Lännen taloussota Venäjälle ja sen seuraukset

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Heinrich
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
Jonkun viikon niillä lentelee kunnes joku lentämisen kannalta kriittinen osa rikkoutuu eikä varastoissa ole enää varaosia jäljellä. Sen jälkeen niistä tulee isoja koristeita kiitoradoille.
Saattaa tulla nopeamminkin koristeita, nykyaikaiset lentokoneet lentää niin pitkälle softalla että huoltoon tarvitaan ne huoltosoftat. Koneita ei käsittääkseni ole huollettu Venäjällä vaan jossain muualla Euroopassa. Joten voi olla että ne koneet jo lenti lentonsa. Lisäksihän noissa uudemmissa on hidas sateliittiradiolinkki valmistajan huoltojärjestelmään. Voi hyvin olla jos jotain triviaalia hälytystä ei kuitata tuollaisen kautta ja oikealla softalla niin saa heti olla ohittamassa röykkiön asioita että pääsee ilmaan. Jos pääsee ollenkaan. Voi olla länsimaissa tyyppikoulutetulla lentäjällä lentohalut vähissä kun ohjekirja sanoo että koneella ei saa lentää. Ja ilman tyyppikoulutusta tuollaista ei saa ilmaan.

Oikeastaan koko nykyinen Venäjän johdon uho kaikkien firmojen takavarikoista on enemmän ymmärtämättömän hölmon uhoa. Mika tahansa isompi firma tuolla taatusti yrittää pyörittää tehdastaan mutta kun suurin osa tarvitsee komponentteja ja raaka-aineita lännestä. Kun ei tule noita niin pakkohan se tehdas on ajaa alas. Se Neukkulan ajan tilanne jossa tehtaan toisesta päästä työnnettiin terästä sisään ja toisesta päästä tuli ladoja on jo kaukana historiassa. Tämä on myös syy miksi nyt mennään syvemmälle kuin Neukkulan romahtamisessa, Venäjällä kun ei ole oikein millekkään kokonaista tuotantoketjua. Autotehtaan ottamalla saa peltiprässäämön, hitsaamon, maalaamon ja kokoonpanolinjan. Vaihteistot, moottorit jne. tulee muualta. No näitähän nähdään muissakin kehittymättömissä maissa:
1646938221297.png
 
Eipä taida enää tämän jälkeen kovin monen maan yhtiöt sijoittaa pennin hyrääkään Venäjälle moneen moneen vuosikymmeneen.
No ei ainakaan länsimaiset yritykset.
Mutta jos puhutaan noin pitkistä ajoista kuin useista vuosikymmenistä, niin sitä onkin erittäin vaikea ennustaa, muutakuin että ajan myötä venäläisten kortit voivat parantua.

Maailma muuttuu kovaa vauhtia ja valitettavasti länsi on se joka menettää asemiaan. "Jo" 50 luvulla maailman talous on aivan eri näköinen ja siinä onkin jo monta suurta häärääjää joiden kanssa voi toimia. Talouden langat eivät ole enää "lännen" käsissä.

Foorumin nuorin polvi tulee pääsemään eläkkeelle aivan erilaisessa maailmassa missä nyt elämme. Suurimmat taloudet Kiina ja Intia. Yhdysvallat kolmantena.
Muita suuria talouksia Indonesia,Turkki,Brasilia,Meksiko.....
 
No ei ainakaan länsimaiset yritykset.
Mutta jos puhutaan noin pitkistä ajoista kuin useista vuosikymmenistä, niin sitä onkin erittäin vaikea ennustaa, muutakuin että ajan myötä venäläisten kortit voivat parantua.

Maailma muuttuu kovaa vauhtia ja valitettavasti länsi on se joka menettää asemiaan. "Jo" 50 luvulla maailman talous on aivan eri näköinen ja siinä onkin jo monta suurta häärääjää joiden kanssa voi toimia. Talouden langat eivät ole enää "lännen" käsissä.

