Lännen taloussota Venäjälle ja sen seuraukset

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Heinrich
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
Venäjän valtionbudjetin öljytulot tippuivat vuoden ensimmäisellä puoliskolla 47%.

Oil and gas revenues of the Russian budget in the first half of the year fell by 47%​

MOSCOW, 7 July. /TASS/. Oil and gas revenues of the budget of the Russian Federation in January - June decreased by 47% compared to the same period last year and amounted to 3.38 trillion rubles, follows from the materials of the Ministry of Finance of the Russian Federation.

"Oil and gas revenues amounted to 3,382 billion rubles and decreased by 47% year-on-year, which is associated with a high base of comparison last year, a decrease in Urals oil prices, a decrease in prices and a decrease in natural gas exports. Monthly dynamics of oil and gas revenues is gradually reaching trajectory corresponding to their base level (8 trillion rubles a year)," the ministry said.
https://tass.ru/ekonomika/18216765
 
Venäjän valtionbudjetin öljytulot tippuivat vuoden ensimmäisellä puoliskolla 47%.

https://tass.ru/ekonomika/18216765
Ja muistetaan, että vasta helmikuussa tuli pakotteet öljyjalosteille. Eli tammikuu kokonaan ja helmikuu osittain sisältää kannattavaa jalostettujen tuotteiden kauppaa. Sittemmin onkin räjähdellyt jalostamoissa, öljy- ja polttoainevarastoissa sekä logistisissa keskuksissa.

Tästä johtuen toinen vuosipuolisko tulee olemaan heikompi ja myös ryssien kotimainen ostovoima laskee kuin lehmän häntä niin siellä on subventoitava kuluttajien polttoaineiden hintaa, jotta se ei karkaisi köyhiltäkään täysin ulottumattomiin, mikä tarkoittaa että lähes kaikki ryssälän kotimainen polttoainekauppa on tappiollista.

Rataverkon ongelmat, raskas kuormitus sekä junakaluston kuluminen & huoltamattomuus tulee vielä pahasti näkymään 2023-2024 talven kuljetuksissa pitkien Siperiaa halkovien kuljetusten osalta.

Tässä on mielenkiintoinen juttu UVZ:n tilanteesta, pitäisi tuottaa hitokseen paljon junavaunuja sekä tankkeja, mutta oikein kumpikaan ei suju kunnolla.

 
Viimeksi muokattu:

"Huolimatta Venäjään kohdistuvista pakotteista, venäläisten lentoyhtiöiden toiminta Suomen ilmatilassa on täysin laillista. Fintrafficin lennonvarmistuspalvelujen markkinointi- ja asiakkuusjohtaja Pasi Nikama kertoo, miten tämä on mahdollista.

Vastaus liittyy Itämeren rannalla sijaitsevaan Kaliningradiin alueeseen, joka kuluu Venäjälle.

Venäläiset lentoyhtiöt lentävät Venäjän alueelta Kaliningradiin hyödyntämällä kansainvälistä ilmatilaa. Käytännössä reitti kulkee Suomen ja Viron väliltä Itämeren yli läpi ilmatilan, joka ei kuulu valtioiden suvereniteettiin”, Nikama sanoo.

Suomen ja Viron välissä on kapeimmillaan kymmenien kilometrien levyinen kansainvälinen ilmatila. Vaikka osa siitä kuuluu Suomen ilmatilaan ja lennonjohdon alaisuuteen, pakotelistalla olevat yhtiöt saavat hyödyntää sitä vapaasti."
 

Näyttää täällä talouspuolellakin menevän "erikoisoperaatio" aivan suunnitelmien mukaisesti :ROFLMAO:

Nähdäänköhän syksyllä vielä "suuri setelielvytys" ennen täydellistä romahdusta...
 
