Lännen taloussota Venäjälle ja sen seuraukset

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Heinrich
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
@ILoveEU Mikäli Venäjällä lastataan öljytankkeri täyteen öljyä niin kai se jossain myös puretaan tyhjäksi ja öljy käytetään? Eihän se tankkeri jää täytenä purjehtimaan maailmaa ympäri. Joku sen ostaa, nykyisellään vaan kauppa tehdään todella halvalla, usein aivan kannattavuusrajalla sen tuottajalle. Putkiöljy ja -kaasu ovat sellaisia, joissa käy niin että tuotantoa on leikattava koska siirtokapasiteettia ei ole mikäli toinen pää putkessa ei ota vastaan. Tästä syystä putkikaasu oli huono Saksalle, mutta vielä huonompi Venäjälle (toinen pää voi lopettaa busineksen aivan yhtä hyvin) ja todennäköisesti huomasivat sen itsekin jolloin päättivät räjäyttää putket turhina pois.
 
@ILoveEU Mikäli Venäjällä lastataan öljytankkeri täyteen öljyä niin kai se jossain myös puretaan tyhjäksi ja öljy käytetään? Eihän se tankkeri jää täytenä purjehtimaan maailmaa ympäri. Joku sen ostaa, nykyisellään vaan kauppa tehdään todella halvalla, usein aivan kannattavuusrajalla sen tuottajalle. Putkiöljy ja -kaasu ovat sellaisia, joissa käy niin että tuotantoa on leikattava koska siirtokapasiteettia ei ole mikäli toinen pää putkessa ei ota vastaan. Tästä syystä putkikaasu oli huono Saksalle, mutta vielä huonompi Venäjälle (toinen pää voi lopettaa busineksen aivan yhtä hyvin) ja todennäköisesti huomasivat sen itsekin jolloin päättivät räjäyttää putket turhina pois.

Tuolla maailman merillä ja satamien liepeillä on toisinaan tankkereita, jotka seisovat vuosiakin raakaöljylastissa. Ovat vain varastoina. Joskus joku lasti menee myyntiin ja riistopalkalla työskentelevä miehistö roudataan alukselle.
 
Tuolla maailman merillä ja satamien liepeillä on toisinaan tankkereita, jotka seisovat vuosiakin raakaöljylastissa. Ovat vain varastoina. Joskus joku lasti menee myyntiin ja riistopalkalla työskentelevä miehistö roudataan alukselle.
Tämä on totta, mutta koko öljyfleetistä ei voi tehdä varastoa. Varustamot saavat rahansa kuljetuista tonnikilometreistä. Yksittäissä tapauksissa säilöminen on vaihtoehto, mutta joku siitäkin maksaa viulut.
 
VR aikoo ilmeisesti laittaa rajaliikenteen kokonaan seis. Melkein vuosi siinä tosin menikin..


Mitä mahtaa muut operaattorit tehdä? Operail ja Fenniarail ajavat myös junaliikennettä Venäjän rajalta muualle Suomeen. Kotkan satamapomolle varmasti käy, että junan eteen laitetaan sininen veturi ja bisnes jatkuu..
 
Mielenkiintoinen uutislinkki ja kommentit Ny Timesistä
kauppasuhteista



The Dutch Title Transfer Facility (TTF) is Europe’s main benchmark for natural gas prices. It traded at around 120 euros per megawatt hour on Tuesday. But Goldman Sachs expects this benchmark to fall to 85 euros per megawatt hour in the first quarter of 2023, according to a research note published last week.( = https://tv.guardian.ng/news/business/can-germany-build-an-lng-terminal-in-record-time/ )


Yksi vitun tärkeä kysymys on mitä tapahtuu Lng kysynnälle kun Kinkit avaavat covid rajoitusten jälkeen tuotantoaan uudelleen.


edit.
mielenkiintoinen "kaukainen kaasuputki" unelma
Ongelmia voinee siunaantua tuommoisesta 13 miljardin hottentottien alueelle maksetusta kaasuputkesta, kun ryssä aseistanut esim Algeriaa tähän asti.
Missä ajaksi maksaa takaisin verrattuna muihin vaihtoehtoihin? Antaa rouvien tuumia.
 
Viimeksi muokattu:

CNBC:n jutusta:

Additionally, gas storage has been helped by Russian supplies which the EU has been trying to ween itself off. Even Xavier Bettel, the prime minister of Luxembourg, an EU nation, acknowledged in October that storage was full with Russian gas.


Ei ihan mennyt niin kuin Ylen uutisesta annettiin ymmärtää.
 