Foorumin nuorin polvi tulee pääsemään eläkkeelle aivan erilaisessa maailmassa missä nyt elämme. Suurimmat taloudet Kiina ja Intia. Yhdysvallat kolmantena.
Muita suuria talouksia Indonesia,Turkki,Brasilia,Meksiko.....
Intian talouden nousuun Yhdysvaltojen ohi en usko. Katsomalla pelkästään videoita heidän kaupungeistaan veikkaan, että aikaisintaan 60 vuoden päästä voidaan palata aiheeseen. Muuten allekirjoitan tuon nousevien talouksien merkityksen.
 
Saattaa tulla nopeamminkin koristeita, nykyaikaiset lentokoneet lentää niin pitkälle softalla että huoltoon tarvitaan ne huoltosoftat. Koneita ei käsittääkseni ole huollettu Venäjällä vaan jossain muualla Euroopassa. Joten voi olla että ne koneet jo lenti lentonsa. Lisäksihän noissa uudemmissa on hidas sateliittiradiolinkki valmistajan huoltojärjestelmään. Voi hyvin olla jos jotain triviaalia hälytystä ei kuitata tuollaisen kautta ja oikealla softalla niin saa heti olla ohittamassa röykkiön asioita että pääsee ilmaan. Jos pääsee ollenkaan. Voi olla länsimaissa tyyppikoulutetulla lentäjällä lentohalut vähissä kun ohjekirja sanoo että koneella ei saa lentää. Ja ilman tyyppikoulutusta tuollaista ei saa ilmaan.

Oikeastaan koko nykyinen Venäjän johdon uho kaikkien firmojen takavarikoista on enemmän ymmärtämättömän hölmon uhoa. Mika tahansa isompi firma tuolla taatusti yrittää pyörittää tehdastaan mutta kun suurin osa tarvitsee komponentteja ja raaka-aineita lännestä. Kun ei tule noita niin pakkohan se tehdas on ajaa alas. Se Neukkulan ajan tilanne jossa tehtaan toisesta päästä työnnettiin terästä sisään ja toisesta päästä tuli ladoja on jo kaukana historiassa. Tämä on myös syy miksi nyt mennään syvemmälle kuin Neukkulan romahtamisessa, Venäjällä kun ei ole oikein millekkään kokonaista tuotantoketjua. Autotehtaan ottamalla saa peltiprässäämön, hitsaamon, maalaamon ja kokoonpanolinjan. Vaihteistot, moottorit jne. tulee muualta. No näitähän nähdään muissakin kehittymättömissä maissa:
Katso liite: 58219
Saattavat hetken pystyä huoltamaan koneita kansallistamalla Lufthansa Technikin Venäjän toiminnot varaosineen.
 

Ja Abramovitš on omistajana Norilsk Nickelissä joka...


.. ja Jokereiden taustalla toimivat...


Ellei tuo ylläoleva kuvio ole muuttunut. Sitten viime seuraamisen. Nyt olisi tilausta laadukkaalle tutkivalle journalismille.
 
Länsimaiden tulisi olla huomattavasti nähtyä aktiivisempia niin pakotteissaan kuin myös politiikassaan Venäjää kohtaan. Esimerkiksi...

Pitää tuoda esille Venäjään kohdistuvien pakotteiden osalta että niitä ei ole asetettu pelkästään Ukrainaan kohdistuneen hyökkäyksen vastapainoksi.. Olisi hyvä tuoda esille ettei pakotteita tulla poistamaan vaikka Venäjä joutuisi sotilaallisen tappion vuoksi perääntymään Ukrainasta ja luovuttamaan Itä-Ukrainasta valtaamansa Donetskin, Luhanskin sekä Krimin alueet.

Jotta pakotteita voitaisiin vähentää ja mahdollisesti myöhemmin jopa poistaa kokonaan, edellytetään pidemmälle meneviä poliittisia uudistuksia.

