Lähimaksaminen ja käteisen tulevaisuus

Käytätkö lähimaksamista?

  • Kyllä

    Ääniä: 47 78.3%
  • En

    Ääniä: 13 21.7%

  • Äänestäjiä yhteensä
    60

Teräsmies

Respected Leader
BAN
En ole käyttänyt käteistä pariin kuukauteen ollenkaan ja kunhan Nordean uusi maksusovellus (Nordea Pay) hyväksyy muutkin kuin MasterCardin tulen todennäköisesti luopumaan myös korttini käytöstä. Kännykkähän on tavallaan turvallisempi koska siitä voi katkaista NFC yhteyden aina kun sitä ei tarvitse.

Mitenkäs muut foorumilaiset... lompakossa niin paljon seteleitä ja kolikkoja ettei meinaa taskuun mahtua vai oletteko siirtyneet elämään ilman käteistä tai pyrkineet vähentämään sen käyttöä?


Asiaan liittyviä linkkejä.

Lähimaksaminen ja prepaid-kortit yhä vieraita suomalaisille
Lähimaksaminen on vielä vierasta isolle osalle suomalaisista. Pankkikonserni Aktian teettämästä kyselytutkimuksesta selviää, että uusi maksukorttiominaisuus on outoa 59 prosentille suomalaisista. Uusi tapa opitaan hitaasti, sillä vain 20 prosenttia vastaajista käyttää lähimaksua päivittäin tai usein. Naisista 65 prosenttia ei ole koskaan kokeillut alle 25 euron ostosten maksamista nopeasti ilman tunnuslukua.
http://www.savonsanomat.fi/talous/Lähimaksaminen-ja-prepaid-kortit-yhä-vieraita-suomalaisille/791644


Tietoa Nordian sovelluksesta.
http://www.nordea.fi/henkiloasiakka...et-mobiili-ja-puhelinpalvelut/nordea-pay.html

Osuuspankki on Nordeaa edellä mitä tulee kännykällä maksamiseen.
https://www.op.fi/op/henkiloasiakka...951&_pageLabel=page_sisaltoalue_levea&srcpl=3

Contactless soaring in popularity
http://www.telegraph.co.uk/news/2016/04/03/contactless-soaring-in-popularity/

Increase in transaction limit to £30 boosted spending by more than 200%
https://www.theguardian.com/money/2016/feb/26/contactless-cards-purchases-spending
 
Minulla on kellossa ja kortissa tuo ominaisuus. Korttia tulee säilytettyä Ökö wallet niin se on suojassa kopionnilta.... (ehkä) kellon suojaus on mysteeri, voiko joku käyttää sitä hyödykseen vielä.
 
Kortti käytössä vielä ahkerasti, kännyllä tosiaankin huono maksaa kun akku lopussa. Käteinen unohtunut melkein kokonaan, paitsi euroalueen ulkopuolella
Hamekansa saa keksiä uusia ansaintakeinoja, ellei siirry kantamaan mukanaan maksupäätettä
 
Nordea ja kumppanit haluaa pois käteisen käytöstä... pimeää rahaa yritetään kitkeä tekopyhällä tyylillä. Ex. vasemmistolainen herra Nalle:kin on ollut ahkera kun on työllä tekemällä ansainnut omaisuutensa ja rehdisti, kuten kaikki muutkin keinottelijat. Niin ja kun fyrkkaa on tilillä niin mukavasti ettei sitä tarvitse enää stalkata, voi kätevästi vaihtaa taistolaisesta kapitalistiksi ja hommata Bentleyn ja siihen kuskin.
 
Kortti käytössä vielä ahkerasti, kännyllä tosiaankin huono maksaa kun akku lopussa. Käteinen unohtunut melkein kokonaan, paitsi euroalueen ulkopuolella
Hamekansa saa keksiä uusia ansaintakeinoja, ellei siirry kantamaan mukanaan maksupäätettä

Niin, elämää on suomen ulkopuolellakin, ja sitähän meidän päättäjät eivät halua tunnustaa.
 
