Samovarius
Ylipäällikkö
No en olisi, kun kyseinen summa oli kirpparimyyntinä yms. almuina kerätty kasa käteistä. Olinkohan silloin vielä työttömänäkin, niin piti todistella kelalle yllättävät ~500€ tilillä jälkikäteen. Mulla oli rahat mukana, mutta Danske kieltäytyi ottamasta niitä vastaan. Jos ne olisivat olleet tilillä valmiina, se olisi voinut onnistua. Ihan paska pankki. Autokoulunkin sain maksettua käteisellä paria vuotta aikaisemmin.
Jotenkin tässä kuvauksessa nyt vähän tuoksahtaa se, että ongelmaan olisi muita syypäitä kuin palveluntarjoaja. On tossa toki ihan aitoja ongelmiakin ja Dansken asiakaspalveluahan on moitittu usein.
No voi ei, yrittäjä joutuu maksamaan jostain. Jos kaikki käyttäisivät käteistä, se ei olisi pieni ala ja sillä olisi sitä kilpailua joka toisi hintoja alas. #Markkinatalous
Tämä voi tulla yllätyksenä, mutta ilmaisia lounaita ei ole edes kommunismissa. Mitäs sun mielestä on se, että pankkikortit kilpailevat vähittäiskaupan markkinoista käteisen kanssa? Mitä se on ellei markkinataloutta? Pitäiskö Danske Bankilla ja Nordealla esmes mielestäsi olla kummallakin omat käteisensä vai miten käteismarkkinoilla siis olisi sun mielestä tarkoitus kilpailla?
Jos ei ole pakkoa, siitä luistetaan ja se tappaa palvelut. Jos pommisuojat eivät olisi laissa, niitä ei rakennettaisi, kun maksavat. Ihminen on ahne paska. Mutta jos en voi ostaa sitä hampurilaista käteisellä, myyjätyllerö voi tunkea sen v... Raha on rahaa ja jos se ei kelpaa vaihdannan välineeksi, sillä voi pyyhkiä perseensä. Tai laittaa postimerkkikansioon siisteihin riveihin, kuten eräät...
Mikäli hampurilainen ei maita, sen voi jättää syömättä. Se ei ole velvollisuus.
Miten siis ajattelit ravintosi hankkia, mikäli et suostu maksukorttia käyttämään ja kauppiaat taas eivät tahdo ottaa seteleitäsi vastaan? Kasvatatko itse, haetko leipäjonosta, saatko sossusta jotain kuponkeja vai käytätkö laittomia keinoja?
Onneksi joskus sen seisovan pöydän saa maksettua hiellä hyvässä seurassa, jolloin se tulee suht halvaksi.
Tällainen vaihdantatatalous kuulostaa noin yleisestiottaen vähän työläältä, mutten tuomitse. Ei se multa pois ole, yksityishenkilöt noin lähtökohtaisesti saavat keskenään mun puolesta tehdä mitä lystäävät. Olisi vähän hankalaa kuitenkin maksaa jokainen lounas talkootöinä, meikästä on ollu tehokkaampaa painaa tavallista työpäivää työmaalla ja käydä perjantaisin kiinalaisessa, missä lounastarjouksen aikaan aterian ja juoman saa vähän päälle 2/3:lla tuntipalkasta. Mutta jokainen tottakai tyylillään
Käteisen ehdottomasta käsittelyvelvollisuudesta sen sijaan koituu väistämättä kuluja, sillä se sitoo yllättävän paljon työaikaa ja ne kustannukset päätyvät väistämättä asiakkaiden taakaksi joko pankkien asiakasmaksuina tai hyödykkeiden hinnoissa. Siitä mä en sitten ole enää ihan saletti, että mun pitäisi olla sun tantrumien maksumiehenä. Mun mielestä juuri markkinataloudessa se on kauppiaan valinnanvapautta päättää, että mitkä maksuvälineet tämä katsoo kannattaviksi hyväksyä.