Laaja aineisto osoittaa: Venäläiset lentoyhtiöt vaihtaneet koneiden rekisterinumeroita
Tutkivaa journalismia|Venäjä on venäläistänyt satoja länsimaalaisia matkustajalentokoneita rekisteröimällä ne uudelleen. Koneita on ostettu ulkomaisilta leasing-yhtiöiltä öljyrahalla.
Tilaajille
Aeroflot-lentoyhtiön Airbus A350 -lentokone kuvattuna Šeremetjevon kentällä vuonna 2020. Pjotr Tšaikovskin mukaan nimetty kone, entiseltä rekisterinumeroltaan VQ-BFY on nykyään Venäjän rekisterissä numerolla RA-73157, ilmenee Bermudan ilmailuviranomaisen julkaisemasta asiakirjasta. Kuva: Maksim Šemetov
Kuuntele juttu
Mikko Paakkanen HS
2.4. 2:00
Tammikuun puolessavälissä kuusi Aeroflot-lentoyhtiön väreissä ollutta Airbus-matkustajakonetta laskeutui kotikentälleen Moskovan Šeremetjevoon parin päivän sisällä. Niiden runkojen peräosaan maalatut rekisterinumerot alkoivat kirjaimilla VP-B ja VP-Q.
Kirjaimet kertoivat, että suuret koneet oli rekisteröity Bermudalle. Kun samat koneet seuraavan kerran nousivat Šeremetjevosta reiteilleen kohti Vladivostokia, Južno-Sahalinskia, Habarovskia ja Taškentia, niiden rekisterinumerot alkoivatkin kirjaimilla RA.
Valtiollinen lentoyhtiö Aeroflot oli rekisteröinyt koneet Venäjälle.
Näin Venäjällä on tehty satoja kertoja sen jälkeen, kun Venäjä aloitti täysimittaisen hyökkäyssotansa Ukrainassa vuoden 2022 helmikuussa. Tammikuussa Šeremetjevossa käyneet kuusi Airbus A350-900 -konetta näyttävät olleen viimeiset Venäjälle jääneet länsikoneet, joiden rekisteröintimaa on vaihdettu Venäjäksi.
Tieto ilmenee HS:n hankkimasta aineistosta, jossa on tiedot kaupallisten lentokoneiden nousuista ja laskuista venäläisillä lentokentillä tammikuussa 2024 ja vertailun vuoksi tammikuussa 2022, joka oli viimeinen täysi kalenterikuukausi ennen Ukrainan sotaa.
Aineistossa on yhteensä noin 240 000 Venäjällä tapahtunutta lentokoneiden nousua ja laskua. Aineiston kokosi HS:lle ruotsalainen lennonseurantapalvelu Flightradar24.
Venäläiset lentoyhtiöt alkoivat siirtää lentokoneitaan kotimaan rekisteriin pian täysimittaisen sodan alettua. Syynä olivat länsimaiden asettamat pakotteet. Ainakin osa uudelleenrekisteröinneistä tehtiin ilman lupaa koneet omistavilta leasing-yhtiöiltä tai alkuperäiseltä rekisteriviranomaiselta.
Siihen asti venäläisyhtiöt olivat pitäneet koneitaan ulkomaisissa lentokonerekistereissä, koska yhtiöt saivat siitä veroetua. Ylivoimaisesti suosituin rekisteröintimaa oli Britannian merentakaisiin alueisiin kuuluva Bermuda. Myös Irlantiin oli rekisteröity jokunen kone.
Tammikuun puolenvälin jälkeen venäläisten lentoyhtiöiden ainoa rekisteröintimaa näyttää lentodatan perusteella olevan Venäjä. HS laski tammikuussa 2022 ja tammikuussa 2024 ilmassa käyneet koneet niiden rekisterinumeroiden perusteella.
Aiemmin venäläisyhtiöt olivat tehneet kuten alalla oli tapana: ne vuokrasivat käyttämiään lentokoneita ulkomaisilta leasing-yhtiöiltä. Venäjän aloittaman valloitussodan tuomat pakotteet kuitenkin kielsivät länsimaalaisia yrityksiä tarjoamasta venäläisyhtiöille leasing-palveluja ja toimittamasta niille koneiden varaosia.
Maaliskuussa 2022 Bermudan ja Irlannin ilmailuviranomaiset lisäksi
peruivat venäläisyhtiöiden nimiin rekisteröityjen koneiden lentokelpoisuustodistukset. Viranomaisten mukaan pakotteet estivät niitä varmistamasta koneiden lentokelpoisuutta.
Venäläisen Nordwind Airlines -yhtiön Airbus A330-300 -lentokone laskeutui Pulkovon lentokentälle Pietarissa elokuussa 2013. Koneen rekisterinumero on venäläinen RA-73848, mutta ennen sodan tuomia pakotteita se oli bermudalainen VP-BUH. Kuva: Maksim Konstantinov / SOPA
Aeroflotin Airbus A321-lentokone rekisterinumerolla VP-BOE jäi joksikin aikaa jumiin Geneveen maaliskuussa 2022, kun EU-maat sulkivat ilmatilansa venäläisiltä lentokoneilta. Koneen rekisterinumero on Planespotters.net-sivuston mukaan nykyisin RA-73162. Konetta ei näkynyt HS:n hankkimassa aineistossa tammikuussa 2024. Kuva: Denis Balibouse / Reuters
Kun koneet on rekisteröity Venäjälle, niiden lentokelpoisuutta tarkkailee Venäjän ilmailuviranomainen Rosaviatsija. Lentokelpoisuudessa ei välttämättä ole kehumista.