:D

Juu .... "pari kiloa" akkuja mukana niin mikäs siinä jos niitä haluaa kanniskella. Mitäs sitten kun niistäkin on virta loppu?
Mites kun naapurin Väinö tulee mun tallille ja haluaa ostaa multa motörsahan? Siinä jos se alkaa heilutteleen kännykkäänsä sanon ma sille että alahan mennä sihen suuntaan mistä tulitkin. :D
 
:D

Juu .... "pari kiloa" akkuja mukana niin mikäs siinä jos niitä haluaa kanniskella. Mitäs sitten kun niistäkin on virta loppu?
Mites kun naapurin Väinö tulee mun tallille ja haluaa ostaa multa motörsahan? Siinä jos se alkaa heilutteleen kännykkäänsä sanon ma sille että alahan mennä sihen suuntaan mistä tulitkin. :D

Asutko kenties jossain viidakossa vai missä?
 
Kaikkensa on tehtävä jotta vähäistä rahankäyttöään ei voitaisi seurata. Toki setelitkin on sarjanumeroitu. Siksi niitä pitääkin vaihdella paikallisten juoppojen kanssa heti automaattinoston jälkeen. Sikäli kun pankit tietävät, minä olen pohjoisen pallonpuoliskon pahin alkoholisti.
 
Käytän käteistä aina mielellään. Näin tuen niitä jotka ovat rahankuljetusalalla töissä.
Työllistäkää tekin ihmistä, älkääkä hurahtako automaatioon ja sovelluksiin.
 
Molempia, käteistä että korttia tulee käytettyä maksamisessa. Jotenki jonku alle 10€ ostoksen maksaminen kortilla tuntuu perin omituiselta. En tiedä miski, mutta niin vain on. Tuo vilautushomma on kyllä pirun kätevä nykyään.
 
Vilautusmaksua olen muutaman kerran käyttänyt pubissa. On se kyllä kätevää kun ei tarvitse näpytellä mitään.
 
Olen ehdottomasti käteisen käytön kannattaja.

Itse maksan sekä kortilla että käteisellä, tarvitsen käteistäkin. esim. Kun UFF:ssa saa tehdä avokauppa vain käteisellä. Ostan vaatteita mm. sieltä Ukrainaan. Vihannes ja hedelmätoreilla maksan käteisellä. Minusta on aina jotenkin turvallinen olo jos mukana vähän käteistä. Entä kirpputorit?

On äärimmäisen väärin päästä käteisestä kokonaan ja jättää vanhenevän väestön korttien ja kännyköiden varalle.

Vanhukset haluavat viimeisen asti käydä itse ruokakaupassa, korttien tunnusluvut voivat unohtua, älykännykät ovat monelle liian vaikeita, ja vaikka oppisivatkin niitä niin silmät näkee huonosti.

Jopa minä 2 kertaa stressattuna ja kipeänä unohdin oman pankkikortin tunnusluvun, kaupassa ja apteekissa, olin kauhussa kun tarvinnut ne lääkkeet. Onneksi muistin kuitenkin, mutta itku oli lähellä.

Kaikkea ei voi laittaa pelkka kortien ja tietokoneälyn turvaan, me ollaan ihmisiä. Olen myös pankki palvelun kannattaja.

Ja koko Nalle ja muu tavallisen ihmisen arjesta irtti elävät voisivat mennää itseensä, helppo heille puhua kun on täysin irtti oikeasta elämästä, kun joku hoittaa heille laskut, ruoat ja kaiken.
 
