Lännen taloussota Venäjälle ja sen seuraukset

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Heinrich
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
Ryssien LNG bisnes pohjoisessa on henkitoreissaan. Siellä on yksi aiotusta kolmesta tuotantolaitoksesta käynnissä, mutta senkin tuotantoa ajetaan alas, koska ei ole tarpeeksi kuljetuskapasiteettia. Varaosat sekä huolto on myös kiven alla, koska kiinalaisetkin lähtivät tuosta hankkeesta pois eikä Venäjällä ole mitään omaa osaamista tuon tekniikan suhteen.

Toista laitosta siirretään Murmanskin alueelta sinne Obin saarelle, mutta todennäköisesti pakotteiden takia sitä ei tulla koskaan asentamaan tuotantokuntoon.

Kolmannen rakennustyöt on keskeytetty ja sillä alueella työskenteli vielä keväällä 15000 ihmistä, nyt enää pieni murto-osa sillä kaikki ovat lähteneet jonnekin muualle.

Venäläisillä yhtiöillä on projektista valtavat velat niskassa, mutta tuotanto ei pyöri eivätkä voi olla varmoja onko tuolla mitään jatkuvuutta.

 
Euroopan kaasuvarastojen tilanne on nyt n. 85 % täynnä ja jotakuinkin viime vuoden vauhdilla nousemassa.

Screenshot_2024-07-31-08-38-31-05_40deb401b9ffe8e1df2f1cc5ba480b12.webp

Samaan aikaan uusia LNG vastaanottolaitoksia tulee käyttöön tai olemassa olevien kykyä parannetaan sekä pitkän tähtäimen projekteilla haetaan myös tilaa kasvulle.

Italiassa tulee Q1/2025 käyttöön uusi laitos Ravennan satamaan.


Kroatian rannikolla olevasta kaasutuslaitoksesta saadaan jatkossa vähän enemmän kaasua verkkoon, laajennuksen toteuttaa suomalainen (norjalainen) Wärtsilä.



Brittein saarille on nousemassa neljäs LNG:n vastaanotto ja kaasutuslaitos, joka sijoittuisi Skotlantiin, ennakoidaan olevan käytössä ensimmäisellä kvartaalilla 2027.


Puolan oman FSRUn projekti etenee ja sijoituspaikaksi on päätetty Gdansk, tämä on tuotannossa 2028 ja syöttää Puolaa sekä Baltian maita.


Näihin investoidaan aivan valtavia summia joten se merkitsee, että ryssien kaasuun ei ole kenelläkään halua palata vaikka sota päättyisi millaiseen tahansa lopputulokseen.
 
Nyt EU niskasta kiinni itseä, ja tankkereille kunnon vaatimukset Itämeren liikenteeseen.

Alusten luokitus, katsastukset ja vakuutukset niin tiukalle, että länsivarustamoillekin tekee vähän kipeää.

Yli puolet ryssän laivaamasta öljystä kulkee Itämeren kautta, ja vaikka sitä ei kokonaan saakaan loppumaan, kaikki vähentäminen ja kallistaminen tekee myös Itämeren turvallisuudelle eetvarttia.

NATOlta vähän virka-apua, jos ei vladimir meinaa Tanskan salmissa kunnioittaa STOP-merkkiä.
 
Tämän mukaan Ukrainan drooni-iskuilla Venäjän öljynjalostuslaitoksiin on ollut äärimmäisen vähän vaikutusta Venäjän ulkopuolella, mutta selkeästi sen sisäpuolella juuri kuten täälläkin on arveltu. Eli ei ole mitään syytä rajoittaa noita iskuja vaan tehdä niitä niin paljon kuin vain rahkeet riittävät. Siitä ei maailmantalous tai öljymarkinat yleisimmin kärsi vain ryssien oma energian hinta sekä saatavuus tulevat isosti haastetuksi.


Ryssän kilpailukyky hiilen suhteen on jo mennyt ja globaalit markkinahinnat ovat vain laskusuunnassa. Tarkoittaa siis sitä, että Venäjä tuottaa jatkossa hiiltä vain joko omaan käyttöönsä tai myy sitä hieman ulkomaille tappiolla.

Tää on vähän sama ku Espanjan sähkökatkoilla on ollut vähäinen merkitys Fäärsaarilla....
 
Itävaltalaispankin verisiä näppejä kammetaan irti ryssien bisneksistä vaikka vähän kerrallaan. Lieneekö annettu aikaa vuoden loppuun saakka.

 
Venäjällä Youtube-videot eivaät enää toimi HD-laadulla ja palvelussa on katkoja. Google lopetti Venäjällä olevien laitteistojensa päivittämisen.

YouTube has stopped playing videos in almost all browsers in Russia​

MOSCOW, August 3. /TASS/. The American video hosting YouTube has stopped playing high-quality videos in almost all browsers running the desktop version in Russia, a TASS correspondent has found out.

In particular, high-quality videos no longer play in Google Chrome, Opera, Mozilla Firefox, Mi Browser (the standard browser for the Android shell of Xiaomi smartphones). The Safari browser in the mobile version redirects the user to the video hosting application.

