Lännen taloussota Venäjälle ja sen seuraukset

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Heinrich
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
Täällä esitettiin väite, että on odotettu ryssän talouden romahtamista kohta 10 vuotta. Väittämä on on osittain totta. Itse nimittäin aloitin tämän odottamisen silloin 2014. Muistan kuinka seurasin harvase viikko sen ryssän eläkerahasto (mikä lie hyvinvointirahasto) varojen hupenemista. Juuri kun "kirstun pohja" alkoi näkymään, niin öljyn markkinahinta lähti raketinlailla nousuun Olikohan joskus syksyllä 2015

Omatulkintani tilanteesta oli se, että ryssille annettiin tuossa vakava varoitus ja opetus siitä, että ne rahat ihan oikeasti loppuu jos alatte hyppimään silmille. Ei näköjään mennyt varoitus perille.. tai ainakin se unohdettiin muutamassa vuodessa.

Kyllä se romahdus sieltä tulee saattepa epäilijät nähdä!
 
Hyvin puree sanktiot ryssien laivanrakennusteollisuuteenkin, ei ole moottoreita, ei potkureita, ei komposiittirakenteita kansille, ei tutkia, ei sähköosia, ei mäntiä, kampiakseleita, ahtimia eikä monia muitakaan elektroonisia laitteita.
Rakennusohjelmat ovat käytännössä pysähtyneet ja uhka on olemassa, että laivojen rikkoutuessa niitä ei kyetä mitenkään korjaamaan.

Näinhän ne vientikiellot puree, varsinkin kun omaa valmistusta ei ole. N-liiton aikaan kaikki tehtiin itse, tosin pääosin laatu oli kehnoa. Tähän ryssä ei laittanut rahojaan joten kehno tuotanto lakkautettiin ja ostettiin ulkomailta. Katsotaan vaikka niin kohta nähdään paatti jossa on 100 T-sarjalaisen diiseliä.

Rahakirstun tyhjentyessä se alkaa näkyä myös ryssän ulkomaanbulvaanien toiminnassa, noiden suurin tarkoitus on joko pestä rahaa tai haalia vaikutusvaltaa. Akuutti valuuttapula saa nuo kuihtumaan, toiminta on harvoin kannattavaa ilman jotain syöttöä ryssälästä. Kun rupla on arvoton ja tavarat salakuljetetteva eri reittejä niin tuonnehan ne valuutat häipyy. Salakuljettajille ja hämärämmille asemyyjille ei kelpaa kuin taalat. Tästä bulvaanin kaatumisesta tuli täältäkin esimerkki:
https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000009780750.html
Kirkkonummen Långvik meni konkkaan. Eiköhän tuonkin tarkoitus ollut olla majoituskohde äkkinäistä Suomen matkailua tarvitseville 20v venäläisille hyväkuntoisille miehille. Samalla sitten sai vähän ostella paikallista vaikutusvaltaa kun oli ns. mahtimies hotelleineen.

Rahalla voidellun vaikutusvallan ominaisuus on se että se vaikutusvalta haihtuu heti kun ne rahat loppuu. Samalla menee sitten ryssä-imigranttienkin aidommatkin bisnekset kun ei ole sitä vaikutusvaltaa.
 
Aihetta sivuten eilen näin otsikkotasolla Nigerin "sikäläisen" sorron voisivan olevan haitaksi kaasuputkelle Euroopan suhteen( Jonka toiminnasta en tiedä tuon taivaallista). Sarjassamme liian monimutkainen kokonaisuus sikäli mikäli lietsomatta minkään sortin panikointia. Kaasuvarastot oli keväällä Euroopassa 57% tasolla, ennätyskorkealla. Ilmeisesti viimeisiä mahdollisia terrorismin suuntia se Afrikka.
Sakemanni landeassa voi olla eri meininki kun kaasun varaan oli laskettu niin paljon.
Mielenkiinnolla seurattava miten nämä tuulihärvelit yleistyvät viuhaa vauhtia merillä, toivottavasti mahdollisimman paljon pois asutuksia pilaamasta.

 
Viimeksi muokattu:
Näinhän ne vientikiellot puree, varsinkin kun omaa valmistusta ei ole. N-liiton aikaan kaikki tehtiin itse, tosin pääosin laatu oli kehnoa. Tähän ryssä ei laittanut rahojaan joten kehno tuotanto lakkautettiin ja ostettiin ulkomailta. Katsotaan vaikka niin kohta nähdään paatti jossa on 100 T-sarjalaisen diiseliä.

