Lännen taloussota Venäjälle ja sen seuraukset

Kannanotto aiemminkin uutisoitiin yllättävän pieneen länsiyritysten venäjältä pois lähtöön.
Ilmeisesti siinä aiemminkin on laskettu mukaan ryssän omistamat ulkomailla kirjoilla olleet rahan pesu yritykset. Näitähän riittää...


 
Uutisia Yhdysvalloista -ketjussa oli pari mielenkiintoista pätkää CNN:ltä ja Foxilta liittyen dollaripohjaiseen öljykauppaan ja muutamien valtioiden siirtymiseen käyttämään Yuania sen sijaan. Taloudellisten pakotteiden käyttäminen aseena lienee vaikuttanut tähän kehitykseen kiihdyttävästi. DW avaa tilannetta tilannetta hieman toisesta näkökulmasta, BRICS-maiden näkökulmasta:

Näistä jutuista voi löytää myös syitä siihen, miksi pakotteet eivät ole toimineet niin hyvin kuin toivottiin ja miksi tulevaisuudessa niiden toimivuus saattaa muuttua epävarmemmaksi.
 
Ryssien viljan vientikin saa hiekkaa rattaisiin. Länsiyritykset eivät halua sekaantua rupliin millään ilveellä ja muu ei Putlerille käy. Joutuu sitten itse myymään ja laittamaan siihen väkeä töihin.



Ryssälän keskuspankilla alkaa olemaan hiukan ahdasta toimia. Rahaa menee käytännössä vain ulospäin pankista. Vasta päästy kunnolla alkuun näiden sanktiohommien kanssa, 2022 luvut tulevat vielä näyttämään ruusuisilta kunhan 2023 lukuja alkaa tulemaan, toki voivat pimittää niitä parhaan kykynsä mukaan.

 
Yksi huomio russän rahojen suhteen on se että nyt nämä harmaat rahavirrat ulos maasta ovat "laillisia". Eli kukaan ryssälässä ei noiden perään huutele kun puttelia myöten ollaan noita oltu järjestelemässä. Tämän vuoksi noihin rahoihin on lännessäkään vaikea puuttua vaikka niitä löytäisikin. Kun ei ole lähtöpäässä kukaan lakiteknisesti niitä laittomaksi julistamassa.

Tätä rahaa on ryssälästä valunut ulos paljon ja tällä on seuraavan sukupolven silovikkien tarkoitus integroitua lännen raha-eliittiin. Tämä on myös syy miksi on äärettömän tärkeää että ryssälään ei tule mitään lännen tunnustamaa oikeaa Venäläistä johtoa. Tälläinen johto kun alkaisi heti tutkia mihin ne rahat hävisi ja lännen tunnustamana saisi kansainvälisen rikosprosessin käyntiin rahojen palauttamiseksi uudelle Venäjän valtiolle.

Joskus 2010 on tehty kansainvälisten pankkien toimesta tutkimuksia ja yhteenveto oli tuolloin että noin 30% ryssälän BKT:sta valui harmaina rahavirtoina ulos maasta. Noilla rahoilla pyöritetään taatusti merkittävää bisnestä jolla silovikkien seuraavat sukupolvet elää herroiksi riippumatta siitä miten nykyiselle isäpapoille käy ryssälän eliitissä. Sukulaissuhteet ja rahanjäljet on ehditty jo piilottaa ja hukata.
 
Kappas, Sveitsin omat viranomaiset alkaa tutkia:
https://www.hs.fi/talous/art-2000009494035.html

"Kaupan toteutuessa Credit Suissen ympärillä oli ”lukuisia” tapahtumia, joiden perusteella selvitys aloitettiin."

Tässähän nollattiin miljardien velkakirjat näppärästi. Pankin sijoituksissa oli hämärää ja erinäisten tietojen mukaan myös ryssän rahaa on vatkattu. Katsotaan miten laajalle tämä lantasäiliö on levinnyt mutta sen itsensä lähde taitaa olla ryssälässä.
 
Toteutuessaan tämä olisi niitä viimeisiä tarvittavia nauloja ryssien talouden arkkuun. Kun heidän LNG ei seilaisi enään Euroopan satamiin vaan joutuu pidemmälle reitille niin käy sillä tavalla hassusti, että laivat eivät ehdikään kuljettaa tarpeeksi ja kuljetuksen kustannukset nousevat merkittävästi sillä LNG höyrystyy koko ajan ja laivat kuluttavat sitä polttoaineenaan tästä syystä. Orban jarruttamassa mutta eiköhän tämä silti toteudu muodossa tai toisessa kesän aikana.


Kaasun tuotanto on jo laskussa koska kaikkea eivät kykene kuljettamaan markkinoille. Tämä vieläpä kylmänä vuodenaikana. Kun heidän oma kulutuksensa edelleen laskee ilmojen lämmetessä niin on pakko vähentää tuotantoa edelleen.