Videos continue to play in high quality in Yandex Browser, as well as in the desktop version of Safari.

The YouTube outage that began on August 1 affected users of the video hosting app on iOS and Android. There are also outages in YouTube in the browser. Users are unable to watch videos.

Rostelecom previously reported the discovery of technical problems in the operation of equipment belonging to Google and used on the operator's network infrastructure, as well as in the exchange of traffic between telecom operators, which could affect the operation of YouTube in the country. The Russian provider also indicated that the likelihood of technical problems with the speed of loading YouTube videos was warned on July 12. The press service of Rostelecom reported that Google (the owner of the YouTube video hosting service) is responsible for the technical problems, which since 2022 has not been expanding and updating equipment in the Russian Federation that ensures the operation of the Google Global Cache system (the GGC system is designed to cache and speed up data loading).

In March 2022, YouTube disabled the ability for Russians to subscribe to a Premium subscription. After the start of the SVO, YouTube suspended monetization for content creators from the Russian Federation, and Google also disabled contextual advertising for Russian residents in the search engine and video hosting service.
https://tass.ru/ekonomika/21524657
 
Kun ryssien kaasu- ja öljyvirta Eurooppaan on ehtymässä niin Norja painaa vain lisää kaasua, sananmukaisesti. Ennätysvuosipuolisko takana ja uusia kenttiä on aukeamassa tuotantoon tämän vuoden lopussa ja ensivuoden aikana koskien sekä kaasua että öljyä.

 
Kun ryssien kaasu- ja öljyvirta Eurooppaan on ehtymässä niin Norja painaa vain lisää kaasua, sananmukaisesti. Ennätysvuosipuolisko takana ja uusia kenttiä on aukeamassa tuotantoon tämän vuoden lopussa ja ensivuoden aikana koskien sekä kaasua että öljyä.

Norja vois noista kaasu-ja öljyrahoista lahjoittaa suomelle muutaman miljardin aseostoja varten. Muutenha hyö niihin hukkuu.
 
Venäläiset lastaavat ensimmäistä LNG-tankkeria sanktioidusta Arctic LNG 2 -projektista:


Alus kuuluu ns. "varjolaivastoon" eli ei lähetä aitoa AIS-signaalia. Se on kuitenkin tunnistettu melko suurella varmuudella Palaun lipun alla purjehtivaksi Pioneer-nimiseksi LNG-tankkeriksi, joka on lähettänyt ilmiselvää feikkisignaalia Barentsinmereltä viime viikon alusta asti. Aluksen liikkeitä tullaan varmasti seuraamaan melko tarkasti tulevina viikkoina, koska riskinä on, että kaasun alkuperä häivytetään siirtämällä se johonkin toiseen LNG-tankkeriin.
 
Taitaa ns. vihreämuutos tulla ryssälle yllätyksenä:
https://www.hs.fi/talous/art-2000010609035.html

Uutisessa löpistään öljyn maailmanmarkkinahinnan laskusta mutta pommi on uutisen lopussa:
"Oman värinsä tuo Kiina, jossa dieselin kulutus on Reutersin mukaan laskussa."

Tieto on linjassa Kiinan jo vuosia sitten julkaiseman roadmapin kanssa. Kaasuputkea toivova lilliputteli saa pikkuhiljaa haudata ne toiveet lopullisesti. Nykyiset putket riittää ja niidenkin käyttö Kiinan suuntaan tulee pikkuhiljaa vähenemään.
 
Taitaa ns. vihreämuutos tulla ryssälle yllätyksenä:
https://www.hs.fi/talous/art-2000010609035.html

Uutisessa löpistään öljyn maailmanmarkkinahinnan laskusta mutta pommi on uutisen lopussa:
"Oman värinsä tuo Kiina, jossa dieselin kulutus on Reutersin mukaan laskussa."

Tieto on linjassa Kiinan jo vuosia sitten julkaiseman roadmapin kanssa. Kaasuputkea toivova lilliputteli saa pikkuhiljaa haudata ne toiveet lopullisesti. Nykyiset putket riittää ja niidenkin käyttö Kiinan suuntaan tulee pikkuhiljaa vähenemään.
Haluaisin olla kärpäsenä katossa, kun itänaapurin bunkkeripygmi-wannabetsaarille tiedotetaan muutaman vuoden päästä, että neukkulan perintönä saadut asevarikot on loppuunkäytetty kuten kaikki ryssän valtion rahastotkin. Tästä johtuen armeijan uudelleenrakentaminen ei ole mahdollista pitkään aikaan, koska Kreml on persaukisessa tilassa, ja tähän loppui ryssän suurvaltius Putin Typerän kauteen.
 
Ei ole Unkarin öljy-yhtiön pomolle valjennut vielä miksi ei ole hyvä ostaa ryssien veriöljyä, parempi vain että se loppuu kokonaan, sitten se ehkä jossain vaiheessa valkenee.

Sama kaasulle, venttiili vain kiinni vuoden vaihteessa ja avain kaivoon.