Yksi vitun tärkeä kysymys on mitä tapahtuu Lng kysynnälle kun Kinkit avaavat covid rajoitusten jälkeen tuotantoaan uudelleen.
Kinkit ei ole tautia vielä käyneet läpi. Valitsivat strategian, jossa lyödään aina hihnat kiinni jos tautia alkaa esiintyä. Ovat jumissa tuon kanssa niin kauan kuin antavat taudin levitä vapaammin, kaikkine ikävine seurauksineenkin.
 
Ei tarvitse montakaan LNG satamaa ja kohtuu kokoista varastoa rakentaa Eurooppaan niin Venäjältä tulevan kaasun saa unohtaa. Nyt on meneillään myös trendi voimakas vaihtaa kaasu johonkin muuhun energialähteeseen ja/tai leikata energian kulutuksesta merkittävä osa pois teknologian kehityksellä. Etelä -Eurooppa pystyy halutessaan rakentamaan putkia muista kaasumaista, mutta kuten on nähty niin putkissa on sellaisia riskejä joita ei taideta enää haluta ottaa ja ne jäävät mitkä ovat toiminnassa.

Erityisesti varastoinnilla saa nopeita hyötyjä, koska kesällä kulutus on vähäisempää ja varastoilla voi säätää tuotannon sekä kulutuksen epätasapainoa.
 
Uutinen ryssän siviili-ilmailun piiristä. Lentomiehistöjä kehotetaan mm. käyttämään koneiden jarruja vähemmän mitä normaalisti. Osat kuluvat ja niitä on pakotteiden takia vaikea korvata. Koneita kannibalisoidaan, että kyetään vielä lentämään. Suuronnettomuutta odotellessa.

 
VR aikoo ilmeisesti laittaa rajaliikenteen kokonaan seis. Melkein vuosi siinä tosin menikin..


Mitä mahtaa muut operaattorit tehdä? Operail ja Fenniarail ajavat myös junaliikennettä Venäjän rajalta muualle Suomeen. Kotkan satamapomolle varmasti käy, että junan eteen laitetaan sininen veturi ja bisnes jatkuu..
No Operail lopettaa suomessa.
 
No Operail lopettaa suomessa.

Tuollainen lehtitieto on kyllä ollut, mutta todellisuudessa kyse lienee siitä, että Viron valtio pyrkii myymään Operailin Suomen-toiminnot. Tämä myyntiaie oli enemmän tai vähemmän tiedossa jo siinä vaiheessa, kun Operail laajensi toimintaansa Suomeen muutama vuosi sitten.

Operailin liikenne Suomessa on lähikuukausina lisääntymässä selvästi. Joulukuussa alkavat ajamaan Vainikkalasta Harjavaltaan kaksi kertaa viikossa, ja vuodenvaihteessa Operailin liikenne Vainikkalan ja Kotkan välillä tuplaantuu kahdesta päivittäisestä junaparista neljään päivittäiseen junapariin.
 
Suomen osalta aukeaa näemmä uusi tapa härkkiä EU:n pakotteita, eli kaasuntoimitus:
https://yle.fi/a/3-12677579
Eli välimiesoikeuden päätös tuli ja Venäjän vaatimus ruplamaksuista on Suomessa laiton. Joten jos Gasprom päätääkin nyt hyväksyä sopimuksen mukaisen maksutavan ja toimittaakin kaasua niin Suomen Gazumin on sitä kaasua myös ostettava. Tämä saattaisi herättää närää eräissä muissa maissa kun täällä saadaan nauttia vanhan halvan kaasusopimuksen hinnoista. No katsotaan miten käy mutta on se tuokin tapa saada ulkomaan valuuttaa. BalticConnect putken kautta tuon voisi vielä myydä jyhkeillä voitoillakin eteenpäin.
 
Jo ennen sodan laajentamista Ukrainassa Venäjän toimesta, useimmat talouden ennusteet tuleville vuosikymmenille. Povasivat Venäjän kohtaavan talouden rakenteellisuudestaan johtuen, mittavia haasteita.

Osa haasteiden luonteesta, linkittyy myös väestökehityksen negatiivisiin näkymiin (alhainen syntyvyys, yhdistettynä ikääntyvään väestöön) sekä koulutetun työvoiman muuttopaineeseen ulos Venäjältä.

Tulevaisuutta pohtien, alhaisen jalostus-asteen ollessa energiaviennin osalta päätulonlähde valtiolle. Muutos saattaa olla radikaalin nopeasuuntainen. Mikäli poliittinen tahto Venäjä-riippuvuudesta, jatkossakin riskitasossa korkeaksi tullaan lännessä kokemaan.

Ennen sodan laajentamista, Venäjän velkaisuusaste oli suorastaan erinomaisella tasolla. Tuota kassaa kulutetaan nyt päivä päivältä https://www.bofit.fi/fi/seuranta/viikkokatsaus/2022/vw202211_3/. Ainakin osittainen konsensus ekonomistien piirissä on siihen, että Venäjä on ollut taloudenhoidossaan, sotaan varautunut. Mutta ei tähän kestoon ja tasoon, missä sodankäynti etenee.

