Lännen taloussota Venäjälle ja sen seuraukset

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Heinrich
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
Tota... Kyllä tuo pätkä näytti ihan aidolta ANN/Aichi News Networkin pätkältä. Oliko noissa esitetyissä tiedoissa Kiinan kasvaneesta myynnistä jotain isoja virheitä tai räikeää propagandaa?
 
Tota... Kyllä tuo pätkä näytti ihan aidolta ANN/Aichi News Networkin pätkältä. Oliko noissa esitetyissä tiedoissa Kiinan kasvaneesta myynnistä jotain isoja virheitä tai räikeää propagandaa?
OT: Jos tänne julkaisee jonkin muualta löydetyn sellaisenaan, ilman omaa kontenttia, ymmärrän, että se muualta löydetty sisältö on arvotettu luotettavaksi. Ei kai tarkoitus ole julkaista mitä tahansa ja jätetään parviälyn tehtäväksi tarkistaminen? Ensisijainen näkymä oli twiitti, jossa väitettiin: "that all niches left vacant by the west are being occupied by Chinese businesses." Eli kaikki korvattu kiinalaisilla. Täysin selvä vääristely. Ei se Japanialainen kuvausryhmä voi väittää tutkineensa luotettavasti, että kaikki länsiyritysten vapaaksi jättämät tilat olisi nyt Kinuskeilla? Eli twiittaaja "Richard" propagoi, kuten muissakin twiiteissään, mitkä ovat mitä lienee häröilyä.
Kaikkihan me tajutaan, että kiinalaiset korvaa länttä ryssien bisneskumppanina, mutta tyypillinen trolli väittää yksittäistapausten perusteella, että täydellinen muutos läntisistä kiinalaisiin.
En kritisoi julkaisemista epämääräisestä lähteestä, mutta julkaisijan olisi hyvä vilkaista lähdettä tarkemmin ja mainita tarkistaneensa tai ei-tarkistaneensa. Ja käydä sitten siellä alkuperäisellä lähteelläkin. End OT.
 

"Ensi vuonna ei tule olemaan rahaa, Deripaska sanoi talousalan konferenssissa Siperiassa. Hänen mukaansa Venäjä tarvitsee nyt sijoituksia ”ystävällismielisiltä” mailta, jotta sanktioiden horjuttama talous saataisiin pysymään pystyssä."
– Tarvitsemme ulkomaisia investoijia.

Montako niitä ystävällismielisiä maita olikaan... 🤣🤣🤣
 
Kehitysapurahan työntäminen ryssää tukeville maille voitaisiin lopettaa.

Lainaus tuosta artikkelista: "Kehitysyhteistyöministeri Ville Skinnari (sd) sanoi viime huhtikuussa Iltalehdelle, että Suomi jatkaa kehitysavun antamista Venäjän tukijamaille. Hän perusteli Suomen linjaa mm. sillä, että avun katkaiseminen pelaisi Venäjän ja Kiinan pussiin, koska se ajaisi rangaistuja maita autoritääristen Venäjän ja Kiinan leiriin." Venäjähän ei juuri kehitysapuja maksele, eikä sen tarvitsekaan, koska länsimaista tulee manulle illallinen joka tapauksessa. Nuo maat voivat jatkaa huoletta Venäjän tukemista, koska ne luottavat siihen, että länsimaat maksavat heille kuten aina ennenkin.
 
Lainaus tuosta artikkelista: "Kehitysyhteistyöministeri Ville Skinnari (sd) sanoi viime huhtikuussa Iltalehdelle, että Suomi jatkaa kehitysavun antamista Venäjän tukijamaille. Hän perusteli Suomen linjaa mm. sillä, että avun katkaiseminen pelaisi Venäjän ja Kiinan pussiin, koska se ajaisi rangaistuja maita autoritääristen Venäjän ja Kiinan leiriin." Venäjähän ei juuri kehitysapuja maksele, eikä sen tarvitsekaan, koska länsimaista tulee manulle illallinen joka tapauksessa. Nuo maat voivat jatkaa huoletta Venäjän tukemista, koska ne luottavat siihen, että länsimaat maksavat heille kuten aina ennenkin.
Onko pikkasen demari :mad:

Aiheen ohi otetaan vertaus, että maassa laittomasti oleville annettakoon kansalaisuus, jolloin maassa laittomasti olevia ei enää ole.
 
Tammikuussa ryssälässä energiasektorin verotulot laskivat noin 40 % vaikka verojen määrää per tynnyri tai MWh on merkittävästi nostettu.


Ja helmikuussa tilanne vain parani verotulojen laskiessa 46 %.