Rahakirstun tyhjentyessä se alkaa näkyä myös ryssän ulkomaanbulvaanien toiminnassa, noiden suurin tarkoitus on joko pestä rahaa tai haalia vaikutusvaltaa. Akuutti valuuttapula saa nuo kuihtumaan, toiminta on harvoin kannattavaa ilman jotain syöttöä ryssälästä. Kun rupla on arvoton ja tavarat salakuljetetteva eri reittejä niin tuonnehan ne valuutat häipyy. Salakuljettajille ja hämärämmille asemyyjille ei kelpaa kuin taalat. Tästä bulvaanin kaatumisesta tuli täältäkin esimerkki:
https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000009780750.html
Kirkkonummen Långvik meni konkkaan. Eiköhän tuonkin tarkoitus ollut olla majoituskohde äkkinäistä Suomen matkailua tarvitseville 20v venäläisille hyväkuntoisille miehille. Samalla sitten sai vähän ostella paikallista vaikutusvaltaa kun oli ns. mahtimies hotelleineen.

Rahalla voidellun vaikutusvallan ominaisuus on se että se vaikutusvalta haihtuu heti kun ne rahat loppuu. Samalla menee sitten ryssä-imigranttienkin aidommatkin bisnekset kun ei ole sitä vaikutusvaltaa.
Pitäisiköhän nyt tätä sankarikaksikkoa tutkia hieman tarkemmin?
"Ryokan osti Långvikin hotelli- ja ravintolatoiminnan vuonna 2015. Ryokan suurimmat osakkeenomistajat ovat Rotenbergien asioita pitkään hoitaneet Martti Ahto ja Auvo Niiniketo."
 
Katos, putinisti-Lotilan mieleen on hiipinyt epäilys:

Venäjän Ukrainassa käymästä sodasta Sara ei halua puhua sen enempää, ja sen suhteen hän tuntuu olevan aivan kuten kaikki muutkin pietarilaiset. Mieluummin he ovat kokonaan kommentoimatta sotaa, joka ei ole tuonut heidän elämäänsä mitään hyvää, mutta paljon kaikenlaista harmia.

 
..myöhästyin pari minuuttia, joten linkki pois..

tosin kuten tyypillistä, kukaan ei viitsinyt tarkistaa ko jutussa esim tämänpäivän ruplan katukurssia. Josta täälläkin oli jonkun käytännön kokemus miten eurot kääntyy rupliksi ravintolassa. No edellinen ruplan inkarnaatio päätyi vanhoihin ohjussiiloihin dumbatuksi, katsotaan mikä on tälläkertaa ruplan päätepiste. Tosin tuskin se poikkeaa yhdestäkään edellisestä, eli hyperinflaation syömä paskapaperi.
 
Hieman kummallinen uutisointi tässä twiitissä:


Siis venäläiset valtuutetut auto- tai varaosaliikkeet eivät voi enää käyttää mersun Xentry-järjestelmää, mutta saman firman valtuutettu huoltoliike voi? Eli valtuutettu myynti- ja huolto-organisaatio voi tsekata järjestelmän vikakoodit ja korjaukseen/huoltoon tarvittavat oikeat varaosanumerot - mutta eivät voi tilata niitä?
 
Hyvin puree sanktiot ryssien laivanrakennusteollisuuteenkin, ei ole moottoreita, ei potkureita, ei komposiittirakenteita kansille, ei tutkia, ei sähköosia, ei mäntiä, kampiakseleita, ahtimia eikä monia muitakaan elektroonisia laitteita.
Rakennusohjelmat ovat käytännössä pysähtyneet ja uhka on olemassa, että laivojen rikkoutuessa niitä ei kyetä mitenkään korjaamaan.

Tuolta kun vielä osaajat pääsevät lannoittamaan Ukrainan peltoja, niin hyvä tulee
 
Hyvin puree sanktiot ryssien laivanrakennusteollisuuteenkin, ei ole moottoreita, ei potkureita, ei komposiittirakenteita kansille, ei tutkia, ei sähköosia, ei mäntiä, kampiakseleita, ahtimia eikä monia muitakaan elektroonisia laitteita.
Rakennusohjelmat ovat käytännössä pysähtyneet ja uhka on olemassa, että laivojen rikkoutuessa niitä ei kyetä mitenkään korjaamaan.

Pitäisi tarkistaa että pitääkö paikkansa, mutta yhdessä uutisessa oli mielenkiintoinen huomio. Venäjä ei ole kyennyt valmistamaan yhtään fregattia isompaa alusta sitten Neuvostoliiton hajoamisen. Eli, kaikki isoimmat laivat ovat vähintään sen 30 ja risat vanhoja. Ja kun tässä on seurannut heidän kyvyttömyyttään korjata vanhoja laivoja, niin 20-30 vuoden päästä venäjällä ei ole periaatteessa enään avomerilaivastoa.

