@Kumirakki
Vaikuttaisi, että kirjoitit jotain mistä et kokonaisuutta ymmärrä, jätät lähteet esittämättä useimmista väitteistä ja parissakin esittämässäsi lähteessä on uudemmassa tekstissä erilainen kuva tilanteesta. Lisäksi alunperin oli puhe öljyn kuljetuksesta ja linkkaat siihen keskusteluun kaasuputkiuutisen.
Jokatapauksessa OSPE putken siirtokapasiteetti on ollut täydessä käytössä jo ennen Ukrainan konfliktia, ryssä on koettanut saada lisää siirtokapasiteettia Kiinan suuntaan Kazakstanin putken kautta, mutta sitä saa vain jos se sopii kazakeille, ja se maksaa.
Lisäksi raaka-öljyn siirto putkessa on kaikkea muuta kuin halpaa, muutenhan sitä siirrettäisiin vain putkilla. Laitan yhden laadukkaan tutkimuksen liitteeksi, josta näkee että vuosikymmen sitten merirahti oli noin 1 dollarin tynnyri, putkisiirto noin 2.5 dollaria ja junarahti noin 7.5 dollaria. Tuohon vuosikymmenen inflaatio ja se, että ryssät joutuvat nyt itse huolehtimaan putkilinjanstaan ilman länsimaiden tukea niin putkisiirto on vähintään 3 todennäköisesti lähemmäs 4 dollaria tynnyri etenkin Siperiassa, kun öljy todennäköisesti tarvitsee äärioloissa jopa lämmittämistä että se ylipäätään liikkuu tuhansia kilometrejä putkessa.
Putkiöljyn sopimukset ovat lähes poikkeuksetta sellaisia, että öljy myydään markkinahinta miinus jokin kiinteä tai prosentuaalinen vähennys, riippuu myyjän ja toimittajan välisestä suhteesta mihin tuo vähennys asetetaan.
Tästä löytyy se putkiöljyn määrä, se on Kiinan suuntaan noin 2.5 miljoonaa tonnia kuukaudessa eikä siitä nouse. Pyöreästi neljäsosa ryssien öljytuotannosta siis.
Samassa lähteessä on se fakta, että Druzhba putken kautta länteen siirrettävä volyymi on pudonnut 3.5 -- 1.0 miljoonaan tonniin kuukaudessa ja se 2.5 miljoonaa tonnia tarvitsee tankkerikuljetuksia Länsi-Venäjän satamista (Murmansk, Ust-Luga, Koivisto, Novorossiysk) todella pitkälle matkalle Intiaan tai Kiinaan, jotka ovat ne maat joissa ryssien veriöljyn kulutus on noussut. Juuri tässä astuu kuvaan se kohonnut raaka-öljytankkereiden päivähinta sekä vakuutusmaksut, yksisuuntainen reissu voi helposti olla 30-45 päivää sen sijaan, että tavara meni aiemmin putkessa. Aivan siinä ja tässä jääkö siitä mitään käteen kuten aiemmin siinä Murmanskin esimerkissä laskin auki.
Tässä lähteessä on pian sodan syttymisen jälkeen tarkasteltu tuota ESPO putken käyttöä ja kapasiteettia aika monipuolisesti.
The possibility of a supply disruption to Russian oil owing to the Russian-Ukraine crisis has caused a physical and financial shock to the global crude oil market.
www.spglobal.com
Tässäkin uutisessa on nostettu esille, että Venäjä haluaa nostaa tuotantoa sekä kuljetuksia pohjoisella merireitillä vaikka juuri mikään siinä ei ole kunnolla kannattavaa, he siis business termeillä heittävät hyvää rahaa huonon perään.
Russia continues to reroute oil previously destined for Europe to Asia. Now, two tankers have traveled across the Arctic to China, thereby elevating the risk profile of Arctic shipping, experts say. Increased traffic means increased probability of an accident – with very high consequences.
www.highnorthnews.com
Uutisessa mainitaan, että kiinalaisten keskiarvoinen alennus per venäläinen öljytynnyri on 7 dollaria, kun Kiina vastaanotti noin 2.6 miljoonaa tynnyriä päivittäin niin Venäjä menettää esimerkiksi päivittäin 10-15 miljoonaa ja vuodessa 5-7 miljardia dollaria tulojaan pelkästään tuon alennuksen vuoksi verrattuna siihen, että öljy olisi myyty länsimarkkinoille. Siihen päälle kuljetuskustannusten nousua arviolta 4 dollaria tynnyriltä (junakapasiteetti maksimoitu ja kuljetusmatkat lännestä Kiinaan lähes kolminkertaiset ja maksut merkittävästi nousseet) tekee nelisen miljardia dollaria vuodessa entisten päälle, tuo siis pelkästään Kiinan toimituksiin laskettuna, Intia ja muut Kaukoidän maat vielä päälle niin menetykset on reilusti yli kymmenen miljardin luokkaa. Merkittävin tekijä on kuitenkin hintakatto jonka vaikutus on kymmeniä miljardeja yksistään.
Sitten kun linkkasit sen LNG kaasun tähän yhteyteen niin ei ole varmaa haluaako Kiina sitoutua isommin Venäjän kanssa, tällä hetkellä prioriteettina näyttäisi olevan ison kaasulinjan avaaminen Turkmenistanista. Alla olevassa jutussa on mielenkiintoinen yksityiskohta joka paljastaa, että ne ryssien ja kiinalaisten diilit eivät ole kovin hyviä Venäjälle, sama kuin tuossa öljyssä ylempänä. Turkmenistan haluaisi markkinahinnan kaasustaan ja tällä hetkellä ei saa sitä, mutta samalla kertovat venäläisten myyvän kaasunsa jopa 30 % halvemmalla.
Eli jos TTF hinta on esimerkiksi 30 € / MWh niin Turkmenistan ei saa aivan sitä hintaa ja venäläiset vielä siitä 30 % vähemmän. Tarkoittaa siis käytännössä sitä, että Venäjän kaasu toimitettuna Kiinaan on alle 20 € / MWh, halvalla menee luonnonvarat ulos maasta.
China is accelerating the building of a long-delayed Central Asian pipeline to source gas from Turkmenistan even as Russia pushes its own new Siberian connection, as Beijing juggles its energy security needs with diplomatic priorities.
www.reuters.com
Venäjän öljyn tuotantokustannukset ovat joskus kauan sitten olleet vanhoilla kentillä 20 dollarin luokkaa tynnyriltä, mutta eivät ole enään lähellekään ja länsiyritysten puuttuminen kunnossapidosta sekä teknisen tuen tarjoamisesta vain nostaa niitä merkittävästi. Siellä ei todennäköisesti ole enään yhtään kenttää joka pystyy alle 30 dollariin tynnyriltä ja kalleimmat ovat yli 100 dollaria ja nämä ovat siellä arktisella alueella toimivia kenttiä, joita he aikovat avata lisää tulevaisuudessa. Pelaavat siis sen kortin varaan, että öljyn hinta voisi nousta jonnekin pitkälle yli 100 dollarin tynnyriltä, se taas ei sovi Kiinalle ja Intialle lainkaan joten tuossa on valtava etujen ristiriita eikä Venäjällä ole voimaa ratkaista sitä omaksi edukseen.
Jos putkiöljyn siirto Kiinaan kiinnostaa niin linkissä on siitä muutaman vuoden takainen katsaus, linkistä latautuu pdf tiedosto jonka liittäminen tänne ei onnistunut.
Linkki