HS kertoi viime joulukuussa, että venäläiskoneiden tekniset ongelmat ovat varaosien puutteessa yleistyneet.
Koneiden uudelleenrekisteröiminen ilman omistajien eli leasing-yhtiöiden lupaa oli vastoin ilmailua koskevia kansainvälisiä sopimuksia, totesi kansainvälinen siviili-ilmailujärjestö ICAO
Reutersin mukaan.
Omavaltainen tuplarekisteröinti tuo myös pulmia koneiden tunnistukseen. Bermudan viranomainen BCAA on julkaissut
listan, jossa se kertoo ”käsityksensä”, siitä, mitä rekisterinumeroita sen alkuaan rekisteröimille koneille on annettu ”vastoin ICAO:n sopimusta”.
Pakotteiden tultua leasing-yhtiöt alkoivat karhuta koneitaan pois Venäjältä, mutta useimmiten huonolla menestyksellä. Venäjälle jäi sodan alettua noin 400 lentokonetta.
Toisinaan panokset ovat olleet kovia, kun koneista on riidelty. Esimerkiksi Sri Lankan oikeuslaitos yritti kesäkuussa 2022 takavarikoida yhtä Aeroflotin konetta, kertoi
The Washington Post. Takavarikoinnista kuitenkin luovuttiin, kun Aeroflot keskeytti turistilennot Sri Lankaan ja Venäjä uhkasi lopettaa energiatoimitukset saarivaltioon.
Ne koneet, joista on riitaa, ovat takavarikoinnin pelossa lentäneet lähinnä Venäjän sisäisiä lentoja. Osa näyttää lentotietojen perusteella käyneen myös esimerkiksi Keski-Aasian maissa.
Ostot on tehty öljyrahalla.
Takavarikointien välttämiseksi Venäjä on ostanut osan sieppaamistaan lentokoneista leasing-yhtiöiltä. Tämän vuoden tammikuuhun mennessä oli päästy sopuun noin joka neljännen koneen ostamisesta, kertoi uutistoimisto
Reuters. Venäläislehti
Kommersant kertoi maaliskuussa, että peräti kolmannes koneista olisi ostettu.
Koneita on ostanut Venäjän valtiollinen vakuutusyhtiö NSK, joka siirtää niitä venäläisille lentoyhtiöille. Rahaa koneostoksiin on kulunut Reutersin mukaan noin kolme miljardia euroa. Ostot on tehty öljyrahalla, sillä niihin on käytetty varoja kansallisesta hyvinvointirahastosta, johon Venäjä on rahastoinut öljyn ja kaasun myynnistä saatuja tuloja.
Kommersantin mukaan liikenneministeriö on hiljattain pyytänyt rahastosta vajaat kolme miljardia euroa lisärahaa lentokoneostoihin. Ostaminen auttaisi lehden mukaan ”minimoimaan oikeudellisia riskejä ulkomailla lentäessä”.
Monista Venäjälle päätyneistä lentokoneista on riitaa Venäjän ulkopuolellakin, sillä koneita omistaneet leasing-yhtiöt ovat vaatineet menetetyistä koneista vakuutuskorvauksia. Tänä vuonna alkavissa suuroikeudenkäynneissä riidellään
Reutersin mukaan noin 7,4 miljardin euron korvauksista.
Vakuutusyhtiöiden mielestä lentokoneiden omistajat eivät tehneet riittävästi saadakseen koneensa takaisin, kertoi
The Wall Street Journal maaliskuussa.
HS:n hankkiman datan perusteella venäläiset lentoyhtiöt käyttävät länsimaalaisia Airbus- ja Boeing-lentokoneita melkein yhtä paljon kuin ennen sotaa. Länsimaissa valmistettuja koneita kävi Venäjän ilmatilassa tammikuussa vain hieman vähemmän kuin kaksi vuotta aiemmin.
Esimerkiksi Aeroflot-konserni lenteli tammikuussa 2024 melkein samalla määrällä länsikoneita kuin ennen hyökkäyssodan alkua. Venäjällä on myös lukuisia muita lentoyhtiöitä, joilla on länsikoneita.
Venäjä on myös kehittämässä useita omia lentokonemalleja korvaamaan länsikoneita. Lentokoneiden saaminen tuotantoon kuitenkin viivästyy ainakin kahdella vuodella, kertoi
Kommersant maaliskuun alussa.
Venäjällä on lentodatan mukaan alkanut lennellä myös kiinalainen Xiangfeng eli Comac ARJ 21 -lentokonemalli, jota käytetään melko vähän edes Kiinassa ja vielä vähemmän sen ulkopuolella. Kyseessä on uudehko, noin 80–90-paikkainen matkustajakonemalli.
Tammikuussa Venäjällä kävi ainakin viisi kiinalaisen Chengdu Airlines -yhtiön Xiangfengia. Ne lensivät Vladivostokin ja Koillis-Kiinassa sijaitsevan Harbinin väliä noin joka toinen päivä.