Lännen taloussota Venäjälle ja sen seuraukset

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Heinrich
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
ryssien LNG:tä menee koko ajan ainakin Ranskaan, Espanjaan, Alankomaihin ja Belgiaan.
Tuossa kulkee muuten melkoisesti länsivaluttaa ryssien sotatalouteen. Joten Ei talous pakotteet kovin hyvin pure.


Täältä se LNG lähtee:

https://www.google.com/maps/@71.2631634,72.0939428,10746m/data=!3m1!1e3?entry=ttu


Seuraavilla lavoilla joita on 15 kpl (Lopussa laivan lähtösatama ja missä se on tällä hetkellä) :

Christophe de Margerie (2016) Sovcomflot

https://www.marinetraffic.com/en/ai...442/imo:9737187/vessel:CHRISTOPHE_DE_MARGERIE
Sabetta (RU) - North Sea


Boris Vilkitsky (2017) Dynagas

https://www.marinetraffic.com/en/ai...:212654000/imo:9768368/vessel:BORIS_VILKITSKY
Sabetta (RU) - Barents Sea


Fedor Litke (2017) Dynagas

https://www.marinetraffic.com/en/ai...mmsi:212660000/imo:9768370/vessel:FEDOR_LITKE
Sabetta (RU) - Barents Sea


Eduard Toll (2017) Teekay

https://www.marinetraffic.com/en/ai...mmsi:311000548/imo:9750696/vessel:EDUARD_TOLL
Mugardos(ES) - Barents Sea


Vladimir Rusanov (2018) MOL

https://www.marinetraffic.com/en/ai...477150100/imo:9750701/vessel:VLADIMIR_RUSANOV
Zeerbrygge (BE) - Barents Sea


Rudolf Samoylovich (2018) Teekay

https://www.marinetraffic.com/en/ai...1000627/imo:9750713/vessel:RUDOLF_SAMOYLOVICH
Zeerbrygge (BE) - Barents Sea


Vladimir Vize (2018) MOL

https://www.marinetraffic.com/en/ai...si:477194200/imo:9750658/vessel:VLADIMIR_VIZE
Rotterdam (NL) - Norwegian Coast


Georgiy Brusilov (2018) Dynagas

https://www.marinetraffic.com/en/ai...212770000/imo:9768382/vessel:GEORGIY_BRUSILOV
MONTOIR (FR) - Biscay Bay


Boris Davydov (2018) Dynagas

https://www.marinetraffic.com/en/ai...si:209356000/imo:9768394/vessel:BORIS_DAVYDOV
Sabetta (RU) - Eng canal


Nikolay Zubov (2018) Dynagas

https://www.marinetraffic.com/en/ai...si:209351000/imo:9768526/vessel:NIKOLAY_ZUBOV
Sabetta (RU) - Barents Sea


Nikolay Yevgenov (2019) Teekay

https://www.marinetraffic.com/en/ai...311000631/imo:9750725/vessel:NIKOLAY_YEVGENOV
Bilbao (ES) - North Sea


Vladimir Voronin (2019) Teekay

https://www.marinetraffic.com/en/ai...311000632/imo:9750737/vessel:VLADIMIR_VORONIN
Zeerbrygge (BE) - Norwegian Coas


Georgiy Ushakov (2019) Teekay

https://www.marinetraffic.com/en/ai...:311000633/imo:9750749/vessel:GEORGIY_USHAKOV
Sabetta (RU) - North Sea


Yakov Gakkel (2019) Teekay

https://www.marinetraffic.com/en/ai...msi:311000634/imo:9750672/vessel:YAKOV_GAKKEL
Dunkirk (FR) - Norwegian Coast
 
Viimeksi muokattu:
ryssien LNG:tä menee koko ajan ainakin Ranskaan, Espanjaan, Alankomaihin ja Belgiaan.
Tuossa kulkee muuten melkoisesti länsivaluttaa ryssien sotatalouteen. Joten Ei talous pakotteet kovin hyvin pure.


