Lahtinen
Kapteeni
Ei se ihan näin menen. Toki työvoimakustannuksissa pärjätään perusduunareiden kanssa ihan ruplapalkalla, muuta kovat osaajat on pakko pitää kiinni taaloilla ja varsinkin jos kyseessä on ulkomaalaisista henkilöistä. Toki homma toimii tasan niin kauan, laitteet ovat kunnossa, mutta varsinkin arktisilla alueilla huollon vaatimukset ovat todella kovat. Ja se on sellaista osaamista, mitä venäjlle ei ole, eikä Kiinasta tai Intiasta voida ostaa. Hyvin pitkälle osaaminen menee osastolle Norja, Kanada ja Yhdysvallat.Tuo on se, miksi ryssä öljyn tuotantokustannukset ja myyntihinnan väliä ei kannattaisi niin katsella.
Kun öljylähteet on porattu ja saatu tuotantokuntoon, kuustuvat menot varmaankin suurelta osin rupliia maksettavista kuluista. Eli voidaan vaihtaa ruplaa valuuttaan, eikä vaihtosuhteella ole juuri merkitystä.
Raju inflaatiohannsiitä vielä seuraa, ja infra tarvitsee joskus päivitystä jota ei ruplilla saada aikaiseksi.
Mutta vielä hommaa voi pyörittää.
Mitä tämä sitten käytännössä tarkoittaa? Sitä, että pikkuhiljaa alkaa järjestelmät hajoamaan ja tuotanto alkaa tippumaan, kunnes se lopulta romahtaa. Ja mikä tässä on taas hauskinta, kun venäjä joutuu jossain vaiheessa nöyrtymään ja näitä kenttiä aletaan palauttamaan takaisin tuotantoon, niin se ei halpaa lystiä. Kun osa näistä laitteista on jätetty ilman kunnon huoltoa pariksi vuodeksi, niin ne käytänössä romurautaa.
Ja näin jälkikäteen on helppo miettiä, miksi venäjä ei ole ylläpitänyt omaa osaamista, mutta kun vaan ollut niin helppoa (ja halpaa) ostaa se valmiina lännestä.
Joten, onnea vaan venäjälle talouden saralla. Tämä on jotenkin niin käsittämätöntä, kuinka asiat on onnistuttu sössimään niin monella eri tavalla.