Tämä passien kerääminen ja liikkumisen rajoittaminen on osa kuoleman spiraalia. Halusivat ja saivat NL 2.0, vain se NL valta puuttuu, mutta kaikki se sisäinen paska on voimissaan.

 
Viimeksi muokattu:
Tässäpä on erinomaisia tiedonmurusia.

Yksi päällimmäisistä huolista ryssälässä on rautatiekaluston laakerit, joita se ei näytä saavan kazakkien avulla eikä Turkista, ei ainakaan tarpeeksi.

Ja lukekaa rivien välistä: he eivät saa laakereita Kiinastakaan, koska eivät olisi kerjuulla muualla mikäli Kiina toimittaisi. Sama koskee noita harvinaisia maametalleja, niitä Kiinalla riittää, mutta koska ryssät yrittävät lahjuksilla saada Australialaista kampetta se tarkoittaa, etteivät saa kiinalaisilta. Mahtava juttu, että Panda on kovana ryssille. Niitä REM:ä pitäisi olla Venäjälläkin, ei toki kaikkia mahdollisia elementtejä, mutta merkittäviä määriä heidän omaan kulutukseensa nähden.

Toisessa lähteessä luki, että Venäjällä olisi laitettu viimeiset länsimaissa valmistetut laakerit uusiin junavaunuihin lokakuussa 2022. Tietää melkoista shokkia maan sisäiseen logistiikkaan kun tuhannet ja kymmenet tuhannet vaunut alkavat seisoa raitella laakerivaurioiden vuoksi ja samaan aikaan vaunujen valmistus on tietenkin seisahtunut, jätkät lienee laitettu kilometritehtaalle tai nehän joutaisivat mobilisoitavaksi.

 
Viimeksi muokattu:
Toisessa lähteessä luki, että Venäjällä olisi laitettu viimeiset länsimaissa valmistetut laakerit uusiin junavaunuihin lokakuussa 2022. Tietää melkoista shokkia maan sisäiseen logistiikkaan kun tuhannet ja kymmenet tuhannet vaunut alkavat seisoa raitella laakerivaurioiden vuoksi ja samaan aikaan vaunujen valmistus on tietenkin seisahtunut, jätkät lienee laitettu kilometritehtaalle tai nehän joutaisivat mobilisoitavaksi.

Jos mikään muu ei auta, niin yksi vaihtoehto on alkaa rullalaakerien sijasta valmistaa liukulaakereita. Se onnistuu ihan nyrkkipajallakin.
 
Jos mikään muu ei auta, niin yksi vaihtoehto on alkaa rullalaakerien sijasta valmistaa liukulaakereita. Se onnistuu ihan nyrkkipajallakin.
Sitten kun ryssien puutarhoista ja datshoilta lähtee omenapuut kaatoon niin tiedämme heidän alkaneen valmistamaan liukulaakereita omenapuista. Se oli entisaikojen laakerimateriaali öljyssä keitettynä..
 
Viimeksi muokattu:
Jos mikään muu ei auta, niin yksi vaihtoehto on alkaa rullalaakerien sijasta valmistaa liukulaakereita. Se onnistuu ihan nyrkkipajallakin.
Tämä laakeriasia taitaa olla vähän monimutkaisempi kuin yleisesti ymmärretään. Saa mennä toiseen maailman paloon kun edellisen kerran on käytetty laakereita sotatalouden kuristajana. On hyvin mahdollista että laakerit on puttelille hyvin iso päänsärky.

No aloitetaan alusta, eli metallurgiasta ja voiteluaineista. Trans-siperian radalla laakerin tulee toimia +100 - -70°C lämpötiloissa. Samaa vaatimusta ei ole missään muussa junaradassa koko maailmassa. Kun katselee voiteluaineita raskaisiin laakereihin niin jo -40°C tekee vaikeaa ja tuolla -70°C tulee vastaukseksi täysi ei-oo. Erästä puolituttua metallurgia jututin tässä taannoin ja yritin keskustella aiheesta. Vastauksia ei oikein tullut ja kauttarantain jotain suostui kertoilemaan. Käytännössä laakeria joka toimii junan telikuormilla ja +100 - -70°C lämpötila-alueella ei ole olemassa missään. Kehnosti toimivan voisi periaatteessa tehdä mutta vaatisi pitkällisen kehitystyön ja laajat kenttäkokeet. Mennään siis normaalin osaamisen ulkopuolelle niin että heilahtaa. Antoi myös ymmärtää että työmaalla oli ohjeistettu että jos joku näitä alkaa kysellä niin heti tietoa pääkonttorille. Eli jotain tässä lienee menossa ja asian keskustelu päättyi siihen.