Täältä se LNG lähtee:

https://www.google.com/maps/@71.2631634,72.0939428,10746m/data=!3m1!1e3?entry=ttu


Seuraavilla lavoilla joita on 15 kpl (Lopussa laivan lähtösatama ja missä se on tällä hetkellä) :

Christophe de Margerie (2016) Sovcomflot

https://www.marinetraffic.com/en/ai...442/imo:9737187/vessel:CHRISTOPHE_DE_MARGERIE
Sabetta (RU) - North Sea


Boris Vilkitsky (2017) Dynagas

https://www.marinetraffic.com/en/ai...:212654000/imo:9768368/vessel:BORIS_VILKITSKY
Sabetta (RU) - Barents Sea


Fedor Litke (2017) Dynagas

https://www.marinetraffic.com/en/ai...mmsi:212660000/imo:9768370/vessel:FEDOR_LITKE
Sabetta (RU) - Barents Sea


Eduard Toll (2017) Teekay

https://www.marinetraffic.com/en/ai...mmsi:311000548/imo:9750696/vessel:EDUARD_TOLL
Mugardos(ES) - Barents Sea


Vladimir Rusanov (2018) MOL

https://www.marinetraffic.com/en/ai...477150100/imo:9750701/vessel:VLADIMIR_RUSANOV
Zeerbrygge (BE) - Barents Sea


Rudolf Samoylovich (2018) Teekay

https://www.marinetraffic.com/en/ai...1000627/imo:9750713/vessel:RUDOLF_SAMOYLOVICH
Zeerbrygge (BE) - Barents Sea


Vladimir Vize (2018) MOL

https://www.marinetraffic.com/en/ai...si:477194200/imo:9750658/vessel:VLADIMIR_VIZE
Rotterdam (NL) - Norwegian Coast


Georgiy Brusilov (2018) Dynagas

https://www.marinetraffic.com/en/ai...212770000/imo:9768382/vessel:GEORGIY_BRUSILOV
MONTOIR (FR) - Biscay Bay


Boris Davydov (2018) Dynagas

https://www.marinetraffic.com/en/ai...si:209356000/imo:9768394/vessel:BORIS_DAVYDOV
Sabetta (RU) - Eng canal


Nikolay Zubov (2018) Dynagas

https://www.marinetraffic.com/en/ai...si:209351000/imo:9768526/vessel:NIKOLAY_ZUBOV
Sabetta (RU) - Barents Sea


Nikolay Yevgenov (2019) Teekay

https://www.marinetraffic.com/en/ai...311000631/imo:9750725/vessel:NIKOLAY_YEVGENOV
Bilbao (ES) - North Sea


Vladimir Voronin (2019) Teekay

https://www.marinetraffic.com/en/ai...311000632/imo:9750737/vessel:VLADIMIR_VORONIN
Zeerbrygge (BE) - Norwegian Coas


Georgiy Ushakov (2019) Teekay

https://www.marinetraffic.com/en/ai...:311000633/imo:9750749/vessel:GEORGIY_USHAKOV
Sabetta (RU) - North Sea


Yakov Gakkel (2019) Teekay

https://www.marinetraffic.com/en/ai...msi:311000634/imo:9750672/vessel:YAKOV_GAKKEL
Dunkirk (FR) - Norwegian Coast

En tiedä mikä pointti tuossa on kun LNG ei ole pakotteiden alainen tuote ainakaan vielä? Ne jotka eivät käytä sitä tekevät sen vapaaehtoisesti.

Jokatapauksessa siitä saatava tulo on ryssillä hyvinkin laskusuunnassa ja kulut kasvusuunnassa. Vienti Venäjältä Aasiaan on kallista, LNG tankkeri maksaa sellaiset 100000 - 160000 dollaria päivä, joten se pitkä 30-40 päivän reissu Koivistosta Kiinaan sekä takaisin on helvetin kallis lisäkulu, 3-6 miljoonaa pois siitä myyntikatteesta per laiva.


