-TripleX-
Respected Leader
Hyvä esimerkki siitä miten kallista nykyisellään tuo vienti Aasiaan voi ryssille olla. Kyseisen tankkerin lasti on seilannut ainakin 11 viikkoa merillä, välillä siirretty laivasta toiseenkin.
Jos päivähinta tankkerille on sen 125 k$ ja seilausta on jo 77 päivää, osan ajasta kaksi tankkeria vuokralla kun lasti siirtyi laivasta toiseen niin pyöristetään 80 päivään. Se tekee kymmenen miljoonaa.
Kun lastia on 700000 tynnyrillistä niin per tynnyri tulee kustannuksia 14.3 USD ja lasti on edelleen laivassa. Arvataan, että piakkoin se pääsisi purkamaan niin kulut kuljetuksesta 15 USD/bbl ja vakuutuksista sen 3 USD/bbl. Mikäli myyntihinta oli esimerkiksi 54 USD/bbl niin ei jää myyjälle kuin 36 USD/bbl. Merkittävä osa Venäjän tuotannosta on kannattavuusrajalla tuolla hinnalla etenkin kun huomioidaan ruplan nykyinen kurssi.
Lastin voi laittaa liikkeelle pakotteiden mukaiseen hintaan <45 USD/bbl ja siitä pois kuljetus ilman odotuksia sekä vakuutukset niin päätyy jotakuinkin samaan. Eli pakotteita kiertäen ryssä ei tienaa yhtään enempää vaan joissakin tapauksissa selkeästi vähemmän.
Tähän pisteeseen tilanne on haluttukin saada ja nyt ryssillä on vain lyhyitä tikkuja tarjolla.
oilprice.com
Jos päivähinta tankkerille on sen 125 k$ ja seilausta on jo 77 päivää, osan ajasta kaksi tankkeria vuokralla kun lasti siirtyi laivasta toiseen niin pyöristetään 80 päivään. Se tekee kymmenen miljoonaa.
Kun lastia on 700000 tynnyrillistä niin per tynnyri tulee kustannuksia 14.3 USD ja lasti on edelleen laivassa. Arvataan, että piakkoin se pääsisi purkamaan niin kulut kuljetuksesta 15 USD/bbl ja vakuutuksista sen 3 USD/bbl. Mikäli myyntihinta oli esimerkiksi 54 USD/bbl niin ei jää myyjälle kuin 36 USD/bbl. Merkittävä osa Venäjän tuotannosta on kannattavuusrajalla tuolla hinnalla etenkin kun huomioidaan ruplan nykyinen kurssi.
Lastin voi laittaa liikkeelle pakotteiden mukaiseen hintaan <45 USD/bbl ja siitä pois kuljetus ilman odotuksia sekä vakuutukset niin päätyy jotakuinkin samaan. Eli pakotteita kiertäen ryssä ei tienaa yhtään enempää vaan joissakin tapauksissa selkeästi vähemmän.
Tähän pisteeseen tilanne on haluttukin saada ja nyt ryssillä on vain lyhyitä tikkuja tarjolla.
Rosneft Oil Cargo Wanders for Weeks as Sanctions Mount | OilPrice.com
A cargo of crude oil from sanctioned Russian producer Rosneft has spent 11 weeks searching for a buyer across Europe and Asia, highlighting the impact of new U.S. sanctions.

