Mä en kyllä lämpene pakolle. Voisin kuvitella, että niinkin triviaali asia kuin kahvikupillisen osto olisi sellainen, ettei siihen tarvita valtion puuttumista, mutta pieleen meni. En näe syytä sille miksei kauppais saisi itse määritellä hyväksymiään maksutapoja.
Huoltovarmuus on vähän sellainen suomalainen hokkupokkus millä perustellaan aivan kaikkea kengurunlihasta kuumailmapalloihin ja millä aina vaaditaan valtion nänniä imettäväksi sekä verorahojen kaatosadetta. Ikävä tosiasia on, ettei se seteli taskussani tuo sähköä kassapäätteeseen. Aika moni kassajärjestelmä ei toimi ilman edes nettiyhteyttä vaikka valot kaupassa palaisivatkin. Tietysti sellaisessa tilanteessa siitä on apua, jos vaikka jonkin tietyn pankin järjestelmät ovat joutuneet palvelunestohyökkäyksen tai Nordean asiakaspalvelun tai proggressiivise päivityskohtauksen kohteeksi, mutta näissäkin tilanteissa usein luottokortit toimivat.
Käteisenkään käsittely ei tule ilmaiseksi ja esmes oma ampumaseurani on luopunut käteiskassasta ja ratamaksut kerätään nykään Zettlellä. Sen kertyvän pikkukolikkovuoren tilittäminen kun oli aina oma ongelmansa eikä sen ronttaaminen mukana ollut mitenkään herkkua.
Käteiseen liittyy myös turvallisuusnäkökulma. Sitä on suhteellisen houkuttelevaa ja helppoa ryöstää enkä moiti jotain pikkukioskia siitä ettei tämä halua tehdä itsestään houkuttelevampaa murron tai jopa ryöstön kohdetta.
Kannan itse aina muutamaa kymppiä pikkurahaa mukana vähän kaiken varalta, lisäksi yliopiston kiltahuoneilla yleensä kahvikassaan käy vain käteinen, samaten oman kiltani juoma-automaattiin. Muutoin arjessa sitä tarvitsee harvoin. Kannatan siis käteisen käyttömahdollisuutta, mutten velvollisuutta ottaa sitä vastaan. Kauppias itse päättäköön onko siitä enemmän haittaa vai hyötyä, hän kai oman bisneksensä paremmin tuntee kuin valtio.
Ehkä sellainen paikka missä käteisen vastaaonttovelvollisuutta voisi jotenkin ehkä perustella, on julkinen liikenne eli käytännössä lähinnä bussit, siinä voi joutua kansalainen vähän kohtuuttomaan paikkaan jos Nordealle tulee proggressiivinen hetki juuri ennen viimeisen yöbussin lähtöä. Tosin olen vahingossa mennyt vasta muutaman kerran pummilla, sillä Nobinan kortinlukijat eivät näytä matkakortilla jäljellä oelvien matkojen määrää joten aidosti luulin lukijan olevan tiltissä (varsinkin kun virheilmoitus on "kortti vanhentunut" vaikka käytän sarjalippua enkä kuukausikorttia) ja kuski on aina päästänyt vain kyytiin eli ehkä tämäkään ei ole vallan ylitsepääsemätön ongelma.
En ole myöskään ihan vakuuttunut käteisen olevan edes katoamassa mihinkään. Sen ahkerimpia käyttäjiä ovat eläkeläiset eli
vauraimmat ikäluokat, jotka kuluttavat paljon palveluita joten kyllä kaupalla on vahva kannustin ottaa heidän rahansa vastaan