Monet tahot ovat analysoineet perusteellisesti Venäjän kauppatasetta, vaihtotasetta, budjettialijäämää ja vastaavia tunnuslukuja. Yhden melko tuoreen erittelyn taseista tarjoaa BOFITin Laura Solanko. Näitä viime vuosien lukuja katsoessa pitää tietysti huomioida, että kaasun hinta lähti jyrkkään nousuun syksyllä 2021. Viiden kympin raja ylitettiin elo-syyskuussa 2021, huimin hintapiikki oli elokuussa 2022, ja paluu viiden kympin alle tapahtui tänä keväänä. Sillä välin on nähty putkien katkeamista, korvaavia tuontireittejä ja öljymarkkinoiden uudelleenjärjestelyä. Niinpä vuosien 2021 - 2022 ylijäämää ei ole perusteltua pitää yleisenä trendinä vaan kumpaakin vuotta omalla tavallaan hyvin poikkeuksellisena. Tästä analyysista voisi ehkä myös huomauttaa, että vaikka lehdistön suosikkifraasin mukaan jokainen Venäjälle mennyt penni "kilisee sotakassaan", ylijäämärahaa näyttää päätyneen moneen eri suuntaan jo virallisten lukujen valossa, puhumattakaan siitä mihin Venäjälle menevä raha on tavannut ihan oikeasti päätyä. Vihjeitä voi etsiä Välimeren rannoilta.

2023 on tuonut ihan uudet trendit, ja niistä tehdään uusia analyyseja. Tässäkin perkaamisessa on syytä suhtautua ripauksella skeptisyyttä Venäjän keskuspankin ilmoittamiin lukuihin. Venäjän budjetista jo kolmannes on julistettu salaiseksi, ja muutakin luovaa kirjanpitoa voi tapahtua. BOFIT suostuu vielä leikkimään mukana. Budjettinäkymiä avasi virallisten tietojen pohjalta samalla sivustolla Heli Simola. En nyt mene siinä aiheessa syvemmälle, koska mm. monet YouTube-vakiokasvot ovat kertoneet siitä säännöllisesti.

Itse haluaisin tällä kertaa tuoda esiin puolen, josta olen harvemmin nähnyt erikseen puhuttavan, nimittäin korjausvelka. Kauppatasetta parantaa toisesta päästä lisääntynyt vienti (tässä tapauksessa huippuhintainen kaasu ja sen hamstraus vuonna 2022), toisesta vähentynyt tavaratuonti. Jälkimmäinenkin näyttää tapahtuneen eri syiden summana. Autot, koneet ja kännykät jäävät hankkimatta. Venäjällä tehdään vähän ja huonoa. Kiinasta tuodaan kiinalaista, jonka hintaan on leivottu ainoan toimittajan lisä sekä perinteiset välistävetosiivut. Kalusto vanhenee, rapistuu ja korvautuu huonommalla tai jää kokonaan korvaamatta. Jos talouden tasapainottaminen olisi niin helppoa että jätetään hankinnat tekemättä, siinähän se vasta kätevä taikakonsti olisi maalle kuin maalle. Eipä vain taida olla.

Inside Russia -Konstantin kertoi myös taannoin, että investoinneista on jäljellä käytännössä vain kaksi kohdetta: kaikki sotatoimia tukeva tuotanto ja länsimaisten turbiinien korvaaminen millä hyvänsä. Muuhun ei meinaa herua kopeekkaakaan. Infra ei kehity tai edes pysy entisellään vaan tekee aikamatkaa menneisyyteen. Jokainen on varmasti joskus venyttänyt jonkin laitteen, rakennelman tai kulkuneuvon käyttöikää vähän enemmän kuin pitäisi. Lopulta raja tulee vastaan ja taikasavut karkaavat. Venäjällä tällainen toiminta näyttää nyt olevan kroonista. Joka päivä jossain päin hajoaa juna, bussi, viemäri tai sairaalan laite. Pitäisi korjata tai korvata, mutta ei onnistu. Ulkomaisia investointeja on turha odottaa, koska edelliset pikaratkaisut tehtiin venäläisittäin. Ulkomaisten lentokoneiden ja tuotantolaitosten varastaminen on korjauskeinona kuin lämmittäisi omat housunsa pakkasella sekä edestä että takaa.

