Lähtisitkö sotaan?

Juhannus

Alikersantti
BAN
Jos naapuri alkaa osoittamaan haluja taas Virosta, olisitko valmis lähtemään auttamaan heimoveljeä? Toisaalta myös Suomessa tuossa tilanteessa on varmaan tosi toimintaa.Siis, lähtititkö palkkasoturiksi?, tai palkatta....
 
Eduskunnalla meni 2 viikkoa aikaa päättää osallistumisesta Viron ilmaharjoitukseen. Tuossa ajassa Viro olisi jo vallattu. Et luultavasti ehtisi mukaan siihen sotaan. o_O
 
Viimeksi muokattu:
Jos ei oteta huomioon eduskuntaa, vaan järki, ja oikea tieto asioista.Ennenkinhän oli "Suomen poikia".
 
Jos Venäjä lähtee puskemaan Viroon, niin on syytä ruveta katselmaan todella syvää perunakuoppaa tai valmistautua, että postiluukusta kolahtaa PV:tlä kirje. :)
 
kirjeitä ei varmaan ehditä kirjoittelemaan, ja muutenkin on sama missä on....mutta, jos tilanne olisi sama kuin Ukrainassa, lähellä Suomea.lähtisitkö?
 
Virolaiset ei todellakaan ole mitään heimoveljiä, vaan slaavilaisia jotka vihaa ja halveksii suomalaisia. En todellakaan auttaisi niitä. Mitenkään.
 
Länsimaat käyttäisivät ydinaseita mikäli venäläiset tunkeutuivat Eurooppaan. Sen vuoksi ne eivät aiemminkaan uskaltaneet hyökätä, kun tiesivät häviävänsä. Virossa ei muuten ole mitään jota ne oikeasti haluaa. Itä-Ukrainassa ja Krimin aluevesillä on valtavat luonnonvarat.
 
Viimeksi muokattu:
Kirjoitin siis, että lähtisitkö sotaan!?!?!?lukihäiriö siis.Tilanteessahan on myös Suomi tekemisissä...Autetaanko eestiä , jos sattuu tilanne mallia ukraina.
 
En usko että apu ehtisi ajoissa perille Suomen resursseilla ja kapasiteetilla, tai ainakaan että sillä kerittäisiin merkittävästi suojelemaan paikallisia läänityksiä.

Veikkaan että Viro saarrettaisiin mereltä ja ilmasta, jonka myötä avun perille toimittaminen olisi liki mahdotonta Suomesta käsin.
 
Viimeksi muokattu:
Virossa on amerikkalaisten etujoukko ja se on Nato-valtio, jonka aseman Obama on paaluttanut. Putin tekee poliittisen suisiksen, jos lähtee ottamaan köniinsä Natolta.
 
@Juhannus

Viroa pitää ilman muuta auttaa kaikin keinoin. Taidan vain olla liian vanha sotimaan Viroon.

@neme

Virolaiset eivät ole slaavilaisia, paitsi se sodan jälkeen muuttanut vierasväestö. Alkuperäiset "eesiased" ovat suomalais-ugrilainen itämerensuomalainen kansa, jotka puhuvat itämerensuomalaista kieltä.
 
@neme

Virolaiset eivät ole slaavilaisia, paitsi se sodan jälkeen muuttanut vierasväestö. Alkuperäiset "eesiased" ovat suomalais-ugrilainen itämerensuomalainen kansa, jotka puhuvat itämerensuomalaista kieltä.
Vonka, minä olen asunut 3 vuotta Virossa. Niillä ihmisillä ei ole mitään tekemistä suomalaisuuden kanssa. Sellaisia hetkessä eläviä toheloita, aivan kuten muutkin slaavit. Virolainen ei tee mitään kunnolla. Yhtä paljon tunnen veljeyttä sitä kansaa kohtaan kuin turkkilaisia kohtaan. Eli en minkäänlaista. Ainoa asento mihin virolainen taipuu suoraan sydämestä, on kysymysmerkki.
 
Jos Viroon hyökättäisiin, niin en haaskaisi yhtään resursseja sinne, vaan Suomen puolustukseen. Myös Suomi vedettäisiin mukaan sotaan alkumetreillä Naton tärkeimpänä huoltoreittinä Baltiaan. Huoltoreitithän katkaistaan aina ensin. Kiva kun ei kuuluta Natoon, mutta saadaan kuitenkin Naton ongelmat niskoillemme..