1. Venäjän tulee muuttaa hallinnollista järjestelmäänsä sellaiseksi joka lisää luottamusta ja mahdollistaa paluun normaaliin itsenäisten valtioiden väliseen yhteistoimintaan.
- kansainvälinen yhteisö ei hyväksy rikollisten johtamaa diktatuuria, jonka perustaa valtansa äärimmilleen vietyyn sisäisen ja ulkoisen väkivallan käyttöön.
2. Samat uudistukset tulee toteuttaa myös Valko-Venäjällä.
3. Venäjän tulee luopua myös Kaliningrad'in erityisalueen hallinnasta ja samalla purkaa/lopettaa kaikki siellä olevat sotilastukikohdat ja evakuoida vähintäänkin sotalashenkilöstö Venäjälle..
- Kaliningrad'in alueellinen uusi hallinto toteutetaan esimerkiksi EU:n hallinnon erikoisjärjestelyiden alaisuudessa.

Kaikilla näillä toimilla vahvistetaan koko Euroopan alueen yhtenäisyyttä ja luottamusta demokratiaan ja kansainväliseen sopimusperusteiseen oikeusvaltiojärjestelmään.
- kun pakotteisiin liittyvät ehdot julkistetaa avoimesti se tarjoaa oikeudellisen tuen ja mahdollisuuden kasvattaa myös ko. maiden sisäisen opposition toimintaa.

Venäjän kansanmurhaajien johtama diktatuuri tulee nujertaa kansainvälisen yhteistyön ja kyseisten maiden uudistuneen sisäisen hallinnon yhteisillä toimilla.
- uudistuksissa ei puututa valtioiden ja kansojen itsenäisyyteen, alueelliseen suvereniteettiin (pl. Kalingradin alue jossa myös kansalaiset pääsee muodostamaan oman hallintonsa.)

Myös valtiollista rikollisuutta vastaan tulee toimia aktiivisesti ja estävästi...Eikä pelkästään niin että jäädään odottelemaan ja paikkailemaan rikollisuuden seurauksia.
 
Länsimaiden tulisi olla huomattavasti nähtyä aktiivisempia niin pakotteissaan kuin myös politiikassaan Venäjää kohtaan. Esimerkiksi...
Kyllä tämä nykyinen on parasta. Ensin mätkitään sellaiset pakotteet että varmasti tuntuu. Tämän jälkeen sitten säännöllisen epäsäännöllisesti mätkitään lisää pakotteita. Aina kun analyytikkolauma saa hallinnossa jotain suunnitelmaa kasaan niin mätkähtää uusi erä niskaan. Jatketaan niin kauan että ensin kaatuu, sitten potkitaan portaitapitkin alas ja lopuksi tyrkätään vielä pihalla kaivoon. Kaivossa sitten vielä lietelantakuorma päälle.

Tämähän se pelinhenki nyt on, melkein jokapäivä tulee aina jokin uusi isku jollekkin Venäjän talouden alueelle. Tosin nyt on Venäjällä jo kaikki nurin, niin jatketaan sitten niiden oliargien kanssa.
 
Kyllä tämä nykyinen on parasta. Ensin mätkitään sellaiset pakotteet että varmasti tuntuu. Tämän jälkeen sitten säännöllisen epäsäännöllisesti mätkitään lisää pakotteita. Aina kun analyytikkolauma saa hallinnossa jotain suunnitelmaa kasaan niin mätkähtää uusi erä niskaan. Jatketaan niin kauan että ensin kaatuu, sitten potkitaan portaitapitkin alas ja lopuksi tyrkätään vielä pihalla kaivoon. Kaivossa sitten vielä lietelantakuorma päälle.

Tämähän se pelinhenki nyt on, melkein jokapäivä tulee aina jokin uusi isku jollekkin Venäjän talouden alueelle. Tosin nyt on Venäjällä jo kaikki nurin, niin jatketaan sitten niiden oliargien kanssa.
No joo..nyt on kova menovaihde päällä ja näin pitää ollakin.

Vanhana shakin harrastajana tulee joskus ajateltua myös jokusia siirtoja eteenkin päin. Ja tottahan kaikella tekemisellä pitää olla tarkoituksensa ja vielä vaihtoehtojakin.
 
Kiina haistaa veren virtaavan Moskovassa:

Kiina neuvottelee osuuksien ostamisesta Gazpromista ja alumiinijätti Rusalista​

Siellä Venäjän kruununjalokiviä myydään kohta poiskantohintaan.