Viimeksi muokattu:
Jopa minä 2 kertaa stressattuna ja kipeänä unohdin oman pankkikortin tunnusluvun, kaupassa ja apteekissa, olin kauhussa kun tarvinnut ne lääkkeet. Onneksi muistin kuitenkin, mutta itku oli lähellä.
Noin tuhannen päivän välein minullekin tulee muistikatkos automaatilla kun tunnusluku pitäisi näpytellä. Ei tarvitse olla sairas, krapulainen tai muutakaan, ihan vain normaali mielipuoli itseni. Kätevää. Asiaa ei välttämättä auta sekään että epäilen ja pelkään että 'maatti nielaisee kortin ensimmäisestä virheestä. En tosin ole varma, enkä ala kokeilemaan.
 
Noin tuhannen päivän välein minullekin tulee muistikatkos automaatilla kun tunnusluku pitäisi näpytellä. Ei tarvitse olla sairas, krapulainen tai muutakaan, ihan vain normaali mielipuoli itseni. Kätevää. Asiaa ei välttämättä auta sekään että epäilen ja pelkään että 'maatti nielaisee kortin ensimmäisestä virheestä. En tosin ole varma, enkä ala kokeilemaan.
Minulla matti nielaisut jo kerran korttini, sitä on aika, just kun iski tälläinen normaali mielipuoli itseni ja kokeilin.

Kerran keskustan yksi pienentynyt vanhan tavaran ja antiikkiliike ei ottanutkaan enää kortteja vaan ainoastaan käteistä, menin automatille, vieressä istui mustalainen kerjäläinen, toinen samannäköinen pyörinyt vieressä. Vahingossa painanut "lahjotus" nappia invalidilapsille, en muista nyt summan, mutta olkoon, se on hyvän tarkoituksen mennyt, kympin ostos tuli maksaman vain noin tuplasti. Mutta asioiminen tälläisillä kulmillä tekee hermostuneeksi. Iltaisin en uskaltaisi nostaa mitään.

Olen kokeillut säästökuria. Laittoin lompakkoon vain vähän käteistä ja plussakortti. Huomasin että harkitsen ostoksia paremmin tällä tavalla. Kun on kortti, niin teen myös varmuuden varten ostoksia ja mielitekoostoksia enemmään. Hommasin myös kolikoille oma pussukka. Jotenkin alkanut tosissa nauttia oikeista rahoista.
 
Saksassa lähimaksu on aika tuore juttu ja kaupat/pankit ovat aloittaneet korteista tiedottamisen tämän vuoden puolella.
 
Saksassa lähimaksu on aika tuore juttu ja kaupat/pankit ovat aloittaneet korteista tiedottamisen tämän vuoden puolella.
Joissain osissa Saksaa (ja erityisesti Itävallassa) luottokortitkin tuntuvat olevan aika tuore juttu, ainakin kassoilla...

Lähimaksua tulee käytettyä joka päivä. Lounaan tai kahvin maksamiseen menee se 3 sekuntia ja ehkä vielä enemmän lähimaksu helpottaa elämää viikonloppuisin tanssiravintolan puolella. Käteistä rahaa tarvii niin harvoin että välillä tulee ongelmia kun sitä tarvisi eikä millään ole sitä paria euroa kolikkoina. Vielä kun tosiaan kehittyisi tuo puhelimen NFC-sirun käyttö maksamiseen niin olisi vielä parempi.

Itseä ei niin huoleta tuo käteisen katoaminen, aina siihen joku keino löytyy miten saa rahankäyttöä kätkettyä. Onhan näitä bitcoineja ja muita ja lisää keksitään tarpeen vaatiessa.
 
No jos käteisten käyttö lakkautetaan kaikialla, niin milloin se alkaa tämä täysin seteleista ja kolikoista vapaa elämä? Pankkiauttomatitkin häviävät luonnollisesti? Pankkeja ei enää käytännössä ole, ne kutistuneet, henkilökunta supistettu. Kaupoissa ei saa enää kaupiasta. Isot hallit, josta saa etsiä ruoka kaikessa rauhassa kevelemällä kilometreja, tämä jo toteutui. Voi ei..

Vuoden? Kahden päästä? Viiden vuoden päästä tämä ihana ylväs aika alkaa?
 
Back
Top