Tiedetään että Neuvostoliiton aikaan junat alkoi kulkea ilman vaihtoja Trans-siperian radalla ja kulkevat vielä nykyäänkin. Aiheesta löytyy vanhempaa ja uudempaa matkakertomusta ihan lehdidistä. Joten Neuvostoliitto kykeni kehittämään laakerin joka toimii ainakin jotenkuten mutta ei leikkaa kiinni ekalla pakkasajolla. Jopa nykymenetelmin tälläinen laakeri kestää huonosti, mahdollisesti vain kuukausia. Neuvostoliiton hajottua markkinat avautui ja SKF oli ekana apajilla ja tekikin junan telejä Venäläisen yhteisyrityksen kanssa. Tästä löytyy vanhoja tiedotteita ja sieltä on tietoa että yhteisyrityksen telien osista osa tuli aina Ruotsin tehtailta. Voidaan vahvasti olettaa että SKF sai kerättä tuon Neuvostoliiton kehittämän laakerin salaisuudet ja vietyä sen automatisoidulle linjalle. Sekä pystyi tekemään viimeistelyn vaatimat kenttäkokeet Trans-siperian liikenteessä. Neuvostoliitossa nuo laakerit oli puoli-manuaalista tuotantoa joten SKF teki ne taatusti halvemmin ja paremmin. Yhteisyritys ja tuotannon hajoitus tekee myös sen että kumpikaan osapuoli ei hallitse sitä koko prosessia. Niin kauan kuin SKF ei suostu yhteistyöhön ryssän tehtaan kanssa niin niitä uusia telejä ei tule. Eikä tule mistään muualtakaan koko maailmasta.

Tsaarin aikaan Trans-siperian rata oli paloittain olemassa ja välillä mentiin mm. lautalla. Tuolloin siis juna ei ajanut sekä lämpimässä että pakkasessa. Kapean pakkaslämpötilan laakeri on helppo tehdä kun ei ole suurta lämpöliikettä. Joten heivataan rahti vain junas toiseen pariin kertaan niin hyvin kulkee. Kaikki merkti viittaa siihen että ryssä joutuu siirtymään tähän käytäntöön viimeistään ensitalvena ja ehkä on jo tuossa nyt. Koko vaunufleetti kun pyörii taatusti samoilla "kehnoilla" laakereilla, eli niitä saa vaihtaa tiheään. Mutta junat kuitenkin kulkee koko maassa, tai ainakin kulki. Ja loppujen lopuksi se on Ruotsi joka puristelee puttelia näistä laakerikuulista joten nykytilanne jossa ryssä targetoi rajusti juuri Ruotsia alkaa saada ihan uusia ulottuvuuksia. Tässä joko ryssä luopuu yhtenäisestäTrans-siperian radasta tai kehittää sen laakerin uudelleen vuosia kestävällä työllä.

Tämä koko kirjoitus perustuu hyvin hajanaisiin tiedonmuruihin ja siihen tulee suhtautia siten, eli aukot on täytetty ihan aidolla mutulla. Maailman tila juuri tänään vaikuttaa kyllä juuri tälle ja jokin ryssiä närästää Råttissa oikein urakalla vaikka eivät olekkaan mitään ihmeempää tehneet julkisesti.
 
teknohippi puhuu asiaa.

Laakerit ovat ongelma/haaste ihan länsiyrityksillekin. Vähänkin isompi tai erikoisempi laakeri pitää tilata kuukausia ennen tarvetta. Esim Suomen paperitehtailla niitä on varastossa paperikoneita varten. Ehkä. Kun iso laakeri kilahtaa, niin kilpailijatkin soitetaan läpi. Siinä on kauhun tasapaino. Jos et lainaa, vaikka on, niin ei sullekaan lainata.
 
Joskus 2010 on tehty kansainvälisten pankkien toimesta tutkimuksia ja yhteenveto oli tuolloin että noin 30% ryssälän BKT:sta valui harmaina rahavirtoina ulos maasta. Noilla rahoilla pyöritetään taatusti merkittävää bisnestä jolla silovikkien seuraavat sukupolvet elää herroiksi riippumatta siitä miten nykyiselle isäpapoille käy ryssälän eliitissä. Sukulaissuhteet ja rahanjäljet on ehditty jo piilottaa ja hukata.
Tuo näkyy hyvin siinä, että kauppatase oli pitkään noin 30 % ylijääminen ja vaihtotase tasapainossa. Eli Venäjän viennissä joka kolmas dollari ei palannut Venäjälle, vaan jäi länsimaihin. Viime vuonna sama kehitys jatkui osittain, vaikka miten oli valuutan vientokieltoja, niin silti dollarit virtasi maasta ulos. Tai jätettiin kotiuttamatta ulkomailta.
 
Back
Top