Vuosivolyymi on jotain 34 Mt luokkaa, josta nykyhinnalla syntyisi liikevaihtoa 50-60 MUSD per päivä ja 1.7 MRD USD pyöreästi kuukaudessa. Liikevoittoa syntynee korkeintaan 15 % liikevaihdosta, muuten maailma olisi täynnä LNG laitoksia, eli jotain 8 MUSD päivässä ja 260 MUSD kuukaudessa. Siitä pois ne kohonneet kuljetushinnat pitkien etäisyyksien vuoksi esimerkiksi 10 laivaa Intiaan ja 10 Kiinaan kuukaudessa niin se on jotain 60-100 miljoonaa vähemmän tuloa ryssille kuin jos kaikki tulisi Eurooppaan.

Suuruusluokat on tuollaisia tai oikeastaan tuo on lähelle maksimia 11 USD/MMBTU hinnalla, todennäköisesti antavat alennusta koska ovat pakkoraossa.

Nyt Ukraina pudotti 40 % ryssien LNG toimituksista pois pelistä ja samalla tuli isohkoa jarrua öljytoimituksiin samasta satamasta.

Pahinta Venäjälle on mikäli maailmassa syntyy heidän kustannustasoaan halvempaa energiantuotantoa jonnekin muualle ja niin nyt on tapahtumassa, oikeastaan sitä on syntymässä enemmän kuin globaalikulutus nousee. Siitä äkkiä tajuaa miten sille kalliille ja poliittisesti epäluotettavalle toimittajalle silloin käy.

Tämän vuoksi Kiinakaan ei ole investoimassa lisää ryssien kaasuihin, koska kapasiteettia nousee riittävästi muuallekin.

 
Siis mun viestin pointti oli että kokoajan kulkee 15 isoa LNG tankkeria ja tuo kaasua Europpaan ryssän pohjoisen Sabettan kaupungista Jamalin niemimaalta.

Koiviston yhteyksistä Kiinaan en osaa sanoa mitään.

Pakotteita on tosiaan monenlaisia mutta tässä kulkeen sen verran isot rahat että tämä jos joku kuuluis pakotteiden pariin kun vapaaehtoisuus näyttää toimivan aika huonosti.


Edit.
Googlesta löytyy kuva tuosta Sabettan LNG satamasta jossa on näköjään bunkkeri paikat kahdelle isolle tankkerille.

 
Viimeksi muokattu:
Siis mun viestin pointti oli että kokoajan kulkee 15 isoa LNG tankkeria ja tuo kaasua Europpaan ryssän pohjoisen Sabettan kaupungista Jamalin niemimaalta.

Koiviston yhteyksistä Kiinaan en osaa sanoa mitään.

Pakotteita on tosiaan monenlaisia mutta tässä kulkeen sen verran isot rahat että tämä jos joku kuuluis pakotteiden pariin kun vapaaehtoisuus näyttää toimivan aika huonosti.


Edit.
Googlesta löytyy kuva tuosta Sabettan LNG satamasta jossa on näköjään bunkkeri paikat kahdelle isolle tankkerille.


Oletko uutisvirrasta tai tästä ketjusta etsinyt syytä miksi LNG ei ole pakotteiden piirissä?

Tässä kuvassa on aika hyvin suhteutettuna eri kaasulähteitä ja ryssien LNG on vain pieni osa tuota kokonaismäärää sekä laskemassa alaspäin. Siksi 'suuri' on niin suhteellista, Suomesta katsottuna kaikki on paljon, Euroopan mittakaavassa kyse on aika vähäisestä määrästä. Toki nolla olisi parempi luku.

Tämän vuoden lopussa putkessa tulevasta kaasusta noin puolet on jäämässä venäläisten omaksi iloksi kun Ukraina lopettaa kaasun siirtämisen sopimuksen umpeutuessa. Tarkoitan tällä sitä, että jättiläinen kaatuu vain tuhannella viillolla ja muutamalla makealla pistolla oikeaan paikkaan.

122123-infographic-power-gas-europe-renewables-russia-nuclear-hydro-wind-solar-coal-lignite-tt...jpg
 
Virallinen vuotuinen inflaatio Venäjällä oli 7,42%, todellinen määrä lienee ainakin kaksinkertainen.

In Russia, inflation in 2023 amounted to 7.42%​

MOSCOW, January 22. /TASS/. Annual inflation in the Russian Federation in 2023 amounted to 7.42%, in December the figure slowed down to 0.73%, according to materials from the Bank of Russia.

