Lännen taloussota Venäjälle ja sen seuraukset

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Heinrich
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
Putin on toden totta perehtynyt macchiavelliin, iivana julmaan ja Sinuhe egyptiläiseen.

Purista pajareilta hilloa, jotka ottavat kansalta. Purista lisää ja sama toistuu. Kansa syyttää pajareita ja ylistää tsaaria, kun se puristaa vihattuja pajareita. Eikä tämä ole edes vitsi.
 
Hätätila on julistettu Rostovin alueelle, koska viljasato uhkaa jäädä selkeästi odotettua pienemmäksi mm. toukokuun pakkasten ja jatkuvan kuivuuden vuoksi.


Uusimmalle pakotelistalle pääsi myös kaksi venäläistä kalastusalan yritystä pohjoisesta, joita syytetään vakoilusta. Ilmeisesti nämä ovat niitä jatkuvasti merikaapelien läheisyydessä liikkuneiden alusten omistustahoja.


Viisi hätälaskua viikossa ja nämä on ne, jotka ovat päässeet oikeasti tilastoihin. Melko hapreassa kunnossa alkaa lentokalusto olemaan eikä se tuosta mihinkään tule paranemaan, rahaa ei ole, osia ei ole, mekaanikot ovat taas oppineet kiertämään kaiken turvallisen ja hyväksymään viraabelit ratkaisut maan tapana, kuluminen ei vain pysähdy ja lentotunnit kohdistuvat yhä pienenevälle konemäärälle koska uusia ei mistään tule.

 
Minä olen hieman pettynyt siihen miten vähän noita koneita on tippunut mut ehkäpä niitä rupeaa tässä jossain vaiheessa tulemaan alas. Tosin varmasti tekevät kaikkensa peittääkseen nämä tapaukset mut onneksi nykyään toi on aika hankalaa.
 
Minä olen hieman pettynyt siihen miten vähän noita koneita on tippunut mut ehkäpä niitä rupeaa tässä jossain vaiheessa tulemaan alas. Tosin varmasti tekevät kaikkensa peittääkseen nämä tapaukset mut onneksi nykyään toi on aika hankalaa.
Odottavan aika on pitkä… Kiina vuotaa varaosia, ja raha kelpaa Airbusille pakotteista huolimatta - valitettavasti. Öljy, luksustuotteet, varaosat - kaikki liikkuu, vaikka mitä pakotteita olisi päällä.
Ja ryssä on kuin torakka, sopeutuu kaikkeen. Jos jättää pietarin ja moskovan velliperseet pois laskuista, niin niukkuudessa elävä paarialuokka on mestari keksimään korvaavia ratkaisuja.
Mutta onhan se ryssän lentokoneisiin kyytiin nouseminen tänä päivänä melkoinen elämän arpajainen. En ostaisi, joskaan en ostanut aiemminkaan, enkä osta tulevaisuudessa.
 
Viimeksi muokattu:
Viimein se meni tuo kolmanneksi suurin öljyntuottaja/jalostaja eli Surgutneftgas myös EU:n pakotteiden piiriin, tulee sillekin vähän hiekkaa rattaisiin samoin kuin Novatekille noiden LNG laivojen jouduttua mustalle listalle.

Silmukka kiristyy hiljalleen.


Hiiliteollisuus on tehnyt ensimmäisellä kvartaalilla lähes 900 miljoonaa dollaria tappiota ja kun muistaa kuinka ryssälässä kaunistellaan häpeilemättä talouslukuja niin voidaan sanoa että reilu miljardi on tullut turskaa aivan takuulla. Se on tuohon viime vuotiseen volyymiin nähden noin kahdeksan dollaria per jokainen tonni tasan jaettuna. Sitä on helvetin vaikea lähteä kirimään mitenkään pois kun maassa on inflaatio karannut käsistä, korkotaso teollistuneiden maiden korkein ja työvoimapula kroonistunut nostaen palkkoja 15-35 % vuosivauhtia sekä logistiikkaketju ylikuormitettu.

Ei tule tilanne tuosta oikenemaan ilman, että ainakin kolmasosa tuottajista menee konkurssiin ja vähintään valtion sisäinen hintataso nousee, mutta senhän maksaa sitten tavallinen ryssä lämpö- ja energialaskussaan joka taas kiihdyttää inflaatiota. Harmi.


