä Suomeen ostettuja G.50 koneita syksyllä 1939.

Harmaja kaatui talvisodan aikana ilmataistelussa 1. helmikuuta 1940 Viipurinlahdella Nuoraalla lähellä Venäjänsaarta. Fokker-hävittäjällä FR-115 lentänyt Harmaja yritti irtaantua vihollisista syöksymällä pilven läpi mutta ei onnistunut enää oikaisemaan konettaan.

Harmajan kirja "Pilven veikot" vuodelta 1938 käsitteli Ensimmäisen maailmansodan hävittäjä-ässiä.
Vastaus on kattava eli kaikki asiat ovat siinä sidottuina mukaan.

MPKK:n Tukisäätiö on luovuttanut vuosittain kultaisen savukekotelon yleisesikuntaupseerikurssin parhaalle lentäjälle. Tapani Harmaja ei hänkään polttanut, mutta sai tosiaan johtajalta kotelon rikottuaan Torinon kentän päällä Fiatin rajanopeuden.

Harmajan kirjoittama kirja on: Pilven veikot: Maailmansodan kuuluisimpien lentäjien tarina. WSOY 1938

 
Saksalainen WW2 hävittäjälentäjä länsirintamalla, joka ei koskaan haavoittunut ja jota ei koskaan ammuttu alas. Vähintään 50 ilmavoittoa.
 
Back
Top