Lännen taloussota Venäjälle ja sen seuraukset

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Heinrich
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
No kiitos. Ihan hyviä selityksiä. En tosin silti kovin hyvin ymmärrä miten ne isot varallisuusmassat siinä jäisivät kiinni, mutta on se varmaan mahdollista jos ovat yhteen nimeen kiinni.

Kiitokset ylläoleville kirjoittajille.
 
Jos ryssien sotatalous toimii kuten jotkut olettavat ja inflaatio ei ole iso elefantti huoneessa niin minkä ihmeen vuoksi Uralvagonzavodin pitää antaa työntekijöilleen kymmenien prosenttien palkankorotuksia kahdesti vuodessa.

Tämähän vain nostaa niitä panssarivaunun valmistamisen kustannuksia merkittävästi siitä mitä ne olivat esimerkiksi ennen sotaa ja silloinkin ryssät tekivät niitä suurinpiirtein niin paljon kuin budjetti vain antoi myötä.

 

"Venäläinen tuomioistuin on ryhtynyt Tassin mukaan toimenpiteisiin.

– Tuomioistuimen päätösten laiminlyönnistä on säädetty rangaistus. Tällä hetkellä sen määrä on jo 552 miljoonaa ruplaa (noin viisi miljoonaa euroa).

Tassin mukaan rautatieyhteyden lopettaminen ei ollut ainoastaan kahdenvälisten sekä kansainvälisten sopimusten rikkomus, vaan se myös katkaisi ”historialliset siteet venäläisten ja suomalaisten rautatietyöläisten välillä” sekä vei ihmisiltä mahdollisuuden turvalliseen ja mukavaan matkustamiseen Suomen ja Venäjän välillä.

VR vastaa​

VR kommentoi tuoretta syytöstä lyhyesti Iltalehdelle.

– Moskovalaisella tuomioistuimella ei ole toimivaltaa osapuolten välisissä sopimuksissa. Venäjän rautateiden kanssa tekemiemme sopimusten mukaan oikeuspaikka on tarvittaessa Suomessa, VR:n viestinnästä kommentoidaan."
 

"Venäläinen tuomioistuin on ryhtynyt Tassin mukaan toimenpiteisiin.

– Tuomioistuimen päätösten laiminlyönnistä on säädetty rangaistus. Tällä hetkellä sen määrä on jo 552 miljoonaa ruplaa (noin viisi miljoonaa euroa).

Tassin mukaan rautatieyhteyden lopettaminen ei ollut ainoastaan kahdenvälisten sekä kansainvälisten sopimusten rikkomus, vaan se myös katkaisi ”historialliset siteet venäläisten ja suomalaisten rautatietyöläisten välillä” sekä vei ihmisiltä mahdollisuuden turvalliseen ja mukavaan matkustamiseen Suomen ja Venäjän välillä.

VR vastaa​

VR kommentoi tuoretta syytöstä lyhyesti Iltalehdelle.

– Moskovalaisella tuomioistuimella ei ole toimivaltaa osapuolten välisissä sopimuksissa. Venäjän rautateiden kanssa tekemiemme sopimusten mukaan oikeuspaikka on tarvittaessa Suomessa, VR:n viestinnästä kommentoidaan."
Melkoisen asiallinen vastaus VR:ltä. Enempää ei tarvitse sanoa.
 
Tästä oli jo noin vuosi sitten juttua, mutta on jo arkipäivää ryssälässä. Aidot öljyt ja voiteluaineet ovat kiven alla, joten siellä myydään kansalle täysin luokattomia väärennöksiä. Sopii hyvin yhteen maan heikkolaatuisen polttoaineen kanssa. Tuolla ei autojen moottorit ja vaihdelaatikot kestä kovin vanhaksi.