Suomea puolustaisin loppuun asti, vaikkakin tuntuu välillä että täällä elävä loisporukka ei ole puolustamisen arvoinen, mutta se onkin eri tarina.
 
Vonka, minä olen asunut 3 vuotta Virossa. Niillä ihmisillä ei ole mitään tekemistä suomalaisuuden kanssa. Sellaisia hetkessä eläviä toheloita, aivan kuten muutkin slaavit. Virolainen ei tee mitään kunnolla. Yhtä paljon tunnen veljeyttä sitä kansaa kohtaan kuin turkkilaisia kohtaan. Eli en minkäänlaista. Ainoa asento mihin virolainen taipuu suoraan sydämestä, on kysymysmerkki.

Tarkoitat siis sinulle tullutta fiilistä heistä. Ok. Minä luulin, että sinulla oli uusi rotuteoria.

Jos asuit 1990-luvun alkupuolella, siinä oli vielä aikamoinen kolhoositunnelma päällä. Kyllä he siitä heräilevät, ja ovat menneet monella sektorilla jo ohikin meistä, mm. PISA-tuloksissa. Ei Suomikaan vuonna 1918 vielä ihan länsimaa ollut...

Muistan minäkin, kun Kaubamajasta ei saanut kuin karvahattua ja peltiämpäriä.
 
Tarkoitat siis sinulle tullutta fiilistä heistä. Ok. Minä luulin, että sinulla oli uusi rotuteoria.

Jos asuit 1990-luvun alkupuolella, siinä oli vielä aikamoinen kolhoositunnelma päällä. Kyllä he siitä heräilevät, ja ovat menneet monella sektorilla jo ohikin meistä, mm. PISA-tuloksissa. Ei Suomikaan vuonna 1918 vielä ihan länsimaa ollut...

Muistan minäkin, kun Kaubamajasta ei saanut kuin karvahattua ja peltiämpäriä.
Minä muutin Virosta pois reilu vuosi sitten :)
 
No sitten ymmärrän. Se on "erilaista". Minulla paloi joskus päreet ranskalaisten kanssa ja Venäjä on kuulemma aika vaikea myös.

On tässä silti hyviä perinteitä, vaikka meistä ei enää olisi. Virolaisia vapaaehtoisia on Suomessa kyllä ollut, ja meiltä oli siellä Pohjan Poikain rykmentti sekä Ekströmin iskuosasto 1919.


Ensimmäiset saksalaisten kutsuntoja pakoilevat virolaiset tulivat Suomenlahden yli kevättalvella 1943. He halusivat taistella "Suomen vapauden ja Viron kunnian puolesta", kuten heidän tunnuslauseensa kuului. Ensimmäinen vapaaehtoiserä liitettiin Jalkaväkirykmentti 47:een sen III pataljoonaksi. Pataljoonan komentajana oli marsalkka Mannerheimin sisarenpoika majuri Claës Gripenberg.

Syksyllä 1943 tuli vapaaehtoisia lisää. Virolaisista muodostettiin Jalkaväkirykmentti 200. Nämä Suomen-pojat, kuten he itseään kutsuvat, osallistuivat torjuntataisteluihin Karjalan kannaksella kesällä 1944.

Harva tietää, että myös 10 % laivastomme miesvahvuudesta oli virolaisia vapaaehtoisia.

Elokuussa 1944 JR 200:n miehet lähtivät takaisin lahden yli taisteluun Viron kohtalosta. Tilanne oli lähes toivoton. Saksalaiset veivät raskaat aseet mukanaan, neuvostojoukoilla oli huikea ylivoima. Poikien ensimmäinen pataljoona suoritti heti maihintulon jälkeen vastahyökkäyksen Tarton rintamalla läpipäässeen neuvostodivisioonan kylkeen. Suomen-pojat onnistuivat tässä toivottomalta tuntuvassa tehtävässään, divisioonan hyökkäys pysähtyi kolmeksi viikoksi. Tuona aikana evakuoitiin Pohjois-Virosta 70.000 Viron sivistyneistön edustajaa länteen. He kaikki olivat ihmisiä, joita olisi odottanut teloitus tai pakkotyö venäläisten miehitettyä maan.

