Vonka, minä olen asunut 3 vuotta Virossa. Niillä ihmisillä ei ole mitään tekemistä suomalaisuuden kanssa. Sellaisia hetkessä eläviä toheloita, aivan kuten muutkin slaavit. Virolainen ei tee mitään kunnolla. Yhtä paljon tunnen veljeyttä sitä kansaa kohtaan kuin turkkilaisia kohtaan. Eli en minkäänlaista. Ainoa asento mihin virolainen taipuu suoraan sydämestä, on kysymysmerkki.
Olen samaa mieltä. Ja ihmettelen, mistä niin monet ammentavat samuuden tunteen heidän kanssaan. Minä en ole sellaiseen fantastiseen olotilaan päässyt. Viikko "yhteistyötä" minkä tahansa virolaisen ryhmän tai porukan kanssa riittää, se avaa näkymän ihan perusslaavilaiseen olemukseen. Olen yrittänyt tulkita, onko tuossa samuuden näkemisen tavoittelussa jotain isoveljyyden kaltaista velvollisuudentuntoista virolaisista tykkäämistä? Vähän voidaan alentuen ja itseään korostaen ja ylentäen suhtautua johonkin "toiseen"....ja sitten tuntea olevansa hieman toista ylempänä ja kas, yllättäen sitten myös pitää hänestä? Jotain tällaista siinä ilmiselvästi on. Ruotsalaiset varmaan suhtautuvat meihin samoin kuin meistä osa virolaisiin.
Kannattaa sitten muistaa vielä muutakin. Aika moni virolainen toimi varsin hyvässä yhteistyössä neukkujen kanssa, aika moni suhtautui varsin pragmaattisesti ja käytännöllisesti neuvostoaikaan. Aika moni mm. Suomeen muuttanut perhekunta tai yksilö oli tibla. Ja suomalaiset olivat onnesta sykkyrässä, kun neuvokas virolaisperhe tulla tormasi meidän onnelaamme, ja alkoi varsin uskottavasti paahtaa neuvostovastaista juttua....puhuivat sitä, minkä tiesivät olevan korvillemme mannaa. Sofi Oksanen on "tiettävästi" tuskaillut Puhdistus-kirjansa ensi kritiikit nähtyään, että kirja on ymmärretty väärin....mutta kun se alkoi myydä, hän pisti suunsa kiinni ja alkoi loilottamaan sitä, minkä tiesi ostajakunnalle mannaksi korville. Tibla-suvun helmi, joka osaa junailla asiansa paikoilleen....isiensä ja äitiensä lapsi, miksei osaisi. Kuka osasi pärjätä virolaisena neukkulassa, osaa varmasti saman Suomessa. Ja täydestä menee kuin väärä lati.
Minä en moralisoi tibloja. Mutta pitäisi sentään Suomessa harjoittaa edes pientä kritiikkiä. Tiblat olivat kaapin päällä neukkulassa ja niin ne ovat varsin paljon vieläkin. No, ovatpahan siellä valmiina, jos maa vapautetaan uudestaan, kyllä venäläiset tietävät kenen puoleen kääntyä tarvittaessa.......