Lännen taloussota Venäjälle ja sen seuraukset

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Heinrich
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
Tuo on se, miksi ryssä öljyn tuotantokustannukset ja myyntihinnan väliä ei kannattaisi niin katsella.

Kun öljylähteet on porattu ja saatu tuotantokuntoon, kuustuvat menot varmaankin suurelta osin rupliia maksettavista kuluista. Eli voidaan vaihtaa ruplaa valuuttaan, eikä vaihtosuhteella ole juuri merkitystä.

Raju inflaatiohannsiitä vielä seuraa, ja infra tarvitsee joskus päivitystä jota ei ruplilla saada aikaiseksi.

Mutta vielä hommaa voi pyörittää.
Ei se ihan näin menen. Toki työvoimakustannuksissa pärjätään perusduunareiden kanssa ihan ruplapalkalla, muuta kovat osaajat on pakko pitää kiinni taaloilla ja varsinkin jos kyseessä on ulkomaalaisista henkilöistä. Toki homma toimii tasan niin kauan, laitteet ovat kunnossa, mutta varsinkin arktisilla alueilla huollon vaatimukset ovat todella kovat. Ja se on sellaista osaamista, mitä venäjlle ei ole, eikä Kiinasta tai Intiasta voida ostaa. Hyvin pitkälle osaaminen menee osastolle Norja, Kanada ja Yhdysvallat.

Mitä tämä sitten käytännössä tarkoittaa? Sitä, että pikkuhiljaa alkaa järjestelmät hajoamaan ja tuotanto alkaa tippumaan, kunnes se lopulta romahtaa. Ja mikä tässä on taas hauskinta, kun venäjä joutuu jossain vaiheessa nöyrtymään ja näitä kenttiä aletaan palauttamaan takaisin tuotantoon, niin se ei halpaa lystiä. Kun osa näistä laitteista on jätetty ilman kunnon huoltoa pariksi vuodeksi, niin ne käytänössä romurautaa.

Ja näin jälkikäteen on helppo miettiä, miksi venäjä ei ole ylläpitänyt omaa osaamista, mutta kun vaan ollut niin helppoa (ja halpaa) ostaa se valmiina lännestä.

Joten, onnea vaan venäjälle talouden saralla. Tämä on jotenkin niin käsittämätöntä, kuinka asiat on onnistuttu sössimään niin monella eri tavalla.
 
Putin on hyväksynyt lain, joka velvoittaa suuryritykset maksamaan kertaluontoisen veron.

Veron odotetaan tuovan hyökkäyssotaa Ukrainassa käyvän valtion kassaan noin 300 miljardia ruplaa eli noin 2,8 miljardia euroa.

Fortune listasi kesäkuussa 400 monikansallista yhtiötä, jotka tuottavat satojen miljardien dollarien edestä rahaa Venäjän sotakassaan. Listalla ovat muun muassa Alibaba, Benetton, Guess, Nestle ja Shell.


Yli tuhat monikansallista yhtiötä on poistunut Venäjältä hyökkäyssodan alkamisen jälkeen.
 
"Kaikki venäläiset virkamiehet ja poliitikot pitäisi laittaa Zhigulin ratin taakse! Ja tuontiautot - vie pois, myy ja lahjoita rahat erityiseen sotilasoperaatioon"

Venäläinen propagandisti Markov iloitsee Putinin päätöksestä vaihtaa kaikki virkamiesten autot venäläisiksi...
Olen ihan samaa mieltä että jokaisen venäläisen pitäisi vaihtaa autonsa Ladaksi.
Samalla kannatan myös kaikkien nopeusrajoituksien poistoa että ehtivät paremmin työpaikoilleen. Lisäksi pitäisi harkita siirtymistä vasemmanpuoleiseen liikenteeseen raskaiden ajoneuvojen osalta..
 
