Lännen taloussota Venäjälle ja sen seuraukset

Niin hyviä kuin Subway patongit on, mutta tuli siirtymä vaikka pitsaan, jos helpolla haluaa joskus mennä ruuan kanssa...

Ukraina nimesi Subway-ketjun Venäjän hyökkäyssodan sponsoriksi​

Ukraina on nimennyt yhdysvaltalaisen pikaruokaketju Subwayn Venäjän hyökkäyssodan kansainväliseksi sponsoriksi.

Korruption ehkäisystä vastaavan ukrainalaisviraston (NACP) mukaan nimeämisen taustalla on se, että Subway on jatkanut toimintaansa Venäjällä sodasta huolimatta.

NACP:n mukaan yli 500 Subway-franchising-yritystä jatkaa yhä toimintaansa Venäjällä ja yritykset maksavat ”satojatuhansia dollareita veroja Venäjän federaation budjettiin”.

The Kyiv Independent -lehti kertoo, että muista amerikkalaisista pikaruokaketjuista poiketen Subway ei ole ilmoittanut toimintojensa rajoittamisesta Venäjällä sen jälkeen, kun Venäjä hyökkäsi Ukrainaan helmikuussa 2022.

NACP:n mukaan Subwayn johto ei myöskään ole missään vaiheessa tuominnut sotaa.

Ukrainalaisviranomaiset ovat aiemmin nimenneet Venäjän hyökkäyssodan kansainvälisiksi sponsoreiksi muun muassa alkoholiyhtiö Bacardin ja elintarvikejätti Nestlén. Listalla on lähes 50 yhtiötä.
 
Venäjän lentoviranomainen varoitti Aerofltia ja Rossiyaa lentämästä 27:llä koneella Egyptiin. Nämä koneet ovat vaarassa tulla takavarikoiduiksi sillä niiden liisaajan konkurssipesä todettiin Irlannissa koneiden omistajaksi..

Rosaviatsia asked carriers not to fly to Egypt on 27 planes​

Last week, the Federal Air Transport Agency sent telegrams to Aeroflot and Rossiya airlines in which they asked not to operate flights to Egypt on 27 aircraft. The text of the document was read on Monday, January 15, by Izvestia; the authenticity was confirmed by a source in the Federal Air Transport Agency.

“We do not recommend flights to points in the Arab Republic of Egypt from 12:00 on January 12 until a special decision on the following aircraft...” the telegram says.

Aeroflot was recommended not to fly to Egypt on 24 aircraft: ten Airbus A320, nine Boeing 777-300ER, four Airbus A321 and one Airbus A350, and Russia - on three Boeing 737-800, follows from the document.

The Federal Air Transport Agency issued a telegram immediately after receiving information through closed channels about the risks of arresting these aircraft at Egyptian airports, Izvestia’s source in the aviation authorities said.

Both companies currently do not operate flights to Egypt with these aircraft, noted Izvestia’s source in the Federal Air Transport Agency, which was also indicated by data from the FlightRadar24 service.

In addition, Rossiya Airlines also confirmed to Izvestia that the listed aircraft are currently not flying to this country, adding that “this decision does not affect the implementation of the carrier’s production program.”

Izvestia sent a request to Aeroflot.

All 27 aircraft belong to the State Transport Leasing Company (GTLK). They are among the 37 planes that are now being illegally seized from the State Transport Leasing Company in the High Court of Ireland. The remaining aircraft are operated by airlines (S7, Aurora and Yamal), which currently do not fly to Egypt, a source in the aviation authorities told Izvestia.

Back on December 19, it was reported that the fleet of foreign aircraft of Russian airlines available for flights abroad could be reduced by 37 aircraft , which belong to the State Transport Leasing Company.

Over the years, these cars were acquired by the European subsidiary of this company - GTLK Europe. Due to the sanctions imposed last spring, it fell under bankruptcy proceedings. All powers of management bodies have been transferred to the liquidators, who “will sell the companies’ property to generate cash flow for the purpose of settlements with creditors,” State Transport Leasing Company reported in June. The list of requirements also included 37 aircraft.

