Lännen taloussota Venäjälle ja sen seuraukset

Kannattaa lukea Reutersin juttu:
https://www.reuters.com/breakingviews/reparation-bonds-could-unlock-300-bln-ukraine-2024-01-15/

Tämä on erittäin hyvä suunnitelma, eli lasketaan bondit liikkeelle vaikka 250 bln tasolle ja varataan tuo 50 bln sitten bondien ostajille palkkiona. Tuosta 50 bln summasta riittää oikeudellista harmia vuosikymmeniksi ryssälle sillä tasolla että ei tartte paljoa kansainvälisillä länsimarkkinoilla liikkua. Kaiken lisäksi kun eka keissi menee jossain koko oikeusprosessita läpi niin sen jälkeen noin kaikki kansainväliset lakifirmat tulee jaolle heti eli avaa omat oikeusprosessinsa. Tässä potissa nimittäin riittää niitä miljoonia ihan jokaiselle tämän planeetan lakimiehelle. Eikä tartte tyytyä yhteen, voi ottaa myös sata.
 
Ei siitä kovin montaa vuotta ole, kun eräässä julkisessa rakennuksessa tehtiin isommat vesijohdot mustasta hitsaamalla, puikolla vetelivät jotain puolentoistatuuman putkia.

Se mitä katuhommissa olen kaukolämpöä nähnyt, niin mustaa putkea nekin ovat. Leikkaavat sellaisen kolmiomaisen siivun liitoksen kohdalta päältä pois, ja sitä kautta hitsataan alaosa. Sitten se viipale paikalleen päältäpäin hitsaten. Yleensä siellä on kaasuhitsausvehkeetkin mukana.

Katso liite: 91590
Nyt täytyy eroittaa kaksi asiaa, nimittäin käyttövesipuoli ja sitten lämpöpuoli. Lämpöpuolella käytetään nk. mustaa hitsattavaa putkea ulkona kaukolämmössä ja sisällä rakennuksissakin. Liitokset tehdään hitsaamalla ulkona ja taloon sisälle, lämmönvaihtimelle asti, Lämmönvaihtimen jälkeen nk. toisiopuolella voidaan käyttää Mustaa hitsattavaa putkea, myös kierteisliitoksin ja sitten sähkösinkityllä putkella, joka tehdään puristeliitoksin.
Toisiopuolella hitsausta käytetään enää tosi harvoin, jos ollenkaan.

Käyttövesipuolella käytetään/on käytetty, Kupariputkea, joka ns. juotetaan Fosforikuparilangoilla tai liitetään puristeliitoksin. mutta kuparin kalleuden takia on siirrytty paljon komposiitti ja muoviputkiin, joissa käytetään puristeliitoksia ja helmiliitoksia tukihylsyin.
 
Mitä ilmeisimmin viimeisin USA:n pakotekierros sulki viimeisetkin vatnikkien rahansiirtoreitit zenäjän ulkopuolelle. Valtiotason siirtojen osalta ne toiminee ei-sanktioitujen asioiden osalta jotenkuten. EU:n suuntaan koskee lähinnä tiettyjä energiakaupan maksuja.

Keskuspankin johtajan äkillinen sairastuminen voi perustua myös juurikin tähän tilanteeseen, eli jonkun oliargin/mafioson tärkeät bisnekset meni ketuilleen vuodenvaihteessa. Idän ihmemaata tosiaan pyörittää kasa teknoraatteja mutta noiden asema on puhtaasti suoritusperusteinen. Eli jos asiat ei suju niin lentää yli laidan ikkunasta heti. Keskuspankin tilanne alkaa olla juuri tuo että asiat ei enää rulla, syitä on kaksi: kassa loppuu ja muut pankit kieltäytyy yhteistyöstä. Keskuspankin tärkein tehtävä on pitää rahaliikenne toimivana sisäisesti ja ulkoisesti joten kun pakotteet puree kunnolla niin tehtävä lakkaa. Ainoa asia onkin sitten maan sisäisen valuutan ylläpito joka sekin on menossa nurin. Veikkaan hyvin lyhyttä elinaikaa Elviiralle.
 
