Lännen taloussota Venäjälle ja sen seuraukset

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Heinrich
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
Oliko jopa KHO suomettunut tuon hankkeen edessä? Maallikosta päätös vaikuttaa varsin erikoiselta, etten sanoisi. Voisikohan tuota käyttää ennakkotapauksena :rolleyes:
Poliittista ohjausta ihan kuten Fortuminkin tapauksessa. Suomessa ei ole korruptiota, on vaan maan tapoja. Ylenkin juttu on laiskasti kirjoitettu, tutkiva journalismi loistaa poissaolollaan. Vallan sylikoirat, vai miten se nyt taas menikään?
 
Poliittista ohjausta ihan kuten Fortuminkin tapauksessa. Suomessa ei ole korruptiota, on vaan maan tapoja. Ylenkin juttu on laiskasti kirjoitettu, tutkiva journalismi loistaa poissaolollaan. Vallan sylikoirat, vai miten se nyt taas menikään?
Energia on muutakin kuin liiketoimintaa ja sen vuoksi Suomen valtion ei pitäisi olla siinä mukana näin suurella painolla. Jos valtio ei omistaisi Fortumista kuin alle 50% tämän kaltaiset munaukset Fennovoimassa ja Uniperissa ei olisi ollut mahdollista.
 
Energia on muutakin kuin liiketoimintaa ja sen vuoksi Suomen valtion ei pitäisi olla siinä mukana näin suurella painolla. Jos valtio ei omistaisi Fortumista kuin alle 50% tämän kaltaiset munaukset Fennovoimassa ja Uniperissa ei olisi ollut mahdollista.
Sähkömarkkinoiden deregulaation nimissä tehty Fortumin sähköverkkojen myynti oli myös oikea hölmön tölväys. Samalla tavalla ydinvoimalupa annettiin Fennovoimalle, koska "markkinaehtoisuus". Suomen valtio on ampunut itseään niin usein ja niin näyttävästi jalkaan Fortumin kanssa, että sen on pakko olla jotain sairasta masokismia.
 
Viimeksi muokattu:
Sähkömarkkinoiden deregulaation nimissä tehty Fortumin sähköverkkojen myynti oli myös oikea hölmön tölväys. Samalla tavalla ydinvoimalupa annettiin Fennovoimalle, koska "markkinaehtoisuus". Suomen valtio on ampunut itseään niin usein ja niin näyttävästi jalkaan Fortumin kanssa, että sen on pakko olla jotain sairasta masokismia.
Onneksi myyntitulot sijoitettiin hyvin Uniperiin…
 
Lyhyellä aikavälillä tämä on myrkkyä ryssien horjuvalle taloudelle, öljyn hinta on alimmillaan noin vuoteen ja ennusteet mm. Trafiguralta povaavat noin 60 dollarin tasoa tynnyriltä.


Pidemmällä aikavälillä tällaiset löydökset ovat vielä suurempi ongelma. Pakistanin aluevesiltä on löytynyt ehkä maailman suurimpiin kuuluva öljy ja/tai kaasuesiintymä. Kun Pakistan alkaa hyödyntää tuota niin se ei luonnollisesti tarvitse ryssiltä joko öljyä tai kaasua tai välttämättä kumpaakaan. Turkkihan on juuri menossa siihen suuntaan, joten siinä on kaksi asiakasta ryssiltä pois sekä muulle maailmalle lisääntyvät vaihtoehdot ja tarjonta. Toki Pakistanin osalta voi suoraan katsoa seuraavan vuosikymmenen alkua ennenkuin tämän esiintymän hyödyntäminen tosiasiassa voi alkaa, siitä huolimatta ongelma on ryssillä edessään teki niin tai näin.

 
Venäjän LNG bisnes on niin hienossa jamassa, että se lähettää 21 vuotta vanhan jäävahvistamattoman aluksen koillisväylälle viemään LNG:ä Aasiaan. Oikea merireitti siis menisi Afrikan ympäri ja on huomattavasti pidempi ja kalliimpi, mutta kertoo kuinka ongelmissa ryssä on tehdessään tällaista.

Play stupid games and win stupid prizes.


Kazakstan järjestää kansanäänestyksen ydinvoimasta. Mikäli kansa kannattaa ydinvoiman rakentamista niin siellä todennäköisesti käynnistetään kolmen voimalan rakentaminen. Tarkoituksena on saada maa sähköomavaraiseksi ja luoda pohjaa tulevalle kulutuksen kasvulle. Nykyisin 12 % maan sähköstä tulee Venäjältä ja sitä ei pidetä kestävänä ratkaisuna.