The liquidators initiated a lawsuit in the Irish court with the aim of illegally confiscating these sides from the State Transport Leasing Company, the lessor indicated in December in its application to the arbitration court of the Yamal-Nenets Autonomous Okrug when filing a claim against the liquidators. They insist both on the invalidity of the mortgage agreements, on the basis of which the aircraft were accepted into the ownership of the leasing company, and on the absence of the organization’s ownership of these aircraft, it follows from the court’s ruling.

Satisfying these requirements will lead to the impossibility of normal operation of aircraft, since they will be delayed at airports around the world, and in a foreign circuit they may be declared hijacked, the State Transport Leasing Company warned in its statement.

On December 14, the High Court of Ireland considered the liquidators’ demands on the merits; its decision was to be announced on the 20th of December, a source in the Ministry of Transport told Izvestia. According to an interlocutor in the aviation authorities, STLC eventually lost the case in the Irish court - it satisfied the demands of the liquidators.
https://iz.ru/1634734/2024-01-15/ro...evozchikov-ne-letat-v-egipet-na-27-samoletakh
 
Jalostamojen täälläkin ennakoitu heikko kunto, korkea käyttöaste ja varaosien krooninen puute alkaa näkymään niin, että kapasiteetti vain häviää olemasta.

Ensin tietenkin vähenee vienti, mutta se on sitä mistä Venäjä on saanut edes vähän tuloja, kaikki kotimaan polttoaine on valtion tukiaisilla maksettua joten se on tuottajille aivan nolla katteista ja valtiolle raskas kuluerä.

Kevät ja kesä varmaan vielä menee tapellen aikaa vastaan, mutta ensivuoden talvidieselit voikin olla jo kiven alla. Toki Ukraina voi vähän vauhdittaa kehitystä niin halutessaan.

 

Peskov tilanne on herkkä 🤣

Bloomberg: Kiinalaispankit rajoittamassa kauppasuhteitaan Venäjän kanssa​

Kiinan valtio-omisteiset pankit ovat hillitsemässä venäläisten asiakkaidensa rahoittamista, Yhdysvaltain viimeisimpien talouspakotteiden johdosta. Asiasta kertoo yhdysvaltalainen mediayhtiö Bloomberg.

Yhdysvallat päätti hiljattain Venäjän hyökkäyssotaa Ukrainassa edesauttavien ulkomaalaisten yritysten lisäämisestä sanktioiden piiriin.

Bloombergille puhuneiden nimettöminä pysyvien lähteiden mukaan ainakin kaksi suurta kiinalaispankkia on kertonut ryhtyvänsä arvioimaan kauppasuhteitaan venäläisten yritysten kanssa.

Lähteiden mukaan pankit tulevat katkaisemaan kauppasuhteet sanktioiden piiriin joutuneiden asiakkaidensa kanssa, ja katkaisemaan kaikkien palvelujen tarjoamisen Venäjän aseteollisuuteen liitettyjen yhtiöiden kanssa.

Kremlin lehdistösihteeri Dmitri Peskov on tiistaina kommentoinut Bloombergin esittämiä väitteitä. Peskovin mukaan aihe on tällä hetkellä hyvin herkkä, eikä sitä sovi kommentoida julkisesti.
 
Venäjän ongelmat bensan kanssa jatkuvat ja ovat ilmeisen vakavia sillä Peskov ei suostunut kommentoimaan asiaa. Moskovan alueelle bensaa tuottavan Nizni Novgorodin jalostamon krakkausyksikön vian korjaamiseen tarvittaisiin länsimaisia osia ja pakotteiden kiertämisessä kuluu aikaa joten korjauksen aikataulu on tuntematon.

Peskov refused to comment on the likelihood of problems with gasoline in Russia​

The question of a possible ban on gasoline exports after the accident at the Nizhny Novgorod oil refinery (Lukoil) plant (NORSI) should be addressed to the government. Thus, the press secretary of the Russian President Dmitry Peskov responded to a request to comment on the situation, TASS reports .

He explained the refusal by saying that it would be incorrect to take away the bread of the cabinet of ministers, because the relevant ministries and departments should comment on such issues.

The day before, when the authorities acknowledged the problems, Interfax, citing sources, reported that an export ban was already being worked out, although a final decision on it had not yet been made. However, later a TASS source denied this information, indicating that the issue was not discussed.