Olen kyllä aika varma ettei noita kaikenlaisia numeroita tutkimalla zenäjän romahduksen ajankohta selvíä. Ei vaikka olisi todellisiakin lukuja käytössä, mitä epäilen suuresti. Vatnikki on suhteellisen tyytyväinen kunhan ruokaa ja talvella lämpöä piisaa, kun vielä teeveestä tulee hyvää ohjelmaa ja votkapullokin narahtaa niin hommat ovat vatnikin mielestä (ryssän)jiirissä. Näitä hyödykkeitä zenäjä kyllä pystyy tuottamaan vaikka olisi mitä pakotteet.

Kun pesukone hajoaa siirtyy olga nyrkkipyykkiin jne. Palava Lambo tai ostoskeskuksissa aitojen LV tuotteiden korvaantuminen kiinalaisilla eivät ole asioita joka koskettaisivat vatnikkeja. Tosiasia on se että vatnikkien kriisinsietokyky on jotain aivan muuta kuin eurooppalaisten.

Paras toivo pikaisesta rauhasta on siinä että putler saadaan pois vallasta joko luonnollisten tai normaalien syiden vuoksi. Uskon että seuraaja, vaikka epäilemättä onkin samanlainen roisto, on valmis tekemään rauhan raskaammillakin (siis zenäjän narratiivin mukaan) ehdoilla jo senkin vuoksi ettei se oma palli niin tukeva ole vaikka "vaalit" olisi voitettu 103% tuloksella.
 
Taloustietäjät mitä tapahtui? Lääketieteen puolelta ymmärrän vain että tämä tarkoittaa kuolemaa.
Katso liite: 81958
Hyvä kysymys. Muut viikonloput erottuvat myös tasaisena, mutta ei näin pitkänä. Oisko tällä jotain tekemistä sen tankkeri iskun, sekä sen, että odotetaan maanantaiaamua ja markkinoita? En ole varma.
 
Viimeksi muokattu:
Tankkeri-isku Kertsin salmessa laittoi vakuutusmaksut tankkereissa laukalle, ne olivat suht messevät jo valmiiksi, mutta nousevat vieläkin isommiksi. Ja se oli vasta ensimmäinen isku. Tuliko tästä Putlerille sellainen piikki lihaan, että pitää se liikekannallepano tehdä tai talous sakkaa jo lyhyellä aikavälillä mikäli öljy ei liiku ja/tai kuljetukset ovat liian kalliita. Pohjoinen reitti ei enään montaa kuukautta ole auki ja jos tämä Mustan meren reitti tökkii niin ne ovat korviaan myöten kusessa.


Intia saa nyt ryssien öljyä halvimmalla koskaan sodan aikana. Hinta toimitettuna sisältää kaikki maksut sekä logistiikan kustannukset joten siitä ei kovin paljon jää venäläisille lapaseen.

 
Sanktioitavia ihmisiä riittäisi

Despite heavy sanctions intended to isolate Russia over the war in Ukraine, dozens of Russians connected to President Vladimir Putin or the Russian military are still welcome in European Union countries.
Maria Kitayeva, a former adviser to Russian Defense Minister Sergei Shoigu and an honorary major general, who is now reportedly in a relationship with Deputy Defense Minister Timur Ivanov — has made repeated trips to Hungary and Italy for shopping sprees over the past year. Kitaeva also participated in corruption schemes around construction on the lands of the Ministry of Defense, enriching her family by one and a half billion rubles.
Yelena Isinbayeva, an Olympic gold medal-winning Russian pole vaulter with close ties to Putin, and who also holds the honorary rank of major in the Russian army, is living quietly in a luxurious residence worth millions in Spain’s Canary Islands.
A daughter and son-in-law of Boris Obnosov, head of the Russian-owned Tactical Missiles Corporation, which produces missiles and aerial bombs that have been destroying Ukrainian cities and infrastructure for more than a year, continue to live in Prague, where the family owns numerous properties and luxury vehicles.
As Putin has ramped up his anti-Western rhetoric, casting the invasion as an existential battle with the West to ensure Russia’s future survival, Isinbayeva and other supporters of the Russian president and his war appear to have ignored this message, continuing to frequent their homes in Europe or making shopping trips to European cities.
In response to the outrage over her move to Europe, Isinbayeva highlighted her career and achievements as an athlete over her links to the government, describing the coverage of the scandal as “fake.”In a July post on her VKontakte page, Isinbayeva wrote: “I live where I work, eat what I love, communicate with those whom I value and respect. … Remember: Envy is a destructive feeling. … I am a person of the world; I have always been and will remain so!”Washington Post.
 