 
Viimeksi muokattu:
USA tulee Eurooppaa jäljessä uusiutuvan energian hankkeissaan, mutta kun se jotain toteuttaa niin mittakaava on sitten myös sellainen jolla on heti merkitystä. Esimerkiksi tässä on annettu lupa alkaa toteuttamaan merituulipuistoa, joka tuottaa sähkön noin kymmenelle miljoonalle amerikkalaiselle itärannikolla.

 
Ryssien pankeilla on yuanit loppu. Haluaisivat lisää, jotta voivat lainata edelleen yrityksille kalliita valuuttalainoja, mutta ei ole keskuspankillakaan enempää yuaneja eivätkä aio vaihtaa enempää kuin 200 miljoonalla päivässä kun viime kuussakin tarve oli 7.3 miljardia päivässä.

Tässäkin on pieni rahoituskriisi käsillä kun yrityksillä ei ole rahaa pyörittää toimintaansa niin toiminta sitten joko skaalautuu pienemmäksi tai loppuu kokonaan, sitähän se oli Suomessa 1990-luvun alussa kun lama iski ylikuumentuneeseen talouteen kun kaikki olivat ottaneet lainaa niin paljon kuin vain ikinä saivat, myös ulkomaan valuutoissa, korot olivat korkealla ja hauskuus loppui kun lainaa ei enää talouteen tullutkaan.

Alkoi omaisuuden realisointi tai uusjako toisin ilmaistuna.

Saas nähdä miten ryssät omasta kujanjuoksustaan selviävät, mutta sen verran kuilun reunalle ovat itsensä hommanneet että edessä voi olla hyvin kivinen vuosikymmenen loppu heidän osaltaan niin valtiotasolla kuin yksityisellä sektorilla.


Tämähän on kolikosta se toinen puoli kun valuuttaa ei ole niin sen nostamista rajoitetaan. Eurot ja dollarit ovat myös niin sanotusti käymässä vähäksi. Onhan se lystiä mikäli olet tallettanut pankkiin euroja ja dollareita, mutta saat nostaa niistä merkittävän osan vain ruplina, tietenkin pankille edullisella kurssilla.

 
Viimeksi muokattu:
Venäjän LNG bisnes on niin hienossa jamassa, että se lähettää 21 vuotta vanhan jäävahvistamattoman aluksen koillisväylälle viemään LNG:ä Aasiaan. Oikea merireitti siis menisi Afrikan ympäri ja on huomattavasti pidempi ja kalliimpi, mutta kertoo kuinka ongelmissa ryssä on tehdessään tällaista.
Onhan tuolla toki jonkinlainen uutisarvo lajityyppinsä ensimmäisenä edustajana kyseisellä reitillä, mutta merijäätä on tähän aikaan vuodesta vähänlaisesti, Wrangelinsaaren tietämillä päivystää ydinkäyttöinen jäänmurtaja ja Koillisväylää on jo kuljenut tänä vuonna jokunen jäävahvistamaton tankkeri, bulkkeri ja konttilaiva.

Toki mieluummin näkisin tuonkin laivan ajamassa päämäärättömästi ympyrää avomerellä ostajien kieltäytyessä yksi toisensa jälkeen sanktioiden tahrimasta lastista, mutta ympäristöturvallisuuden nimissä olisin kyllä ennemmin huolissani raakaöljykuljetuksista.
 
Viimeksi muokattu:
Sen lisäksi, että öljyn hinta on luisussa niin samoin on ryssien tuotantovolyymien kanssa. Elokuu oli yksi huonoimmista kuukausista sitten koronapandemian, syitä on tuossa artikkelissa lueteltu, mutta oli jo parisen vuotta sitten selvää että öljyn sekä öljytuotteiden vienti lähtee tonniston osalta hitaaseen laskuun eikä tule sieltä koskaan nousemaan. Noin suurten massojen suhteen se vain ottaa aikaa, mutta suunta on selvä.

 
Venäjän energiaministerin mukaan Venäjän energiateollisuus on alirahoitettu ja neuvostoaikana rakennettu energiantuotantoreservi on ehtynyt. Kaukoidässä on erityisen huono tilanne hitaan modernisaation ja heikon kunnossapidon vuoksi, alueelta puuttuu talviajan vaatima lisäkapasitetti.

The head of the Ministry of Energy Tsivilev announced the exhaustion of the Soviet energy reserves​

The Russian electric power industry is underfunded, said Energy Minister Sergei Tsivilev. According to him, the reserves created back in the Soviet era have already been exhausted.

