Lännen taloussota Venäjälle ja sen seuraukset

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Heinrich
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
Vientihän tuossa perinteisesti hyötyy kun oma valuutta on halpaa, toki ei taida päteä noiden mulkkujen paskapaperin kanssa koska kukaan ei osta ko. runkuilta mitään muuta kuin polkuhintaista hiilivetyä mistä ei jää lapaan edes kopeekkaa. Sitten kun tässä tilanteessa yrität ostaa jotain ulkomailta niin olet kusessa, varmaan shahedit ja muut menee ihan vaihtamalla toiseen hyödykkeeseen, raha ei liiku. Iranille varmaan kelpaa hyvin tietotaito ydinvoiman ja ydinaseiden osalta.
 
Voi olla että Kremlissä sihahtaa muutamakin pullo auki jos rupla ei riko satasen rajaa ennen kuin pörssi menee reilu tunnin päästä kiinni viikonlopuksi.
Katso liite: 82244
On voinut muutama vodkapullo mennä eilen. Ja saapa nähdä, että lentääkö muutama keskuspankin johtaja ikkunasta viikonloppuna.
 
On se halpaa lystiä kuljettaa öljyä tuolta pohjoisen reitin kautta kun matka-aika ei pidäkään vaan venyy viikoilla, kahden tankkerin liikkumista avustaa kolme valtavaa jäänmurtajaa. Vertaa siihen, että ennen sotaa reitti oli esimerkiksi tuolta Murmanskin seudulta Rotterdamiin eikä mitään avustusta tarvittu, paljon lyhyempi matka, tuotteesta sai täyden markkinahinnan ja jäänmurtajien kustannuksia ei ollut.


Asiaa ei helpota se, että uusin ydinkäyttöinen jäänmurtaja Ural on joutunut palaamaan neitsyt matkaltaan Pietariin telakoitavaksi.

 
...kahden tankkerin liikkumista avustaa kolme valtavaa jäänmurtajaa...
Saattueen kolmessa öljytankkerissa on yhteensä noin 2.2 miljoonaa barrelia raakaöljyä. 60 taalan kattohinnallakin lastin arvo on rapiat 132 miljoonaa dollaria, joka kattanee niin odottelut kuin niitä nyt saattavat kaksi ydinkäyttöistä jäänmurtajaa tuolle viimeiselle 750 merimailin pätkälle, jossa jäät pääsivät ikään kuin yllättämään. Ei kuitenkaan käy kieltäminen, että fyrkkaa olisi ollut tarjolla paljon enemmän, jos öljy olisi voitu myydä markkinahinnalla Eurooppaan.

Mielenkiintoisena yksityiskohtana saattueen kahden matalamman jääluokan öljytankkerin Koillisväylän purjehduslupa ei salli kulkua keskiraskaiksi tai raskaiksi katsotuissa jääoloissa, joita alusten reitillä näyttäisi olevan, edes jäänmurtajan avustamana. Tavallisesti venäläiset ovat noudattaneet omia liikennöintirajoituksiaan varsin uskollisesti, mutta paine saada arvokas lasti perille lienee sen verran kova, että säännöt saattavatkin muuttua suosituksiksi. Voi myös olla, että liikenteestä vastaavalle dirikalle on tarjottu vaihtoehtona Ukrainan rintamaa...
 
Saattueen kolmessa öljytankkerissa on yhteensä noin 2.2 miljoonaa barrelia raakaöljyä. 60 taalan kattohinnallakin lastin arvo on rapiat 132 miljoonaa dollaria, joka kattanee niin odottelut kuin niitä nyt saattavat kaksi ydinkäyttöistä jäänmurtajaa tuolle viimeiselle 750 merimailin pätkälle, jossa jäät pääsivät ikään kuin yllättämään. Ei kuitenkaan käy kieltäminen, että fyrkkaa olisi ollut tarjolla paljon enemmän, jos öljy olisi voitu myydä markkinahinnalla Eurooppaan.

Mielenkiintoisena yksityiskohtana saattueen kahden matalamman jääluokan öljytankkerin Koillisväylän purjehduslupa ei salli kulkua keskiraskaiksi tai raskaiksi katsotuissa jääoloissa, joita alusten reitillä näyttäisi olevan, edes jäänmurtajan avustamana. Tavallisesti venäläiset ovat noudattaneet omia liikennöintirajoituksiaan varsin uskollisesti, mutta paine saada arvokas lasti perille lienee sen verran kova, että säännöt saattavatkin muuttua suosituksiksi. Voi myös olla, että liikenteestä vastaavalle dirikalle on tarjottu vaihtoehtona Ukrainan rintamaa...

Kyllä, mutta tässä täytyy huomioida ensin tuotantokustannukset tuosta arvosta ja vähentää ne, jonka jälkeen vähennetään vakuutuskustannukset ja sen jälkeen kuljetuskustannukset.