 
Ennen sotaa Kirgiisia toi tai vei 17 % kansantuotteestaan Venäjältä, koska Venäjällä ei ole enää mitään länsituotteita edes omaa käyttöä vastaavasti niin luonnollisesti Kirgiisia joutuu tuomaan niitä muualta ja näyttää, että suora tuonti on ratkaisu.

Kirgiisian BKT oli 2022 11.54 miljardia maailmanpankin mukaan ja siitä se 17 % joka aiemmin oli tuontia tai vientiä Venäjältä on noin kaksi miljardia. Tekee kuukautta kohti 163 miljoonaa. Noista ylläolevista kuvista pystyy laskemaan, että tuonti nykyisin mainituista länsimaista on n. 120 miljoonaa kuukaudessa eli jää vielä noin 40 miljoonaa tuontia tai vientiä Venäjältä Kirgiisiaan.

Aika hyvin sopii siihen yhtälöön että Venäjän kautta ei voi tuoda joten on tuotava muualta. Olkiukkojen rakentelu ei auta, mikäli uskoo että tuo tavara menisi Venäjälle niin siitä pitää olla jokin muu näyttö kuin tuo. Korrelaatio ei tarkoita kausaliteettia.

Katso liite: 102773
Maailmanpankki Kyrgystan GDP

Kirgiisian vienti on kasvanut, mutta ei mitenkään rajusti ja noissa alla olevissa linkeissä on listattu vientituotteet niin siellä jää dollareina aika vähän enää muille artikkeleille (vaikkapa koneet ja laitteet ryssälään) kun vähentää nuo niiden kärkituotteet pois yhtälöstä.



Katso liite: 102775


Mikäli tietää, että suomalaiset yhtiöt kiertävät pakotteita niin on kansalaisvelvollisuus tehdä siitä ilmoitus viranomaisille, esimerkiksi Tullille.

Se ei ole oikein, että yhtä maailman köyhimmistä maista joka sattuu sijaitsemaan lähellä Venäjää lyödään näin köykäisillä todisteilla. Niillä on ihan omiakin ongelmia ratkottavaksi, ilman että tarvitsee ryssien vuoksi hankkia uusia.
Niin paljon kuin haluaisinkin uskoa, että kyseessä on tilastoharha, menin kokeilemaan hieman tätä; noilla esimerkkinä toimineilla valtioilla, ja lisäsin Venäjän, Suomen ja Kiinan. Lähteenä on tämmöinen https://oec.world .. jonka luotettavuudesta en tiedä - joten jätetään tähän kohtaan marginaaliin huom!-merkki.
Katsoin siis Kirgisian kokonaistuontia; vuodet 2021 ja 2022. En siis tarkastellut mitä sinne on tuotu.

Kirgiisian tuonti kasvoi 2021: 12.100M$ > 2022: 21.300M$ (76%)
Tuonti
- Venäjältä 2021: 2.200M$ > 2022: 2.220M$ (1% kasvu 20M$)
- Kiinasta 2021: 6.410M$ > 2022: 13.500M$ (111% kasvu: 7.090M$)
- Saksasta 2021: 61M$ > 2022: 309M$ (407% kasvu: 248M$)
- Puolasta 2021: 26M$ > 2022: 106M$ (308% kasvu: 80M$)
- Tsekeistä 2021: 9M$ > 2022: 36M$ (300% kasvu: 27M$)
- Espanjasta 2021: 8M$ > 2022: 17M$ (109% kasvu: 9M$)
- Itävallasta 2021: 8M$ > 2022: 18M$ (126% kasvu: 10M$)
- Italiasta 2021: 30M$ > 2022: 73M$ (143% kasvu: 43M$)
ja
- Suomesta 2021: 4M$ > 2022: 31M$ (675% kasvu: 27M$)

Eihän tämä kovin hyvältä näytä. Toki esim. Suomen kohdalla numerot ovat kovin pieniä ja % muuttuvat dramaattisesti. Mutta trendi on selvä. Toisaalta tuo alkuperäisen jutun Puola-hehkutus liittyi kk-käppyrän muotoon, mutta jos siis näitä tarkistelee vuositasolla, ei Puolan kannata kovasti rintaansa hakata.
Venäjän "pudotus" johtuu vain siitä että kokonaisuudessaan tuonti on kasvanut valtavasti ja ryssillä se on about pysynyt ennallaan.