"The example of the UES (Unified Energy System. — Kommersant) of the East once again shows that the reserves of the energy sector created in the USSR have been exhausted. The main reason is underfunding of equipment modernization and maintaining it in a standard condition," the minister said in an interview with TASS on the sidelines of the Eastern Economic Forum.

He said that the Far East energy system is entering the autumn-winter period without the required reserve of generating capacity, including due to the postponement of major repairs at several thermal power plants. The Ministry of Energy has classified the Far Eastern Federal District as a region with high risks in the electric power industry.

"We have already classified the subjects of the Far Eastern Federal District as regions with high risks in the electric power industry and are implementing measures to reduce accidents and increase the reliability of thermal generation. RusHydro alone plans to carry out more than 1,500 events at 11 energy facilities by 2029,” Mr. Tsivilev specified.

As Kommersant reported, the launch of the energy market in the Far East is planned for 2025. The main goal of the reform is to renew old power plants and build new ones to cover the growing energy deficit. The region may need up to 3 GW of new power plants in the coming years, local authorities said.
https://www.kommersant.ru/doc/7024553
 
Venäjä käyttää iranilaisia menetelmiä pakotteiden kiertämiseen

Syyskuun 9. päivänä Valdai International Discussion Club julkaisi raportin "Ei itä eikä länsi: kuinka Iranin talous selviää pakotteista". Sen keskeisiä säännöksiä analysoi RBC ja totesi, että pakotteiden ehdoissa ratkaiseva rooli on viranomaisten politiikalla ja Venäjällä nyt jossain määrin kehittyvän talousmallin piirteillä.
Asiantuntijat ovat tunnistaneet neljä Iranin talousmallin pääperiaatetta:
Valtion ja julkisen omaisuuden etusija. Iranin perustuslain 44 artiklan mukaan se kattaa suuret teollisuudenalat, ulkomaankaupan, suuret kaivosyritykset, pankkitoiminnan, vakuutukset, sähkön tuotannon jne. Syrjäytetyn shaahin, ulkomaisten yritysten ja yksityishenkilöiden omaisuus kansallistettiin.
Islamilaisten arvojen prioriteetti taloudellisen vapauden edelle. Esimerkiksi iranilaiset pankit eivät saa myöntää korkolainoja.
Sosiaalinen oikeudenmukaisuus. Jakelun, vaihdon ja kulutuksen painottaminen; Yksi iskulauseista on "Tuotanto kyvyn mukaan, kulutus hurskauden mukaan".
Autarkia keinona vapautua taloudellisesta ja poliittisesta riippuvuudesta muista maista.
Valtion sääntely on lisääntynyt niin paljon, että se on saavuttanut suoran puuttumisen luonteen markkinasuhdejärjestelmään.
Tavaroille on vahvistettu kiinteät hinnat ja ulkomaanvaluutta tuontitoimintaan jaetaan keskitetysti. Maan johto korosti, että "eristäminen on yksi Iranin suurista siunauksista". Talous osoitti päinvastaista: BKT henkeä kohti putosi 3,3 tuhanteen dollariin: 12 vuodessa se putosi yli puoleen.