"In December 2023, consumer prices increased by 0.73% (in November - by 1.11%). This is explained both by a decrease in the stable component of price growth and by a slowdown in the rise in prices for goods and services with volatile prices. On average, for the fourth quarter, consumer prices prices grew at a rate of 8.7%. This is lower than in the previous quarter and at the end of 2021 - beginning of 2022. Annual inflation slowed down and amounted to 7.42%,” the Central Bank reports.

However, according to the regulator, the rate of price growth remains elevated for a wide range of goods and services for the sixth month in a row. According to the forecast of the Bank of Russia, a tight monetary policy will limit the excessive expansion of domestic demand and its pro-inflationary consequences.
https://tass.ru/ekonomika/19787817
 
Edelleen laskevalla käyrällä on ryssien jalostus kapasiteetti, mikä tietenkin povaa uusia polttoaineen riittävyysongelmia tulevaisuudessa. Toki ensin leikkaantuu vienti sekä siitä saattavat tulot.

Norsi jalostamon ongelmat tuossa ovat taustalla ja tietenkin ryssät ajavat muita jalostamoja nyt kovemmalla höngällä mikä tietää dominoefektiä niiden kuluessa heikompaan kuntoon.

 
Oletko uutisvirrasta tai tästä ketjusta etsinyt syytä miksi LNG ei ole pakotteiden piirissä?

Tässä kuvassa on aika hyvin suhteutettuna eri kaasulähteitä ja ryssien LNG on vain pieni osa tuota kokonaismäärää sekä laskemassa alaspäin. Siksi 'suuri' on niin suhteellista, Suomesta katsottuna kaikki on paljon, Euroopan mittakaavassa kyse on aika vähäisestä määrästä. Toki nolla olisi parempi luku.

Tämän vuoden lopussa putkessa tulevasta kaasusta noin puolet on jäämässä venäläisten omaksi iloksi kun Ukraina lopettaa kaasun siirtämisen sopimuksen umpeutuessa. Tarkoitan tällä sitä, että jättiläinen kaatuu vain tuhannella viillolla ja muutamalla makealla pistolla oikeaan paikkaan.

Katso liite: 92089
Tästä täytyy muuten huomioida, että Azerbaidzan myös kierrättää Venäjän hiilivetyjä, niin öljyä kuin kaasuakin omanaan eteenpäin. EU:n kannattaisi sanktioida myös sieltä tulevat hiilivedyt tästä syystä.
 
Näitä pakotteisiin ja boikotointeihin liittyviä otsikoita ja keskusteluja kun on seurannut, niin on herännyt itselle niistä ajatus: Eikös länsimaiden kannataisi nimenomaan rajoittaa mahdollisimman paljon Venäjältä ostoja (tuontia), jotta Venäjälle ei tule rahaa muualta...puolestaan Venäjälle viennin osalta rajoittaa vain niiden tuotteiden myyntiä, joista on Venäjälle "hyötyä"? Ymmärrän kyllä sen, että jos Venäjällä ei enää myydä Coca Colaa tai Pepsiä, niin kansa saattaa ihmetellä asiaa, mutta vaikuttaako se oikeasti mihinkään, jos tilalla on kuitenkin hetken päästä Koka Kola tai Pepsis?

Eli ajattelisin asian niin, että myydään vapaasti länsimaista Venäläisille olutta, limpparia ym., joiden ostosta Venäjän valtio ei käytännössä hyödy mitään, jos tuotteet on valmistettu länsimaissa!? Tällöin voittomarginaalin verran rahaa saadaan Venäjältä pois, ja Venäjä/Venäläiset saa...noh, kännin tai sokerihumalan. Toki, pieni työllistävä vaikutus sillä on (kuljetukset, jälleenmyynti ym.), mutta niinkuin sanoin, Venäjä myisi kansalle samantapaisia tuotteita itse jokatapauksessa ja keräisi voitot itselleen.
 
Ryssien hiilen vienti on kääntymässä kokonaisuutena alaspäin, sitä viedään lähinnä Aasian suuntaan sekä Turkkiin. Yhteistä kaikelle on korkeat rahtikustannukset ja matalat hinnat.