Venäjän lentotoimintaa valvova viranomainen pyysi tarkastamaan Mi-8 helikopterien polttoainesuodattimet yhden kopterin jouduttua tekemään pakkolaskun tukkeutuneen suodattimen kanssa. Joulukuussa uutisoitiin että Kazanin helikopteritehtaalla oli käytetty polttoainejärjestelmien tiivisteissä kumia jolla oli väärennetty sertifikaatti ja vaarana huonon kumin käytöösä on mm. polttoainesuodattimen tukkeutuminen.

Rosaviatsia asked airlines to conduct unscheduled inspections on Mi-8 helicopters​

The Federal Air Transport Agency has issued operational recommendations for operators of Mi-8 helicopters and its modifications. They instruct them to carry out unscheduled inspections of primary fuel filters on these aircraft. A source in the aviation authorities told Izvestia about this on January 17.

Such recommendations were given by the Rosaviation commission, which is conducting an investigation into the aviation incident with the Mi-8 helicopter of the Barkol airline, which occurred on January 11, 2024, the interlocutor explained.

That morning, while carrying out aerial work to patrol an oil pipeline, the Mi-8 made an emergency landing 3 km from the village of Kinel-Cherkassy in the Samara region due to the failure of the right engine. The landing was completed safely, with three crew members and one passenger on board. None of them were injured, and the helicopter was not damaged.

The commission investigating this incident found that the cause of the unstable operation of the engine in flight was its fuel starvation due to a clogged fuel filter, after which it decided to issue operational recommendations for all operators of Mi-8 helicopters, Izvestia’s source noted.

Earlier, on December 6 last year, it became known that in the serial production of Russian civil Mi-8 and Ansat helicopters at the Kazan Helicopter Plant, facts of the use of counterfeit rubber were discovered . Gaskets for the fuel system were made from it. 37 helicopters manufactured in 2022 were at risk. The Federal Air Transport Agency has suspended the operation of these aircraft until the parts are replaced with new ones. As Rostec clarified, a criminal case has been opened regarding fraud.
https://iz.ru/1635555/2024-01-17/ro...esti-vneplanovye-proverki-na-vertoletakh-mi-8
 
Venäjän lentotoimintaa valvova viranomainen pyysi tarkastamaan Mi-8 helikopterien polttoainesuodattimet yhden kopterin jouduttua tekemään pakkolaskun tukkeutuneen suodattimen kanssa. Joulukuussa uutisoitiin että Kazanin helikopteritehtaalla oli käytetty polttoainejärjestelmien tiivisteissä kumia jolla oli väärennetty sertifikaatti ja vaarana huonon kumin käytöösä on mm. polttoainesuodattimen tukkeutuminen.

https://iz.ru/1635555/2024-01-17/ro...esti-vneplanovye-proverki-na-vertoletakh-mi-8
Sertifikaatti on väärennetty. Tai sitten laatu on vielä normaalia talouslaatua paskempaa sotatalouslaatua. Sitten pitää keksiä selitykset, ja se sertihän on oikein näppärä.
 
Sertifikaatti on väärennetty. Tai sitten laatu on vielä normaalia talouslaatua paskempaa sotatalouslaatua. Sitten pitää keksiä selitykset, ja se sertihän on oikein näppärä.
Kun tuotanto ajetaan pamputtamalla niin niitä tuotteita tulee sieltä linjalta. Joten kun lilliputtelin hankinta ei suo oikeita raaka-aineita niin sitten tehdään jostain muusta niitä tiivisteitä. Sertifikaatti on vain paperi ja kun sekin on edellytys niin paperi printataan. Veikkaan että tekijälle tuli taannoin kiireellinen hankintamatka Uzpekistaniin eikä kaveria ole sittemmin näkynyt, turha tuota paperiongelman pajastumista on jäädä odottelemaan. Antaa johtajan ihan itse tippua ikkunasta, se kun on kuitenkin oikean lilliputte-klaanin edustaja.
 
Venäjän munakriisi on ratkaistu! Kananmunien hinta laski 10.-15. tammikuuta välillä täydet 0,2%.

In Russia, chicken eggs fell in price from January 10 to 15 for the first time in six months​

MOSCOW, January 17. /TASS/. The cost of chicken eggs in Russia from January 10 to January 15, 2024 decreased by 0.2% - for the first time since June 2023, according to Rosstat data .

“Prices have decreased: for chicken meat (-0.9%), millet (-0.3%), pork, sausages, sausages, chicken eggs, pasta (-0.2%),” the materials say.

The previous time, prices for chicken eggs in Russia decreased in the week from June 20 to June 26, 2023 - by 0.36%.