The Nizhny Novgorod Refinery is a key supplier to the Moscow region. To replace its volumes, supplies from other enterprises will be necessary, most likely by rail.

The cause of the problems was the second catalytic cracking unit, the repair of which requires components from Western manufacturers. The sanctions exclude the supply of equipment directly, so the exact time frame for repairs is not announced. In December, the first installation also failed, but it was possible to start it up, albeit at a lower power.

Lukoil has already stopped shipping gasoline abroad and turned to other oil companies for help. According to Interfax, we are talking about supplies of 200 thousand tons of AI-95 gasoline in January and February.
https://lenta.ru/news/2024/01/16/pesk/
 
Kaukolämpöputket hitsataan motta montako putkaria olet nähnyt tekemässä talon sisäistä putkitusta hitsipuikon kanssa Suomessa? Kuvassa siis tyypillinen patteriverkoston tuumainen putki johon vedetään puikolla mutkaa kiinni. Eikä sitä ympäristöä ole suojattu mitenkään eli seuraavaksi tulee palokunta tai vähintään maalari.
Juu, 80-luvulla näin joskus kun huippuhitsari teki puikkohitsaamalla talon mustat lämmitysputket pattereille asti, Ei ole tätä päivää enää. Lämmönvaihtajalle asti talon sisälle tehdään vielä hitsaamalla.
 

Peskov tilanne on herkkä 🤣

Bloomberg: Kiinalaispankit rajoittamassa kauppasuhteitaan Venäjän kanssa​

Kiinan valtio-omisteiset pankit ovat hillitsemässä venäläisten asiakkaidensa rahoittamista, Yhdysvaltain viimeisimpien talouspakotteiden johdosta. Asiasta kertoo yhdysvaltalainen mediayhtiö Bloomberg.

Yhdysvallat päätti hiljattain Venäjän hyökkäyssotaa Ukrainassa edesauttavien ulkomaalaisten yritysten lisäämisestä sanktioiden piiriin.

Bloombergille puhuneiden nimettöminä pysyvien lähteiden mukaan ainakin kaksi suurta kiinalaispankkia on kertonut ryhtyvänsä arvioimaan kauppasuhteitaan venäläisten yritysten kanssa.

Lähteiden mukaan pankit tulevat katkaisemaan kauppasuhteet sanktioiden piiriin joutuneiden asiakkaidensa kanssa, ja katkaisemaan kaikkien palvelujen tarjoamisen Venäjän aseteollisuuteen liitettyjen yhtiöiden kanssa.

Kremlin lehdistösihteeri Dmitri Peskov on tiistaina kommentoinut Bloombergin esittämiä väitteitä. Peskovin mukaan aihe on tällä hetkellä hyvin herkkä, eikä sitä sovi kommentoida julkisesti.
Jaahas, kiinalainen pankkiiri on haistanut avonaisen haudan ja kerää vielä elävältä ruumiilta arvoesineet pois.

Nyt tuon uutisen jälkeen jos rupla olisi kauppatavaraa avoimilla markkinoilla niin se menisi lattiasta läpi. Kun viimeisetkin riskinottajat poistuvat niin se on hyvä merkki.

Mutta ryssillä riittää vielä tuloja ja reservejä tämän vuoden loppupuolelle kituuttaa, sitten tulee kylmät.


Tässäpä on taas oiva esimerkki miten ryssät pyyhkivät persettä nimenomaan sopimuspapereilla, niillä on sellainen käytäntö. Muut OPEC maat ovat varmasti mielissään, että Venäjä sooloilee rahapulassaan ja viis veisaa lupauksistaan leikata tuotantoa. Päinvastoin nuo kotimaan jalostamo-ongelmat voivat pakottaa entistä suurempaan vientiin koska kaikkea ei ehditä jalostaa.
 
Viimeksi muokattu:
Juu, 80-luvulla näin joskus kun huippuhitsari teki puikkohitsaamalla talon mustat lämmitysputket pattereille asti, Ei ole tätä päivää enää. Lämmönvaihtajalle asti talon sisälle tehdään vielä hitsaamalla.
Ei siitä kovin montaa vuotta ole, kun eräässä julkisessa rakennuksessa tehtiin isommat vesijohdot mustasta hitsaamalla, puikolla vetelivät jotain puolentoistatuuman putkia.