Eikä terästeollisuudellakaan hyvin mene. NMLK:n liikevaihto vähän nousi, mutta tulos romahti yli 40 % 2024. Odotellaan kun tämän vuoden lukuja alkaa tulemaan niin niissä onkin jo näkemistä, kun Venäjän rakennus- ja autoteollisuus alkoi sakkaamaan 2024 kahdella viimeisellä kvartaalilla. Vaikutus tulee viiveellä sitten mm. teräs- ja alumiiniteollisuuteen. Molempia kurittaa tänä vuonna myös pakotteet ja EU:n asettamat tuontitullit&kiintiöt.

 
Viimeksi muokattu:
Minä olen hieman pettynyt siihen miten vähän noita koneita on tippunut mut ehkäpä niitä rupeaa tässä jossain vaiheessa tulemaan alas. Tosin varmasti tekevät kaikkensa peittääkseen nämä tapaukset mut onneksi nykyään toi on aika hankalaa.

Varaosiahan niillä on jonkin verran varastossa (normaaliolojen peruja) ja lentokoneet ovat kai sillä lailla laadukkaasti suunniteltu ja rakennettu, että kaikki kriittinen on tupla-triplana. INOP-tarroja vaan ohjaamoon hajoavien asioiden päälle.
 
Varaosiahan niillä on jonkin verran varastossa (normaaliolojen peruja) ja lentokoneet ovat kai sillä lailla laadukkaasti suunniteltu ja rakennettu, että kaikki kriittinen on tupla-triplana. INOP-tarroja vaan ohjaamoon hajoavien asioiden päälle.

Uskoisin, että kuten kaikkialla nykybusineksessa varastot ovat olleet ohuita. Semminkin kun ilmailutekniikassa kaikki maksaa hurjasti. Pieninkin nippeli pitää olla sertifioitu täydellisine valmistuserän track recordeineen. Pikkutiiviste voi maksaa tonneja. Joten varaosissa ei ole ollut normaalioloissa järkeä seisottaa pääomaa.

Jostain varaosia ryssälään vuotaa, koska lentoliikenne ei ole kolmessa vuodessakaan täysin pysähtynyt. Saattaa olla sellainen ala, jonka pakotevuotoa lännessä hiljaisesti katsellaan sormien läpi. Sillä bussi ja boeing ovat taloudellisesti merkittäviä toimijoita kotimaissaan.

Mutta on ryssällä ongelmiakin ilmailussa. varmasti. vähintäänkin seisokkipäiviä tulee varaosia metsästäessä ja odotellessa.

mutta arvaan, että koska lentotekniikassa turvamarginaalit ovat eri suuret, niistä poikkeaminen nostaa toki riskiä, mutta riski jää pitkään yhä suhteellisen pieneksi. Tarkoitan vaikkapa jonkun rasituspultin vaihtoväliä. Tai vaihdetaanko rengas 9mm vai 5mm urasyvyydessä. Tietysti mitä pidempään ylläpitoprosesseja laiminlyödään, alkaa riskit väistämättä realisoitumaan lentoturmauutisiksi.
 
Uskoisin, että kuten kaikkialla nykybusineksessa varastot ovat olleet ohuita. Semminkin kun ilmailutekniikassa kaikki maksaa hurjasti. Pieninkin nippeli pitää olla sertifioitu täydellisine valmistuserän track recordeineen. Pikkutiiviste voi maksaa tonneja. Joten varaosissa ei ole ollut normaalioloissa järkeä seisottaa pääomaa.

Jostain varaosia ryssälään vuotaa, koska lentoliikenne ei ole kolmessa vuodessakaan täysin pysähtynyt. Saattaa olla sellainen ala, jonka pakotevuotoa lännessä hiljaisesti katsellaan sormien läpi. Sillä bussi ja boeing ovat taloudellisesti merkittäviä toimijoita kotimaissaan.