Venäjän arktisen alueen tuotantokustannukset ovat 45-50 dollaria tynnyriltä, ilman länsimaisia yrityksiä apuna varmasti lähenee tuota 50 dollaria tynnyriltä. Erotus myyntihintaan on 10 dollaria tynnyriltä (olettaen cap max), eli 2.2 miljoonan tynnyrin lasti tuottaisia 22 miljoonaa dollaria ennen vakuutus- ja kuljetuskustannuksia. Nykyisellään isot tankkerit maksavat 100000 dollaria päivältä, Jäämerellä on hintalisää ainakin 25 % eli 125000 dollaria päivältä.

Vakuutusmaksu oli tyypillisesti ennen Ukrainan sotaa 1 % lastin arvosta eli tässä tapauksessa noin 1.3 miljoonaa dollaria, Mustalla merellä vakuutukset ovat nelinkertaistuneet ja ryssien kuljetuksista pitää maksaa 5 % vakuutusmaksua enkä usko, että Jäämerellä paljon halvemmalla seilataan, käytetään varmuuden vuoksi lukua 3,5 % josta tulisi maksua 4.6 miljoonaa.

Nyt kun se ryssien marginaali oli 22 miljoonaa ja siitä vähennetään tuo 4.6 miljoonan vakuutusmaksu ja kuljetuksen hinta (3 laivaa x 125000 per laiva per vrk x 43 vuorokautta) = 16.1 miljoonaa dollaria.

Kappas siinä kävi niin, että 22 miljoonasta jää 1.4 miljoonaa dollaria voittoa, mutta sitten hoksataan että pitääkin kustantaa vielä ne jäänmurtajat.

Eli jos ryssät myyvät öljyä nyt cap hinnalla niin siitä ei jää mitään käteen, siksi hinta on noussut ja lännen ei tarvitse reagoida koska ei ne sillä mitään tienaa. Toimittavat valtavasti öljyä Kiinalle ja Intialle käytännössä omakustannushintaan.

Ukrainan pikku sohaisu Mustalla merellä edelleen nosti eteläisen reitin kuljetus- ja vakuutuskustannuksia minkä lisäksi pohjoinen reitti menee syyskuun jälkeen kokonaan kiinni pitkälle ensi vuoteen. Täysin kusessa ovat vaikka kuinka paljon öljyä myisivät koska se tuottaa saman mitä kustantaa ja sodan kulut eivät ole ainakaan laskemassa.




 
Kyllä, mutta tässä täytyy huomioida ensin tuotantokustannukset tuosta arvosta ja vähentää ne, jonka jälkeen vähennetään vakuutuskustannukset ja sen jälkeen kuljetuskustannukset.
Kiitos erinomaisesta erittelystä. Ei tuosta tosiaan paljoakaan jää viivan alle.

Jäänmurtaja-avustuksen hintaa voisi arvioita Rosatomin sivuilla olevalla laskurilla, mutta ovat koodanneet sen pieleen, joten jää tekemättä.
 
Bacardi ilmoitti lopettavansa viennin Venäjälle ja lakkauttavansa mainostamisen maassa pian sen jälkeen, kun Venäjä aloitti hyökkäyssodan Ukrainassa. Lupauksista huolimatta yhtiö on kuitenkin jatkanut toimintaansa Venäjällä.


Ravintolayhtiö Restelin hankintajohtaja Teppo Kuuttiniemi kertoo HS:lle yhtiön lopettavan Bacardin tuotteiden myymisen uutisen seurauksena.

”Olemassa oleva varasto vielä myydään pois, mutta tuotteet laitetaan ostokieltoon”, hän kertoo.

Kuuttiniemi kertoo Restelin käyneen keväällä läpi brändit, joilta se ostaa tuotteita varmistaakseen, etteivät ne toimi Venäjällä.

”Bacardi Finlandilta tuli keväällä vastaus, ettei heillä ole toimintaa Venäjällä”, Kuuttiniemi toteaa.

No niin, ei muutakun tutkintapyyntöä vetämään poliisille. Kyllä tuossa ainakin olisi syytä epäillä petosta.
 
Venäjällä kiirehditään tuohon digitaaliseen ruplaan ja tässä on mainittuna muutamia valtion kannalta hyviä syitä mennä siihen suuntaan. Jännä, että tulee pakolliseksi kaikille valtion työntekijöille ja sosiaaliturvalla eläjille. Onpahan yksi syy lisää välttää valtion työpaikkoja ja työllistyä yksityiselle sektorille vaikka huonommalla palkalla.
Taitaa muutenkin alkaa harmaa talous nousemaan ennemmin kuin tuo digirupla. Pimeänä maksettu 1000 ruplaa on parempi kuin 5000 digiruplaa, joiden liikkeitä seurataan ja jotka voidaan koska vain ottaa pois.