Se mitä katuhommissa olen kaukolämpöä nähnyt, niin mustaa putkea nekin ovat. Leikkaavat sellaisen kolmiomaisen siivun liitoksen kohdalta päältä pois, ja sitä kautta hitsataan alaosa. Sitten se viipale paikalleen päältäpäin hitsaten. Yleensä siellä on kaasuhitsausvehkeetkin mukana.

1705418378245.png
 
Ei siitä kovin montaa vuotta ole, kun eräässä julkisessa rakennuksessa tehtiin isommat vesijohdot mustasta hitsaamalla, puikolla vetelivät jotain puolentoistatuuman putkia.

Se mitä katuhommissa olen kaukolämpöä nähnyt, niin mustaa putkea nekin ovat. Leikkaavat sellaisen kolmiomaisen siivun liitoksen kohdalta päältä pois, ja sitä kautta hitsataan alaosa. Sitten se viipale paikalleen päältäpäin hitsaten. Yleensä siellä on kaasuhitsausvehkeetkin mukana.

Katso liite: 91590
Itse nähnyt tigillä liimattavan.
 
Milloin lentää täti kerrostalon ikkunasta kadulle, kun Putikka toteaa ettei onnistunut puolustamaan ruplaa riittävän hyvin ?
Eiköhän tuossa ole lilliputten vaalivalmistelut käynnissä, ruplan kurssihan on nimetty yhdeksi suurimmaksi "ongelmaksi". Eli ensin pikkumyrkytys, mieluusti mahdollisimman kivulias mutta mistä toipuu. Ja jos ei ruplan kurssi ala korjaantua niin sitten tuuletetaan pankin johtoa.

Ei tarvinne olla meedio että näkee mikä tilanteen pitää olla ennen vaaleja:
-50 ruplalla saa yhden taalan, tällä korjataan kauppojen hintataso
-Keskuspankin korko normi, eli joku alle 5%
-Kaupoissa on tavaraa kuten ennen sotaa ja hintataso on palautettu
-Polttoaineita on normaalisti asemilla
-Sähkö ja lämpö pelaa

Nuo kaikki on niitä "yhteiskuntasopimuksen" kulmakiviä joilla lilliputte perustelee vallassaan oloa. Tämän pohjalta sitten oliargit saa ryöstää omia bisnesalueitaan kohtuudella, bisnekset on jaettu lilliputten kaveripiirille ja luotettaville tutuille. Vatnikki-arki pitää siis palauttaa normaaliksi. Juuri lainalla ostettu jäätynyt sähkötönkämppä, kaikki rahat syövä korko ja korjausta jo vuoden odottanut auto ei vastaa sitä lupausta jotta vatnikki on ei-poliittinen.

Nyt sitten nähdään onko ne luotetut luottamuksen arvoisia eli pelaako se ryssän talouskone. Jos ei, niin sitten tuuletetaan ja kansalle kerrotaan että henkilö ei hoitanut tehtäviaan oikein. Kun talouspakotteet puree ja miljoona-aremeijan pyöritys imee kaikki resurssit niin lopputulos on siviilipuolen pula. Kannattaa siis kiertää ryssälässä kaupungeissa kaukaa ne korkeat rakennukset, sääennustus povaa kuuroluontoista oliarggisadetta.
 
Eiköhän tuossa ole lilliputten vaalivalmistelut käynnissä, ruplan kurssihan on nimetty yhdeksi suurimmaksi "ongelmaksi". Eli ensin pikkumyrkytys, mieluusti mahdollisimman kivulias mutta mistä toipuu. Ja jos ei ruplan kurssi ala korjaantua niin sitten tuuletetaan pankin johtoa.
Tämä on mielenkiintoinen kuvio. Nabiullina on tehtävässään ilmeisen pätevä, eikä päästetty sodan alussa pois vaikka halusi. Tuommoisessa hommassa voi pumppu tai pää hyviinkin pettää ihan oikeasti. Mutta koska pätevä ja sopiva ovat kovin eri asioita, jätetään myös mahdollisuus teekupposen jälkivapinalle

 
Back
Top