Taisin mainita tästä ja myös @Syväkurkku

Tämä voi puolestaan pitkässä juoksussa pelata Yhdysvaltoja vastaan? Heikompi Venäjä, mutta kertaluokkaa vahvempi Kiina?
 
Ei länsimaisten matkustajakoneiden lentäminen Venäjällä lopu viikoissa, vähenee kyllä paljon ja ei välttämättä täytä enää valmistajan vaatimuksia. Osa koneista maadoitetaan ja kannibalisoidaan niistä varaosat lentäviin koneisiin. Isojen huoltojen välissä noihin vaihdetaan lähinnä renkaita ja jarruja satunnaisesti rikkoutuvien komponenttien lisäksi. Renkaita ja jarruja ehkä pystyvät itsekin valmistamaan. Isojen huoltojen tullessa vastaan, alkaa sitten kulumaan erilaista tiivistettä yms. tilpehööriö kun konetta puretaan, tarkastetaan ja huolletaan. Tällaisen materiaalin valmistus voi myös onnistua paikallisesti. Koneiden luotettavuus tulee toki tippumaan ja varahapen ym. parasta ennen -päivät saattavat paukkua.
No nuo renkaat nyt ainakin ollaan nähty. Ei oikein vakuuta.
 
Suomi on maataloudessa pitkälti omavarainen, mutta monia maanviljelylle kriittisiä asioita tuomme muualta maailmasta.
Lannoitteiden suhteen Suomi – kuten iso osa muustakin maailmasta – on riippuvainen sotaa käyvästä Venäjästä ja sen liittolaisesta Valko-Venäjästä.
Maatalouteen ja ruokaturvaan erikoistuneen IFPRI-tutkimuslaitoksen keräämien tietojen mukaan noin kolmannes Suomeen tuodusta typpilannoitteesta ja jopa 60 prosenttia Suomeen tuodusta kaliumlannoitteesta on peräisin Venäjältä ja Valko-Venäjältä.
Venäjän Ukrainaan tekemän hyökkäyksen seurauksena lannoitetoimitukset takkuavat, ja se tuntuu myös Suomessa.
– Iso kysymys on nyt se, mistä lannoitteita saadaan. Tälle kylvökaudelle pääosa lannoitteista on hankittu, mutta osalla tiloista on edelleen puutteita, sanoo Luonnonvarakeskuksen maatalouspolitiikan tutkimusprofessori Jyrki Niemi.
 
Venäläisomisteisen Helsingin telakan talousvaikeudet voivat aiheuttaa suuria tappiota myös suomalaisille veronmaksajille.

Valtion erityisrahoitusyhtiö Finnvera on taannut yli 200 miljoonan euron luotot. Niiden avulla on rahoitettu kahta telakalla rakennettavaa risteilyalusta.

Helsingin telakka on ajautunut vaikeuksiin talouspakotteiden takia, joita Euroopan unioni ja Yhdysvallat asettivat Venäjän hyökätessä Ukrainaan.

Telakan valmistamat alukset saattavat joutua myös Euroopan unionin vientikiellon piiriin.
– Yleisesti voin kommentoida, että Venäjän maatilanne on muuttunut merkittävästi. Finnvera lopetti vientitakuiden myöntämisen Venäjälle 22. helmikuuta [Venäjä hyökkäsi Ukrainaan 24. helmikuuta]. Yksittäisiä tapauksia en voi kuitenkaan kommentoida, sanoo Finnveran liiketoimintajohtaja Jussi Haarasilta.

Vientitakuulla tarkoitetaan pankille annettavaa takuuta luoton antamisen yhteydessä. Mikäli alkuperäinen lainanottaja laiminlyö maksunsa, joutuu takuun antaja vastaamaan lainasta.
Haarasillan mukaan vientitakuiden myönti on lopetettu myös Ukrainaan. Valko-Venäjän kohdalla vastaava päätös tehtiin jo kesällä 2021.

Finnvera noudattaa toiminnassaan pankkisalaisuutta, minkä vuoksi yhtiö ei voi Haarasillan mukaan kertoa yksityiskohtaisemmin Helsingin telakkaan liittyvistä asioista.