Muistetaan, että öljyjalosteet menivät pakotteiden piiriin vasta 5. helmikuuta ja ryssät itse sulkivat sen Puolaan tulevan öljyputken, joten tilanne tulee vain kehittymään parempaan suuntaan. Nytkin uutisissa on, että venäläiset kauppaavat öljyjalosteita alennuksilla mm. Bangladeshiin ja pohjoisen pallonpuoliskon lämmin kausi on vasta tuloillaan, jolloin seuraavat 6 kk energian tarve sekä hinnat laskevat.
 
Tulevana perjantaina voimaan astuvat 200 % tuontitullit ryssälän alumiinille koskevat toisen lähteen mukaan myös varastosta otettavaa tavaraa, eli tässä ei ole auttanut hamstrata varastoja täyteen.

Sitten toisaalta tämä on valtava kädenojennus USA:n omalle alumiiniteollisuudelle, joka toivottavasti tekee tarpeeksi investointeja jotta tulevat omavaraisiksi pitkässä juoksussa mikä olisi ryssien ja Kiinan hegemonialle tällä sektorilla sopivaa myrkkyä.

 
Öljyn viennissä vasta alkamassa kunnon liuku.


Viro puolestaan ehdottaa kylmästi öljyn pakotehinnan puolittamista, realistista tai ei, ehdotus on kannatettava.


Sitten tälle uutiselle pitää jo vähän nauraa. Orbanin mahtava kaasudiili Putlerin kanssa on johtanut siihen, että Unkari on viime vuonna maksanut ainakin puoli miljardia liikaa kaasusta verrattuna yleiseen markkinahintaan. Että niin hyvä neuvotteleva perseen nuolija se Orban on.

 
Viimeksi muokattu:
Näitä kieltämättä häiritseviä ilmiöitä on varmasti muitakin, mutta liha on heikko, kun tulee tilaisuus tehdä rahaa, kyllä siihen toteuttaja löytyy. Kreikkalaisilla on kai jokin henkinen yhteys ryssiin sen yhteisen uskonnon kautta.
Ryssät haalii tankkereita, kun vakavasti otettavat varustamot eivät halua (uskalla) ajaa niiden rahteja: Tuo on oikeastaan väistämätön seuraus ryssien öljyn kuljettamisen kieltämisestä, kun varustamot menettävät tulonsa > realisoidaan kalustoa. Kaluston reitittäminen jollekin muulle öljyreitille ei ihan helppoa ole, kun erilaiset purkit ovat erikoistuneet tiettyihin reitteihin. Ei Koivistolta Rottikseen ajava paatti ole välttämättä sopiva Persianlahdelta ajamaan.
Anyways, en tuosta olisi kauhean pahoillaan: Josko tuo helpottaisi Kreikan velkataakan hoitoa ;) . Myönnän, taitaa olla liiallista optimismia, eihän ne saatanat veroa maksa noista laivojen myyntituloista, kun eivät mitään muitakaan veroja saa maksettua.
Länsimaiden asettama ryssän öljyn hintakatto on osoittautunut hyväksi. Pakotteisiin sitoutumatonkin (esmes joku Intialainen) hyötyy, kun se sanoo, että miksi maksaisin maailmanmarkkinahinnan, kun EU + US maksaa korkeintaan kattohinnan. Win - win pakote toimii lähtökohtaisesti paremmin kuin pakote, joka johtaa taloudelliseen menetykseen, kuten näiden laivojen kanssa on käynyt.


Viro puolestaan ehdottaa kylmästi öljyn pakotehinnan puolittamista, realistista tai ei, ehdotus on kannatettava.

Näillä kokemuksilla: Kannatan!
 
Näitä kieltämättä häiritseviä ilmiöitä on varmasti muitakin, mutta liha on heikko, kun tulee tilaisuus tehdä rahaa, kyllä siihen toteuttaja löytyy. Kreikkalaisilla on kai jokin henkinen yhteys ryssiin sen yhteisen uskonnon kautta.
Ryssät haalii tankkereita, kun vakavasti otettavat varustamot eivät halua (uskalla) ajaa niiden rahteja: Tuo on oikeastaan väistämätön seuraus ryssien öljyn kuljettamisen kieltämisestä, kun varustamot menettävät tulonsa > realisoidaan kalustoa. Kaluston reitittäminen jollekin muulle öljyreitille ei ihan helppoa ole, kun erilaiset purkit ovat erikoistuneet tiettyihin reitteihin. Ei Koivistolta Rottikseen ajava paatti ole välttämättä sopiva Persianlahdelta ajamaan.
Anyways, en tuosta olisi kauhean pahoillaan: Josko tuo helpottaisi Kreikan velkataakan hoitoa ;) . Myönnän, taitaa olla liiallista optimismia, eihän ne saatanat veroa maksa noista laivojen myyntituloista, kun eivät mitään muitakaan veroja saa maksettua.
Länsimaiden asettama ryssän öljyn hintakatto on osoittautunut hyväksi. Pakotteisiin sitoutumatonkin (esmes joku Intialainen) hyötyy, kun se sanoo, että miksi maksaisin maailmanmarkkinahinnan, kun EU + US maksaa korkeintaan kattohinnan. Win - win pakote toimii lähtökohtaisesti paremmin kuin pakote, joka johtaa taloudelliseen menetykseen, kuten näiden laivojen kanssa on käynyt.