Tuo hiilibusiness ei tuota kyllä enään kuin känsiä käteen, mutta kuluttaa tehokkaasti ratakapasiteettia.

 
Näitä pakotteisiin ja boikotointeihin liittyviä otsikoita ja keskusteluja kun on seurannut, niin on herännyt itselle niistä ajatus: Eikös länsimaiden kannataisi nimenomaan rajoittaa mahdollisimman paljon Venäjältä ostoja (tuontia), jotta Venäjälle ei tule rahaa muualta...puolestaan Venäjälle viennin osalta rajoittaa vain niiden tuotteiden myyntiä, joista on Venäjälle "hyötyä"? Ymmärrän kyllä sen, että jos Venäjällä ei enää myydä Coca Colaa tai Pepsiä, niin kansa saattaa ihmetellä asiaa, mutta vaikuttaako se oikeasti mihinkään, jos tilalla on kuitenkin hetken päästä Koka Kola tai Pepsis?

Eli ajattelisin asian niin, että myydään vapaasti länsimaista Venäläisille olutta, limpparia ym., joiden ostosta Venäjän valtio ei käytännössä hyödy mitään, jos tuotteet on valmistettu länsimaissa!? Tällöin voittomarginaalin verran rahaa saadaan Venäjältä pois, ja Venäjä/Venäläiset saa...noh, kännin tai sokerihumalan. Toki, pieni työllistävä vaikutus sillä on (kuljetukset, jälleenmyynti ym.), mutta niinkuin sanoin, Venäjä myisi kansalle samantapaisia tuotteita itse jokatapauksessa ja keräisi voitot itselleen.
@teknohippi muistaakseni oluen vientiä käsittelikin äskettäin. Länsimaille on sellaisenaan ihan sama, jos olutta viedään ryssänmaalle. Se ei hyödytä siellä mitään muuta kuin pienen mielihyvän sille, joka pystyy maksamaan länsimaisesta oluesta. Samalla valuuttaa virtaa mordorista pois. Esim. Pepsi kuitenkin valmistaa tuotteitaan paikallisesti ja hyödyttää mordorin kansantaloutta.
 
Ja tulee Suomeen

Näissä Ukrainan iskuissahan olisi se etu, jos kaikki lastauspaikat paskaksi ampuvat.
Niin liian rehelliset suomalaiset vihdoin sopimuksesta voivat irtaantua, kun ryssä ei pysty toimittamaan kaasua.
Olisikohan tälle ryssälle sanktioita, tosi ryssän maksua tästä oletusta sanktio maksusta olisi turha odottaa koskaan tilille mitään...
 
Näitä pakotteisiin ja boikotointeihin liittyviä otsikoita ja keskusteluja kun on seurannut, niin on herännyt itselle niistä ajatus: Eikös länsimaiden kannataisi nimenomaan rajoittaa mahdollisimman paljon Venäjältä ostoja (tuontia), jotta Venäjälle ei tule rahaa muualta...puolestaan Venäjälle viennin osalta rajoittaa vain niiden tuotteiden myyntiä, joista on Venäjälle "hyötyä"? Ymmärrän kyllä sen, että jos Venäjällä ei enää myydä Coca Colaa tai Pepsiä, niin kansa saattaa ihmetellä asiaa, mutta vaikuttaako se oikeasti mihinkään, jos tilalla on kuitenkin hetken päästä Koka Kola tai Pepsis?

Eli ajattelisin asian niin, että myydään vapaasti länsimaista Venäläisille olutta, limpparia ym., joiden ostosta Venäjän valtio ei käytännössä hyödy mitään, jos tuotteet on valmistettu länsimaissa!? Tällöin voittomarginaalin verran rahaa saadaan Venäjältä pois, ja Venäjä/Venäläiset saa...noh, kännin tai sokerihumalan. Toki, pieni työllistävä vaikutus sillä on (kuljetukset, jälleenmyynti ym.), mutta niinkuin sanoin, Venäjä myisi kansalle samantapaisia tuotteita itse jokatapauksessa ja keräisi voitot itselleen.
Ei huono. Sen tuottoisimman ja vahingollisimman, eli huumekaupan, taitaa tosin venäjän mafia pitää tiukasti omissa käsissään.
 