Korrelaatio ei tietenkään tarkoita kausaliteettia - mutta ...


Tarkoitukseni ei ollut päästä tähän lopputulemaan, lähdin innolla etsimään aivan muuta todistetta - mutta vituiksmeni multa.
 
Moskovassa ihmiset ryntäävät Neuvostoliitosta kertovaan näyttelyyn.

"Moskovan museon hittinäyttely kertoo pääkaupunkilaisen naisen elämästä Neuvostoliitossa. Kuraattorin mukaan on koittanut aika, jolloin venäläiset haluavat puhua neuvostoajoista."

"Kulttuurielämässä yksi kesän hiteistä on ollut Moskovan museon näyttely Moskovatar. Se kertoo moskovalaisen naisen elämästä 1920–1930-luvuilla eli Neuvostoliiton ensimmäisinä vuosikymmeninä."
 
Puttehan halajaa NL:ää takaisin, ilman h-kirjainta keskellä. Tavoite on jo aika lähellä. Rajat suljettu kansalaisilta. Rupla paikallista paperia. Vain valuuttakaupat eli perjoskat puuttuvat. Niissä sisäkkäiset maatuskat toivat kaivattua länsivaluuttaa luonnonvarojen ohella.
 
Ei edes Mossea tehdä venäläisvoimin ja materiaaleista. Ei edes Mossea.

Pellin prässäys tai oikeastaan minkä tahansa metallin prässäys ja painevalu näyttää helpolle. Mutta sitä se ei ole. Kannattaa katsoa vanhempaa autokantaa niin huomaa että ne osat ei istu yhteen tai eivät ole vaihtokelpoisia keskenään. Tämä johtuu siitä että metalli taipuu ja venyy epämääräisesti. Lopullisen muodon laskeminen vaatii raskasta simulaatiota jotta muoto ja muotti voidaan optimoida niin että saadaan tasalaatuinen mittatarkka tulos. Tälläinen osaaminen on äärettömän arvokasta autoteollisuudelle joten se ei ole yleensä kaupan. Lisäksi kun siirrytään kevyisiin metalliseoksiin kuten alumiiniin niin mennää heti sotilaskäytön asioihin.

Joten jälleen kerran se että ei ole panostettu perustieteisiin johtaa ryssällä normal katastrofiin. Tie omavaraiseen metallurgian simulointiin kun vaatii vahvaa osaamista tieteellisessä laskennassa, ohjelmistotekniikassa, prosessoritekniikassa, metallien fyyfsisten ominaisuuksien tutkimuksessa jne. No moskovasta löytynee maailman huippua edustava vaimokoulutus.

Aina välillä naureskellaan mitä kaikki maksaa USA:n aseteollisuudessa mutta siellä otetaan vakavasti se 100% omavaraisuus. Ulkomaan kaupan katkeaminen ei saa vaarantaa tuotantoa. No ryssät oletti että kaikkea saa taaloilla mutta eipä enää saakkaa. Jää niin mosset kuin hyvittäjätkin rakentamatta.
 
https://yle.fi/a/74-20106170 Vaihteeksi juttua junaliikenteestä Suomen ja Venäjän välillä.. Nyt Yle sentään muisti ammoniakit.. Toisaalta ei sanaa lisääntyneestä Haminan liikenteestä missä taitaa mennä propaania ja mäntyöljyä. Propaani taitaa tosin mennä pakotteiden alle tulevaisuudessa..
 
Noin kaksikymmentä Venäjällä eri aloilla toimivaa suuryritystä on tämän perusteella konkurssiuhan alla. Raaka-aineista ja tuotantovälineistä on ainakin pulaa, osalla voi olla pula asiakkaista sekä rahoituksesta. Ja tämän päälle USA jalkautti uusimman pakotepakettinsa viime viikon lopulla.

