Lähimaksaminen ja käteisen tulevaisuus

Käytätkö lähimaksamista?

  • Kyllä

    Ääniä: 47 78.3%
  • En

    Ääniä: 13 21.7%

  • Äänestäjiä yhteensä
    60
No jos käteisten käyttö lakkautetaan kaikialla, niin milloin se alkaa tämä täysin seteleista ja kolikoista vapaa elämä? Pankkiauttomatitkin häviävät luonnollisesti? Pankkeja ei enää käytännössä ole, ne kutistuneet, henkilökunta supistettu. Kaupoissa ei saa enää kaupiasta. Isot hallit, josta saa etsiä ruoka kaikessa rauhassa kevelemällä kilometreja, tämä jo toteutui. Voi ei..

Vuoden? Kahden päästä? Viiden vuoden päästä tämä ihana ylväs aika alkaa?
Nooo... trendi on kyllä laskeva käteisen suhteen, mutta se(laskeva trendi siis) koskee maksamista. Ei siis käteisen määrää*. Laskeva trendi on tällä hetkellä tasoa 1mrd eruoa vuodessa alaspäin, ja kun käteisen käyttö on 2015 luokkaa 15mrd euroa, tästä voisi vetää lineaarisesti että 2030 ollaan lopussa. Näinhän ei tietenkään käy. Tällä hetkellä sitä laskee tietenkin korttimaksaminen (jolle on varsin hyvät syyt), mutta myös yleinen yksityinen kulutuskäyttäytyminen. Käteismaksut ovat painottuneet pieniin summiin ja menettäneet asemiaan isoissa summissa, joissa kortit dominoivat.

* Käteisen määrä on kiinnostava, sillä se kasvaa melko hyvää vauhtia. Suomessa liikkeellelaskettu setelistö on vuonna 2016 yli 14mrd euroa. 2012 se oli 12mrd euroa ja trendi on varsin lineaarinen, ja kasvu on muuta euroaluetta nopeampi. Tätä ilmiötä selittänee se, että reippaasti yli kolmannes Suomessa liikkeellelasketusta setelistöstä päätyy muihin Euroopan maihin.
 
Intian pääministeri haluaa vähentää käteisen käyttöä.

Indian prime minister Narendra Modi has called for the nation to become a cashless society. Mr Modi urged his country's small traders and daily wage earners to embrace digital payments. Speaking in his monthly address on national radio, Mr Modi said the government understands millions have been affected by the ban on 500 and 1,000 rupee notes, but defended the policy. The move is an attempt to fill Mr Modi's election promise of curbing tax evasion and unaccounted wealth.
http://www.independent.co.uk/news/w...otes-narendra-modi-ban-currency-a7442316.html
 
Yrityksillä ei ole sopimusvapauden nimissä velvollisuutta hyväksyä käteistä maksuvälineenä.

Suomen Pankki on kuitenkin linjannut, että käteisen tulisi käydä maksutapana ”kansalaisen kannalta olennaisissa palveluissa”. Se voisi tarkoittaa esimerkiksi apteekkeja ja ruokakauppoja.
 
Vanhan liiton ihmisenä mulle käteinen edustaa sitä oikeaa rahaa. Toki pari korttiakin mulla on ja niillä hoidan yleensä isommat ostokset. Jotenkin en vaan osaa ostaa alle 10 euron juttuja kortilla, ei vaan toimi mulla. Ja kuppilassa jos olen, niin juomat aina käteisellä. Ruokaillessa se ruokailulasku toki kortilla, mutta jos vaan kaljoittelemassa, niin aina vain käteisellä. Pysyy rahanmeno paremmin kontrollissa. Toki se tietty sitten edellyttää käteisen nostamista, mutta se ei täällä Stadissa ole mikään ongelma ( ainakaan vielä ).
Puhelimella en ole oppinut maksamaan ja voisi olla vaikeaakin, koska on duunin puhelin, missä on kaikenmaailman estoja päällä.
Lähimaksua käytän aina kun mahdollista ruokaostoksissa, jotka maksamme ruokakuntamme yhteiseltä taloustililtä. Sille tietty oma korttinsa. Nyt, kun lähimaksu on 50 euroon asti, on se kyllä kätevä nimenomaan ruoka- ym talousostoksiin. Meidän taloudn kertaostoksin tuo raja riittää mainiosti.
 
Itse taas en juuri koskaan maksa käteisellä kun sitä pitäisi olla koko ajan hakemassa automaatista koska en ikinä nosta enempää kuin 20-40 eur. kerralla, köyhä kun olen.
Niin paljon kätevämpää maksaa lähimaksulla kun ei tarvitse näpytellä koodia (paitsi joskus harvoin kun kone vaatii). Ja kuiteilla pysyy kärryillä missä on ostanut ja paljolla.
 
Vaihdoin ääntä, sillä olen sortunut jo tovin lähimaksamisen syntiin pienissä ostoksissa. Ja valikoidusti myös ulkomailla. Helppoahan se on kun korttia piipauttamalla lompsa kevenee.

Lähimaksu on toiminut hyvin, tosin yksi harhalaaki on tullut kun ostin rajakaupungin systeemipuulaakista algoholijuomaa ja ostosten kokonaissumma ylitti sikäläisen lähimaksurajan (!). Ja justhan mä hogasin sen vasta kun kortti oli piipannut. Maksu meni uusiksi normaalin tunnusluvun kera mutta katevaraukseksi roikkumaan jäänyt lähimaksu poistui asioituani kotimaassa pankin kanssa ja selitettyäni tilanteen. Kassa kyllä opasti ystävällisesti asiassa hetimiten, joten peukkua sinne! Suomalaisia asiakkaita oli paljon ja omat ostokset näyttivät vähän sellaisen kolmen irtokarkin ostamiselta Candyworldista...