According to statistics, from January 10 to 15, 2024, prices for canned fruit and berries for baby food increased by 0.8%, lamb, canned meat and vegetables for baby food - by 0.7%, butter, margarine, cheeses hard, semi-solid and soft, wheat flour - 0.4%, beef, pasteurized milk, cottage cheese, dry milk mixtures for baby food, table salt and cookies - 0.3%, frozen fish, sunflower oil, vermicelli, vodka, lunches in the canteen, cafe, snack bar (except for the canteen in the organization) - by 0.2%, boiled sausages, sour cream, wheat bread - by 0.1%.

Prices for potatoes also increased - by 1.35%, white cabbage - by 1.9%, onions - by 1.21%, beets - by 1.72%, carrots - by 1.23%, cucumbers - by 2.99%, tomatoes - by 1.98%, apples - by 0.63%, bananas - by 1.47%.
https://tass.ru/ekonomika/19752815
 
Venäjällä on nyt myös kiinalaisten pankkien kanssa enenevissä määrin ongelmia.

Viime kuun lopulla Yhdysvallat mahdollisti suorat pakotteet ulkomaisille pankeille jotka tekevät isoja rahansiirtoja venäjälle ja mahdollistavat sotateollisuuden toiminnan.
 
Jotenkin kummasti alkaa ääni muuttua pakotteiden myötä kun länsimainen rahoitusmaailma sulkeutui ryssältä. Eli nyt ostellaan aikaisemmin varastettuja koneita ihan omaksi:
https://www.hs.fi/talous/art-2000010127326.html

Se ongelma minkä ryssä tässä kokee on koneiden takavarikointiuhka joka alkaa olla hyvin kattava. Jopa Kiina on tähän ottanut osaa, eli jos ryssä meinaa koneilla lennellä muuallakin kuin omassa paskastanissaan niin ne koneet joutuu sittenkin ostamaan. Tarpeen pitää olla jo aika pakottava koska tähän kaytetään ihan valuuttaa. Liekkö sitten vatnikilla niin kova tarve matkailla että poliittinen mielipiteettömyys voi muuttua puttelia vastustavaksi jos ei pääse pattajalle ennen äänestystä.

Eiköhän tämä ole pakotteiden ja kansainvälisen oikeuden hyvä esimerkki, eli kun kärsivällisesti järjestää sen ryssän olon vaikeaksi niin jotain sielläkin alkaa tapahtua.
 
Venäjällä on nyt myös kiinalaisten pankkien kanssa enenevissä määrin ongelmia.

Viime kuun lopulla Yhdysvallat mahdollisti suorat pakotteet ulkomaisille pankeille jotka tekevät isoja rahansiirtoja venäjälle ja mahdollistavat sotateollisuuden toiminnan.
Mitähän sitä sanotaankaan siimahäntäisistä jyrsijöistä ja uppoavasta laivasta...
 
Markkinataloudessa tuotteet ja palvelut ovat tarpeenmukaan hinnoittuvia. Haluttu tuote jota on niukasti saatavilla on aina kallis. Pakotteiden myötä halpabulkkikin alkaa kivuta kovaakyytiä tuohon reippaalla katteella hinnoiteltuun kategoriaan ryssälle. Jos katsoo vaikka tavaraa joka menee ryssälään, niin tässä on jo useita palveluita mukana:

-Itse myynti, ryssälle myynti on jo mahdollisesti ongelmallista niin mainehaitta kuin pakoteriskin takia. Siksi tuotteeta pitää saada huomattavan korkea kate että kannattaa
-Logistiikassa joutuu miettimään bulvaanit ja kierrot niin että sen tavaran saa perille. Tässkin selkeä pakoteriski niin pitää saada riittävä kate kattamaan riski ja riskinkierto
-Rahaliikenteessä suorat reitit alkaa olla kiinni ja helpot kiertotiet samoin. Tarvitaan jo myötämielisen valtion apua maksuliikenteen kierrättämiseen ja tässäkin on jo valtiotason pakeeteiden riski jos jää kiinni. Veikkaan palvelulle tähtitieteellistä maksua, esimerkiksi öljy/kaasu myyntihinnat Kiinaan viittaa melkein tuohon

Kun sitten katsoo kokonaisketjua ihan minkä tahasan hankkimiseksi lännestä ryssälää niin alkaa ymmärtää miksi pakotteita kiertämällä ja salakuljettamalla normaali massamainen bisnes ei toimi. Kaikki on vain liian kallista valuutassa.
 