Venäläisten ylivoima oli kuitenkin niin murskaava, ettei taistelulla ilman raskasta aseistusta ja ulkopuolista tukea ollut onnistumisen edellytyksiä. Viro miehitettiin. Veljeskansastamme kaatui 46.000 miestä, kuoli teloitettuna tai Siperiaan menehtyneinä yli 100.000 ja länteen siirtyi noin 100.000 kansalaista. Kaikki tämä väestöstä, joka oli vain kolmas osa Suomen kansasta, hieman toista miljoonaa. Tilalle he saivat 700.000 vierasta kieltä puhuvaa ja virolaista elämänmuotoa ymmärtämätöntä ihmistä.


http://historianhavinaa.blogspot.fi/2011/12/kortteli-71-malmi.html
 
Viimeksi muokattu:
Vonka, minä olen asunut 3 vuotta Virossa. Niillä ihmisillä ei ole mitään tekemistä suomalaisuuden kanssa. Sellaisia hetkessä eläviä toheloita, aivan kuten muutkin slaavit. Virolainen ei tee mitään kunnolla. Yhtä paljon tunnen veljeyttä sitä kansaa kohtaan kuin turkkilaisia kohtaan. Eli en minkäänlaista. Ainoa asento mihin virolainen taipuu suoraan sydämestä, on kysymysmerkki.

Olen samaa mieltä. Ja ihmettelen, mistä niin monet ammentavat samuuden tunteen heidän kanssaan. Minä en ole sellaiseen fantastiseen olotilaan päässyt. Viikko "yhteistyötä" minkä tahansa virolaisen ryhmän tai porukan kanssa riittää, se avaa näkymän ihan perusslaavilaiseen olemukseen. Olen yrittänyt tulkita, onko tuossa samuuden näkemisen tavoittelussa jotain isoveljyyden kaltaista velvollisuudentuntoista virolaisista tykkäämistä? Vähän voidaan alentuen ja itseään korostaen ja ylentäen suhtautua johonkin "toiseen"....ja sitten tuntea olevansa hieman toista ylempänä ja kas, yllättäen sitten myös pitää hänestä? Jotain tällaista siinä ilmiselvästi on. Ruotsalaiset varmaan suhtautuvat meihin samoin kuin meistä osa virolaisiin.

Kannattaa sitten muistaa vielä muutakin. Aika moni virolainen toimi varsin hyvässä yhteistyössä neukkujen kanssa, aika moni suhtautui varsin pragmaattisesti ja käytännöllisesti neuvostoaikaan. Aika moni mm. Suomeen muuttanut perhekunta tai yksilö oli tibla. Ja suomalaiset olivat onnesta sykkyrässä, kun neuvokas virolaisperhe tulla tormasi meidän onnelaamme, ja alkoi varsin uskottavasti paahtaa neuvostovastaista juttua....puhuivat sitä, minkä tiesivät olevan korvillemme mannaa. Sofi Oksanen on "tiettävästi" tuskaillut Puhdistus-kirjansa ensi kritiikit nähtyään, että kirja on ymmärretty väärin....mutta kun se alkoi myydä, hän pisti suunsa kiinni ja alkoi loilottamaan sitä, minkä tiesi ostajakunnalle mannaksi korville. Tibla-suvun helmi, joka osaa junailla asiansa paikoilleen....isiensä ja äitiensä lapsi, miksei osaisi. Kuka osasi pärjätä virolaisena neukkulassa, osaa varmasti saman Suomessa. Ja täydestä menee kuin väärä lati.

Minä en moralisoi tibloja. Mutta pitäisi sentään Suomessa harjoittaa edes pientä kritiikkiä. Tiblat olivat kaapin päällä neukkulassa ja niin ne ovat varsin paljon vieläkin. No, ovatpahan siellä valmiina, jos maa vapautetaan uudestaan, kyllä venäläiset tietävät kenen puoleen kääntyä tarvittaessa.......
 
Oma kokemus Virosta: yliopistolla (jopa lääkiksessä) luntataan surutta. Tenttivalvoja ei ole huomaavinaan, kun kolmasosa tenttijöistä ottaa esiin monistenivaskan, josta katsoo vastauksen kysymyksiin. Se on "maan tapa", johon suomalaisopiskelijat yrittivät puuttua, koska rehelliset opiskelijat saattavat jäädä opinnoissa jälkeen. Vastauksena oli yliopiston puolelta täydellistä vähättelyä ja toimimattomuutta. Opiskelijoilta ja heidän vanhemmiltaan on tullut jopa uhkauksia heille, jotka yrittivät asiaan puuttua. Ei todellakaan mikään suomalainen meininki eikä tullut veljeys mieleen. Paljon enemmän olen ollut kotonani esim. Saksassa.
 
Back
Top