Sota loppuu aikanaan. Ukraina on laitettu tohjoksi ulkoapäin, mutta sen jälleenrakentamiseen ja investointeihin on jo jonoa, eikä takaisinmaksuehtojen suhteen olla luultavasti liian tarkkoja. Sen sijaan Venäjä nakertaa itseään sisältä ihan fyysisessä mielessä. Auttajia ei ole eikä tule, ainakaan vilpittömiä sellaisia. Millä rahalla ja milloin tuo kaikki korjataan? Nykyjohdon tulevaisuusvisio ei tunnu enää sisältävän muuta kuin vallasta kiinni pitämisen seuraavanakin päivänä. Konstantin totesi, että yksityisten projektien suunnitteluhorisontti ei ole enää vuosia vaan viikkoja. Ennustaisin tässä asiassa Venäjälle mielenkiintoisia aikoja, ei vain vuosiksi vaan vuosikymmeniksi. Korjausvelan hintalappua ei mikään virasto raportoi ja sen tarkka arviointi on jokseenkin toivotonta touhua, mutta oma kristallipalloni näyttää siellä miljardin poikineen yleisemmin tarkastellun budjettialijäämän jatkoksi.
 
Yllä oleva on kuin omasta mielestä tullutta tekstiä, mutta lisättäköön, että korjausvelkaa on alkanut syntyä jo 1980-luvun lopulta lähtien, koska Neuvostoliitto oli silloin jo taloudellisesti hyvin hauras ja panosti aseisiin sekä avaruuteen. 1990-luvun Venäjällä ei kehittynyt kuin syöpä, 2000-luvulla hieman yritettiin mutta maan kokoon suhteutettuna edistettiin lähinnä Pietarin sekä Moskovan alueilta ja öljy- ja kaasuteollisuutta, 2010-luvulla siirryttiin taas voimakkaasti aseteollisiin investointeihin sekä muutamiin suuriin Putlerin henkilökohtaisiin investointeihin kuten Sotsin olympialaiset (kymmeniä miljardeja), Kertsin silta, omat palatsit sekä jalkapallon MM-kisoja varten rakennetut stadionit sekä kisaisännyys yli 10 miljardia euroa.
2020-luvulla mennään taas pelkästään aseiden tuotannon ehdoilla, joten aika kovilla on NL luoma infrastruktuuri, monilta osin sillä on viimeinen vuosikymmen meneillään.



Ei ihme, että kansa on köyhää ja sellaisena pysyy.
 
Viimeksi muokattu:

Oikein kun uskottelee muille paskaa, voi viimein alkaa itsekin uskomaan tähän paskaan...🤣🤣🤣. Onkohan tämä nyt se uusi Paskovin oppi😜

"Uskoisin, että ne venäläiset yritykset ja liikemiehet, jotka ovat nyt ottaneet muun muassa suomalaisilta ja muilta ulkomaalaisilta vapautuneen paikan Venäjän markkinoilla, eivät ole samaa mieltä tästä (Niinistön arviosta). He kannattavat ulkomaalaisten yritysten poistumista ja tuntevat olonsa mukavaksi sekä onnelliseksi uuden liiketoiminnan parissa, Peskovin kerrotaan lausuneen ironiseen sävyyn."
 
Venäläiset ovat heräämässä joihinkin kalliisiin todellisuuksiin.
Putinin ja FSB:n esittämä 2,5 prosentin inflaatio on vähintäänkin koominen. Inflaatio pyyhkii maata uudella kiihtyvyydellä eikä loppua näy.

Autojen hinnat Venäjällä nousevat jälleen 15-20 % ruplan laskun vuoksi. Vuokrat nousevat jopa 70 % vuositasolla.
"Venäjän kaupungeista kallein asuntojen vuokra on noussut Sotshissa. Kuuden kuukauden aikana hinnat ovat nousseet 71 prosenttia."

Moskovassa taksi on noussut tänä vuonna 15 % ja koko Venäjällä 11 % Tinkoff Datassa laskettuna.
Palvelut nostavat hintoja autojen ja niiden ylläpidon kustannusten nousun vuoksi, Citymobile sanoi.


F0rTRHuXwAAe-M3.jpg
 
Back
Top