Analyytikot totesivat, että Iranin hallitus ja keskuspankki eivät kyenneet takaamaan vakautta pakotteiden alaisina. Inflaatio on kiihtynyt (yli 40 % vuoden 2023 lopussa) ja riaalin jatkuva heikkeneminen. Pakotteet vaikuttavat Iranin talouteen seuraavasti: öljytulot vähenevät, budjettialijäämä ja inflaatio-odotukset kasvavat; transaktiokustannukset nousevat ulkomaankaupassa; puolivalmiiden tuonnin vaikeuksien vuoksi syntyy tuotantoongelmia; kotitalouksien ja yritysten kulut ja investoinnit laskevat.
Valdain asiantuntijat tunnistivat kolme aluetta, joilla iranilaiset yrittäjät ovat saaneet kokemusta pakotteiden kiertämisestä.
Kaupankäyntitoiminta
Kolmansissa maissa perustetaan peiteyrityksiä ostamaan Iraniin vietäväksi kiellettyjä tavaroita. He ostavat sanktioita ja toimittavat ne välittäjäalueille (Turkki, Yhdistyneet arabiemiirikunnat), josta ne kuljettavat ne Iraniin.
Tuotteet ja teknologiat ostetaan maista, joissa vientivalvonta on heikko.
Maksut ulkomaisille toimittajille siirretään kolmansissa maissa oleville tileille.
Toimittajat, jälleenmyyjät, välittäjät ja muut välittäjät saavat vääriä tietoja siitä, että Irania vastaan suunnatut pakotteet on kumottu tai keskeytetty.
Logistiikka
Merikuljetuksessa laivojen tunnistusjärjestelmää manipuloidaan - transponderit sammutetaan, laivat nimetään uudelleen, seuraava käyntisatama ja matkatiedot piilotetaan, liikkeet peitetään.
Aluksen numero maalataan päälle tai piirretään uudelleen.
Lähetysasiakirjoja väärennetään, alkuperätiedot piilotetaan - tämä koskee pääasiassa öljyä, petrokemian tuotteita ja metalleja.
Pakotetut tavarat siirretään aluksesta toiseen, usein yöllä.
Epäsuoria reittejä käytetään samoin kuin suunnittelemattomia kauttakulkupisteitä.
Laivat purjehtivat vieraiden lippujen alla, ne usein vaihdetaan tai ne purjehtivat jopa ilman lippua.
Kuljetukset järjestetään "nukkeyritysten" kautta.
Tilauslentoja järjestetään pakotteita kiertämällä ostetuille lentokoneille. Iranin taivaalla julistetaan hätätilanne ja kone laskeutuu Iraniin.
Keskiaikaisia arabialaisia purjelaivoja käytetään lyhyen matkan kuljetuksiin, esimerkiksi pienaseiden toimittamiseen Jemeniin.
Pankkitapahtumat
Käytössä on hawala-järjestelmä: rahansiirtojen keskinäinen selvitys eri maiden välittäjien välillä ilman rajat ylittävää varojen liikkumista.
Salausvaihtoja käytetään.
Ulkomaankaupan smart sopimusten käytäntö ollaan ottamassa käyttöön.

 
Trafiguran ennuste Brent öljylle jossain 60 $ tienoilla lähitulevaisuudessa, nykyisellään Uralsin kauppa käy jotain 10-12 $ tynnyriltä alle tuon Brentin.


Kiinan bensiinin kulutuksen ennustetaan saavuttavan huippunsa ensivuonna tai jopa tänä vuonna ja kääntyvän siitä laskuun samoin dieselin kulutus on selkeästi aiemmin ennustettuja matalampi. Syynä on henkilöautoliikenteen voimakas sähköistäminen ja diesel rekkojen korvautuminen maakaasutoimisilla ajoneuvoilla.

Nämä on millä tahansa aikavälillä arvioituna täyttä myrkkyä ryssien taloudelle, koska Kiinan kasvava kulutus on ajanut polttoaineiden hintoja ylöspäin ja nyt se tekijä poistuu markkinoilta samaan aikaan kun kulutus laskee myös Euroopassa ja USA:ssa muiden energiamuotojen sekä vähemmän kuluttavien ajoneuvojen yleistyessä.

 
Trafiguran ennuste Brent öljylle jossain 60 $ tienoilla lähitulevaisuudessa, nykyisellään Uralsin kauppa käy jotain 10-12 $ tynnyriltä alle tuon Brentin.


Kiinan bensiinin kulutuksen ennustetaan saavuttavan huippunsa ensivuonna tai jopa tänä vuonna ja kääntyvän siitä laskuun samoin dieselin kulutus on selkeästi aiemmin ennustettuja matalampi. Syynä on henkilöautoliikenteen voimakas sähköistäminen ja diesel rekkojen korvautuminen maakaasutoimisilla ajoneuvoilla.

Nämä on millä tahansa aikavälillä arvioituna täyttä myrkkyä ryssien taloudelle, koska Kiinan kasvava kulutus on ajanut polttoaineiden hintoja ylöspäin ja nyt se tekijä poistuu markkinoilta samaan aikaan kun kulutus laskee myös Euroopassa ja USA:ssa muiden energiamuotojen sekä vähemmän kuluttavien ajoneuvojen yleistyessä.

Hyvä syy lopettaa öljyn kulutus myös Suomessa. Ryssälän talous menee alas tämän käppyrän mukana. https://tradingeconomics.com/commodity/urals-oil
 
Hyvä syy lopettaa öljyn kulutus myös Suomessa. Ryssälän talous menee alas tämän käppyrän mukana. https://tradingeconomics.com/commodity/urals-oil
Fossiiliset bensa ja dieselautot paaliin, sähköautoja tilalle! Tämä on voittava concepti! Toki hallintokarja yrittää taas kiertää veroja ja olla omistamatta minkäänlaista autoa koska rahat eivät yllä siihen sähköautoon mutta toisaalta miksi sen pitäisi edes liikkua mihinkään? Söisivät paskaa ja kuolisivat pois.