Toisaalta taas, onko koko valtiota enään edes olemassa 20-30 vuoden päästä, joten onko sillä sitten taas mitään merkitystä...
 
Päivän epävirallinen ja varmistamaton ruplan katukurssi Pietarissa riippuu kuulemma hieman vaihdettavasta summasta:
100 €:llä saa kuulemma 17 500 ₽ (=1:175) ja 500 €:llä saattaa saada jopa 100 000 ₽ (=1:200).

Tämä on siis kuulopuhetta venäläissyntyiseltä tuttavalta (>30 v Suomessa), jonka sukulaiset asuvat Pietarissa, eli suhtautukaa siihen huhuna.
 
Voi olla että on suhteellisen halpaa. Venäjällähän on jo valuuttakontrolli päällä ja tavan Igorille valuutan vaihtaminen on vaikeaa. Kukaan täysjärkinen tuskin pitää ruplapossaa Venäjän ulkopuolella nykyisellä korkotasolla. Venäläisille isoille firmoille, joilla on tileillä iso tukku dollareita ja ruplia kerrotaan, että rahoitusjohtaja muuten tippuu ikkunasta, jos ruplaa lyödään laitaan. En oikein usko, että ruplaan on isoa läjää johdannaisia koska markkinatakajat puuttuvat. Eli siis ne pelurit, jotka voisivat myydä ruplaa urakalla puuttuvat.

Tavallaan Elviiran duuni on helpompaa kuin lännessä, koska hänen ei tarvitse olla niin huolissaan markkinasta kuin vapaassa maailmassa.
Ano ja Putkonen kuulemma pitävät. He eivät tosin ole täysijärkisiä.
 
👆 Löysä talouspolitiikka tarkoittaa liki 9 % korkoja ilman että siihen on vielä laskettu edes muita lainanhoitokuluja ja mahdottomuutta siirtää rahoja ulos Venäjältä. Empä haluaisi kuluttajana tutustua kireään talouspolitiikkaan ryssälän termistössä.
 
Päivän epävirallinen ja varmistamaton ruplan katukurssi Pietarissa riippuu kuulemma hieman vaihdettavasta summasta:
100 €:llä saa kuulemma 17 500 ₽ (=1:175) ja 500 €:llä saattaa saada jopa 100 000 ₽ (=1:200).

Tämä on siis kuulopuhetta venäläissyntyiseltä tuttavalta (>30 v Suomessa), jonka sukulaiset asuvat Pietarissa, eli suhtautukaa siihen huhuna.
Tuo kuulostaa hyvin realistiselta. Aiemmin marginaali oli huhujen mukaan siellä 50 % nurkilla, nyt mennään toisille tasoille. Aamulla joku tuki hetken ruplaa, mutta näköjään iltapäivästä todettiin että ei riitä fyffe tukea nykytasoa. Parin prossa heikkeneminen päivässä on paljon. Ilmeisesti markkina uskoo, että painokone pyörii ja ruplia virtaa markkinaan.

Mielenkiintoisia aikoja näkyvissä.
 
Hieman kummallinen uutisointi tässä twiitissä:


Siis venäläiset valtuutetut auto- tai varaosaliikkeet eivät voi enää käyttää mersun Xentry-järjestelmää, mutta saman firman valtuutettu huoltoliike voi? Eli valtuutettu myynti- ja huolto-organisaatio voi tsekata järjestelmän vikakoodit ja korjaukseen/huoltoon tarvittavat oikeat varaosanumerot - mutta eivät voi tilata niitä?
Kun tehdään jotain premium-softaa jonka pitää toimia varmasti niin se perustuu offline lisenssiin ja databaseen. Mersun huollot on sellaisia paikkoja että joku vaikka kyberhyökkäys ei saa huolto sotkea joten veikkan niiden työkalujen toimivan ilman yhteyttä pääkallon paikalle. Ainoa on vain että yhteyskatkon jälkeen ei sitten tule enää päivityksiä softiin eikä varaosaluetteloihin. Normaalistihan se ei ketään haittaa jos päivitykset tuleekin vasta ensiviikolla mutta nyt niitä ei tule ryssälle enää koskaan.

Autot ja niiden varaosat taitaa olla kattavasti vientikieltojen alla. Joten nyt ryssä joutuu käyttämään vanhaa kataloogia ja tilaa osat bulvaanin kautta. Bulvaani sitten joutuu kääntämään mahdollisesti vanhentuneen varaosanumeron nykyiseen. Bulvaani ottaa sitten myös riskin että pakotelista kutsuu jossain kohtaa, eli bulvaani halua katetta tälle työlleen. Näin sitten vatnikki maksaa ja nyt sitten pitänee jo kuulua kunnon eliittiin että riittää rahaa mersun huoltoon.
 
Back
Top