Onpas kurja juttu: https://www.is.fi/autot/art-2000010141357.html

Venäjän federaatiossa sijaitsevien BMW-autojen Bluetooth-yhteydet ovat katkenneet​

Vikaa selvittäneiden asiantuntijoiden mukaan BMW on nyt ilmeisesti määritellyt Bluetooth-toiminnot katkeamaan heti, kun auto havaitsee olevansa Venäjällä:

”Tilapäisenä ratkaisuna ongelmaan toimii auton telemetriayksikön poistaminen käytöstä. Tämän jälkeen liitetyt älypuhelimet alkavat toimia normaalisti, mutta samaan aikaan auton muiden toimintojen toiminta häiriintyy.”
 
Näitä pakotteisiin ja boikotointeihin liittyviä otsikoita ja keskusteluja kun on seurannut, niin on herännyt itselle niistä ajatus: Eikös länsimaiden kannataisi nimenomaan rajoittaa mahdollisimman paljon Venäjältä ostoja (tuontia), jotta Venäjälle ei tule rahaa muualta...puolestaan Venäjälle viennin osalta rajoittaa vain niiden tuotteiden myyntiä, joista on Venäjälle "hyötyä"? Ymmärrän kyllä sen, että jos Venäjällä ei enää myydä Coca Colaa tai Pepsiä, niin kansa saattaa ihmetellä asiaa, mutta vaikuttaako se oikeasti mihinkään, jos tilalla on kuitenkin hetken päästä Koka Kola tai Pepsis?

Eli ajattelisin asian niin, että myydään vapaasti länsimaista Venäläisille olutta, limpparia ym., joiden ostosta Venäjän valtio ei käytännössä hyödy mitään, jos tuotteet on valmistettu länsimaissa!? Tällöin voittomarginaalin verran rahaa saadaan Venäjältä pois, ja Venäjä/Venäläiset saa...noh, kännin tai sokerihumalan. Toki, pieni työllistävä vaikutus sillä on (kuljetukset, jälleenmyynti ym.), mutta niinkuin sanoin, Venäjä myisi kansalle samantapaisia tuotteita itse jokatapauksessa ja keräisi voitot itselleen.
Tätä samaa ihmetellyt. Mitä väliä on sillä onko miljardöörin imurilla luisvittuni kainalossa? Itse asiassa esim. loistoautotkin kuuluu samaan sarjaan. Syyksi on selitelty sitä että zenäläiset "heräävät" kun mainitut turhakkeet ja pyrstökkeet puuttuvat kaupoista.

Joopa joo, se porukka joka lähettää poikansa ja miehensä mobikeiksi varmaan ajelee Ferrareilla ja kaivaa mustat amexinsa luisvittuneista.. Saattaisi jopa jollain 5 kg seitipaketin kantajalle tulla asioita mieleen kun oligarkien kulutusjuhlat jatkuvat ilman mitään harmistuksia, en tosin luottaisi tähänkään.

zenäjän vienti ja rahaliikenne olisi pitänyt katkaista mahdollisimman nopeasti ja täydellisesti heti kun hyökkäys alkoi. Näin ei tehty. Syy varmaan Trumpissa.
 
zenäjän vienti ja rahaliikenne olisi pitänyt katkaista mahdollisimman nopeasti ja täydellisesti heti kun hyökkäys alkoi. Näin ei tehty. Syy varmaan Trumpissa.
Kyllä se syy on ihan länsimaisessa äänestäjässä. Edellisvuoden energiakriisi Euroopassa oli jo riittävä paha. Hiilivetymarkkinoita ei haluttu keikuttaa enempää joten ryssän kauppaa on kuristettu pikkuhiljaa. Näin markkinat ehtii sopeutua ja tuotantoa ehditään kasvattamaan muualla.
 