Löi vähän kynsille tuo Mustalla merellä tehty perseily.

Tässä toi teksti niin ei tarvi klikkailla. Lyhyesti laivayhtiöt ei uskalla lähettää Ukrainan hyökkäysten takia laivojaan Venäjän satamiin.
#Russia started having problems with grain exports after #Ukraine attacked ports in #NovorossiyskRussian grain exporters are facing growing difficulties in exporting their products to world markets amid an aggravation of the situation in the Black Sea, where the Russian military struck Ukrainian ports, and the AFU responded with an attack on Novorossiysk.Escalation in the Black Sea will hit Russian exports, as shipping companies are already wary of sending their ships to Russian ports, especially the newer, higher-capacity ones.International companies are now barely cooperating with Russia, and "transportation is mostly handled by Russian traders using ships that international companies won't even touch," the source told Reuters.These are old, scrapped dry cargo ships, often more than 30 years old, that make up a "shadow fleet" for Russian grain exports, similar to the one Moscow has assembled for oil trade to circumvent sanctions.In recent months, Russia has had to find more ships on its own and has increasingly relied on a "shadow fleet" of grain carriers run by Turkish and Chinese companies, sources tell Reuters.
 
Pikkuhiljaa se "pakotteet ei vaikuta" alkaa näkyä. Kun ihan joka ikiselle rahdille pitää tehdä jokin erikoisjärjestely, pakotteiden kierto ja pahimmillaan pitää vielä ostaa bulvaanien kautta. Se ei ole ihan pikkujuttu kun rahdin hinta moninkertaistuu, toimitusajat on mitä sattuu ja määrät joutuu keräilemään pikkupuroista. Lisäksi vielä se että muut yrittää tahallaan kaivaa toimitusten reittejä auki ja pahimillaan sabotoida ne materiaalit.

Että, joo kyllähän sitä tavaraa liikkuu mutta hinta on moninkertainen ja lopputuotteet mitä sattuu.
 
Massiivinen valuuttapako tapahtunut jo 2022, kuvitelkaa kuinka paljon aikaa ja vaivaa siellä nyt nähdään, että oligarkit saavat millä tahansa tavalla hivutettua varastamaansa omaisuutta pois ryssälästä.


Ruplalla ei mene edelleenkään kovin hyvin, mikä ruokkii vieläkin suurempaa valuuttakatoa. Kuoleman spiraali alkaa olla valmis.

chrome_screenshot_1691593578700.png


Conversion rate for Euro to Russian Ruble https://g.co/kgs/8XnZ3x
 
Viimeksi muokattu:
Venäjän keskuspankki (CBR) yrittää raporttien mukaan tukea ruplaa ja lopettaa ulkomaan valuutan ostamisen 10. elokuuta alkaen.

Tämä ei ole toimenpide, johon Venäjä haluaisi turvautua, koska se sisältää paljon riskejä. Keskuspankilla on nyt vähemmän kovaa valuuttaa puolustaakseen ruplan kurssia.
Jos valuuttakauppiaat pitävät tätä liikettä heikkoutena ja alkavat shorttaamaan ruplaa, rupla voi mennä vapaaseen pudotukseen alle päivässä.


F3G3gNsW4AAmpJZ.jpg



Will Ferrell Reaction GIF




 
Viimeksi muokattu:
Ensimmäisiä vakavia lento-onnettomuuksia odotellessa.
Nimenomaan, ensimmäisiä. Ja kun niitä alkaa tapahtumaan, niin ne eivät sitten ihan heti lopu. Tai, heti kun koneet loppuu, niin loppuu myös onnettomuudet.

...tai, kun on kyse ryssästä, niin eiköhän heiltä onnistu järjestää lento-onnettomuuksia jopa ilma lentokoneita.
 
Back
Top