Mutta on ryssällä ongelmiakin ilmailussa. varmasti. vähintäänkin seisokkipäiviä tulee varaosia metsästäessä ja odotellessa.

mutta arvaan, että koska lentotekniikassa turvamarginaalit ovat eri suuret, niistä poikkeaminen nostaa toki riskiä, mutta riski jää pitkään yhä suhteellisen pieneksi. Tarkoitan vaikkapa jonkun rasituspultin vaihtoväliä. Tai vaihdetaanko rengas 9mm vai 5mm urasyvyydessä. Tietysti mitä pidempään ylläpitoprosesseja laiminlyödään, alkaa riskit väistämättä realisoitumaan lentoturmauutisiksi.
Itse veikkaisin että on lyöty teollista kamaa tiettyihin paikkoin. Itse asiassa silloin jotkut osat on jopa kestavämpiä tosin ei täytä lento härdellejä. ryssällä on toimiva, meillä se on pitää kestää sitä tätä tuota ja päälle ydinpommi iskut. Ventiili on ventiili ihan sama miten tai millä standandrilla se tehdään.
 
Öljyn hinta on painunut 40% alemmas kuin ryssälän budjetissa arvioitu tälle vuodelle. kolmasosa tuloista tuli hiilivedyistä alkuvuonna ja on yhä sodan rahoittamisen tärkein tulo. Rostat tilastokeskus arvioi 16.5. maan taloudessa on merkittävä laskukäänne.

Tämän seurauksena kreml on leikannut useiden valtiollisten projektien rahoitusta. mm lentoteollisuudessa kotimaisen matkustajakoneen kehitystä (-1/4), autoteollisuudessa, teknologiassa, robotiikassa ja logistiikassa.

high tech kehityksestä -46mrd ruplaa, autoteollisuudesta -35mrd, innovatiivisen logistiikan kehityksestä -25mrd, laivanrakennuksesta -13mrd, robotiikasta pari mrd (-1/3).

Lisäksi siviilimarkkinoille korvaavien ryssätuotteiden kehitysinvestointeja leikataan, vaikka tavoite oli 40% omavaraisuus muutamassa vuodessa.

Twiittaajan lähteenä reuters ja kyivIndependent

 
Itse veikkaisin että on lyöty teollista kamaa tiettyihin paikkoin. Itse asiassa silloin jotkut osat on jopa kestavämpiä tosin ei täytä lento härdellejä. ryssällä on toimiva, meillä se on pitää kestää sitä tätä tuota ja päälle ydinpommi iskut. Ventiili on ventiili ihan sama miten tai millä standandrilla se tehdään.
Venttiili on venttiili ja pultti on pultti on pultti. Jostain kumman syystä melkoisen monimutkaiset tekniset laitteet joita kutsutaan lentokoneiksi vikaantuvat käyttötunteihin nähden olemattoman harvoin ja vähän. Tarttee melkoisen laadunvarmistuksen että eivät vikaannu. Läntinen teollisuus kykenee tuohon kohtuukustannuksilla kun kerta lentoliput ei maksa juuri mitään. Tähän se ryssänkin siviililentely perustuu. No ei perustu enää, joten antaa vain ryssän asentaa niitä pulttejaan ihan pulttien paikalle. Riittää ryssälle tuo laatu mitä saa epämääräisten kolmansien osapuolten kautta. Osa on varmaa ihan hyvää ja aitoakin. Osa taasen sitten sellaista mikä tekee elämästä jännempää.
 
Kazakstan painaa vain lisää kaasua öljyntuotannossaan, aiemmin ilmoitettu vuosituotannon nousu tälle vuodelle on uusimman ennusteen valossa ylittymässä. Mukavasti tuo painetta muihin OPECin jäseniin edelleen nostaa kiintiöitä heinäkuussa vastaavalla määrällä kuin touko- ja kesäkuulle tehtiin.
Ja se taas on omiaan painamaan hintaa alaspäin kuluvan vuoden ja ensi vuoden tarkasteluvälillä.

 
Mitäs helvettiä??

Mazdaa myydään taas ryssälässä. 😡
Myynnissä näkyy olevan 177 kpl autoja. Uusimmat 2024 vuosimallia, eli joku varaston häntä jostain päin maailmaa on dumpattu tuonne. Mazda Motors Ru myyjänä, eli ihan tehtaan edustaja kuitenkin.
2024-mallisten hinnat näyttävät olevan n. 4,9 miljoonasta (CX-50) n. 10 miljoonaan ruplaan (CX-90).

