Lännen taloussota Venäjälle ja sen seuraukset

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Heinrich
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
Putin on toden totta perehtynyt macchiavelliin, iivana julmaan ja Sinuhe egyptiläiseen.

Purista pajareilta hilloa, jotka ottavat kansalta. Purista lisää ja sama toistuu. Kansa syyttää pajareita ja ylistää tsaaria, kun se puristaa vihattuja pajareita. Eikä tämä ole edes vitsi.
 
Hätätila on julistettu Rostovin alueelle, koska viljasato uhkaa jäädä selkeästi odotettua pienemmäksi mm. toukokuun pakkasten ja jatkuvan kuivuuden vuoksi.


Uusimmalle pakotelistalle pääsi myös kaksi venäläistä kalastusalan yritystä pohjoisesta, joita syytetään vakoilusta. Ilmeisesti nämä ovat niitä jatkuvasti merikaapelien läheisyydessä liikkuneiden alusten omistustahoja.


Viisi hätälaskua viikossa ja nämä on ne, jotka ovat päässeet oikeasti tilastoihin. Melko hapreassa kunnossa alkaa lentokalusto olemaan eikä se tuosta mihinkään tule paranemaan, rahaa ei ole, osia ei ole, mekaanikot ovat taas oppineet kiertämään kaiken turvallisen ja hyväksymään viraabelit ratkaisut maan tapana, kuluminen ei vain pysähdy ja lentotunnit kohdistuvat yhä pienenevälle konemäärälle koska uusia ei mistään tule.

 
Minä olen hieman pettynyt siihen miten vähän noita koneita on tippunut mut ehkäpä niitä rupeaa tässä jossain vaiheessa tulemaan alas. Tosin varmasti tekevät kaikkensa peittääkseen nämä tapaukset mut onneksi nykyään toi on aika hankalaa.
 
Minä olen hieman pettynyt siihen miten vähän noita koneita on tippunut mut ehkäpä niitä rupeaa tässä jossain vaiheessa tulemaan alas. Tosin varmasti tekevät kaikkensa peittääkseen nämä tapaukset mut onneksi nykyään toi on aika hankalaa.
Odottavan aika on pitkä… Kiina vuotaa varaosia, ja raha kelpaa Airbusille pakotteista huolimatta - valitettavasti. Öljy, luksustuotteet, varaosat - kaikki liikkuu, vaikka mitä pakotteita olisi päällä.
Ja ryssä on kuin torakka, sopeutuu kaikkeen. Jos jättää pietarin ja moskovan velliperseet pois laskuista, niin niukkuudessa elävä paarialuokka on mestari keksimään korvaavia ratkaisuja.
Mutta onhan se ryssän lentokoneisiin kyytiin nouseminen tänä päivänä melkoinen elämän arpajainen. En ostaisi, joskaan en ostanut aiemminkaan, enkä osta tulevaisuudessa.
 
Viimeksi muokattu:
Viimein se meni tuo kolmanneksi suurin öljyntuottaja/jalostaja eli Surgutneftgas myös EU:n pakotteiden piiriin, tulee sillekin vähän hiekkaa rattaisiin samoin kuin Novatekille noiden LNG laivojen jouduttua mustalle listalle.

Silmukka kiristyy hiljalleen.


Hiiliteollisuus on tehnyt ensimmäisellä kvartaalilla lähes 900 miljoonaa dollaria tappiota ja kun muistaa kuinka ryssälässä kaunistellaan häpeilemättä talouslukuja niin voidaan sanoa että reilu miljardi on tullut turskaa aivan takuulla. Se on tuohon viime vuotiseen volyymiin nähden noin kahdeksan dollaria per jokainen tonni tasan jaettuna. Sitä on helvetin vaikea lähteä kirimään mitenkään pois kun maassa on inflaatio karannut käsistä, korkotaso teollistuneiden maiden korkein ja työvoimapula kroonistunut nostaen palkkoja 15-35 % vuosivauhtia sekä logistiikkaketju ylikuormitettu.

Ei tule tilanne tuosta oikenemaan ilman, että ainakin kolmasosa tuottajista menee konkurssiin ja vähintään valtion sisäinen hintataso nousee, mutta senhän maksaa sitten tavallinen ryssä lämpö- ja energialaskussaan joka taas kiihdyttää inflaatiota. Harmi.


Eikä terästeollisuudellakaan hyvin mene. NMLK:n liikevaihto vähän nousi, mutta tulos romahti yli 40 % 2024. Odotellaan kun tämän vuoden lukuja alkaa tulemaan niin niissä onkin jo näkemistä, kun Venäjän rakennus- ja autoteollisuus alkoi sakkaamaan 2024 kahdella viimeisellä kvartaalilla. Vaikutus tulee viiveellä sitten mm. teräs- ja alumiiniteollisuuteen. Molempia kurittaa tänä vuonna myös pakotteet ja EU:n asettamat tuontitullit&kiintiöt.