Juoma miehen mukaan, eikös niin? ;)

13E93467-D2F9-43BF-BDF4-2D018FF23F59.jpeg



Eli ohjeeksi lähimaksamiseen; älä hättäile.
 
Lähimaksu erittäin hyvä, jos vaan muistaa blokata kaikenmaailman skimmaajat, bongaajat
skannaajat siitä notkumasta.160510-riedel-Mohammed-bin-Salman-tease_kffmmb.jpeg
 
Kylläpä tämä helle kirvoittaa antamaan ala-arvoisia postauksia kuninkaallisista ja muista läpiroistoista.
Eikun lisää aurinkoon... ja sen jälkeen saunaan ja lisää mielipiteitä.1063690_.jpg
 
Minulla on Exentri -merkkinen korttilompakko, johon olen tunkenut läjän kaiken maailman kortteja rfid on maksukorttien lisäksi myös muutamissa etukorteissa. Lompakon myyjä väittää olevan rfid-suojattua mallia. Mene ja tiedä, mutta pirun kätevä korttilompakko, johon mahtuu myös seteleitä ja/tai kuitteja. ”Ulkokehälle” olen laittanut yleensä enimmäkseen niitä etukortteja siten, että ne pystyy leimaamaan kassapäätteeseen lompakolla koskettamalla. Maksukortin otan sitten erikseen esille.

AADFBD78-AC95-4605-9706-06CD78DA6981.jpeg
 
”Ulkokehälle” olen laittanut yleensä enimmäkseen niitä etukortteja siten, että ne pystyy leimaamaan kassapäätteeseen lompakolla koskettamalla. Maksukortin otan sitten erikseen esille.

Minulla on plussa-ominaisuus maksukortissa. Erittäin kätevää, kun yhdellä piippauksella tulee plussat ja menee rahat.
 
Minulla on Exentri -merkkinen korttilompakko, johon olen tunkenut läjän kaiken maailman kortteja rfid on maksukorttien lisäksi myös muutamissa etukorteissa. Lompakon myyjä väittää olevan rfid-suojattua mallia. Mene ja tiedä, mutta pirun kätevä korttilompakko, johon mahtuu myös seteleitä ja/tai kuitteja. ”Ulkokehälle” olen laittanut yleensä enimmäkseen niitä etukortteja siten, että ne pystyy leimaamaan kassapäätteeseen lompakolla koskettamalla. Maksukortin otan sitten erikseen esille.

Katso liite: 31600

Minulla on ollut Thin King käytössä vuodesta 2016 (maksoin 19 euroa).
 
Minulla on ollut Thin King käytössä vuodesta 2016 (maksoin 19 euroa).

Mulla on kans tuollainen, mutta huomasin muutamassa päivässä etten tee sillä mitään. Ikävän kova ja liukas vähän kaikilla pinnoilla ja kuitenkin johonkin pitää saada ne kuitit, ostoskärrypoletit sun muut mahtumaan.
 
Käytän lähimaksua aina kun mahdollista, ja käteistä en käytä oikeastaan juuri koskaan.

Yksi asia mikä minua ihmetyttää on se, kuinka niin harva käyttää itsepalvelukassoja. Itsepalvelukassoja tulee käytettyä ihan siitä syystä, että yleensä niihin ei ole yhtään jonoa. OK; jos maksaa käteisellä pitää käyttää normaalia kassaa. Samoin joissain kaupoissa ikärajoitetut tuotteet pitää ostaa normaalilta kassalta. Mutta eihän läheskään kaikilla ole näistä kyse. Päivästä toiseen sitä näkee, että normaaleille kassoille on pitkät jonot, ja samalla itsepalvelukassoille ei ole jonoa yhtään. Eihän tämä toki minua haittaa: käytän itsepalvelukassoja koska ne on yleensä nopeampia kuin normaalit kassat, ja jos muut ihmiset haluavat jonottaa normaaleille kassoille, niin sehän vaan tekee itsepalvelukassojen käytöstä nopeampaa minulle.
 
Käytän lähimaksua aina kun mahdollista, ja käteistä en käytä oikeastaan juuri koskaan.

Yksi asia mikä minua ihmetyttää on se, kuinka niin harva käyttää itsepalvelukassoja. Itsepalvelukassoja tulee käytettyä ihan siitä syystä, että yleensä niihin ei ole yhtään jonoa. OK; jos maksaa käteisellä pitää käyttää normaalia kassaa. Samoin joissain kaupoissa ikärajoitetut tuotteet pitää ostaa normaalilta kassalta. Mutta eihän läheskään kaikilla ole näistä kyse. Päivästä toiseen sitä näkee, että normaaleille kassoille on pitkät jonot, ja samalla itsepalvelukassoille ei ole jonoa yhtään. Eihän tämä toki minua haittaa: käytän itsepalvelukassoja koska ne on yleensä nopeampia kuin normaalit kassat, ja jos muut ihmiset haluavat jonottaa normaaleille kassoille, niin sehän vaan tekee itsepalvelukassojen käytöstä nopeampaa minulle.
Samma här, sano ruotsalainen. Läheisessä kaupunkimarketissa ruokaostoksilla käydessäni käytän aina itsepalvelukassoja kun niissä mahdollinen jonokin on lyhyempi.
 
Minä suosin itsepalvelukassoja silloin, kun ostoslistalla ei ole tupakkaa. Nopeaa ja kätevää... Tupakkatarpeen vuoksi on välillä käytettävä myös normikassoja..
 
Back
Top