Menee aivan Putlerin suunnitelman mukaan.

 
Liittynee edelliseen ja on jo aiemmin tältä kuulta tämä uutinen. Siellä on aika rapsakoita korotuksia tulossa joihinkin ruokatuoteryhmiin, jopa 40 % eikä ole vuoden ainoa korotus. Jää tavisryssällä suklaat hyllyyn.

 
Jos ryssillä on kerran talous kuosissa kuten itse jatkuvasti niin väittävät ja lännessä hyödylliset idiootit komppaavat niin miksi hitossa siellä pitää presidentin antaa inflaation vuoksi talousneuvoja, onko Putin nyt paikallinen niksi-Pirkka? Alas on vajonnut käppänä.
Eiköhän sieltä ole tulossa ultimaatumi, jossa kielletään hintojen nostaminen defenestraation uhalla. Selkokielistä talouspolitiikkaa.
 
Eiköhän sieltä ole tulossa ultimaatumi, jossa kielletään hintojen nostaminen defenestraation uhalla. Selkokielistä talouspolitiikkaa.
Eipä tuohon ole muuta vaihtoehtoa kuin pistää talous kuntoon tai jatkaa räpiköimistä juurikin säännöstelyllä. Ostokupongit tms. määräsäännöstely ei ryssillä toimi kun kaikki menee heti mustaanpörssiin. Joten jäljelle jää hintasäännöstely. Tämä taas johtaa siihen Neuvostoliittoon, eli kaupassa ei ole mitään ellei ovella ole kilometrin jonoa. Jonoon kannattaa aina mennä.
 
P
Pellin prässäys tai oikeastaan minkä tahansa metallin prässäys ja painevalu näyttää helpolle. Mutta sitä se ei ole. Kannattaa katsoa vanhempaa autokantaa niin huomaa että ne osat ei istu yhteen tai eivät ole vaihtokelpoisia keskenään. Tämä johtuu siitä että metalli taipuu ja venyy epämääräisesti. Lopullisen muodon laskeminen vaatii raskasta simulaatiota jotta muoto ja muotti voidaan optimoida niin että saadaan tasalaatuinen mittatarkka tulos. Tälläinen osaaminen on äärettömän arvokasta autoteollisuudelle joten se ei ole yleensä kaupan. Lisäksi kun siirrytään kevyisiin metalliseoksiin kuten alumiiniin niin mennää heti sotilaskäytön asioihin.

Joten jälleen kerran se että ei ole panostettu perustieteisiin johtaa ryssällä normal katastrofiin. Tie omavaraiseen metallurgian simulointiin kun vaatii vahvaa osaamista tieteellisessä laskennassa, ohjelmistotekniikassa, prosessoritekniikassa, metallien fyyfsisten ominaisuuksien tutkimuksessa jne. No moskovasta löytynee maailman huippua edustava vaimokoulutus.

Aina välillä naureskellaan mitä kaikki maksaa USA:n aseteollisuudessa mutta siellä otetaan vakavasti se 100% omavaraisuus. Ulkomaan kaupan katkeaminen ei saa vaarantaa tuotantoa. No ryssät oletti että kaikkea saa taaloilla mutta eipä enää saakkaa. Jää niin mosset kuin hyvittäjätkin rakentamatta.
Pakko tähän kommentoida, että ei jenkeissäkään nyt ihan kaikki ole nappiin mennyt.

Kaikki aseteollisuudelle kriittiset mineraalit ja metallit tulevat Kiinasta ja heti toiseksi suurimpana on sitten venäjä.

Katso vaikka harvinaisia maametalleja, antimonia, volframia, vanadiinia ihan näin vaikka alkuun.

Mitään näistä ei tuotetaan jenkeissä.
 
Back
Top