Länsiöljyllä henkilökohtaiset biznez-mahdollisuudet jäävät huomattavasti heikommiksi...
 
Eilen tässäkin ketjussa nähtiin Igor Sushkon jakamana hyvin räikeä väite että "ryssän rautatielogistiikan romahdus voi tapahtua muutaman päivän sisällä"

Tässä ketjussa pohdittiin, onko tuollaisesta merkkejä havaittavissa. Lainaan ketjusta väitteen alkuperäisen lähteen:

This appears to be the original source for the claim. There’s an audio recording if you follow the link.

Once again, it is possible the Russian Railways had been hiding how bad the situation is, but publicly it was already really bad.


https://t.me/vchkogpu/49636

Katso liite: 101219


-

Viestin kommenteista poiminta: This channel is questionable

Johon ketjun kirjoittaja Prune60 vastasi näin: I know. Which is why I put together this thread. It’s possible that the declarations are true, but it means things are worse than evidence suggests. We’re missing something

-


ELI vaikuttaa siltä että Igor Sushko on mennyt jakamaan epäilyttävän / epämääräisen lähteen väitteen sellaisenaan. Ei olisi yllätys koska Sushkolla on tapana jakaa monenlaisia villejä väitteitä ilman suurempaa lähdekritiikkiä.

TOISAALTA ryssän rautatielogistiikan tila ei varmasti ole mennyt ainakaan paremmaksi sodan ja pakotteiden myötä.

Kohta on 900 päivää hyökkäyksen alkamisesta, joten en olisi yllättynyt jos kasautuvat vaikeudet purkautuisivat jossain vaiheessa jollakin tavalla.

Jatketaas tän ketjun puolelle kun paremmin menee langaan aiheeseen, mutta AP kirjotti aiheesta eilen ja hänen lainaaman artikkelin mukaan tää "ryssien rautateiden romahdus" jos sellanen on tullakseen johtuu ryssien ihan omasta perseilystä organisaatiotasolla, työntekijöiden palkkojen jähmettymisestä vaikka inflaatio jyllää ns maksimit ja muu yleinen ryssiminen, jotka on yhdessä aiheuttanu irtisanomisaallon kun työntekijöillä on menny kuppi nurin.

Eli kyseessä olis krooninen työvoimapula, organisationaalinen sekasotku, epäpätevä johto ja yleinen ryssintä, eikä niinkään mikään infran tai kaluston kulumiseen liittyvä romahdus. Linkattu artikkeli on todella pitkä mutta kertoo suhteellisen karua kieltä missä jamassa tuolla ollaan.


 
Eli kyseessä olis krooninen työvoimapula, organisationaalinen sekasotku, epäpätevä johto ja yleinen ryssintä, eikä niinkään mikään infran tai kaluston kulumiseen liittyvä romahdus. Linkattu artikkeli on todella pitkä mutta kertoo suhteellisen karua kieltä missä jamassa tuolla ollaan.
Jep, juurikin näin itse arvelen. Rautatiet ovat kuitenkin toistasataa vuotta vanhaa tekniikkaa, ja perus pataraudan kanssa ryssä on aina osannut toimia. Hitsareita ja sorvareita löytyy varmaan väkilukuunkin nähden enemmän kuin lännestä, ja vaikka lännen/Siemensin hieno automaatio rapistuisi niin ryssä osaa kyllä tehdä purkkavirityksiä ja manuaalisia ohituksia järjestelmiin. Siellä on fiksuja ja varsinkin käsistään käteviä yksilöitä, ei niille sillä tasolla kannata naureskella. Mihinkään teknisistä syistä johtuvaan äkilliseen romahdukseen en itse usko, ainakaan siis rautateiden osalta.

Mutta se missä ryssä on "ryssä" on juurikin tuo epäpätevä johto, yleinen ryssintä, korruptio, epärehellisyys jne... Neuvostoliiton aikana järjestelmä toimi ja sai pidettyä kyseisen kansallisen erityispiirteen kurissa, nyt ei vastaavaa ole olemassa vaan läpi organisaation kaikki kusettaa. Sen vuoksi romahdus voi tosiaan tulla sitä kautta että igor ei jaksa enää lähteä töihin kun ei kunnon palkkaa saa ja alimiehityksellä pitäisi toimia kun työkaveritkin on jo mobilisoitu lannoitteeksi Ukrainaan.
 
Kyllähän rautatietietkin vaativat ylläpitoa. Siltoja pitää uusia, kiskotuksia uusia, vikoja korjata. Ylläpidon laiminlyönti ei näy heti, mutta siitä kasautuu muhkea pommi, kun homma jatkuu riittävän kauan. Suomessa uusitaan vissiin eniten nyt 60-luvun siltoja, teillä ja rautateillä.
 
Asiat ovat reilassa, kun pitää laittaa rahansa autoon sijoituksena. Tileillä makaavat rahat menettävät Venäjällä arvonsa kovan inflaation takia, joten parempi on laittaa ne vaikka kiinalaiseen sähköautoon.
Olisi mielenkiintoista nähdä, millaisilla johtovirityksillä lataavat autojansa.

 
Back
Top