Telakkayhtiö ei ole suoraan pakotteiden alla, mutta Venäjän talouden syöksykierre ja pakotteet vaikuttavat myös Helsingin telakan toimintaan. Helsingin kaupunki harkitsee myös irtisanovansa telakkayhtiön vuokrasopimuksen (siirryt toiseen palveluun) Helsingin Hernesaaressa ja Hietalahdessa.
 
Mikhail Mishustin, the Russian prime minister, said that while most businesses had temporarily suspended operations, the situation would be closely monitored and that steps to “introduce an external administration” could be used.

The move comes as western governments seek to impose maximum pressure on Putin after the invasion of Ukraine by announcing drastic restrictions on imports of Russian oil and gas on top of financial sanctions and asset freezes for prominent oligarchs.

On top of formal sanctions, major western businesses and high-profile brands have taken steps to either exit the country altogether or suspend operations in response to the invasion, including Starbucks and McDonald’s. Shell has announced plans to withdraw from Russian oil and gas, BP has said it will exit stakes in major projects, while Unilever has said it will stop imports and exports to the country.

Burger King announced on Thursday that it would suspend all its corporate support for the Russian market, including operations, marketing and supply chain. The company does not directly operate restaurants in the country, the brand being run instead by local franchise partners.

Outlining the Kremlin’s response to its increasing international isolation, Dmitry Medvedev, the former Russian president, said it was using a “symmetrical response” to the sanctions imposed by the west, “including the seizure of foreign assets and their possible nationalisation”.

“The same applies to the refusal of foreign companies to work in our country,” he wrote in a post on the social media website VKontakte, accusing western firms leaving the country of being “moronic for dancing to the tune of Washington and Brussels”.

He said Moscow would respond “fundamentally and harshly” to the departures, adding: “Whatever the reasons for the exodus, foreign companies must understand that it will not be easy to return to our market.”
The World Bank’s chief economist, Carmen Reinhart, said on Thursday that both Russia and Belarus were “square in default territory” in an interview with Reuters. Fitch downgraded Russia’s sovereign rating further into “junk” status earlier this week, warning that the government was increasingly likely to renege on its payment commitments.

Russia is due to make payments worth about $117m on government borrowing denominated in US dollars on Wednesday next week. However, doubts have been raised over whether the coupon payments will be made amid western sanctions on the Russian central bank and commercial lenders, as well as retaliatory steps announced by Moscow.

Reinhart said the impact for the global financial system had been limited so far, although she warned that risks could emerge in Europe. Around half of Russia’s international bonds are held by foreign investors. Foreign banks have exposure of more than $121bn in Russia, much of that concentrated among European lenders, according to data from the Bank of International Settlements.

“I worry about what I do not see,” Reinhart said. “Financial institutions are well capitalised, but balance sheets are often opaque … There is the issue of Russian private-sector defaults. One cannot be complacent.”

Uho on kova, mutta se ei auta pitkällä juoksulla.
 
Britain is good at wealth. Not necessarily at generating it, or distributing it in ways that make a contented society, but at looking after it, helping it grow and making it respectable – converting it into social and cultural capital. For centuries, British bankers, lawyers, accountants and other assistants to the wealthy have discreetly performed these roles.
https://www.theguardian.com/commentisfree/2022/mar/09/oligarch-economic-crime-bill-law-uk
Their customers used to be mostly British: slave traders, self-made industrialists, people who had extracted fortunes from our colonies. But in recent decades, foreigners have become the main beneficiaries of Britain’s readiness to serve the rich regardless of how they made their money. So significant is this change that Britain has become “butler to the world”, according to a persuasive new book by the anti-corruption campaigner and journalist Oliver Bullough.

Other secretive countries, such as Switzerland, have been doing it for longer. Yet Britain has offered oligarchs an unusually broad range of opportunities, from the chance to own famous football clubs to money laundering through prestige property; from private educations for their children to a ruling party that isn’t squeamish about who funds it.
 
Onko julkisuudessa laskettu kuinka iso kulu Suomelle tulee sodan takia? Kuinka paljon eläminen kallistuu Suomessa tänä vuonna?
 
Back
Top