Jotenkin kummasti alkaa ääni muuttua pakotteiden myötä kun länsimainen rahoitusmaailma sulkeutui ryssältä. Eli nyt ostellaan aikaisemmin varastettuja koneita ihan omaksi:
https://www.hs.fi/talous/art-2000010127326.html

Se ongelma minkä ryssä tässä kokee on koneiden takavarikointiuhka joka alkaa olla hyvin kattava. Jopa Kiina on tähän ottanut osaa, eli jos ryssä meinaa koneilla lennellä muuallakin kuin omassa paskastanissaan niin ne koneet joutuu sittenkin ostamaan. Tarpeen pitää olla jo aika pakottava koska tähän kaytetään ihan valuuttaa. Liekkö sitten vatnikilla niin kova tarve matkailla että poliittinen mielipiteettömyys voi muuttua puttelia vastustavaksi jos ei pääse pattajalle ennen äänestystä.

Eiköhän tämä ole pakotteiden ja kansainvälisen oikeuden hyvä esimerkki, eli kun kärsivällisesti järjestää sen ryssän olon vaikeaksi niin jotain sielläkin alkaa tapahtua.
Mitä ne meinaa tällä lunastuksella saavuttaa? Koneiden omistusoikeus siirtyy ryssille, jos joku suostuu ne kaupat tekemään, mutta huoltoja niihin ei edelleenkään saa, jolloin niiden käyttökelpoisuus ja ennen kaikkea lentoturvallisuus alkaa heiketä kiihtyvällä tahdilla.
 
Mitä ne meinaa tällä lunastuksella saavuttaa? Koneiden omistusoikeus siirtyy ryssille, jos joku suostuu ne kaupat tekemään, mutta huoltoja niihin ei edelleenkään saa, jolloin niiden käyttökelpoisuus ja ennen kaikkea lentoturvallisuus alkaa heiketä kiihtyvällä tahdilla.
Koneella voi lentää esim. Turkkiin, Kiinaan tai Thaimaaseen. Helpottaa vatnikin SMO ahdistusta kun pääsee lomalle. Lentokalusta alkaa loppua ryssältä niin nyt ostetaan niitä viimeisiä toimivia että voi lentää ulkomaille, muuten tuo toiminta loppuu kokonaan.
 
Se ei oikein toimi tuo ryssien energia-aseen kanssa venkoilu vaikka yrittävät sytyttää palopesäkkeitä ympäri maailmaa.

Euroopan kaasunhinta rallattelee melkoisessa alamäessä keskellä sydän talvea ja varastoissa on vielä 80-84 % kaasua sekä toimituksia tulee koko ajan.


Screenshot_2024-01-19-10-00-41-59_40deb401b9ffe8e1df2f1cc5ba480b12.jpg


Samalla heidän omat öljytulonsa ovat pienimmillään puoleen vuoteen, jalostamoissa ongelmia mikä pakottaa viemään öljyn raakana markkinoille edelleen hintaa sekä tuloja laskien. Ei ole ihmekään, että valtion pankin kirstunvartijalla alkaa heikottamaan.


Ei ole edessäpäinkään helpotusta näkyvissä sillä USA laittoi 17 harmaan laivaston tankkeria pakotelistalle, koska ovat kuljettaneet ryssien veriöljyä liian korkealla hinnalla, tämä toimihan on purrut varsin hyvin sieltä marraskuusta lähtien.

 
Viimeksi muokattu:
Koneella voi lentää esim. Turkkiin, Kiinaan tai Thaimaaseen. Helpottaa vatnikin SMO ahdistusta kun pääsee lomalle. Lentokalusta alkaa loppua ryssältä niin nyt ostetaan niitä viimeisiä toimivia että voi lentää ulkomaille, muuten tuo toiminta loppuu kokonaan.
Pystyvätkö huollattamaan koneitaan kyseisissä maissa?
Toisin sanoin, uskaltavatko kyseiset maat huoltaa ryssän koneita?
 
Venäjä on nyt vuoden alussa myynyt kultaa ja valuuttoja ruplan tukemiseksi. Jotain vaikutusta on ollut, näennäinen kurssi rupla/euro on alle 100 ja rupla/taala alle 90.
 
Back
Top