Näillä kokemuksilla: Kannatan!

Mietin tuota öljyn kuljetuskaluston myyntiä ryssille niin sehän on lopunperin hyvä juttu. Helleenithän ei tässä myy mitään A-luokan purkkeja vaan niitä pienimpiä ja huonokuntoisimpia lotjia joiden ylläpito on käynyt jo taakaksi. Ryssä on vittumaisessa pakkoraossa, ostaa mitä saa millä hinnalla tahansa, kierot kreikkalaiset ovat tämän kaukaa suunnitelleet ja ajoivat kalustoa riskirajoilla ilman huoltoa lyhyillä reiteillä kunnes pakotteet pysäyttivät ja nyt on aika realisoida tarpeeton fleetti (ja ylläpito sekä miehistöjen kulut plus kaikki riskit) venäläisille, joilla ei ole kapasiteettia ylläpitää edes nykyistä laivastoaan saati että kymmeniä hajoamispisteessä olevia tankkereita siihen päälle.

Ryssät ovat edelleen pakotteiden alla, ei ne saa noihin varaosia, eivät saa ajaa juuri mihinkään satamaan missään, vain todella pitkiä reittejä tarjolla kuljetuksille (Koivisto - Afrikka) (Novorossisk - Itä-Aasia) esimerkkeinä. Omien telakkojen pitää päättää kumpia huolletaan sotalaivoja vai öljytankkereita, kumpaankaan ei ole tarpeeksi resursseja joten lopputulos on varmaa ryssimistä eikä huolleta juuri mitään. Onhan siellä jo satamat sellaisia rahti- ja sotalaivojen hautausmaita.
Eli tuossa meni ryssien oligarkeilta oikeaa rahaa €$¥ laivojen ostoon, päälle vitulliset ylläpitokulut laivoista joilla joutuu kuljettamaan kämäsen pieniä lasteja isohkolla miehistöllä puolen maapallon verran, että löytyy ostaja ja sitten tyhjänä takaisin kun ryssien kuljetuksia mihinkään ei kukaan osta.

Aivan käsittämättömän typerä homma, mutta kyse onkin ryssistä joilla on vain huonoja vaihtoehtoja. Kreikkalaiset teki saman kuin amerikkalaiset aikanaan meille myymällä ne United Paper tehtaat jenkeissä.
Venäläisten mahdollisuus toimittaa öljyä parani, se on totta, mutta he maksavat siitä itse valtavasti enemmän eli tavallaan syventävät pakotteiden vaikutusta öljytuloihinsa vapaaehtoisesti.
Ja tämä tulee vaikuttamaan todella pitkään sekä monipuolisesti mm. muiden laivojen ylläpitomahdollisuuksien kautta.

Kreikkalaiset tilaavat sitten saamallaan rahalla uusia moderneja tankkereita vapaan maailman käyttöön.

En yllättyisi vaikka tämä olisi ennalta suunniteltu juttu jo pakotteita sorvattaessa.

Putler sai taas kuivana kakkoseen.
 
^ Hyvä yhteenveto. Ymmärtääkseni öljypakotteiden suunnittelussa oli kaksi kärkeä. Ensimmäinen kärki oli, että markkinoille tulee saada riittävästi öljyä, jotta siitä ei muodostu pulaa, ja hinnat karkaa taivaisiin. Jos näin kävisi, pakotteet ampuisivat myös läntisiä maita jalkaan. Z-örkkejä ei tule siis sulkea pois markkinoilta.

Toinen kärki on sitten romahduttaa Z-örkkien katteet myynnistä. Öljyn kattohinta on osa tätä, heidän on pakko myydä halvalla. Tuotanto tulee hankalammaksi, koska läntiset yhtiöt eivät enää tue porauspaikkoja. Sekin nostaa tuotannon hintoja. Lopuksi, pitkät matkat myyntimarkkinoille huonolla ja kalliilla kalustolla vie sekin katetta alaspäin. Entinen vajaan viikon edestakainen lenkki on nyt täyden kuukauden edestakainen lenkki, näin yksinkertaistaen.

Hyvä huomio myös, että huolto ei ole ilmaista sekään, ja pienistä ja vanhoista tankkereista koostuva lautta on kallis pitää liikeellä.
 
Back
Top