Näitä pakotteisiin ja boikotointeihin liittyviä otsikoita ja keskusteluja kun on seurannut, niin on herännyt itselle niistä ajatus: Eikös länsimaiden kannataisi nimenomaan rajoittaa mahdollisimman paljon Venäjältä ostoja (tuontia), jotta Venäjälle ei tule rahaa muualta...puolestaan Venäjälle viennin osalta rajoittaa vain niiden tuotteiden myyntiä, joista on Venäjälle "hyötyä"? Ymmärrän kyllä sen, että jos Venäjällä ei enää myydä Coca Colaa tai Pepsiä, niin kansa saattaa ihmetellä asiaa, mutta vaikuttaako se oikeasti mihinkään, jos tilalla on kuitenkin hetken päästä Koka Kola tai Pepsis?

Eli ajattelisin asian niin, että myydään vapaasti länsimaista Venäläisille olutta, limpparia ym., joiden ostosta Venäjän valtio ei käytännössä hyödy mitään, jos tuotteet on valmistettu länsimaissa!? Tällöin voittomarginaalin verran rahaa saadaan Venäjältä pois, ja Venäjä/Venäläiset saa...noh, kännin tai sokerihumalan. Toki, pieni työllistävä vaikutus sillä on (kuljetukset, jälleenmyynti ym.), mutta niinkuin sanoin, Venäjä myisi kansalle samantapaisia tuotteita itse jokatapauksessa ja keräisi voitot itselleen.

Tätä samaa ihmetellyt. Mitä väliä on sillä onko miljardöörin imurilla luisvittuni kainalossa? Itse asiassa esim. loistoautotkin kuuluu samaan sarjaan. Syyksi on selitelty sitä että zenäläiset "heräävät" kun mainitut turhakkeet ja pyrstökkeet puuttuvat kaupoista.

Joopa joo, se porukka joka lähettää poikansa ja miehensä mobikeiksi varmaan ajelee Ferrareilla ja kaivaa mustat amexinsa luisvittuneista.. Saattaisi jopa jollain 5 kg seitipaketin kantajalle tulla asioita mieleen kun oligarkien kulutusjuhlat jatkuvat ilman mitään harmistuksia, en tosin luottaisi tähänkään.

zenäjän vienti ja rahaliikenne olisi pitänyt katkaista mahdollisimman nopeasti ja täydellisesti heti kun hyökkäys alkoi. Näin ei tehty. Syy varmaan Trumpissa.

Jos kyse on luksustuotteista tai ylipäätään kotitaloustarvikkeista niin eihän ne ole missään pakotteiden piirissä, yritykset ovat oma-aloitteisesti (enimmäkseen) joko halunneet siirtää toimintansa pois Venäjältä, lopettaa toimintansa siellä kokonaan tai ylipäätään assosioitua tässä sodassa eripuolelle kuin Venäjä ihan pelkästään sen vuoksi, että kenellekään ei syntyisi mielikuvaa (joka voi olla nykypäivänä yrityksille hyvin tuhoisa) siitä, että he seisovat Venäjän tukena toimittaessaan sinne tarvikkeita tai tavaraa (jos näin ei olisi tehty niin Venäjä käyttäisi sitä epäilemättä propagandassaan hyväksi tyyliin miksi Siemens ei voi toimia Venäjällä kun Porsche toimii).

Tuolla luksus/kotitaloustavaroiden viennin lopettamisella ei nosteta tai kaadeta ryssälän taloutta, mutta yritykset ovat tehneet omat analyysinsa ja muutamia poikkeuksia lukuunottamatta lopputulos on se, että on paras lopettaa kaikki toiminta Venäjän kanssa. Sillä kuitenkin tehdään oikeasti Venäjälle tärkeiden tuotteiden asettaminen pakotteiden alaiseksi henkisesti helpommaksi kun kaikki ovat samassa rintamassa.

Ja se on toiminut erinomaisesti, ryssien teollisuus ei ole parantunut tekemistään mitattavalla tavalla millään alueella vaikka kuinka kouhkataan että sotatalous olisi käynnissä ja heidän pitää pärjätä yksinään. Lähes poikkeuksetta kaikilla aloilla on käynnissä hidas tuotantovolyymien lasku joka ei tule korjaantumaan Venäjän omilla toimilla.
 
Back
Top