Teknologiasektorin ollessa ennen Ukrainan sodan laajentamista sekä osaamisen- että investointien osalta vahvasti länteen riippuvainen. Tulevaisuus ei erityisen valoisalta näytä.


 
Pohdintaa, teknologiapakotteiden merkityksestä Venäjän resursseihin sodankäynnissä. https://www.iisd.org/articles/policy-analysis/technology-sanctions-russia-war

Merkityksellistä ennusteille ja näistä tehtäville päätelmille (toimenpiteille) tuleville ajoille. Olisi "riittävälle" tarkkuudelle saatava mallinnos, riskianalyysi. Ns. "paras arvaus", koska parempaakaan ei voi olla saatavissa. Myös ajasta sodan jälkeen.

Yksi mallinnoksen muoto, saattaisi olla sisäisen koheesion siinä määrin vakava rikko Venäjällä, talouden laitesukeltaessa ilman laitteita. Että tuolla tulisi olemaan eri muodoissaan vakavia seurauksia Suomen turvallisuudelle.

Jos tuonkaltaiseen päädyttäisiin, varautuminen tulisi myös riskiin suhteutettuna (ennakko)mitoittaa (ehkä tästä jo puolustusvoimien hankinnoissa itua näkynyt?). Tämän edullisempaa aikaa laajempien (Nato) voimien kautta varautumiseen, tuskin voisi olla.
 
Jo ennen sodan laajentamista Ukrainassa Venäjän toimesta, useimmat talouden ennusteet tuleville vuosikymmenille. Povasivat Venäjän kohtaavan talouden rakenteellisuudestaan johtuen, mittavia haasteita.

Osa haasteiden luonteesta, linkittyy myös väestökehityksen negatiivisiin näkymiin (alhainen syntyvyys, yhdistettynä ikääntyvään väestöön) sekä koulutetun työvoiman muuttopaineeseen ulos Venäjältä.

Tulevaisuutta pohtien, alhaisen jalostus-asteen ollessa energiaviennin osalta päätulonlähde valtiolle. Muutos saattaa olla radikaalin nopeasuuntainen. Mikäli poliittinen tahto Venäjä-riippuvuudesta, jatkossakin riskitasossa korkeaksi tullaan lännessä kokemaan.

Ennen sodan laajentamista, Venäjän velkaisuusaste oli suorastaan erinomaisella tasolla. Tuota kassaa kulutetaan nyt päivä päivältä https://www.bofit.fi/fi/seuranta/viikkokatsaus/2022/vw202211_3/. Ainakin osittainen konsensus ekonomistien piirissä on siihen, että Venäjä on ollut taloudenhoidossaan, sotaan varautunut. Mutta ei tähän kestoon ja tasoon, missä sodankäynti etenee.

Teknologiasektorin ollessa ennen Ukrainan sodan laajentamista sekä osaamisen- että investointien osalta vahvasti länteen riippuvainen. Tulevaisuus ei erityisen valoisalta näytä.


Viennin rakenne muistuttaa häkellyttävästi Norjaa--- energiaa. ja lisää energiaa Länteen
 
Viennin rakenne muistuttaa häkellyttävästi Norjaa--- energiaa. ja lisää energiaa Länteen
Tosin, Norjassa jo tulevaan muutokseen energiasektorissa ymmärtääkseni aikaa sitten havahduttu ja uudelleensuuntausta resursseissa jo merkittävästi tapahtunut.
Venäjä, taas ehkäpä osin valtarakenteestaan (silovakien suljettu piiri, jossakin määrin) johtuen. Itsensä lukinnut johonkin katoavaan.
 
Uutinen ryssän siviili-ilmailun piiristä. Lentomiehistöjä kehotetaan mm. käyttämään koneiden jarruja vähemmän mitä normaalisti. Osat kuluvat ja niitä on pakotteiden takia vaikea korvata. Koneita kannibalisoidaan, että kyetään vielä lentämään. Suuronnettomuutta odotellessa.

Halvaksi ei lännen fleetin korvaaminen tule. Muistinvaraisesti, n. 500 länsimaista vuokrattua konetta jäänyt Venäjälle sopimusten vastaisesti. Päivityksiä ohjelmistoihin tai vara-osia, ei enää saatavissa ole virallisista lähteistä.

Harmaa- tai pimeätuonti tuohon, ei yksinkertaista tai halpaa ole. Jos Venäjällä lentelyä harjoittaisin, eivät valtion uudet suunnitelmat täyttä luottamusta herättäisi. Valtion pinta-alan huomioiden, toimiva lentoliikenne, ei aivan triviaali haaste ole.

 
Back
Top