 
Venäjän arktisen alueen tuotantokustannukset ovat 45-50 dollaria tynnyriltä, ilman länsimaisia yrityksiä apuna varmasti lähenee tuota 50 dollaria tynnyriltä. Erotus myyntihintaan on 10 dollaria tynnyriltä (olettaen cap max), eli 2.2 miljoonan tynnyrin lasti tuottaisia 22 miljoonaa dollaria ennen vakuutus- ja kuljetuskustannuksia. Nykyisellään isot tankkerit maksavat 100000 dollaria päivältä, Jäämerellä on hintalisää ainakin 25 % eli 125000 dollaria päivältä.
Miksi puhua Ryssän arktisen alueen öljyntuotannon kustannuksista, koska valtaosa Venäjän öljystä tuotetaan onshore, jonka tuotantokutannukset on 5-10$/barreli. Pelkästään länsi-Siperiassa tuotetaan lähes neljäsosa koko venäjän tuotannosta. Siperiasta menee suora putki kiinaan, joten kuljetuskustannuksia ei käytännössä ole.

Arktisilla alueilla tuotetaan vain n. 0,003% Ryssän öljystä.

Ei Venäjällä ole mitään hätää öljyn myynnin suhteen, vaikka joutuisivat myymään sitä 6-10$ alennuksella Intiaan ja Kiinaan. Tästäkin jää voittoa noin 30-40$ barreli. Länsimaiden hintakatot yms. vain leikkaa Ryssän tuottoja. Jos Venäjän talous sakkaa, se johtuu markkinoiden epäluottamuksesta, ei öljykaupasta.

Toivottavasti tosin olet oikeassa!
 

Liitteet

  • 1691871320847.png
    1691871320847.png
    663.1 KB · Luettu: 40
Viimeksi muokattu:
Miksi puhua Ryssän arktisen alueen öljyntuotannon kustannuksista, koska valtaosa Venäjän öljystä tuotetaan onshore, jonka tuotantokutannukset on 5-10$/bareli. Pelkästään länsi-Siperiassa tuotetaan lähes neljäsosa koko venäjän tuotannosta. Siperiasta menee suora putki kiinaan, joten kuljetuskustannuksia ei käytännössä ole.


Ei Venäjällä ole mitään hätää öljyn myynnin suhteen, vaikka joutuisivat myymään sitä alennuksella 6-10$ Intiaan ja Kiinaan. Tämä vain leikkaa Ryssän tuottoja. Jos Venäjän talous sakkaa, se johtuu markkinoiden epäluottamuksesta, ei öljykaupasta.

Toivottavasti tosin olet oikeassa!
Periaatteessa putken kautta saavat vietyä öljyä Kiinaan, mutta ongelmana on kapasiteetti, jota kautta ei saa vietyä määräänsä enempää. Tämän artikkelin mukaan ryssä ei olisi pystynyt lisäämään öljynvientiä Kiinaan putkikapasiteetin oltua jo ennen sotaa täydessä käytössä. Tarkoittaisi sitä, että menetettyjen länsimarkkinoiden korvaaminen viennillä Kiinaan yms. vaatii merikuljetuksia.

 
Periaatteessa putken kautta saavat vietyä öljyä Kiinaan, mutta ongelmana on kapasiteetti, jota kautta ei saa vietyä määräänsä enempää. Tämän artikkelin mukaan ryssä ei olisi pystynyt lisäämään öljynvientiä Kiinaan putkikapasiteetin oltua jo ennen sotaa täydessä käytössä. Tarkoittaisi sitä, että menetettyjen länsimarkkinoiden korvaaminen viennillä Kiinaan yms. vaatii merikuljetuksia.


Voi olla että ei kaikki mahdu putkeen. Tätä ollaan nopeasti korjaamassa useilla uusilla putkilinjoilla. Mutta itä-Venäjän Vladivostokista on meriteitse alle 1000 merimailia manner-Kiinaan. Tämä ei ole mikään matka tankkerille. Kuljetuskustannukset ovat erittäin alhaiset meriteitse.
 
Viimeksi muokattu:
Voi olla että ei kaikki mahdu putkeen. Tätä ollaan nopeasti korjaamassa useilla uusilla putkilinjoilla. Mutta itä-Venäjän Vladivostokista on meriteitse alle 1000 merimailia manner-Kiinaan. Tämä ei ole mikään matka tankkerille. Kuljetuskustannukset ovat erittäin alhaiset meriteitse.
Sitten vain pitäisi saada ne öljyt sinne Vladivostokiin ja tankkeri lastattua ja purettua kiireesti.
 
Back
Top