Uskoisin, että kuten kaikkialla nykybusineksessa varastot ovat olleet ohuita. Semminkin kun ilmailutekniikassa kaikki maksaa hurjasti. Pieninkin nippeli pitää olla sertifioitu täydellisine valmistuserän track recordeineen. Pikkutiiviste voi maksaa tonneja. Joten varaosissa ei ole ollut normaalioloissa järkeä seisottaa pääomaa.
Jostain varaosia ryssälään vuotaa, koska lentoliikenne ei ole kolmessa vuodessakaan täysin pysähtynyt. Saattaa olla sellainen ala, jonka pakotevuotoa lännessä hiljaisesti katsellaan sormien läpi. Sillä bussi ja boeing ovat taloudellisesti merkittäviä toimijoita kotimaissaan.
Mutta on ryssällä ongelmiakin ilmailussa. varmasti. vähintäänkin seisokkipäiviä tulee varaosia metsästäessä ja odotellessa.
mutta arvaan, että koska lentotekniikassa turvamarginaalit ovat eri suuret, niistä poikkeaminen nostaa toki riskiä, mutta riski jää pitkään yhä suhteellisen pieneksi. Tarkoitan vaikkapa jonkun rasituspultin vaihtoväliä. Tai vaihdetaanko rengas 9mm vai 5mm urasyvyydessä. Tietysti mitä pidempään ylläpitoprosesseja laiminlyödään, alkaa riskit väistämättä realisoitumaan lentoturmauutisiksi.