EDIT: Kommenteista löytyy tälläinen tieto:
1748075526452.webp
 
Viimeksi muokattu:
Sovcomflotilla ei mene enää kovin ruusuisesti, on alkaneet pakotteet puremaan ja se näkyy tuloksessa. Noin neljäsataa miljoonaa dollaria tappiota ekalle kvartaalille ja edelleen pakotteet vain pahenevat. Samalla tämä keulakuvayritys antaa osviitta mikä on koko toimialan tilanne ryssillä.

Saman tahdin jatkuessa, vaikka yritys kertoo kassan olevan vahva ja rahoitustilanteen vakaa, alkaa tulemaan painetta leikata kuluja rajusti kun ei mikään yritys kestä kovin kauaa tuota tahtia. Ja se on jokatapauksessa tulevaisuuden investoinneista pois.

 
Heinäkuusta alkaen venäläistä ja valkovenäläistä alkuperää oleville lannoitteille tulee tuontitulleja EU alueella, aluksi kohtuullisen matalia, mutta ajan myötä kiristyviä niin että teollisuus täällä nostaisi tuotantoaan ja/tai lannoitetuontia voidaan kannattavasti tehdä kauempaakin. Edelleen yksi sodan rahoittamiseen valjastettu toimiala tulee ajautumaan vaikeuksiin Venäjällä, joskaan tuskin vielä tänä vuonna.


Ukraina omalta osaltaan nopeuttaa muutosta ja tasoittaa kilpailuasetelmaa EU/muu maailma vs. Venäjä laittamalla ryssälän toiseksi suurimman lannoite/typpikemikaalitehtaan palamaan. Kuten jutussa mainitaan niin lannoitetuotannon lisäksi typpihappoa tarvitaan räjähdysainetuotannossa sekä myös ruudin valmistuksessa.



Todennäköisesti näissä kohteissa tulee käymään drooneja tasaisen tappavasti nyt kun on ns. pää auki. Ukraina on oletettavasti pidättäytynyt iskemään näihin, koska Eurooppa on ollut riippuvainen lannoitteista, mutta nyt kun siihen haetaan ratkaisua niin se avaa tilaisuuden laittaa muutama tällainen kompleksi pysähdyksiin, ainakin sellaiset jotka ovat suoraan kytköksissä ammustuotantoketjuihin tai rakettipolttoaineisiin.
 
Uutinen aiheesta, josta olen tainnut kirjoitella aikaisemmin.


"Venäjä väittää inflaation olevan 9–10 prosenttia. Miksi heillä sitten olisi keskuspankissa 21 prosentin ohjauskorko? Millä normaalilla keskuspankilla olisi ohjauskorko, joka on käytännössä 11,50 prosenttiyksikköä inflaatioastetta korkeampi? Jos jokin muu keskuspankkiiri tekisi jotain vastaavaa, hän olisi poissa työstään seuraavana päivänä"

Tämä on varsin hyvä huomio, kun tähän lisää sen, että todellinen vuosikorko taitaa huidella siellä 50% pinnassa.

"SITE nostaa raportissaan esiin myös Venäjän budjettialijäämän, joka virallisten lukujen mukaan on vain kaksi prosenttia bruttokansantuotteesta.
Raportti huomauttaa, että samaan aikaan Venäjän öljy-, kaasu- ja hiilitulot ovat olleet laskussa ja sotilasmenot rajussa nousussa.
"Venäjän julkiset luvut eivät vastaa sitä, mitä uskomme heidän käyttävän sotatoimiin", Becker kommentoi."


Tälläkin palstalla aika moni siteeraa noita venäjä ilmoittamia talouslukuja aika kritiikittömästi, kun todellisuus taitaa olla kertaluokkaa huonompi. Oma näkemys on se, että venjän talouden tila on todellisuudessa paljon heikompi, mitä yksikään länsimainen taho osaa edes aavistaa. Ainoa asia, missä venäjä on onnistunut, on se että Potemkinin kulissit on onnistuttu pitämään ylhäällä ja turhan moni on tuhon disinformaation langennut.
 
Viimeksi muokattu:
Back
Top