 
Viimeksi muokattu:
Minä olen hieman pettynyt siihen miten vähän noita koneita on tippunut mut ehkäpä niitä rupeaa tässä jossain vaiheessa tulemaan alas. Tosin varmasti tekevät kaikkensa peittääkseen nämä tapaukset mut onneksi nykyään toi on aika hankalaa.

Varaosiahan niillä on jonkin verran varastossa (normaaliolojen peruja) ja lentokoneet ovat kai sillä lailla laadukkaasti suunniteltu ja rakennettu, että kaikki kriittinen on tupla-triplana. INOP-tarroja vaan ohjaamoon hajoavien asioiden päälle.
 
Varaosiahan niillä on jonkin verran varastossa (normaaliolojen peruja) ja lentokoneet ovat kai sillä lailla laadukkaasti suunniteltu ja rakennettu, että kaikki kriittinen on tupla-triplana. INOP-tarroja vaan ohjaamoon hajoavien asioiden päälle.

Uskoisin, että kuten kaikkialla nykybusineksessa varastot ovat olleet ohuita. Semminkin kun ilmailutekniikassa kaikki maksaa hurjasti. Pieninkin nippeli pitää olla sertifioitu täydellisine valmistuserän track recordeineen. Pikkutiiviste voi maksaa tonneja. Joten varaosissa ei ole ollut normaalioloissa järkeä seisottaa pääomaa.

Jostain varaosia ryssälään vuotaa, koska lentoliikenne ei ole kolmessa vuodessakaan täysin pysähtynyt. Saattaa olla sellainen ala, jonka pakotevuotoa lännessä hiljaisesti katsellaan sormien läpi. Sillä bussi ja boeing ovat taloudellisesti merkittäviä toimijoita kotimaissaan.

Mutta on ryssällä ongelmiakin ilmailussa. varmasti. vähintäänkin seisokkipäiviä tulee varaosia metsästäessä ja odotellessa.

mutta arvaan, että koska lentotekniikassa turvamarginaalit ovat eri suuret, niistä poikkeaminen nostaa toki riskiä, mutta riski jää pitkään yhä suhteellisen pieneksi. Tarkoitan vaikkapa jonkun rasituspultin vaihtoväliä. Tai vaihdetaanko rengas 9mm vai 5mm urasyvyydessä. Tietysti mitä pidempään ylläpitoprosesseja laiminlyödään, alkaa riskit väistämättä realisoitumaan lentoturmauutisiksi.
 
Uskoisin, että kuten kaikkialla nykybusineksessa varastot ovat olleet ohuita. Semminkin kun ilmailutekniikassa kaikki maksaa hurjasti. Pieninkin nippeli pitää olla sertifioitu täydellisine valmistuserän track recordeineen. Pikkutiiviste voi maksaa tonneja. Joten varaosissa ei ole ollut normaalioloissa järkeä seisottaa pääomaa.

Jostain varaosia ryssälään vuotaa, koska lentoliikenne ei ole kolmessa vuodessakaan täysin pysähtynyt. Saattaa olla sellainen ala, jonka pakotevuotoa lännessä hiljaisesti katsellaan sormien läpi. Sillä bussi ja boeing ovat taloudellisesti merkittäviä toimijoita kotimaissaan.

Mutta on ryssällä ongelmiakin ilmailussa. varmasti. vähintäänkin seisokkipäiviä tulee varaosia metsästäessä ja odotellessa.

mutta arvaan, että koska lentotekniikassa turvamarginaalit ovat eri suuret, niistä poikkeaminen nostaa toki riskiä, mutta riski jää pitkään yhä suhteellisen pieneksi. Tarkoitan vaikkapa jonkun rasituspultin vaihtoväliä. Tai vaihdetaanko rengas 9mm vai 5mm urasyvyydessä. Tietysti mitä pidempään ylläpitoprosesseja laiminlyödään, alkaa riskit väistämättä realisoitumaan lentoturmauutisiksi.
Itse veikkaisin että on lyöty teollista kamaa tiettyihin paikkoin. Itse asiassa silloin jotkut osat on jopa kestavämpiä tosin ei täytä lento härdellejä. ryssällä on toimiva, meillä se on pitää kestää sitä tätä tuota ja päälle ydinpommi iskut. Ventiili on ventiili ihan sama miten tai millä standandrilla se tehdään.
 
Back
Top