Mihinkään muuhunhan kuin persujen autoiluun öljyä ei Suomessa oikeasti edes tarvita.

Sähköautoissa on pienempi verokin joten sitä on syytä nostaa heti jotta rahaa riittää taas jaettavaksi ainutkertaisiin tukipaketteihin! Mutta entä sitten Etujoukko? Eihän se nyt sentään mitään ylämäkiä ala fillarilla sotkemaan? Riittääkö pieni esim. 10+ k€/kk julkisen sektorin palkka uusilla veroilla suolattuisin sähköautoihin? Tieliikenne tuotti reilut 8 miljardia vuodessa ja jos arvioidaan hatusta Etujoukon kooksi 200 000 ja että heillä on jokaisella auto niin maksettavaa käyttelymaksua jäisi sitten n. 40 000 € / y. Eihän se ole kuin satkun päivä mutta Tasokorotus palkkaan tarvitaan!
 
Trafiguran ennuste Brent öljylle jossain 60 $ tienoilla lähitulevaisuudessa, nykyisellään Uralsin kauppa käy jotain 10-12 $ tynnyriltä alle tuon Brentin.


Kiinan bensiinin kulutuksen ennustetaan saavuttavan huippunsa ensivuonna tai jopa tänä vuonna ja kääntyvän siitä laskuun samoin dieselin kulutus on selkeästi aiemmin ennustettuja matalampi. Syynä on henkilöautoliikenteen voimakas sähköistäminen ja diesel rekkojen korvautuminen maakaasutoimisilla ajoneuvoilla.

Nämä on millä tahansa aikavälillä arvioituna täyttä myrkkyä ryssien taloudelle, koska Kiinan kasvava kulutus on ajanut polttoaineiden hintoja ylöspäin ja nyt se tekijä poistuu markkinoilta samaan aikaan kun kulutus laskee myös Euroopassa ja USA:ssa muiden energiamuotojen sekä vähemmän kuluttavien ajoneuvojen yleistyessä.

Muutama vuosi sitten n. 60 $/barreli -hintataso oli Brent-laadulle kynnyshinta, jonka alle mennessä USA:n ja Kanadan liuskeöljytuotanto muuttui suurelta osin kannattamattomaksi. Tekniikka on varmasti kehittynyt ja kynnyshinta laskenut, mutta jos hinta laskee merkittävästi alle 60 $ -tason, tuotantoa poistuu myös länsimaissa. Tämä myös osaltaan tasoittaa hintavaihteluita.
 
Muutama vuosi sitten n. 60 $/barreli -hintataso oli Brent-laadulle kynnyshinta, jonka alle mennessä USA:n ja Kanadan liuskeöljytuotanto muuttui suurelta osin kannattamattomaksi. Tekniikka on varmasti kehittynyt ja kynnyshinta laskenut, mutta jos hinta laskee merkittävästi alle 60 $ -tason, tuotantoa poistuu myös länsimaissa. Tämä myös osaltaan tasoittaa hintavaihteluita.
Tekniikka kehittyy, mutta samalla parhaat esiintymät on jo käytetty/käytössä.
En tiedä nyt ihan tarkkaa päivän hintaa, missä alkaa voimakas skaalaus, mutta jossain tuolla 60-70$/barreli luokkaa se on.
 
Tuo uralsin hinta on ollut korkeammalla kuin luulin. Eikö ne vakuutuspakotteet purekaan?
Hyvä jos volyymit pienenevät, niin ainakin se haittaa ryzzän sodankäyntiä. Mutta ei se öljy taida tuolla hinnalla sentään kannattamatonta niille olla?
 
Muutama vuosi sitten n. 60 $/barreli -hintataso oli Brent-laadulle kynnyshinta, jonka alle mennessä USA:n ja Kanadan liuskeöljytuotanto muuttui suurelta osin kannattamattomaksi. Tekniikka on varmasti kehittynyt ja kynnyshinta laskenut, mutta jos hinta laskee merkittävästi alle 60 $ -tason, tuotantoa poistuu myös länsimaissa. Tämä myös osaltaan tasoittaa hintavaihteluita.
Siellä se lienee nykyiselläänkin, mutta muuttujana matkassa on ne USA:n strategiset öljyvarastot. Linkkasin tänne aiemmin, että niitä on alettu täyttämään.

Kun hinta on alle 80 taalaa tynnyriltä niin ostajat täyttävät varastoja.

Joten tämä luo myös pohjaa sille, että hinta ei kovin nopeasti ja voimakkaasti laske ja liuskeöljyn tuotantokin pysyy hiuksen hienosti kannattavana.

 
Back
Top